Det är synd om oss...

Är väl halvt om halvt tillbaka här.
Har ju fått lite olika rön från diverse vet och massageterapeut/kiropraktor men har nu haft ute någon blabla fysio blabla va dom allt nu heter och hon körde sådan djupvågsmaskin på honom.
Gjorde ont på vissa ställen men man såg klart när dessa muskler slappnade av.
Hon gav honom diagnosen "ryggskott" aka bäckenomvridning som han haft väldigt ont av. Och extremt svag muskulatur.

Såg skillnad direkt med hur han vände sig, han ligger mer i hagen m.m. på tisdag kommer hon igen.

Men han ska som sagt jobbas mestadels från marken så han får upp muskulaturen ordentligt. Så vi har lagt framförallt fälttävlan på hyllan till nästa år.

Ska istället skaffa sele så han kan köras in :love: vem vet han kanske blir en suverän körhäst istället :p
 
Är väl halvt om halvt tillbaka här.
Har ju fått lite olika rön från diverse vet och massageterapeut/kiropraktor men har nu haft ute någon blabla fysio blabla va dom allt nu heter och hon körde sådan djupvågsmaskin på honom.
Gjorde ont på vissa ställen men man såg klart när dessa muskler slappnade av.
Hon gav honom diagnosen "ryggskott" aka bäckenomvridning som han haft väldigt ont av. Och extremt svag muskulatur.

Såg skillnad direkt med hur han vände sig, han ligger mer i hagen m.m. på tisdag kommer hon igen.

Men han ska som sagt jobbas mestadels från marken så han får upp muskulaturen ordentligt. Så vi har lagt framförallt fälttävlan på hyllan till nästa år.

Ska istället skaffa sele så han kan köras in :love: vem vet han kanske blir en suverän körhäst istället :p

Körning är toppen som komplement! :D

Var precis ute med Ariel och jag ser ju hur hon verkligen jobbar genom ryggen när hon är i vagn. Sedan blir det automatiskt lite extra träning då de drar en tung vagn. Jag är så nöjd med att jag körde in henne, så vi kan variera ännu mer. Sedan måste jag bara våga kräva jobb av henne i vagn också, är nästan lika mesig som när jag galoppjobbar uppsuttet. ;)
 
Är väl halvt om halvt tillbaka här.
Har ju fått lite olika rön från diverse vet och massageterapeut/kiropraktor men har nu haft ute någon blabla fysio blabla va dom allt nu heter och hon körde sådan djupvågsmaskin på honom.
Gjorde ont på vissa ställen men man såg klart när dessa muskler slappnade av.
Hon gav honom diagnosen "ryggskott" aka bäckenomvridning som han haft väldigt ont av. Och extremt svag muskulatur.

Såg skillnad direkt med hur han vände sig, han ligger mer i hagen m.m. på tisdag kommer hon igen.

Men han ska som sagt jobbas mestadels från marken så han får upp muskulaturen ordentligt. Så vi har lagt framförallt fälttävlan på hyllan till nästa år.

Ska istället skaffa sele så han kan köras in :love: vem vet han kanske blir en suverän körhäst istället :p

Var det NC du hade ute? Eller det kanske är vanligt m djupvågsmaskin nu.
 
Borde väl också uppdatera.

Hästen blev ju frisk av Spångfors. Extremt halt vid longering på höger bak hos vanlig vet (pga TS bort annan reservation). Åkte till osteopat rekommenderad genom Spångfors då den vanliga vetten misstänkte muskelskada höger bak då han inte ville använda det o fick så ont. Osteopaten sa att han hade ischias pga ngt med korsbenet han rättade till. Åb hos osteopaten o bakkärran var bra men liten sträckning v fram som dock bara behandlades o ska vara ur världen.

Stor skillnad på hästen sedan den där ischiasgrejen fixades o båda tränarna instämmer.

Känns sjukt bra. Känns som att hästen är frisk nu. Att allt "men detta då?" (Jag hade tex känt tydlig att vänster fram hov var tyngre senaste tiden att hålla upp men den känns normal nu igen sedan sträckningen behandlades) äntligen har fått en orsak.

Och jag är så glad att jag ändå fortsatte hålla i bakhuvudet att jag inte fick honom lika framme i höger varv o funderade på orsak till det. Även om det faktiskt bara var en rad omständigheter dom gjorde stt vi kom till just den osteopaten som rättade till det. Nu kännu jag mig lugnare med att ev ojämnhet nog bara är styrka.

Vi är anmälda till vår första "tävling" om drygt 1 vecka tom :rofl: Hästen ska få se dressyrstaket. En grej att bocka av innan jag vill anmäla till en hel fälttävlan (som dock inte är aktuellt än på ett tag såklart).

Han är även hoppad med Anna en gång och poletten med hoppning trillade ner direkt och jag fick en kalasfin hopphäst :love: Och han galopperar jättetrevligt i backarna vi lastar till 1 g/vecka.
 
Körning är toppen som komplement! :D

Var precis ute med Ariel och jag ser ju hur hon verkligen jobbar genom ryggen när hon är i vagn. Sedan blir det automatiskt lite extra träning då de drar en tung vagn. Jag är så nöjd med att jag körde in henne, så vi kan variera ännu mer. Sedan måste jag bara våga kräva jobb av henne i vagn också, är nästan lika mesig som när jag galoppjobbar uppsuttet. ;)

Precis och det är ju grymt kul ^^

Btw va allt en fin fjording med i ridsport nu :love:
 
Var på återbesök hos kiropraktikern idag och han tyckte att hästen var mycket bättre :), mycket positivt och båda sadlarna fick ok (fast båda är för tillfället i bakvikt pga hennes övervikt :angel:). Så nu ska vi banta/arbeta bort en 65kg! :bump: fick upp henne på vågen och det var ca 660-670kg :eek: dvs blir nog lagom att komma ner på 600kg :angel:. Lite mer tömkörning nu en vecka och sen så får jag slänga upp ngn frivillig pilot de första gångerna så man ser att det går ;).
 
Här fortsätter det åt rätt håll också. :)

Hade hovis ute i fredags och denna gången behövde han inte verka bort alls lika mycket som de senaste gångerna. Igår tömkörde jag för tränaren och det gick så himla bra. Fin i formen i alla gångarterna. Det är nästan så att jag blir tårögd av lycka. :D

Idag har Epona lekt ridskolehäst och haft min lillebror på ryggen. Brorsan har typ suttit på en häst en gång innan. Gick alldeles strålande och han vågade sig t o m på att galoppera några varv på lina i slutet. Det är himla käckt att ha en stabil tanthäst. :)
 
Och jag fick hoppa en hel bana (på fem hinder, 50 kanske 55 cm) med Lilla Hästen idag. Första gången vi hoppar en oxer på nästan tre år. Första gången vi hoppar en hel bana på lika länge. (Och det står väldigt klart att Lilla Hästen behöver samla ihop sig mycket mer istället för att bara älga iväg, men roligt hade vi.
Långa Hästen skrittas mest fortfarande, och jag börjar bli lite uppgiven där, men vi kämpar vidare ett tag till.
 
Jag har ridit hela tre gånger nu på fuxen ^_^, två gånger så hade jag hjälp av en annan som red igenom först dock :), men idag så lullade vi runt lite i hagen, blev en långsida i galopp där det var tänkt en liten trav ökning men hästen var glad då kan det bli lite sånt :p.
Skrittade sen ut lite längst vägen vilket gick bra, hon känns mycket mjukare nu och jämnare. Första gången så såg och kände man tydligt att hon fick med rumpan och bakbenen på ett helt annat sätt än vad hon kunde innan :). Idag så hade jag hoppsadel, ligger inte fullt lika bra som dressyren (och den är ändå i bakvikt..) så vågade inte ställa några krav mer än att gå fram och ställa sig i hörnen.
sitter mycket bättre i hoppsadeln så vet inte riktigt vad jag ska göra, dressyren är bred,hästen är bred och då den ligger i bakvikt så blir den ännu bredare :/. Hoppsadeln är också i bakvikt men den är smalare i sig vilket ger mig en bättre kontakt med hästen. Dock så ligger den inte lika stabilt som dressyren.

Känner att jag borde hitta sadlar som ligger bra nu också för att inte förstöra hästen direkt igen. men hästen är ju under bantning och kiropraktikern godkände båda sadlarna. Så blir att välja mellan två halvdåliga alternativ.

Blir i alla fall ridning var tredje/fjärde dag nu och tömkörnig resten :), så får jag se om jag kan lura hit någon för att ha lite sällskap vid konditions träning ;). Vågar inte ut och galoppera själv än.
 
Himla bra att det inte är någon som skriver i denna tråden. Det är ett gott tecken.

För er som undrar...säkert inte så många...så lever jag och min tax fortfarande. Dom rosa pillren håller förvisso på att förvandla taxen till giraff så det blir väl spännande att se hur det här fortlöper. Hon fick gå på lite mer gräs en kort period men då blev det flodhästvarning så det gick inte. Det är som ett jäkla zoo här. :p:laugh:



 
jag vet inte vad jag ska göra längre.. motivationen till allt är i botten.

hästen är som :love: ena dagen för att visa tydligt obehag av sadeln och i ryggen nästa.. hoppsadeln ligger kasst, dressyren går bättre men är så jäkla nojig nu. vad är smärta och vad är att hon bara kommit på att stegring= slippa krav..?

hade kiro och tand koll bokat till nästa veckan men pga OS så är kliniken tom.

försöker få till en sadelprovning i veckan, i alla fall se vad hen tycker kan fungera. båda sadlarna fick ju godkänt av kiro, men att hästen kryper ihop som att hon får kalla kårar längst ryggen gör att hoppsadeln får vandra vidare om det inte går att värma om och stoppa om så att den verkligen passar(tycker verkligen om den sadeln, passar mig perfekt..)

rider knappt nu då jag dels jobbat mycket men också att jag inte har ngt motivation att sitta upp på en häst som jag inte vet om hon har ont.

tyckte att hon gått ner en hel del i vikt(vilket är målet eftersom kiro tyckte hon hade en 60kg för mycket :angel:) men släppte nu i gräshage för att de gamla hagarna var helt tomma, dvs nu är hon klotrunt igen pga gräsmage..
fett depåerna är(var) i alla fall borta mer eller mindre, kunde massera själv utan att hon kändes som en fet planka :p, hästen njöt och visade tydligt var det var ajigt, dvs hon tryckte emot och riktigt slappnade av med lågt huvud och tuggade :). stor förbättring från att bitas fram och sparkas bak så fort någon petade på henne i vintras ;).

men jag vet inte, ska jag röntga?
är rädd för vad man kan hitta.. hon hade tydligen tornutskott som låg nära varandra då hon var 6, dock inte ks enligt förra ägaren. nu är hon 15år och inte varit direkt välriden eller haft de bästa sadlarna..

hittar man ngt så att hon döms ut eller i alla fall inte är ridbar mer så kommer hon att få stå kvar hemma, älskar den hästen och ridningen har aldrig varit första prio.
men då står jag med 2 oridbara hästar, en 15 och en 25 med tumörer. har inte ekonomin eller orken att ha 3 hästar även om det kan vara lockande. hade först planerat att skaffa en unghäst när den gamla är upp emot 30.

orkar inte med detta :(
 
Instämmer! (Sen är inte allt man kan hitta på röntgen relevant för hur hästen mår, men då har du i alla fall lite mer fakta att ta med i dina funderingar på vad som är fel.) Hoppas det blir bra på något sätt!
 
jag vet inte vad jag ska göra längre.. motivationen till allt är i botten.

hästen är som :love: ena dagen för att visa tydligt obehag av sadeln och i ryggen nästa.. hoppsadeln ligger kasst, dressyren går bättre men är så jäkla nojig nu. vad är smärta och vad är att hon bara kommit på att stegring= slippa krav..?

hade kiro och tand koll bokat till nästa veckan men pga OS så är kliniken tom.

försöker få till en sadelprovning i veckan, i alla fall se vad hen tycker kan fungera. båda sadlarna fick ju godkänt av kiro, men att hästen kryper ihop som att hon får kalla kårar längst ryggen gör att hoppsadeln får vandra vidare om det inte går att värma om och stoppa om så att den verkligen passar(tycker verkligen om den sadeln, passar mig perfekt..)

rider knappt nu då jag dels jobbat mycket men också att jag inte har ngt motivation att sitta upp på en häst som jag inte vet om hon har ont.

tyckte att hon gått ner en hel del i vikt(vilket är målet eftersom kiro tyckte hon hade en 60kg för mycket :angel:) men släppte nu i gräshage för att de gamla hagarna var helt tomma, dvs nu är hon klotrunt igen pga gräsmage..
fett depåerna är(var) i alla fall borta mer eller mindre, kunde massera själv utan att hon kändes som en fet planka :p, hästen njöt och visade tydligt var det var ajigt, dvs hon tryckte emot och riktigt slappnade av med lågt huvud och tuggade :). stor förbättring från att bitas fram och sparkas bak så fort någon petade på henne i vintras ;).

men jag vet inte, ska jag röntga?
är rädd för vad man kan hitta.. hon hade tydligen tornutskott som låg nära varandra då hon var 6, dock inte ks enligt förra ägaren. nu är hon 15år och inte varit direkt välriden eller haft de bästa sadlarna..

hittar man ngt så att hon döms ut eller i alla fall inte är ridbar mer så kommer hon att få stå kvar hemma, älskar den hästen och ridningen har aldrig varit första prio.
men då står jag med 2 oridbara hästar, en 15 och en 25 med tumörer. har inte ekonomin eller orken att ha 3 hästar även om det kan vara lockande. hade först planerat att skaffa en unghäst när den gamla är upp emot 30.

orkar inte med detta :(
Hon låter som en rygghäst. Men kan du inte tömköra?
 
Hon låter som en rygghäst. Men kan du inte tömköra?
Jo det går hyffsat bra, men nu är hon dessutom halt på ena fram :banghead: kom in med helt blodigt frambenen och stora jack i karleden för ngn dag sen..

Precis innan sadelprovningen men lyckades provrida ändå, skritt och ngt trav steg i 5 min men då så kändes hon super trots halt och lytt :).så sadlarna ska bort och en bättre inskaffas.
Har bokat tandkoll rygg röntgen och kiro på samma dag, tänderna har jag inte kollat på länge och kiro blir bara om de tycker att det är ok då hästen faktiskt tycker om det.
 
Jo det går hyffsat bra, men nu är hon dessutom halt på ena fram :banghead: kom in med helt blodigt frambenen och stora jack i karleden för ngn dag sen..

Precis innan sadelprovningen men lyckades provrida ändå, skritt och ngt trav steg i 5 min men då så kändes hon super trots halt och lytt :).så sadlarna ska bort och en bättre inskaffas.
Har bokat tandkoll rygg röntgen och kiro på samma dag, tänderna har jag inte kollat på länge och kiro blir bara om de tycker att det är ok då hästen faktiskt tycker om det.
Inte gilla på att hon var halt och annat elände förstås.
 
Jo det går hyffsat bra, men nu är hon dessutom halt på ena fram :banghead: kom in med helt blodigt frambenen och stora jack i karleden för ngn dag sen..

Precis innan sadelprovningen men lyckades provrida ändå, skritt och ngt trav steg i 5 min men då så kändes hon super trots halt och lytt :).så sadlarna ska bort och en bättre inskaffas.
Har bokat tandkoll rygg röntgen och kiro på samma dag, tänderna har jag inte kollat på länge och kiro blir bara om de tycker att det är ok då hästen faktiskt tycker om det.

Hoppas du får bra svar av det!

O satan vad hon såg ut att älska den där sadeln alltså :D
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 458
Senast: Fiorano
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 364
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 593
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 103

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp