Bukefalos 28 år!

Det blir bättre

Sv: Det blir bättre

Det tror jag inte. Tyskland är inte fjärran nejder som ingen svensk någonsin har vågat sig på att besöka. Skriv i ansökan att du har bott i Tyskland en tid och nu planerar att återvända till Sverige. Det är väl inget konstigt med det?

Fast det beror nog på inom vilken bransch man söker jobb? Jag är utbildad stillbildsfotograf och inom det yrket finns det inga jobb. Har sen jobbat inom betal tv branschen som redigerare och sändingsoperatör. Också en helt körd bransch när det gäller jobb.
 
Sv: Det blir bättre

Jag har sett jobbannonser för fotografering av både skolklasser och hus (inför försäljning). Förvisso inte många annonser men de finns.
 
Sv: Det blir bättre

Fast det beror nog på inom vilken bransch man söker jobb? Jag är utbildad stillbildsfotograf och inom det yrket finns det inga jobb. Har sen jobbat inom betal tv branschen som redigerare och sändingsoperatör. Också en helt körd bransch när det gäller jobb.

På vilket vis hänger det ihop med om man höjer ögonbrynen åt att du bor i Tyskland? Jag skulle snarare tänka mig att personer som har ovanliga yrken, är mer rörliga mellan länder än personer som har vanliga yrken. Har man ett yrke med en trång arbetsmarknad, är det ju också desto mer rimligt att man ordnar jobb först, innan man flyttar. Bostad är ju i så fall lättare att få (om man undviker de värsta områdena i landet.)
 
Sv: Det blir bättre

Jag kan inte ta svenskt busskort, man måste ha bott i landet 6 månader innan man får köra upp.

Jag har kollat upp det. Mitt alternativ är att söka annat jobb först, skaffa bostad (plättlätt eller hur ;-) ) och sen när det har gått 6 månader gå till ett bussbolag och få körkort den vägen. Som saht så har jag haft körkort men det har slutat att gälla pga av de nya reglerna. Vilket är klokt, jag har inte kört buss sen över 30 år :-

Inte helt korrekt tillvägagångssätt men egentligen så räcker det väl med att du folkbokför dig i Sverige igen (på en släktings eller väns adress) och så åker hit och tar kortet om ett halvår?
 
Sv: Det blir bättre

Inte helt korrekt tillvägagångssätt men egentligen så räcker det väl med att du folkbokför dig i Sverige igen (på en släktings eller väns adress) och så åker hit och tar kortet om ett halvår?

Ja, det var ju faktiskt en idé.

Då kommer jag runt 6 månaderskravet.
 
Sv: Det blir bättre

Men vad du är negativ.
Du har ju massor av kompetens ju.

Jag skulle föreslå att du söker säsongsjobb inom t.ex. skolfoto och sedan hyr ett rum för bara dig och åker till Sverige och jobbar jernet.
I samma veva så skriver du dig i Sverige.
En inkomst hos skattemyndigheten ser bra ut.
I annat fall så kan du råka på utredning om var du egentligen bor och bli tvångsskriven.
 
Sv: Det blir bättre

Jag känner allt starkare att jag inte vill stanna i det här landet. Det är så förknippat med exet. Men jag fattar verkligen inte hur jag ska lösa det praktiska. Jag har ingenstans att bo tills jag hittar jobb och bostad i Sverige. Hade jag haft en normal mamma så hade jag ju bott hos henne tills jag hittat något jobb. Och sen hitta bostad...Det berömda moment 22 läget. Hur löser jag det? Jag kan ju inte bo på vandrahem tills jag hittar jobb?

Det här inlägget från dig kände jag bara var så :up: :bow:

Jag menar, se på allt som har hänt! Från att uttrycka dig ungefär som "jag kan inget, mitt liv är slut, jag kan aldrig få jobb, det kommer aldrig gå att flytta hem" så låter du nu som "Jag ska flytta till Sverige och börja om, hur löser jag det".

Ett exempel på hur bra du tänker:

Och för busskort är det då tydligen 58 timmar som man måste övningsköra. Och en del tester för att kolla stresstålighet och reaktionsförmåga. Dessa tester är dyra. Körkortet kostar runt 100.000:- enligt körskolan.

Ja, jag ska inte förneka att 100.000 är mycket pengar men om man ser till vad en utbildning kostar så är det egentligen inte dyrt. Vänd på det, om du ska investera 100.000 i en utbildning kanske det finns andra utbildningar som du hellre vill ha?

Jag minns inte nu om du har varit i kontakt med CSN och undersökt om du kan få svenskt studiestöd för studier i Tyskland, det finns ett bosättningskrav som du inte uppfyller men det finns också särskilda undantag som du bör pröva om de gäller för dig. Men du har garanterat rätt till svenskt studiestöd för studier i Sverige. Som student har du då en grundinkomst och du kan t ex söka studentbostad (ja, kanske inte det roligaste i världen att bo i korridor men under en övergångsperiod är det i alla fall bättre än vandrarhem).

Din framtid närmar sig och det är DU som får allting att hända. Även om det är tungt många dagar fortfarande så är du sååå värd all respekt!
 
Sv: Det blir bättre

Det finns en övre åldersgräns för studiemedel numera. Jag kommer inte ihåg exakt, men det är under 50 år i alla fall. 45, kanske.
 
Sv: Det blir bättre

Dottern behöver ha kvar sin trygga värld här i Tyskland nu. Sina vänner och sin vardag så en flytt är inte möjlig i dagsläget.

Vi har haft en tuff helg där dottern har sörjt sin förlust. Pappan förstår verkligen inte hur dottern behöver egentid med honom. Det är inte viktigt för honom, han har ju sin nya familj nu som är viktigare tydligen.
 
Sv: Det blir bättre

Dottern behöver ha kvar sin trygga värld här i Tyskland nu. Sina vänner och sin vardag så en flytt är inte möjlig i dagsläget.

Vi har haft en tuff helg där dottern har sörjt sin förlust. Pappan förstår verkligen inte hur dottern behöver egentid med honom. Det är inte viktigt för honom, han har ju sin nya familj nu som är viktigare tydligen.

Det där var bittert ;) Ta av offerkoftan!

Kommunicera inte det till dottern, utan ta den striden med honom istället.


Jag hejar på dig, det vet du
 
Sv: Det blir bättre

Det där var bittert ;) Ta av offerkoftan!

Kommunicera inte det till dottern, utan ta den striden med honom istället.


Jag hejar på dig, det vet du

Nej, jag säjer inget till dottern. Klart att jag håller henne utanför. Skriver mail till honom.
 
Sv: Det blir bättre

Du behöver få flytta.
Om pappan inte släpper dottern till Sverige så får han ta hand om henne.
Svårare än så är det inte.

Det skulle tvinga fram den egentid som hon behöver.
Eller få honom att släppa henne så att hon kan flytta med dig.

Han har också ett ansvar för hennes välmående.
Om han inte tar det så måste du se till att ordna det för dig så att du kan skapa er ett eget nytt liv.
Att hänga kvar vid det gamla skjuter bara upp problemen.
 
Sv: Det blir bättre

Han tror att han finns där för dottern när han har träffat henne varje morgon förra veckan...den här veckan kommer bli en svår test. Vi ska gemensamt åka på tävling med dottern. KLubben ordnar en buss till en stortävling och vi reser tillsammans...Och ska bo tillsammans. Han säjer att han har problem att möta mig :-( trots att hans nya inte ens kommer att vara i närheten. Han tror att det kan göra att hans nya kastar ut honom eftersom hon är så svartsjuk och kontrollerande. Jag sa att då ska han givetvis inte åka, men han gör det ändå. Han är så rädd att mista den nya. Han vill inte bli kontrollerad så det är väl därför som han reser ändå?
 
Sv: Det blir bättre

Du behöver få flytta.
Om pappan inte släpper dottern till Sverige så får han ta hand om henne.
Svårare än så är det inte.

Det skulle tvinga fram den egentid som hon behöver.
Eller få honom att släppa henne så att hon kan flytta med dig.

Han har också ett ansvar för hennes välmående.
Om han inte tar det så måste du se till att ordna det för dig så att du kan skapa er ett eget nytt liv.
Att hänga kvar vid det gamla skjuter bara upp problemen.

Jag vet...Det skulle vara bättre för mig, men sämre för dottern. Och jag måste sätta dotterns behov framför mina egna behov i dagsläget. Och mitt ex kan bli riktigt elak om han vill så jag riskerar inte att testa hans reaktion om jag verkligen skulle flytta. Men jag har ingen möjlighet att flytta. Ja om jag skulle sätta mig i bilen och "bara" åka men det gör man ju inte. Lite bätttre organiserad måste en flytt vara för att fungera när man har barn.
 
Sv: Det blir bättre

Har problem med att dottern så ofta är sjuk nu. Det finns ju anledning till hennes mående, men på det örat vill inte exet lyssna. Och jag jobbar ju själv så det är ingen hit när hon behöver stanna hemma från skolan. Jag behöver ju jobba och visa att jag är pålitlig så att stanna hemma med sjukt barn vill jag helst inte. Hans jobb är ju mer flexibelt och han kan jobba hemifrån i många fall så han har fått "ta" många sjukdagar med henne. Denna veckan skulle jag jobbat, men när de ringde in mig så var jag ju själv sjuk och kunde inte jobba.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
1 744
Senast: Tilly_85
·
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
8 571
Senast: Grazing
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 646
Senast: Emtherlia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 736
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp