Bukefalos 28 år!

Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

*knapp*

Det värsta är väl alla idioter som bestraffar hästen som gör precis vad de ber om, gärna i kombination med dubbla hjälper (driv och broms samtidigt tex). Det är inte hästens fel att de ger fel signaler. Puckon.
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Jag hade en ridlärare som alltid tjatade på oss att vi skulle piska hästen när den gjorde fel. Att det var VI som gjorde fel (det var en lågt utbildad grupp) och hästen inte hade möjlighet att förstå vad vi ville sket hon fullständigt i. Alla dessa ridskolor jag hoppat av från alltså...
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Ridlärare som, antagligen för att hon inte visste bättre, piskade hästar över löshoppningshinder. Hästen skulle över till varje pris, och det betydde att långpisken gick varm. samma ridlärare som också sa till en elev att ge hästen ett rapp på bogen vid vägran, det hela resulterade i en ledsen elev som fick en tillsägelse av domaren på lokaltävling inför hela publiken...

Sen kan jag erkänna att jag och mina kompisar var rejält dumma om somrarna när vi var yngre. Gallopperade hur som helst överallt, red ikapp med nya hästar som vi inte kände osv...
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

:crazy: Många har helt klart inte i närheten av hästar att göra, ännu mindre som instruktörer...
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

*kl*
När mitt sto var bebis stod jag med båda hästarna inackorderade på ett mellanstort stall (ca 20 hästar). Stoet gick fortfarande ute dygnet runt, och jag var iväg på tävling hela dagen med andra hästen. Stoet hade rivit upp en liten flik på utsidan av ena hoven. Jag ver väl medveten om detta och hovis skulle komma nästa dag. Kvinnan som hade utsläppet den dagen gick också och tittade till beteshästarna, ser hoven och tar in hästen i sin box. Där står mitt snart 1-åriga sto ensam hela dagen. Fick inget foder och jag visste ingenting! Kvinnan bemödade sig inte att kontakta mig! Jag var så förbannad när jag kom hem (sen på dagen) och stoet var halvt hysteriskt. Man ringer hästägaren och tar inte egna beslut så om hästen inte är döende!!

Denna kvinna tyckte iof illa om mig sen flera år tidigare (missunsam, för stolt för att inse att jag kunde vara duktigare) men det ska ändå inte gå ut över hästarna.
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

För några år sedan fanns en gammal travare i stallet som ägdes av en mamma och hennes dotter (15 år). Hästen hade en benställning som gjorde att man undrade hur han kunde gå alls och hovar som var km långa. Han började halta lite difust på olika ben och alla i stallet höll extra koll på honom men endå så var dottern ute och galopperade runt på ängarna och red hästen svettig... Han var ju bara liiiite halt.....:eek:
Hon lindade också med elastiska lindor utan padd under när hon red och det var inte alltid hon kom ihåg att ta av lindorna efter ridning... Gissa hur han såg ut i benen efter en hel natt?? :confused:
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Klart man kan rida en häst som bara är lite halt. Den går ju fortfarande framåt :grin:

En gammal klasskompis till mig hade en häst på 28 år. Han kunde stå helt i ett par månader, sen hoppade de upp och galopperade runt i 2-3 timmar, sen fick han stå igen... Hästen var alltid halt, men det gjorde inget "för hans mamma var också kroniskt halt och henne gick det att rida på". :cool:
Dessutom hade hästarna (en 28-årig korsning, ett shettis-sto och hennes föl) aldrig rent vatten, alltid omockat i stallet och på tok för lite mat. De fick bara ett par kg hö till natten under vinterhalvåret. Ibland fick hästarna gå ute dygnet runt, trots att de stod och skakade av köld. Jag vet inte hur många ggr jag anmälde ägarna för vanvård, men de fick aldrig mer än varningar :crazy:
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Har funderat på denna tråden en dag och nu har jag nog kommit på det som toppar min lista.

Jag står och mockar på jobbet och hör ett himla liv från paddocken utanför, givetvis går jag ut för att se vad som står på.
Där rusar en vettskrämd häst runt med full utrustning, åtta meter longerlina efter sig och fyra plastpåsar knutna i sadel och träns. Undrar varför han var rädd:grin:
Mitt i denna röra springer två hysteriska hästskötare med vars en longerpisk och försöker vända/mota/fånga honom och vid staketet står min skrikande och svärande arbetsgivare som givetvis blir mer upprörd än normala människor.

Jag lyckas med risk för eget liv sträcka mig in över staketet och riva åt mig tre av påsarna och sen kasta mig efter linan och får fast honom på andra försöket.
När hästen är lugnad så frågar jag givetvis vad dom pysslade med?
Jo, hästen kastade av alla och nu skulle han minsann lära sig att man blev inte av med allt bara för att man sparkade bakut och betedde sig.

Jag tror inte att det hjälpte:cool:
Ska ju tilläggas att hästen efter viss undervisning i hur man för sig blev såld och dom som köpte honom var mycket nöjda.
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Det dummaste jag varit med om var en tjej som tjatat sig till en häst. Föräldrarna inte hästkunniga. Köper en äldre travare på 170, tjejen var själv under 160. Ingen besiktning, ingen provridning och SURPRISE hästen var halt när de kom hem....;)

En annan gång när de skulle skritta hästen för första gången, har alltså aldrig suttit på hästen förut. Står tre st, mamma o pappa och dotter och skriker stå still på en häst som typ flyttade en framhov. När flickan sen sitter på skänklar hon hästen med hälarna in i sidorna det värsta hon kan. Hästen reagerar med bockningar och stegringar. Tror inte att den var riden ö h t. Ridturen slutar med att hästen skenar in i stallet utan ryttare, och stallägare stoppar hästen.
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Sett ganska mycket tyvärr tycker jag.

Men en sak jag aldrig glömmer e en karl som tävla mycket i hoppning med sina hästar som va sjukt hårdhänt mot sina hästar.. hästarna va grymma hopp hästar men förstår ju varför oxå då han spöa skiten ur dom om de rev osv.

En gång la han bommen längst upp på stöden (alltså PÅ stöden inte i fållorna) han drev hästen som en galning både med skänklar o spö.. hästen klarat galant men usch va hemskt o se, va säkert 160 o hoppa för hästen med en aggresiv hårdhänt ryttare på ryggen.

Samme man som hade tydliga aggresions problem o va ganska känslokall hade en shetlands ponny åt dottern som fick ett döfött föl o han bad oss (två 12-13 åriga tjejer) o begrava de nånstans vilket vi gjorde på en mysig plats o gjorde de fint osv... Han blev tokig när han kom o kollade för sådär skulle hästen inte begravas.. han slet upp graven o boktstavligt kasta upp liket ur graven o grävde sen ett hål i marken där han brukar elda o slängde ner fölet där o kasta lite grus över så va de färdigt sen gick han fly förbannad.

Va inget kul som två unga tjejer o se o aldrig nått jag glömmer.
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Haha älskar denna tråd :love:

Dock måste jag erkänna att jag har gjort ett par stycken av dessa misstag ni nämnt, t.ex halvhaltat med travponnyn när jag kört med flera för att ponnyn jag körde var tjurig och grinig den dagen men de andra blev inte så glada på mig, dock gjorde det ju inte dom nåt eftersom att jag endast travade ikapp och fortfarande låg bakom dom. :crazy: Hehe tur att man vet lite bättre nu :angel:

Sen har jag ibland tappat greppet när det gällde en sommarhäst, den lataste,segaste ridskolehäst jag nånsin träffat :eek: Då var jag nog så taskig att rappa till han ett antal gånger när han inte ens ville trava.. :o

Ojojoj men det dummaste jag gjort är nog för 3år sen när jag var en helt nybörjare som var ute och red barbacka i skogen med min kompis på sommarn. Jag red ett tjuvökande varmblod och min kompis red sin häst och var en bit bakom när hon skrek "Trav!" och jag började trava.
Men då jag hade noll koll och bara skumpade runt på stackarns rygg skumpade jag mer och mer till vänster tills jag skumpade av totalt! :rofl:
HHAHAAHA ni skulle sett mig.. En svettig okonditionerad tjej på ett smäckert varmblod på en smal stenig stig.. ramlade på en sten och fick världens blåkaka! :eek:

Jösses.. :banana:
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

En annan gång när de skulle skritta hästen för första gången, har alltså aldrig suttit på hästen förut. Står tre st, mamma o pappa och dotter och skriker stå still på en häst som typ flyttade en framhov. När flickan sen sitter på skänklar hon hästen med hälarna in i sidorna det värsta hon kan. Hästen reagerar med bockningar och stegringar. Tror inte att den var riden ö h t. Ridturen slutar med att hästen skenar in i stallet utan ryttare, och stallägare stoppar hästen.

Nu hämtar jag geväret... :devil:
för helv*te! :mad: det är ett djur, ingen robot!
 
Senast ändrad:
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Det dummaste jag har gjort var en gång när vi var ute och red ett glatt gäng på 4 pers. Min pålle var som vanligt på hugget och hade små stegrat sig lite i början.
Efter ett tag fick han ett frispel och började bocka. Eftersom vi bara skrittade och det var fler än bara jag, ville jag inte be honom trava framåt för att få honom att sluta. Tog istället ett stadigt tag i bettet och drog upp hans huvud.
Oturligt nog hade han en känslig dag, och i stället för att bara ta upp huvudet, kastade han i backen....
Han backade rakt ut i skogen, halkade på en sten, och satte sig på rumpan mot en gran. Jag klämdes där i mellan, och fick ett antal sår på ryggen...
Jag lättade på tyglarna, tog ett tag i manen och lutade mig framåt så att han kunde ta sig upp igen.
Mina ridkompisar blev nog räddare än jag. Ingen skadade sig, och jag fick faktiskt skylla mig själv att jag fick ont i ryggen.....:rofl::rofl:

Det dummaste någon annan gjort, det var en gång vi var ute på långritt.
Vi var 5 stycken i olika kunskapsnivåer med olika pigga hästar.
Det är ju ganska förutsägbart att om en häst sticker, vill resten hänga på, eftersom att det är ett flockdjur.
Iallafall fanns där en kvinna i 35-års åldern som nyligen köpt sig en häst igen efter 19 år.
Hon hade inte riktigt koll på sin häst, och ibland var det otäckt att rida med henne, eftersom hennes häst kunde få för sig att sticka rätt som det var.
Så gjorde den även denna gång. Och hon fick inte stopp på den. Vi befann oss på en åker, ca 500 meter från stallet.
Jag försökte hjälpa henne genom att säga till henne att volta hästen, men hon försökte inte ens.
Hennes häst drog hem, rakt över åkern, rätt över en trafikerad väg och bort till stallet. Kvar blev vi att kämpa för att våra hästar inte också skulle sticka. :grin: En tjej som var runt 10-11 års ålder fick panik, varpå jag fick slänga mig av min häst och ta hennes i tyglarna och gå sista biten hem med en dansande häst i var hand. Inte fullt så kul
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

det var nog då en liten flicka som har en liten b-ponny som hon tävlar höga hinder i hoppning med fick lite "ispiration" av mej då hon såg mej longera min pojke..
hmm dagern efter kommer hon till ridbanan med två kompisar.. de rider alla en 10 min. var i tokgalopp barbacka på den lilla ponnyn som försöker hålla sig på benen på den lilla volten (di longerar ju alltså), som annars är lite lat men där kom farten utan problem då en står i mitten och piskar i luften (hästen e lite spörädd) :confused: :cool:

ett annat fall var då en annan duktig tävlingsryttare fick för sej att visa en av hennes familjs ridskoleponny (shettis) hur man skall uppföra sej ordentligt, då shettisen hade bockat lite med en flicka, ryttaren hoppar upp, drar av i skumpig trav ett varv runt stora manegen först och sen två varv i.. tokgalopp :crazy: :mad:
sen var shettisen "fixad"
(ryttaren vägde runt 60 kg) manegen är 70x30

(jag har tyvärr ganska dålig syn pga tävlingsryttare här omkring, de verkar vara så, känslokalla mot sina hästar.. det gäller ju förståss inte alla, men majoriteten :cool:)
 
Senast ändrad:
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Nu har även jag funderat lite och har kommit fram till att dessa händelser är nog de dummaste..

Det var en varm sommardag. Jag hade slutat rida och skulle sälja min häst, men pappa bad mig att motionsrida honom så att han var igång under försäljningen. Hursomhelst så skulle jag rida på ett fält, där stod några hinder och min syster och min pojkvän var med. Självklart stod min lillasyster och lekte med en av våra hundar. Jag galopperade lite fram och tillbaka (självklart med full kontroll) men helt plötsligt får hunden för sig att leka lite med hästen och springer fram mitt framför honom :eek: Tack och lov så har min häst koll och HOPPAR över hunden som förskräckt har lagt sig på backen.
Självklart blir jag rosenrasande på lillasyrran att hon inte hade mer koll på hunden, för skulle hon absolut ha den löst där jag red så var hon tvungen till det.

Jag fortsatte rida en stund till och blev väldigt varm så jag ville ta av tröjan. Eftersom jag så många gånger har tagit av mig tröjan på hästryggen så gjorde jag detta även denna gången. Jag bad lillasyrran hålla hästen och knäppte sedan av mig hjälmen, höll denna i höger hand och tyglarna i vänster hand. Började med att trä av högerärmen och precis när jag hade armen i ett låst läge reagerade min häst för ngt och försökte kasta sig. Men det tog stopp för där hängde min lillasyster kvar i tyglarna och försökte få stopp på honom. Detta resulterade istället att hästen blev panikslagen och försökte ta sig loss. Jag fick ropa till min lillasyster tillsammans med några svordomar att släppa hästen, vilket hon till slut gjorde. Jag hade tappat balansen när hästen kastat sig och låg nu framåtlutad men när hästen kastade upp huvudet och knockade mig så flög jag av och bröt nyckelbenet.

Haha jag får lätt skylla mig själv :crazy: :angel: F.ö. hästen står fortfarande i hagen här hemma :)


En annan sak som har hänt är en sak som fortfarande gör mig arg när jag tänker på det.
Min kompis hade friluftsdag och hade fått tillåtelse av mig att låna min häst för att rida en tur. Under dagen hade jag fått ett sms som det stod ungefär: "Hej, är det ok om vi rider ner och hoppar lite?" Eftersom jag hade hoppat med hästen dagen innan och hästen dessutom var väldigt svår att hoppa med svarade jag nej.

Senare när jag kom hem hittade jag hästen i stallet jättesvettig och frågade hur det hade gått och vad de hade gjort. Jo de hade ridit ner till ett ridhus i närheten (tar ca 1 timme dit) och hoppat en timme där, sedan ridit en sväng och sedan ridit tillbaka och hoppat ännu mer. :eek: Kanske inte låter så farligt MEN min häst hade tidigare vägrat på nästan allt och nu hade jag äntligen fått orning på honom.. Efter denna händelse så var vi tillbaka till 0 :cry: Så inte nog med att de hade ridit i ca 5-6 timmar, varav 3-4 timmar hoppning, så fick jag inprincip börja om från början med hoppningen.

Denna person får ALDRIG rida min häst igen! :mad:
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

KL

Fattar inte varför flera st skriver "roligaste tråden på länge" när flera av inläggen handlar om rent djurplågeri :confused:
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Min teori är att de hör till gruppen som inte hajar att hästar är kännande varelser.
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Det där ser man ju varje år i falsterbo. Hästskötare som rider stora tävlingsindivider, iförda endast bikini (hästskötarna alltså, inte hästarna...), rökandes med benen framför vulstren. :crazy:
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 186
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
876
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
882
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 153
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Brukshundar och könsbunden aggressivitet
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp