Bukefalos 28 år!

Det blev en Elliot *massa bilder*

angelwings

Trådstartare
Ja, nu stod jag inte emot längre. Nu blev det en kanin för dottern. Jag och sambon skulle tittat på honom i söndags, men oväder ställde till det för oss. Så igår kom dottern och jag iväg och tja...det räckte med en blick på honom så blev det :love:.

Han var stencool när ägaren lyfte ut honom och lät honom hoppa omkring fritt i lägenheten, vi fick klappa och mysa. Så det var inte bara dotterns som föll för honom nej.
Sen när vi fick veta lite mer om hans historia kändes det ännu mer rätt. Kullen han är född i blev omhändertagen pga vanvård och ungarna skulle utplaceras. Men till Elliot hittade de inget hem så tjejen tog hem honom så länge trots att hon är allergisk. Och nu ska han bli en bortskämd barnkanin.

Just nu sitter jag på dotterns rum och han springer runt och utforskar sitt nya hem. (han får vara på dotterns rum pga hunden, iaf tills vi ser om/hur det funkar) Han springer hit, han springer dit, han hoppar in i buren, han hoppar ut igen, han hoppade precis upp till mig (dottern har en tjock madrass med en massa kuddar som 'soffa' på golvet) och hälsade på. Iväg igen, kolla barnets leksaker...Hur glad som helst. Han är otroligt söt :love:

Men han är så hoppglad så jag hinner inte få några bra kort innan han hoppat vidare. Han är ca 1 år och de tror han är korsning med dvärgvädur och...nu har jag glömt men de som har man typ.
ELLIOT007.jpg


ELLIOT006.jpg


ELLIOT005.jpg


ELLIOT011.jpg

ELLIOT015.jpg

ELLIOT016.jpg

Fler foton lär komma...
 
Sv: Det blev en Elliot *massa bilder*

Vilken liten fin! :laugh:

Förmodligen lejonhuvad korsning, ja. Skoj att han är så social och tuff redan. Om dotter vill slippa dammsuga spån dagligen kan man ju lägga en liten matta framför burdörren så fastnar spånet på den när han hoppar ut. Kablar antar jag att ni redan fäst utom räckhåll. Vad är det röda, saltstensformade för nåt? *nyfiken*
 
Sv: Det blev en Elliot *massa bilder*

Vilken goding. :)
Precis som ovanstående redan skrivit är det antagligen korsning med lejonhuvad kanin.

Gällande den sk stenen så skulle jag tagit bort den om jag vore ni, då den inte behövs. :)
Kaninens pellets bör innehålla det den behöver i form av salt och mineraler, så en sten kan ge överskott och i värsta fall orsaka problem med njursten/urinsten.
Och det är ju onödigt när stenen i sig egentligen inte behövs.
 
Sv: Det blev en Elliot *massa bilder*

Ja, han kom in här som om han aldrig varit någon annanstans. Kablar och sladdar är fixade. Vi har vaxduk bakom och under buren, men den verkar inte fånga upp spånet så bra. Kan man kanske ha en sån man har till katter så att de inte drar med kattgrus ut?

Han satt mitt på golvet och tvättade sig innan, då borde han väl känna sig ganska trygg här ändå? Sen gick han in och sov lite i sin bur och nu är han ute och busar igen. Han satt just bredvid mig och tittade på när jag skriver.
Han är verkligen charmig. :love:

Den röda är någon slags saltsten, vi fick med den. Jag vet inte exakt vad det är, kanske nåt med mineraler i också?
 
Sv: Det blev en Elliot *massa bilder*

Då tar jag bort den. Han äter ju sina pellets.

Han hade en sån mineralsten också (sån vit med 'grejer' i), ska jag ta bort den också?
 
Sv: Det blev en Elliot *massa bilder*

Ifall du har ett fullfoder med mineraler och salt i så kan du ta bort den vita med :)
 
Sv: Det blev en Elliot *massa bilder*

Tackar. Då gör jag det. :)


Nu har han tillbringat eftermiddagen med att sitta och slicka dottern på händerna, hoppa upp i hennes knä för att kolla vad hon pysslar med, slickat lite på mig, undersökt allting han kan. Och han har hoppat in i buren och gått på toa!
:love:

Förra ägaren sa att han är lite blyg, men det har inte märkts här i alla fall. Han har redan gjort sig hemmastadd här.
 
Sv: Det blev en Elliot *massa bilder*

Vi har vaxduk bakom och under buren, men den verkar inte fånga upp spånet så bra. Kan man kanske ha en sån man har till katter så att de inte drar med kattgrus ut?

Skulle nog kunna funka. Det är nåt speciellt med spån och luddiga små kanintassar, de... vill liksom inte skiljas åt. :D
 
Sv: Det blev en Elliot *massa bilder*

Jag har märkt det redan. :D Det fastnar även på den söta lilla bakdelen. Han har lång päls.

Han har suttit med den lilla hela kvällen och han tvättar henne så noga så noga. Och så 'hjälper' han henne att läsa genom att sitta i hennes knä och krafsa lite på pappret emellanåt. Helt osannolikt att vi bara haft honom en dag! :love:
 
Sv: Det blev en Elliot *massa bilder*

Aww vilken söt :D Ett litet tips bara, ska ni ha honom hoppa in och ut själv så kommer det bli extremt mycket spån överallt, eftersom det fäster på allt...Jag talar med erfarenhet xD Prova kattpellets, typ Remiss eller liknande, som inte fäster så i pälsen och som är lättare att dammsuga upp :)
 
Sv: Det blev en Elliot *massa bilder*

Tackar, det lär få åtgärdas ja.
Har redan spån typ överallt.

Idag har vi haft ett litet missöde, han har kissat på dotterns madrass. Ingen stor grej, jag sprutade på med citronlukt men det kanske man inte ska med kaniner? Så han inte kissar där igen menar jag.

Han har idag även haft sele på sig och roat sig med att hoppa in och ut ur en stor papperspåse. Mycket spännande.
Barnet vaknar hur tidigt som helst för det måste man tydligen när man är så lycklig och har fått en kanin.
ELLIOT2006.jpg

ELLIOT2012.jpg

ELLIOT2016.jpg

(dottern har alltså en träningscykel på sitt rum om ni undrar vad det där rosa är :) )
 
Sv: Det blev en Elliot *massa bilder*

Vilken sötnos!

När jag hade kanin inne hade jag en dörrmatta framför burdörren (sån för typ 5 spänn på ikea) som fångade upp det mesta spånet.
Halm och/eller papperpellets gör det lite mindre skräpigt också.
 
Sv: Det blev en Elliot *massa bilder*

Tack. Det var faktiskt en bra grej. Det ska jag köpa så fort jag kan gräva mig ut härifrån pga snöoväder ;)
 
Sv: Det blev en Elliot *massa bilder*

Det är inte farligt för kaniner att ligga under element och vila va? Elliot har fått ett favoritställe, han går och lägger sig och vilar under elementet en stund innan han hoppar iväg igen. Han kan inte bli överhettad?
 
Sv: Det blev en Elliot *massa bilder*

Det ska inte vara någon fara, eftersom han själv kan välja när han vill hoppa därifrån. :)
Det är värre om exempelvis buren står nära ett element, då kan kaninen inte välja att gå undan på samma sätt.
 
Sv: Det blev en Elliot *massa bilder*

Bra, buren står inte nära element och inte heller nära fönster så han inte får drag på sig.

Men man märker att han valt ut under elementet till 'sin' plats. :)
Han kan ta riktiga jätteskutt ibland när han kutar omkring. Högt upp och så typ vänder i luften och full fart på andra hållet. Sen skutt upp i soffan, slicka lite på handen och så iväg igen. Han kommer och kollar läget med jämna mellanrum och ska bli lite klappad. :love:
 
Sv: Det blev en Elliot *massa bilder*

Vilken underbart härlig tråd! :)

Jag är helt övertygad om att Elliot helt enkelt var menad att hamna hos er, det känns ju så när man läser. :)
Skitsöt är han också! :love:

Jag hade toa-lättströ (papperspellets) till mina marsvin, om man tycker att det blir lite "hårt" eller omysigt kan man blanda med lite spån, så blir det iaf inte LIKA spånigt... Och dörrmatta utanför buren funkar nog bäst för spånuppsamling. :)
 
Sv: Det blev en Elliot *massa bilder*

Kaniner är känsliga för värme men det är som sagt ingen fara förutsatt att han själv kan välja att gå därifrån.
 
Sv: Det blev en Elliot *massa bilder*

Tack. :)

Det känns som att han var menad att vara här, precis som vår omplaceringshund. Det har bara känts rätt. :love:
Och jag är lite partisk men han är nog det sötaste jag sett i kaninväg.
Elliot3014.jpg


:love::love:

Igår var han väldigt busig så han hoppade upp på buren och satt där och funderade ett tag innan han hoppade ner och hjälpte dottern med läxan. Fast det blev mer stjälp eftersom en kanin som vill mysa är myyyycket mer intressant än läxan. ;)

Ska testa att byta ut ströet och fixa dörrmatta utanför. Och hålla koll så han inte blir för varm/kall. :)
 
Sv: Det blev en Elliot *massa bilder*

Som dom andra säger så tror jag inte värme/kyla är något problem så länge han kan välja fritt. Det är sällan friska djur gör något som är farligt för dem om man ser till sånt. Han är säkert bara en livsnjutare som tycker om att vila lite i värmen vid elementet innan han hoppar iväg på mer bus. Trivdes han inte med det hade han aldrig valt det som viloplats helt enkelt. :)

Fast sen är det ju självklart att det alltid är bra att hålla ett extra öga, speciellt när de är nya så att man lär sig hur just den individen fungerar, så att man kan märka skillnader i beteendet senare, vilket kan tyda på att något är fel.

Och jo, han är verkligen skitsöt! :love:
Han ser verkligen NÖJD ut med livet också. :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 480
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har...
2
Svar
26
· Visningar
8 015
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Eller är det bara spänningshuvudvärk. Berättar om mina migränattacker. Till saken hör att jag inte har haft migrän på 20 år så det känns...
2
Svar
25
· Visningar
2 668
Senast: alazzi
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
31 931
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp