Bukefalos 28 år!

Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Det var på en klubbtävling i hoppning på ridskoleponny för många, många år sedan på ridskolan när man kanske var 11-13 år eller så. Jag höll på att rida fram min ponny utanför ridhuset. Ut kommer ett ekipage som blivit uteslutet p.g.a att ryttaren ramlat av. Tjejen som ramlat av är så förbannad (inte på sig själv såklart, utan på ponnyn) att hon ger ponnyn något av det hemskaste kok stryk jag någonsin sett :eek: Rappar ponnyn med spöet, drar honom i munnen och skriker ut sin besvikelse på honom.

Jag borde sagt något, men i valet och kvalet dyker tjejens mamma upp och avstyr det hela - mer eller mindre. Det måste nog vara det dummaste jag någonsin sett.

Ja, det där var riktigt dumt.
Jag hade jättedåligt samvete efter den enda gången jag skrikit på en klubbtävling. Hästen vägrade (jag hade för lite gas) och kör upp huvudet. Tyvärr var min tumme i vägen för hans hals (eftersom jag har ovanan att ta tag i manen) och jag stukade alltså tummen! Det gjorde skitont så jag skrek till "F*N!" och kom sedan på att: Oj, tänk om folk trodde att jag skrek på hästen för att han stannade!? :o
Jag var tvungen att leta upp min kompis efteråt som varit banfunktionär då och förklara :D


Det dummaste jag sett är en tjej som på en ridlektion ska hoppa en studs i trav. Hon kommer mot det i galopp, läraren säger till och hon svänger bort. Fortsätter att galoppera, läraren säger att hon ska släppa spöet och då slänger hon iväg det så att hästen springer iväg en bit och ryttaren tappar tyglarna! Nu galopperar hästen runt på fyrkantspåret i lugn takt med långa tyglar och ryttaren ropar att han skenar!!! :rofl:
Herregud vad jag skrattade i smyg! :devil:
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

I det här fallet är det väl inte bara ryttaren som bär sig dumt åt... Men det måste vara det mest korkade jag har sett någon göra med hästar iaf!

Det här hände på en klubbtävling på ridskolan för några år sedan. Det finns en ridskolahäst som brukar bli ganska upphetsad på klubbtävlingar, särskilt när han ska vara själv i ridhuset, och hästen i fråga är riktigt bra på att bocka... Eftersom en tjej som brukar rida den häsr hästen mycket har ridit honom på klubbtävling åtskilliga gånger, är det här något som de flesta vet om.
Den här gången var det en annan tjej som hade anmält sig på honom. Det började med att hon ramlade av en gång på framridningen... När det sedan var hennes tur att hoppa banan, frågade domaren om hon ville att något ekipage skulle stanna i ridhuset. Men det ville hon inte (och hon borde definitivt ha varit gammal nog att avgöra det själv...). Så när de andra hästarna ska lämna ridhuset börjar den här hästen bocka och försöker följa efter. Varpå tjejens pappa, som var funktionär, får panik och börjar springa rakt mot hästen... bakifrån! Kan avslöja att det slutade med ambulansfärd för pappan...

(Kan dessutom tillägga att den här pappan brukar hjälpa till, och definitivt borde ha vetat bättre...:cool:)
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Det dummaste jag någonsin varit med om var när jag var praktikant på ett stall och fick med mig två tjejer ut och rida en lååångtur med på.

Tjejerna fick sitta upp i ridhuset och varav den ena tjejen kortar tyglarna och "sågar ner huvudet" i form.
Varpå jag påpekar vad i hela världen hon sysslade med.
Och fick till svar att det var bra och veta om hästen var skolad eller inte....ööööh?!:confused:
Påpekade då att detta skulle vara en uteritt på långa tyglar så hästarna skulle få annat och tänka på.

Väl ute i naturen så gör gick det ju bra...men ser och märker att den ena tjejen fortfarande håller på och "sågar ner hästen" i form och gör små slag med sitt ridspö på hästens bog samt skinkor för att hästen är så lat....säger till henne och tar i från henne spöet.
Sen lite senare så började hon göra smyghalter och trava ikapp ledet...jag påpekar att så gör man inte och det ska man inte göra heller.

Varpå tjejen fortsätter och gör smyghalter och travar ikapp. Ger henne flera varningar men hon lyssnar inte.
Sista gången hon gjorde en smyghalt och galopperade ikapp ledet i full fart.
Blev jag flyy förbannad...mitt ute i skogen där det bara fanns lingonris och blåbär. Beordrade jag henne att hoppa av hästen och tog hennes häst som handhäst och sa till henne att hon kunde gå hem till stalletför så behandlar man inte hästar.
Vänder om och rider tillbaka till stallet med en andra tjejen på släp som skött sig jättesnällt, med handhäst och ridande på min egen häst...samt en gråtandes tjej som fick gå 1 timme hem till stallet.
Hon fick väldigt mycket skoskav...rätt åt henne...:mad:
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Det dummaste jag har hört talas om och tack o lov slapp vara med om var när anläggningens stora flickidol trimmade sin hoppehäst i paddocken samtidigt som ridskolan hade lektion där. Killen red runt och stylade och skulle göra en snygg sorti genom att hoppa ut från paddocken över staketet :eek: med följd av att ridskolehästarna blev oroliga, en ridskolehäst som inte var riktigt snäll tog tillfället i akt och kastade av sin ryttare, backade sedan till hennom och sparkade hennom i huvudet så det ekade. Käken krossades och hennoms käke fick sättas ihop med ståltrådar och h*n fick bara äta genom sugrör i över en månad.
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Jag har sett mycket elakheter under mina år som ryttare, men när det handlar om att inte riktigt koppla tar min lillasyster priset... :p
Många konstigheter har hon haft för sig, bjuder på två:

Sommarlov ger långa uteritter och jag och syster är ute med varsin ponny. För att hålla insekterna borta när vi skrittar bröt vi varsin lövruska (vår mark) och viftade undan krypen med. Syster är vid det här tillfället ungefär 11-12 år, men lite småskraj av sig.
Plötsligt får hon för sig att någon stor insekt fått nys på hennes ponny och hon börjar vifta med ruskan som bara den. Ponnyn vaknar ur lunken av allt viftet, spänner upp sig lite. Med panik i blicken börjar syster skrika för full hals: "En broms, en broms, en broms!!!" och börjar slå med full kraft med lövruskan mot ponnyns hals, mage och rumpa. Ponnyn reagerar förvånat med att rava iväg och slå några bocksprång. Syster fortsätter skrika med tyglarna i ena handen och lövruskan i andra. "En broms, en broms!!"
Tack vare snäll ponny gick det hela dock bra.

Vid ett annat tillfälle har ponnyn stått inne då kompisarna var på tävling. Syster noterar i stallgången att ponnyn är väligt spänd och nervös, och skakar tillochmed i musklerna. Fundersamt undrar hon om hästen är sjuk, men mamma bedömer det som överenergi. Syster får hjälp med sadling och tränsning och knallar ut till ridhuset. Ponnyn är väldigt pigg och syster säger att hon ska galoppera ett varv så den lugnar ner sig. När hon gör galoppskänkel sticker ponnyn iväg lite grann (ngt mer än arbetsgalopp), och syster blir jätterädd. Hon ger upp ett gallskrik som inte bara sätter fart på hennes egen ponny, utan på resten av hästarna i ridhuset. Full kalabalik, och längs spåret min syster, vilt skrikande, på en nu livrädd ponny. Istället för att ta i tyglarna klamrar hon sig fast i manen, och sätter även de små korta sporrarna, som normalt användes för att få fart på den slöa ponnyn, in i sidorna på ponnyn för att hålla sig kvar. De andra hästarna lugnar sig snabbt, men systers ponny har en skrikande, sporrande ryttare på ryggen och springer för allt den är värd. Efter många varv stannar den till slut av ren trötthet. Syster skriker tills mamma tar tag i tränset. "Varför skriker du? Varför bromsade du inte?" Med tårfyllda ögon: "Hon skenade ju!"
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

KL
För några år sedan praktiserade jag i en känd hoppryttares stall. Detta hände när hon red en av sina hästar i ridhuset samtidigt som jag skrittade en annan häst, för den skulle hon rida efter. Jag gick alltså bredvid hästen.
Hon börjar sina övningar med hästen, och vill att den ska gå väldigt samlat i trav, hästen följer inte riktigt med ordentligt. Så hon blir förbannad och ber mig hämta stjärnsporrarna. Självklart gör jag det. Hon fortsätter träna hästen, men den lyder fortfarande inte som hon vill, så hon börjar piska hästen både fram mot huvudet och bakåt. Det blev lite rodeo därinne, stjärnsporrarna trycktes in samtidigt som hon försöker samla, och samtidigt som hon piskar.
Efter ganska lång tid blir hästen helt slut, så den orkar inte kämpa emot längre utan gör som hon säger. Jag såg ut som ett frågetecken kan jag tänka mig, men vågar självklart inte säga något när man har fått komma som praktikant hos sin idol. Hon förklarar för mig "Att såhär måste man göra när dom inte lyder". Hon blir klar och säger åt mig att ta en promenad med hästen i skogen, för den var så utmattad. Sagt och gjort.
Sen när jag kommer tillbaka till stallet och klär av hästen ser jag att den har svullna rappspår på hela kroppen, sårig där stjärnsporrarna varit, och igensvullen i ögat eftersom piskan råkade visst hamna där när hon slog framåt.

Illa, eftersom det här är en ryttare många ser upp till...
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Blir så jävla ledsen när jag läser sånt här. Så många som verkligen behandlar hästarna som nåt jävla redskap. Det är illa nog om det beror på okunskap, men vad fan handlar det om när utbildade tränare beter sig så här? Vet de verkligen inte bättre?
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Ibland undrar jag om det inte handlar om "makten" att kunna köra slut på en 600 kg tung muskelhäst, kanske är något som ger dom en kick? Eller att bara kunna skrämma upp ett djur som är så mycket större... Ja det finns säkert tusen anledningar.

Men för det mesta tror jag det är okunskap. Hoppas jag :S
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

hmm... Det dummaste jag kommer på just nu är när min kompis red och skulle "lära" hästen att gå på tyglen och hade lärt sig/hört någonstans att man skulle såga ner huvudet. Hon provade detta men det funkade inte då hästen bara for upp med huvudet. Så hon la sig ner i sadeln och hade händerna i i höjd med nederdelen av hästens bog och drog/sågade därifrån ner hästens huvud.

Kan tillägga att hon inte håller på med hästar längre.
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

KL

Det dummaste jag har sett var när jag jobbade på en ridskola för några år sen. Under en nybörjarponnylektion som just börjat rida utan ledare gled en liten flicka ur sadeln, lungt och stilla och landade på fötterna. Flickans pappa som satt på läktaren utstötte ett öronbedövande NEEEJ!!! och slängde sig över staketet till läktaren in i manegen... Kan säga att det var fler än den lilla flickan som trillade av den lektionen. :crazy: Typ alla i gruppen...

-
Sen gjorde jag en riktig dumgrej själv för ett par veckor sen, eller det var på väg att bli riktigt dumt iaf. Kan se rubrikerna i tidningen framför mig. Hade inga vittnen..

Var på väg från ridhuset med unghästen i longerlina. Det blåste rejält och vinden tog tag i kepsen. Jag slängde på ren reflex upp handen för att fånga kepsen. Den handen jag höll linan i. De lösa ringlarna i linan hamnade -runt min hals-. Hästen blev skraj av den hastiga rörelsen och en slängande lina i ansiktet och tog ett skutt åt sidan. Tack och lov stannade han och jag fick kvickt väck linan från halsen.
Tänk er hur det sett ut va? Klantigaste dödsfallet nånsin! :cool:
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

En lokaltävling, en som red ett fuxsto. Kom in på banan hoppade hinder 1 , 2 , o 3 fint, sen ville hästen inte mer av ngn anledning. den stog helt stilla o kickade medans "den" spöade o spöade sporrade o skrek tills "den" blev utkörd . rätt åt "den" aldrig sett ngn spöa hästen så mkt ! :O
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

bland det dummaste jag har varit med om inom ridning var när jag var ute på min f.d. foderhäst. Han var fullblod som både gått på banan och tävlat hög fälttävlan. Med oss var en annan medryttare i stallet och hennes två kompisar. De var klassiska ponnytjejer, visst alltså inte var ordet lungt betyder.

Hubbe (fullblodet) var pigg och framåt men höll honom i samma tempo som ponnysarna. När vi kommer till en liten backe så säger galopperar jag upp lite före dom så att han inte ska bli stessad av dom andra. Väl där uppe väntar jag på dom innan vi skrittar vidare. Efter en stund så rider vi över en lite större väg och är på väg hem. Utan att säga något fattar tjejerna galopp och Hubbe drar ju självklart iväg efter. Det var lite uppförsbacke och på krönet var det en sväng, inte särskilt bra ställe att galoppera på alltså. Så när vi kommer upp för backen kommer det en bil och jag som har noll kontroll på honom lyckas iaf undvika olycka genom att rida in min medryttares hästs bak. De fick höra ett par vänliga *host* ord innan jag säger till dom att inte rida efter med sina hästar när jag ska lugna honom. Men lyssnar dom? Nepp, utan efter oss har vi nu 3 så ponnys och Hubbe tror att det är tävling och spänner sig ännu mera. Jäkligt irriterad är jag glad över att det bara är en dryg kilometer hem. När vi kommer ut på en äng får tjejerna nästa strålande idé, vi kör galopptävling. Utan att bry sig om mina protester kör dom iväg och så klart tar Hubbe bettet och följer efter. tar inte många sekunder innan vi är om och jag lyckas få stopp på honom innan gården kommer. Är nu lagom glad på tjejerna och går in på ridbanan för att lugna ned honom medan de andra rider ned till stallet. Efter 15 min eller nått fungerar kontakten igen och vi skrittar hem.

Kan säga att jag pratade inte mer med dom på ett par dar.
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Tyvärr så finns det alltför många idioter inom vår sport, mycket har man sett och mer lär det väl bli :(

Tänkte därför bidra med några riktigt korkade grejer utförda av min kompis K. detta är harmlösa saker som får mig att dra på munnen de gånger jag tänker på dem.

*K sitter på min häst i ridhuset, blir varm och ska ta av sig jackan, rider fram till sargen med syftet att lägga jackan där. (ingen konstigt med det, sånt gör vi väl alla?) Skillnaden mellan K och oss andra är att hon släpper tyglarna helt, börjar trä ut armarma från jackan (bägge armarna samtidigt!!), iom detta så är hon så att säga låst i sitt läge.. Min lilla häst, som alltid har varit av det nyfikna slaget har under tiden nosat rätt på en hinderskålla som ligger på sargkanten. Samtidigt som K har armarna låsta halvt bakom ryggen så råkar pållen välta ner den här hinderskållan som nu förvandlas till ett ondskefullt monster :eek: sådana måste man juh som pålle fly ifrån... Kommer aldrig glömma bilden av en häst som skenar på stora mittvolten med en ryttare på ryggen som sitter fast med armarna i jackan.. varv efter varv på stora mittvolten, K hamnar mer och mer på sniskan tills hon slutligen trillar av. Slog sig inte direkt men OJ vad hon har fått äta upp det där :p

*K ska hoppa min häst, det står en oxer på medellinjen vid X (90cm hög). Kommer i höger varv, hoppar galant. Kommer i vänster varv, blir korsgalopp (detta är min pålles specialitet när hon blir lite för ivrig), K väljer då att styra undan mitt framför hindret för man kan juh inte hoppa i korsgalopp... Så här fortsätter det i vänster varv 10-15 gånger. Därefter börjar jag tröttna och säger till K att hoppa min pålle i korsgalopp om hon vägrar ta vänster (Detta brukar resultera i en rivning och att denna pållen därefter fattar rätt galopp). K provar MEN eftersom hon har vikt undan för hindret så många gånger så fortsätter juh hästen såklart med detta. Står och virrar på huvudet medan K säger nej så får man inte göra. Detta pågår även det en lång stund. Tillslut får jag återigen nog och säger till K att nu får hon visa sem som bestämmer, kan juh inte sitta där och dalta, ska hon säga nej så får hon åtminstone göra det på ett sådant sätt så att hästen förstår att den gör fel, samt DRIVA!! K ryter till ordentligt vid nästa vägran, kommer på hindret igen och driver. Jag som känner min häst utan och innan vet juh att hon kommer hoppa. K inser inte detta utan gör sig beredd på ännu en förbispringning... Hon driver på en sista gång, lägger till en smackning och hästen hoppar uppskattningsvis som om det vore en oxer på 150... K fortsätter uppåt... skulle tippa på att hon var uppe mot 3 metersgränsen innan hon vände neråt igen :o tyvärr fick hon en "spark" av min häst i landningen (hästen galopperade därifrån och K fick motta ett bakben).. Det kunde slutat illa, nu räkte det med några veckor på kryckor och jag har ett minne inetsat på näthinnan som heter duga :D
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Det dummaste jag sett någon göra är nog när jag kollade på hopptävlingen hemma på ridskolan. Då var det en tjej som red en duktig häst och de gick vidare till om hoppningen. I en jätte skarp sväng saktade hästen ner lite för att klara den, då tar ryttaren fram spöt och smäller det på stackaren tills han typ SÄTTER sig ner!:eek: Alla sa att hon ridit för hårt och stallägaren som tittat tog ett litet snack med henne sen:crazy:
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Det värsta jag har sett var nog på en Div ll tävling i hopnning! Ponnyn hoppar jättefint hela vägen men vägrar på sista hindret. Ryttaren flyger in i hindret fortfarande hållandes i tyglarna, drar sig upp i tyglarna skrikandes, svärandes och hästen backar i ren skräck. Ryttaren gör ett försök att rycka till sig hästen men hästen rycker tillbaka och ryttaren får ett tomt träns i handen, slänger ner det på marken (fortfarande skrikande) och går ut från banan utan hästen.


En annan dum sak jag har gjort hände för ett tag sen :) inte så dum mot hästen men dum mot mig själv. Skulle hoppträna för en duktig tränare med min häst som jag då hade haft i ca 4 månader. Denna häst är 10 år men är inte riden så mycket så han är som en 5 åring i sättet. Vi skulle hoppa på en volt och krysset var väll en 40 cm högt :) Min häst som tycker att kryss är det värsta monsterna som finns stannade för 3 sekunder för att sedan ta världens språng över. Jag som är helt oberedd på detta flyger som en vante och landar snett i sadeln vilket hästen inte heller tyckte var jätte skönt så han hoppade åt sidan och jag flög in i sargen med huvet före. Detta slutade med 2 dagar på sjukhus, ett brutet näsben, 3 lösa tänder och en hjärnskakning. jag var dock uppe och red 5 dagar efter olyckan :)
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

KL

Det dummaste jag har sett var när jag jobbade på en ridskola för några år sen. Under en nybörjarponnylektion som just börjat rida utan ledare gled en liten flicka ur sadeln, lungt och stilla och landade på fötterna. Flickans pappa som satt på läktaren utstötte ett öronbedövande NEEEJ!!! och slängde sig över staketet till läktaren in i manegen... Kan säga att det var fler än den lilla flickan som trillade av den lektionen. :crazy: Typ alla i gruppen...

Åh kära nån! Vilken fars!!!! Förlåt om jag skrattar, men vilken syn.......
:D
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

*kl*

Har varit med om att 2 tjejer ridit sönder sina hästar så att dom blev tvungna att avlivas.. Dock var det ju inte bara vidd ett ridpass så det räknas kanske inte.

Fö så hände en rätt rolig grej för många år sedan som jag fortfarande skrattar åt. Min kusin skulle minsann visa hur man red min sköthäst för många år sedan (hon var inte bra på att rida någonstans:angel: ). Hon hoppade upp, tappade kontrollen, hästen började galoppera efter fyrkantsspåret i lugn galopp. Hon skriker och säger att hon inte får stopp på hästen varpå hon förbereder sig på att hoppa av i farten. Inte speciellt smidigt utan hon landar som en klump på backen, ligger kvar tills ägaren kom springandes så hon kunde förklara hur jävla dum hästen var. Då hade den tydligen skenat runt på banan i full galopp och sedan kastat av henne:grin:

Så fort saker och ting inte går som det ska så är det hästens fel;)
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Undra om vi ridit på samma klubb för så gjorde en manlig ryttare på min klubb oxå när jag var i mina yngre dagar :angel:
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Mycket möjligt.
Han var även med i programmet "Fråga Olle" i Kanal 5 där han stolt visade upp sitt kartotek innehållande tjejer han hade haft sex med (över 100 om jag inte minns fel).

Sorry för helt OT.
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Hmmm...

Kan det vara galoppörerna som först möter mej och pållan på ängen när vi tömkör, sen vänder och kommer farande i tokgalopp förbi oss, kanske???

Vilken tur att det var jag och min häst och inte någon av småtjejerna med ponnyer- då hade det antagligen inte gått så himla bra..

Vuxna människor som beter sej så??

Kan också vara ridläraren som skulle lära hästen hoppa och jagade den över hinderkombintaionen med långpisk.. som fastnade i bakbenen så hästen gick omkull i hindret och inte hoppade på flera år.. Detta var på en ridlektion, jag var kanske.. 13?år gammal och livrädd för ridläraren..

/ Lavinia
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 195
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
880
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
886
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 163
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp