Bukefalos 28 år!

Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Jag såg en tjock tant på en framridning en gång. Hon satt på en häst med världens värsta hjorthals och red uruselt. Tydligen var hon medveten om att hästens form och felaktiga muskulatur gick hand i hand, så hon hade skaffat inspänningstyglar till hästen för att tvinga den att gå i rätt form, och hakat fast dem i dess bettringar. Problemet var bara att hon hade spänt inspänningstyglarna runt SIN EGEN MIDJA. :eek: :eek: :eek:
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Det finns många historier, men det som såg roligast ut var när en kompis red sin ponny. Hon red i skogen, och upptäckte (lite för sent) en stor gren som var ivägen. Men istället för att böja sig fram tog hon tag i grenen medan hästen fortsatte framåt. Det slutade med att hon hängde i grenen med hästen framför sig. :)

Något väldigt korkat däremot är en sak som en kompis till mig gjorde (gör). Hon och en annan tjej var ute och red och efter en stund stannade de och lät hästarna beta på en äng. Kompisen anser att "men det händer ingenting" och tar av sig hjälmen. Efter en liten stund blir hästen rädd för något och vänder på en 5-öring för att springa därifrån. Kompisen var ju inte med på detta och trillar av. Ena foten fastnade i stigbygeln så när hästen börjar springa så släpar hon efter så hästen blir jätterädd och börjar sparka efter henne medans han springer. Detta slutade på sjukhus med hjärnskakning och inre skador och jag vet inte allt. Hon rider fortfarande utan hjälm och hur som hellst och när man påminner henne om denna historien säger hon bara att "det var bra på sjukhuset för alla kom med godis". det kan ju iofs förklara varför hon är som hon är :angel:
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

En ridlärare skulle inför oss små elever hoppa ett litet hinder med en ponny. Ponnyn vägrar och hon flyger av medan ponnyn börjar äta av gräset vid staketet. Lugnt reser sig ridläraren och sparkar till ponnyn i magen med allt vad hon har :eek: :mad:
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

men shit!! :eek: det ända dummaste jag har sett en ridskolelärare göra är att kasta grus efter hästarna som inte vill fatta galopp...

det dummaste, eller bland dom dummaste är ju när man är på alla hopptävlingar och hästen gör något fel; vägran, för snabb, för långsam och ryttarna ger hästarna ordentligt med stryk (!!!) som om det hjälper, inför en fullsat lektare.. då vill man inte veta hur det ser ut på träningen

eller inte tala om framridningen på dressyren, ni vet nog själva hur vissa kan bete sig...:mad:

en annan sak som hände för nägra år sedan, jag och en annan skulle korsa en 90 väg (och tro mig, på denna raksträckan håller nästan ingen 90...) jag ligger lite efter men tror att den andra ska vänta in mig så vi korsar vägen tillsammans. Men vad tror ni h*n gör?? travar över vägen och fattar därefter galopp på nästa väg! Jag som ligger ca 10 meter bakom får ju en väldigt pigg häst som då ska hinna ifatt SAMTIDIGT som det kommer en långtradare!:eek:

allt slutade bra ändå, då jag fick stopp och kunde lugna ner min häst, men den andra hade då kommit en bra bit upp på vägen... snacka om jag va arg länge efter det!
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Jag såg en tjock tant på en framridning en gång. Hon satt på en häst med världens värsta hjorthals och red uruselt. Tydligen var hon medveten om att hästens form och felaktiga muskulatur gick hand i hand, så hon hade skaffat inspänningstyglar till hästen för att tvinga den att gå i rätt form, och hakat fast dem i dess bettringar. Problemet var bara att hon hade spänt inspänningstyglarna runt SIN EGEN MIDJA. :eek: :eek: :eek:

:rofl:
Det här är nog verkligen det dummaste inlägget hittills i denna tråd, alltså rent idioti, retarded, what-ever
:eek:

skratta eller gråta... förlåt säkert synd om hästen men vilken syn det måste varit :rofl:
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Hade en harlig handelse har for bara nagra dagar sedan.
Min sambo har gett mig en av trearingarna att leka med. Han hjalpte mig att sitta in honom och iom att hasten ar sa snall som han ar gick det urbra. Jag hade berattat om det hela for en annan tjej pa omradet som rider mkt. Bland annat namnt att "min" hast ar radd for andra hastar (kastar sig nar de kommer mot honom pa banan).
Tredje gangen jag rider skrittar jag fram och tillbaka pa vagen framfo stallet. Hon gor iordning sin hast nar det kommer traktor. Min hast stelnar till och jag hoppar av. Nar hon fragar varfor forklarar jag att det ar for att jag inte vill han ska skygga och fa en dalig upplevelse av att jag ev maste ta tag i honom.
Hon fragar om jag vill rida en tur. Javisst sager jag med tanken att det inte finns nagot battre satt att ge sjalvfortroende an en lugn tur med en garvad hast.
Hon gar upp till en liten hage dar hon rider ibland. Ok tanker jag, vi kan val borja har inne. Jag haller mig i mitten och hon skrittar runt (liten hage) Efter ett par minuter undrar hon om hon kan trava. Det gar nog bra svarar jag, han ar valdigt lugn. Efter en minut borjar hon galoppera och volta. Jag sitter med ryggen till och marker inget innan min hast kastar sig allt han har at sidan. I och med att jag sitter barbacka ar det med nod och nappe jag haller mig kvar, dock med alldeles for mycket tygel i min smak.
Tjejen saktar av och fragar om han ar okej. Jo svarar jag men ta det lugnt han blir radd.
Ok sager tjejen och fattar galopp. Hon fortsatter volta rakt mot min hast som kastar sig at sidorna, backar och slanger sig. Jag haller mig knappt kvar och tillslut stannar hon. Jag hoppar av och sager skarpt att nu gar jag! Stackaren ar sa radd att han skakar och sa fort hennes hast kommer nara forsoker han kasta sig undan.
Som tur ar varkar han inte ha fatt nagra direkta men av handelsen men jag rider inte med den tjejen igen!

Senare fragar hon om jag kan "take a spin" pa hennes hast sa hon kan se den rora sig. Jag vill inte stota mig med henne och sager att jag inte tror jag kan gora hennes hast rattvisa. Sager att jag inte ar tillrackligt duktig. Men jag kan lara dig sager hon - tex drar du alldeles for mycket i tyglarna. Jag funderar pa omn det ar skritt pa lang tygel eller forsoken att halla sig kvar pa vettskramd unghast medans hon galopperar i full fart mot honom.
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Jag har sett en liten tjej "läxa upp" sin stackars ponny med rejäla spörapp, som ledde till att ponnyn gång på gång reste sig på bakbenen. Varje gång det hände ryckte hon bakåt i tyglarna och sparkade in sporrarna i sidorna för att straffa den (hon satt väldigt stadigt), tills sista gången när hon ryckte tag så hårt att ponnyn slog över och fastnade på något sätt liggande i trästaketet. Tjejen gjorde inte illa sig, men jag vill inte tänka på hur förstörd den ponnyn blev av behandligen. Jag och en instruktör såg detta på håll och skyndade oss givetvis dit, men de hade redan slått runt när vi kom dit. Däremot var tjejen nära på att fortsätta vilja piska ponnyn även när den precis tog sig upp på benen, men då kunde vi rycka henne därifrån. Det sorgliga är dessutom att hon tävlade ganska höga klasser i dressyr, och jag vill inte ens tänka på hur många gånger hon har behandlat ponnyn så. Däremot anmälde vi henne för misshandel.

Sen har jag sett en tjej galoppera runt oavbrutet i ett ridhus och hoppa samma hinder om och om igen för att hon inte var nöjd. Hästen blev så trött att den snubblade hela tiden och sista gången orkade den inte ens försöka, utan brakade bara igenom hindret. Tjejen hoppade då av och tyckte att hästen skulle slaktas, för att "den ändå inte dög till lite mer krävande hoppning".

Jag har också sett en tjej försöka hoppa över ett rejält stort vattendike utomhus, med en häst som var livrädd för vatten. Det slutade med att hästen tog ett rejält "panikskutt" över, tjejen hann inte med utan gled av snett bakåt och kastades in i ett stort träd. Hon blev för en stund medvetslös, och bröt både nyckelben och revben. Som tur var hade hon hjälmen på, utan den hade hon nog dött eftersom man tydligt hörde hur den smällde emot trädet/marken, och den var dessutom helt spräckt efter. Efter den händelsen rider jag aldrig utan hjälm (och inte heller utan skyddsväst på uteritter eller vid hoppning).

Har sett många fler händelser, men dessa är nog några av de värre. Diverse söndersågning, sparkande med sporrar och slitande i tyglar och grimmor känns som standard i vissa stall.
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

USCH!!! visst kan man bli arg på sin häst när man trillar av men Aldrig att jag skulle straffa den för det :eek: det nästan aldrig hästens fel och den fattar ju inte heller varför man sen är arg på den när man trillar av...
men fyy vilka skräck historier man kan läsa :crazy::mad:

hua! undra hur vissa människor får lov att ha häst :cool:
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Jag var med min kompis på en hopptävling, och innan hon skulle in kollade jag på de som hoppade lägre klass.
En tjej ramlade då av för att hästen vägrade, tjejen flög över hindret och när hon kom fram till ponnyn slog hon till honom flera gånger med spöt på bogen, och ledde ut honom. Tycker inte att man ska bestraffa ponnyn för sånt.. :(

En annan lite smårolig sak som hände på samma tävling, (och som inte riktigt passar in på enna tråden, så förlåt :bow: )
en liten tjej red på en jättesöt shetlandsponny, och mitt i galoppen inne på banan stannade den smått sega ponnyn för att bajsa. Domaren sa högt ut i högtalarna:
"Ja vad ska vi kalla dethär, en bajs-paus kanske? :D"
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Detta är ingenting mot va hemska saker alla andra berättar men lite knäppt ändå.

Jag va o kollade på en ridlektion för några år sen. Ridläraren byggde fram 2 hinder och sa åt eleverna att hoppa dem medans hon själv satte sig och diskuterade med en styrelse medlem om de skulle bjuda på julmat på styrelsemötet, samtalet pågick nästan hela lektionen :crazy:
Kan tillägga att den ridläraren fick sparken efter knappt en termin.
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

KL
Har sett en del dumma saker, det enda jag kommer på nu är en som red ett varmblod på ett stall jag stod förut.
Det var första gången hon red den (fick låna den av en kompis), hästen var orutinerad varmblodstravare, mest skogsriden och hade inte några muskler att tala om. Men tjejen var "duktig" dressyrryttare som tävlat mycket på ponny när hon var lite yngre.
Hon red med sporrar och använde de i nästan varje steg hästen tog. Tyglarna var kortade så mycket det gick så hästen var tvungen att gå med huvudet inkrökt. När hon skulle trava kortade hon upp hästen och skänklade på samtidigt så mycket att den gick orent. Den töltade fram med en krök på nacken i vad hon tyckte var en samlad trav. :grin:
Det som var nästan värre var stallägaren som stod bredvid och tittade på. Hon tyckte mycket om tjejen som red och tyckte hon kunde så otroligt mycket för att hon tävlat höga klasser. Ett ständigt snack om "åh, gud vad hästen går fint nu! Ser ut som en riktig dressyrhäst!"..blabla. Själv såg jag bara en jättespänd och stressad häst och en ryttare som sporrade och blåhöll tyglarna. :crazy:
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Ja och dessutom när hon drog omkull den..
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Läste inlägget om tanten med inspänningarna och kom att tänka på en ponnytjej jag red ut med en gång.
Hon hade satt på graman på ponnyn för att hon skulle dressyrträna lite extra på uteritten, eller vad man ska säga.
När vi skrittar av hem på lång tygel ska hon träna ponnyn lite att "gå i form." Så hon kortar upp tygeln och gramantygeln och sågar lite. Sen får hon en idé och släpper tygeln men håller kvar i gramantygeln. Så fortsätter hon rida med att bara hålla i gramantygeln. Ingen eftergift här inte, hon håller kvar och stackars ponny kröker snällt på nacken i det ryttaren kallar "bra form".
Hon börjar diskutera med mig om hon ska rida lite oftare i bara graman för det verkar ju funka så bra... Jag förklarar alltför artigt vad jag tycker om det men hon verkar inte riktigt fatta.
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

har sett väldigtväldigt mycket dumma saker men det jag kommer ihåg var väl en svart, c-ponny i ponnyallsvenskan div.II förra året

i första omgången kommer hon in på banan med ponnyn helt sönderstressad.
och har kört över alla redan inne på framridningen.

hästen hoppar första hindret, stannar på andra
hon rappar till den med spöt flera gånger, hästen får panik och när hon ska hopap hindret igen hoppar den över och skenar efter (ja den skenade på riktigt eftersom den inte brydde sig ett dugg om att hon praktist taget hängde i munnen på den) skenar för bi alla hinder så hon blir utesluten.

hon får inte stopp på hästen innan hon går ut från banan så hästen kommer utgalopperande utan från banan, ut bland alla andra hästar som håller på att värma upp + publiken. :crazy:
sen rider hon iväg
min ridlärare som är överdommare ber min mamma och en till att följa efter henne för att kolla så att hon inte gör något... :mad:

sen kommer hon igen omgång2 som är på min hemmaklubb.
våra ridlärare gick ut och varnade funktionärer och de som hjälpte till överallt att denna "hästen" är farlig att gå nära.

i förklassen går det relativt lugnt och ponnyn ser inte så stressad ut men i lagklassen:eek: framridningen var fruktansvärd...

och sen när det är hennes tur får hon in hästen på banan.
där ställer sig hästen mitt på banan
ungen skriker och sparkar och spöar upp den med spöt men hon kan inte få hästen att gå ett steg till. :cry:

då har hästen fått sån panik att den har blockerat allt. :( bara står där och tar emot, för att det inte hjälpe att psringa ifrån det.
överdomaren ber henne sitta av och de får ut hästen från banan.


hon fick inte tävla i 3dje omgången...
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

men herregud! dendär ungen skulle ju borda fått en rejäl utskällning (helst lite piskrapp men det är väl misshandel :devil::angel:)

fyfan!
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Om det går till så på tävling, hur går det då till på hemmaplan. Hur kan en sån människa få fortsätta ha häst utan att nån sätter stopp för det?

Vid såna här fall, där det finns vittnen som tom är instruktörer och domare, brukar man anmäla när man ser sånt här, och kan det leda till nånting? Borde inte ryttaren i fråga beläggas med djurförbud eller nåt? Kanske gå en obligatorisk utbildning i hästhantering?

Är fruktansvärt upprörd :(
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

det tänkte jag oxå på, om denna ponnyn nu är ungens egen, rider hon ju säkert ungefär lika grymt under en vanlig vardag oxå..

sa ingen till ungen, kollade alla på medas ponnyn skenade omkring?
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

KL
För några år sedan praktiserade jag i en känd hoppryttares stall. Detta hände när hon red en av sina hästar i ridhuset samtidigt som jag skrittade en annan häst, för den skulle hon rida efter. Jag gick alltså bredvid hästen.
Hon börjar sina övningar med hästen, och vill att den ska gå väldigt samlat i trav, hästen följer inte riktigt med ordentligt. Så hon blir förbannad och ber mig hämta stjärnsporrarna. Självklart gör jag det. Hon fortsätter träna hästen, men den lyder fortfarande inte som hon vill, så hon börjar piska hästen både fram mot huvudet och bakåt. Det blev lite rodeo därinne, stjärnsporrarna trycktes in samtidigt som hon försöker samla, och samtidigt som hon piskar.
Efter ganska lång tid blir hästen helt slut, så den orkar inte kämpa emot längre utan gör som hon säger. Jag såg ut som ett frågetecken kan jag tänka mig, men vågar självklart inte säga något när man har fått komma som praktikant hos sin idol. Hon förklarar för mig "Att såhär måste man göra när dom inte lyder". Hon blir klar och säger åt mig att ta en promenad med hästen i skogen, för den var så utmattad. Sagt och gjort.
Sen när jag kommer tillbaka till stallet och klär av hästen ser jag att den har svullna rappspår på hela kroppen, sårig där stjärnsporrarna varit, och igensvullen i ögat eftersom piskan råkade visst hamna där när hon slog framåt.

Illa, eftersom det här är en ryttare många ser upp till...

Varför gör du inte en anmälan då? Är det inte ganska tydligt att ryttaren har gått för långt och hästen får lida?! Jag menar tänk om personen gör så åt fler hästar som inte heller lyder?!
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

Det som ploppar upp nu i min skalle är från när jag var och jobbade som groom i ett stall på Irland sommaren 07.

Det var typ andra dagen eller så efter att jag hade kommit dit, då skulle jag ut och rida en relativt grön fyraåring som var ca 1.74 hög.

Med tanke på att han var så ung brydde jag mig inte så värst om att han inte stod riktigt still när jag skulle sitta upp och gjorde ingen större affär av det, än att jag ställde upp honom mot en vägg så han inte skulle kunna gå framåt.
Visst, det tog väl lite tid. Men både jag och hästen var nya för varann, så jag brydde mig som sagt inte speciellt mycket.

Helt plötsligt ber dottern till chefen mig att sitta av. "Jaha?" Tänkte jag och hoppade av.
Varav hon ställer sig och SPARKAR hästen i magen och skriker på honom :confused: Och dessutom kläcker hon ur sig att hon tycker att jag ska göra samma sak...

Denna incident upprepades varenda gång hon skulle rida den hästen, till och med på tävling där det var fullt med hästar och ryttare runt omkring?!!!


De hade även massa "vildponnyer" som gick uppe på ett berg i närheten. Vid 3 års ålder tog de ner ponnyerna för att rida in dem, och sälja.

Deras sk. "inridning" bestod i att ponnyn fick stå med ett för litet träns (stora skav i mungioprna efter bettet) och en tömkörningsgjord i boxen/hagen.

En dag helt plötsligt (utan någon slags hanterning såsom att promenera eller dyl) skulle vi ut och tömköra den ponnyn. Och chefen ville att jag skulle ta ponnyn. Nej, det tänker jag inte göra sa jag. Men jag följde med och tittade hur det gick... Hästen fick panik, kastar sig framåt och åt sidorna... Chefen hänger i tömmarna, varav ponnyn reser på sig och så gick ena tömmen av. Han lyckas på något vis få hästen att stå still så han kunde gå fram och knyta ihop tömmen, för att sedan fortsätta :crazy:

Jag hade bara lust att sätta mig och grina när jag såg hur de behandlade hästarna.

Nu blev det ju inte så mycket vid just ridning, men detta är nog bland de värsta saker jag här sett :mad:


Behöver jag nämna att jag bokade om min flygbiljett efter ca 10 dagar..? :p
 
Sv: Det dummaste ni sett någon göra vid ridning...?

ja har sett en ''ridlarare'' kastat grus efter ponnyerna nar dem skulle hoppa över ett ca 60 vm högt hinder.. de va en mur typ , fast grön...

denna ridlararen e val mast privattranare..

e de hemskaste ja sett..:S tror ja..
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 201
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
884
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
892
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 166
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp