Bukefalos 28 år!

"Det gör ingenting"

M

Missemyran

Någonting som irriterar mig är hur folk medvetet eller omedvetet förstör uppfostran av hundar. Springer de inte rakt fram och hälsar på vår mycket ystra valp (d.v.s. de går till den som ska vara ranglåg och hälsar först - stärker hans redan sturska personlighet), så berömmer de honom när han skäller på dem ("DUUUUUUUKTIG VOVVE" - fick mig nästan att skrika "håll käften kärring, fattar du inte att han INTE är duktig när han skäller på dig, säger du ´duktig vovve´ när han är fullvuxen och avgrundsvrålar mot dig med 35 kilo bakom varje skall också eller? PUCKO!" men det var en granne så jag tittade bara lite hatiskt på henne). Jag märker att jag har hundra gånger större tålamod när det gäller djur än människor. Det är nog så tidskrävande, tålamodskrävande och svårt att uppfostra hundar ändå utan att folk håller på att förstöra det. Värsta exemplet är väl, och det har tack och lov inte hänt och händer det vet jag inte vad jag gör, när folk man känner matar ens hundar från bordet för att retas. Jag har varit med om det förr och känner många som varit med om det. Så jävla irriterande.

En annan började leka med honom när han snott hennes vante (hon kastade sig på honom innan jag hann få ordning på hälsningsceremonin). Leka med okända människors vantar som han snott? Jättekul när han är dryga halvmetern hög och hon ligger där under honom med brutet bäcken. Satkärring! "Det gör ingenting" sa hon till mig när jag skarpt sa åt honom "loss" och tog ifrån honom vanten. "Det gör någonting FÖR MIG" sa jag sammanbitet och tittade på henne så hon gick därifrån.

Okej, jag kanske skulle ha flyttat mitt ut i skogen om jag ville vara ensam med min hund, men det är ju inte direkt något alternativ. Någon som har något bra förslag på hur man vänligt men bestämt kan "uppfostra" folk som är i närheten av hunden? :angel:
 
Sv: "Det gör ingenting"

Jag fasar också lite för det där med andra människor. Ska ju få hem valpen om 9 dagar (räknar nästan timmarna nu :crazy: ) och är lite fundersam.
Jag vill ju vara den som uppfostrar och bestämmer att NU får vi leka och NU får vi hälsa.
Har planerat att alltid, redan från jag får hem valpen, få den att sitta ner och ta kontakt med mig innan hon får hälsa på någon. Okej, kanske är svårt med en valp, men det är planerna i alla fall. Men det finns så många som bara MÅSTE hälsa på söta valpar och som säger att deras hund är snäll så de kan ju få hälsa. Och det är klart, men det ska vara jag som ger min hund tillåtelse.

En annan började leka med honom när han snott hennes vante (hon kastade sig på honom innan jag hann få ordning på hälsningsceremonin). Leka med okända människors vantar som han snott? Jättekul när han är dryga halvmetern hög och hon ligger där under honom med brutet bäcken. Satkärring! "Det gör ingenting" sa hon till mig när jag skarpt sa åt honom "loss" och tog ifrån honom vanten. "Det gör någonting FÖR MIG" sa jag sammanbitet och tittade på henne så hon gick därifrån.
Det är precis det jag är orolig för. Som när valpar kanske hoppar för att hälsa och människan säger att det inte gör nåt. Men jag vill ju inte att min hund ska lära sig att man får hoppa på främmande människor!

Har faktiskt inget bra tips att ge dig. Är svårt när människor kan vara som de är....Kanske kan man försöka förklara att det är ens egen hund och att man själv sätter reglerna. Och att man faktiskt vill att folk frågar innan de hälsar!

Vad är det för hund du har (35 kg som vuxen....)och hur gammal??
 
Sv: "Det gör ingenting"

Erhm *tittar lite generat på sig själv*. Dryga 20 kilo är min hund, resten är jag som drar i kopplet... om det vill sig illa och folk lyckas förstöra uppfostran alldeles.

Han är en 3½ månaders kungspudel.

Hädanefter ska jag säga så här "vill du hälsa på min hund hälsar du på mig först och därefter, när min hund uppför sig vettigt, på min hund."

Om jag vill att min hund ska hälsa, vill säga. Jag tror inte på att, som så många har tagit upp som argument, att "han är så liten, det gör ingenting". En valp ska inte ha andra regler än den kommer ha som vuxen, men naturligtvis måste man ju ha mer tålamod med en ung hund än med en gammal. Men det är ju nu jag lägger grunden för det som kommer bli en halvmeter hög dryga 20 kilos tung vuxen hund. Och jag vill inte ha en stor svart hund som vrålar åt folk i andra änden av kopplet... hua!

Men vi möter ju inte bara "idioter" (ursäkta min intolerans, är inte vidare vänligt att kalla människor för idioter), utan även trevliga människor. Men när till och med den pensionerade hundtränaren som bor här i närheten ställer sig och klappar sig på knäna och eggar upp vår hund när han kommer gående mot honom - då börjar man undra. Nästa gång min hund studsar omkring och vrålar är det ju en hundrädd person som kommer mot honom. Han är inte allmän egendom heller, så bara för att han är söt så man smälter och framåt och litar på folk så behöver man ju inte kasta sig fram och hälsa.
 
Sv: "Det gör ingenting"

Missemyran skrev:
Jag tror inte på att, som så många har tagit upp som argument, att "han är så liten, det gör ingenting".

folk jag möter när jag är ute och rastar valpen vill säga.
 
Sv: "Det gör ingenting"

våga fräsa ifrån till andra människor, alt säg att han har löss eller någon mycket smittsam sjukdom. det är 100 ggr svårare att fostra människor, jag kämpar fortfarande med folk i min närhet som är Absolut Inte Hundmänniskor. det är ett evigt tjatande att säga "nej, han får inte ha mat vid bordet för då tror han att det är fritt fram sedan" osv osv.

min labbe går lätt upp i varv och blir stressad, men folk tror att han är glad därför att han samtidigt viftar på svansen. och här pratar vi 40 kg hund som flänger runt som en idiot, och att hålla koll på honom, den andra hunden och samtidigt förklara för folk varför de ska låta oss vara är lättare sagt än gjort.
 
Sv: "Det gör ingenting"

Åh vad jag känner igen allt du skriver! Man blir ju bara så :devil: förbannad på folk..
Många verkar tro att valpars "människokärvänlighet" försvinner automatiskt när de blir äldre, så precis som du skriver tycker de inte att det gör något om valpen hoppar och nafsar och tuggar sönder kläder. :mad:

Jag blev galen på folk som lockade och ropade på min hund när vi var ute. Försöker man säga snällt att hunden inte får hälsa ser folk bara frågande ut och man får stå och förklara i flera minuter.. Till slut orkar man inte dra hela långa förklaringen för alla man möter, men man vill ju inte vara otrevlig heller. Nu för tiden när folk kommer fram säger jag bara "hälsa inte på hunden".

Jag och sambon pratade mycket om att det var så jobbigt med alla som skulle hålla på med henne när vi var ute, och vi kom på en bra sak. Man kan se det som jättenyttig träning för hunden att INTE gå till de som lockar och håller på, utan lyssna på matte och husse istället. Vi började tänka så istället, och när folk hör att hunden får ett bestämt "nej" när de lockar så slutar de flesta.

Det kan också hjälpa ganska bra att ställa sig framför hunden med ryggen mot de som kommer fram. Alla fattar inte vinken men kommer de fram ändå får man skynda sig att säga till innan de börjar klappa.. (förbannat ouppfostrat av folk förresten att bara komma fram utan att FRÅGA. där tycker jag barn är mycket duktigare. :)).

Min hund är ett år nu men hon springer mer än gärna fram till folk. Ibland kan hon oväntat bli jätteglad mot någon man går förbi ute och det är ju inte alla som tycker det är så kul. :crazy: Skyller såklart inte bara på de som lockat och hållt på när hon var liten, det är såklart mitt ansvar att lära henne hur man beter sig, men jag kan inte låta bli att tänka på hur hon skulle vara om inte så många främlingar hade gjort sig så intressanta för hunden. :mad:

Nu blev det här inlägget jättelångt men jag vet precis hur du känner.
 
Sv: "Det gör ingenting"

Jag känner också igen det du skriver, och jag blir också skogstokig. Men för att inte göra mig ovän med mina vänner eller få ett dåligt rykte ute på stan så försöker jag att behärska mig. Däremot säger jag alltid ifrån. "Min hund är under träning, han får inte hälsa idag", sedan fortsätter jag oavsett vad den andra personen säger eller gör. Jag har också tänkt och gjort som Glee, vad praktiskt att få gratis träning på distration.. *L*

Hemma sätter jag alltid min hund när det kommer folk, så förklarar jag vänligt och kortfattat vilka regler som gäller (inte hälsa förrän jag säger okej till hunden, inte busa, om han tar något han inte får spring inte efter utan säg istället till mig, inte mata hunden.. men överös med kärlek och mys - när han själv vill) och händer något under besökets gång säger jag vänligt till att jag vill att de gör "såhär istället, därför att...".

Jag skulle uppskatta om någon gjorde detta mot mig när jag träffar nya hundar, och hoppas att andra upplever det som positivt.

Vårt största problem är dock (se mitt andra inlägg om "är det jag som är löjlig) människor med andra hundar som alltid ska låta hundarna nosa och leka. Träffar jag en annan hundägare och börjar prata sätter jag min hund och frågar om det är okej att de hälsar.
 
Sv: "Det gör ingenting"

Har inga problem med det. Är man hundägare, framförallt valpägare, så får man faktiskt ta och börja fräsa till åt folk och få dem att fatta att det är allvar.

Jag förstår inte riktigt problemmet. Vet man att man har en riktig gullig valp så får man ju vara på pass. Ser du att det kommer en tant som vill nypa valpen i kinderna och säga att det var det gulligaste jag sett på länge.... Så in med valpen och säg ifrån! :devil: Tack, men valpen ska inte hälsa!

Har du folk hemma och de börjar ge hunden från bordet, så säg att så gör vi inte här och respekterar de inte det så kan de gå.

Tar du emot icke hundkunniga i ditt hem, så dra en snabb genomgång om reglerna ni har i huset. Lyssnar de inte så kan de gå!

Jag har varit en riktig :devil:-tant, men så har jag nu också lydiga hundar och bekanta. :D :angel: De som inte klarar att lyda mina regler vad gäller hundarna är faktiskt inte välkommna.

Kan ta ett ex på när jag ansågs som en riktig bitch. :angel:

Vi var ett kompisgäng på 8 st som skulle tillbringa långhelgen (tors-lörd.) i en stuga som var lånad. Det var ca 15 mil att köra. Sambon min jobbade så för att kunna åka så var jag tvungen att ta med hunden (hade en då). Sagt och gjort. Ett trevligt kompisgäng och allt skulle bli kul. När vi kom fram så nämnde jag direkt att vad ni än gör så kasta inte pinnar i vattnet åt hunden Hon skulle ställas ut på söndagen och var badad. Stugan har havstomt. Precis innan middagen vid 20.00 samma dag vi kom, så ser jag genom fönstret att en av killarna kastar pinne ut i vattnet. Hunden simmar glatt ut och hämtar. :mad: Jag sa några väl valda ord och tog min packning, hund och bil och åkte 15 mil hem.
Utställningen var inte så viktig, men gick bra. Det jag blev så förbannad på var att de inte respekterade vad jag sa. Den killen vågar knappt röra min hund idag. :o :D
 
Sv: "Det gör ingenting"

Ok, tydligen är jag förskonad från detta folkbeteende eller så ser jag väl så elak ut att ingen vågar gå fram och klappa mina hundar. :crazy: :D
 
Sv: "Det gör ingenting"

Det är precis det jag är orolig för. Som när valpar kanske hoppar för att hälsa och människan säger att det inte gör nåt. Men jag vill ju inte att min hund ska lära sig att man får hoppa på främmande människor!

Det är ju bara att säga till människorna att du tränar att hälsa fint. De får bara hälsa på valpen när du säger till. Ta den tid du behöver, valpen ska sitta fint innan du tilllåter kontakt med den främmande. Har personen inte tid att vänta, så blir det ingen hälsning. Vill valpen inte sitta, så samma sak, ingen hälsning.
 
Sv: "Det gör ingenting"

jag tycker det är allra svårast med min familj. pappa kräver lugna och lydiga hundar och mamma tycker inte att det gör så mycket om de hoppar upp och tar maten ur munnen på henne (eller jo lite kanske, men gör de så ska man tala dem tillrätta, inte ryta till). han pratar till dem på samma barska röst vad han än säger och hon jollrar alltid (låter ganska dumt när hon säger "men lilla vän, vad ska jag äta om du tar min macka?"). och dessa förbannade "ååå, nääää, usch..." när jag förklarar för mina hundar att jag ser vad de gör.

jag blir irriterad bara jag tänker på det :mad: . ganska skönt att jag bor lååångt ifrån dem nu... (kan tillägga att jag redan flyttat hemifrån när jag skaffade hund, men av någon anledning har de fortfarande svårt att fatta att det är MINA hundar och MINA regler som gäller. tur att man inte har barn!)

sambon är ibland som ett litet barn när det gäller hundarna och kopplar inte riktigt det där med att ska man lära en stjälande hund att sluta sno får man vara benhårt konsekvent. men med tanke på att han knappt petat på någon hund innan vi träffades så är han ganska duktig ändå.
 
Sv: "Det gör ingenting"

Haha, bra gjort!

Jag skulle också vilja vara sådär respektingivande. :D
 
Sv: "Det gör ingenting"

Jo, det förstås! Närmaste familjen är kanske lite svårare, konstigt nog. :smirk:

Men där är jag förskonad, då de faktiskt lyssnar på vad jag säger. :D :banana:

Men har Du samma problem med folk som vill fram? Till Din schäfer alltså. Är det där lösningen ligger, man har "rätt" ras?

Jag har aldrig haft folk som vill fram och hälsa på mina schäfrar eller folk som släpper sina hundar, för att de är såå snälla, mot mina.
De uppför sig väl och ser väl snälla ut, i alla fall i mina ögon, men ingen är intresserad av att låte dem hälsa/busa.
 
Sv: "Det gör ingenting"

haha nej schäfern är det nästan aldrig någon som vill hälsa på, men labben ser så snäll ut och viftar på svansen bara någon sneglar åt hans håll ;)
 
Sv: "Det gör ingenting"

Jo, visst! Men det tog ett bra tag innan killen fattade att jag menade allvar. Han ringde sen på kvällen och tyckte jag överdrev. Men men, nu vet han att man inte skämtar när det gäller G.A´s hundar. :devil: :angel:
 
Sv: "Det gör ingenting"

Han kommer säkert inte bryta mot dina regler igen iaf.. :p
 
Sv: "Det gör ingenting"

Det var intressant att få se saken från den andra synvinkeln. Jag har alltid undrat över varför flertalet hundägare (djurägare) är så otrevliga, men nu har jag lite större insikt i hur ni tänker.

Alla har ju olika tankar och kunskaper. Hur skulle man kunna kräva att icke-hundmänniskor förstår hur just jag som matte tycker att det är rätt att bete sig mot min hund, när även vana hundmänniskor har helt olika sätt att uppfostra sina hundar på??

Jag hälsar aldrig på någon hund. Har sett (och själv fått) alldeles för många utskällningar när någon nyfiket närmar sig någon annans hund för det. En gång var jag nyfiken på vad det var för en hund en tjej hade, då fräste hon surt att hon ha ville betalt av mig för att svara på det? :confused: När jag är hemma hos andra hund(djur)ägare så kan det hända att deras djur kommer fram till mig och vill hälsa/hoppar upp på mig, då får JAG en utskällning?! :confused:

Jag tycker det är respektlöst att idiotförklara alla som har andra åsikter och vanor än en själv. Men det är ju min egen högst personliga åsikt. Enligt mig så är det jag som har hand om min hund, och jag får acceptera hur folk i min omgivning är och anpassa mig efter det. Jag kan aldrig kräva av någon annan att dom ska bete sig mot min hund på exakt det sätt jag vill, utan jag får själv se till att undvika situationer där jag kan hamna i konflikt med någon annan, eller hitta på en lösning som är formad efter hur andra människor faktiskt beter sig och hur verkligheten ser ut. Det är ju jag som uppfostrar min hund, inte någon annan.

Däremot håller jag med om att det är väldigt konstigt när man säger tex att "jag tränar min hund, så han får inte hälsa just nu", och så säger dom "nämen det går bra för min hund är så snäll så". :D Om man säger ifrån på ett VÄNLIGT men bestämt sätt, så har man ju full rätt att kräva att bli tagen på allvar!

Och jag tycker det lät trevligt att göra som GuardianAngel skrev:
"Det är ju bara att säga till människorna att du tränar att hälsa fint. De får bara hälsa på valpen när du säger till. Ta den tid du behöver, valpen ska sitta fint innan du tilllåter kontakt med den främmande. Har personen inte tid att vänta, så blir det ingen hälsning. Vill valpen inte sitta, så samma sak, ingen hälsning"
Då ger man den man möter chansen att vara delaktig i inlärning av hälsningsproceduren på ett mycket trevligt och lättförståeligt sätt.

En parantes i ämnet är att jag när jag växte upp med hund hade helt annan synpunkt på hur en hund skulle vara och bete sig jämfört med min pappa. Tex så ville min pappa att hunden skulle dra på promenaderna och tigga vid bordet, men det ville inte jag. Och det var inga problem, trots att vi alla bodde tillsammans. Hunden lärde sig ganska snabbt att bete sig olika mot mig och min pappa. Att min pappa lät hunden dra i kopplet på promenaderna påverkade på intet sätt min uppfostran av hunden att inte dra. Vi kunde till och med byta förare mitt under en promenad och hunden anpassade sig. Så min erfarenhet är att våra hundar klarade det där riktigt bra.
 
Sv: "Det gör ingenting"

jag tycker att det är helt ok när man frågar om man får klappa. frågar folk så får de oftast hälsa och barn får alltid hälsa. mina hundar gillar verkligen barn och beter sig fta bättre bland dem. dessutom blir barnen så glada och föräldrarna säger tack.

men när folk kommer förbi och plötsligt lutar sig framåt och vill klappa, utan att fråga, då är det väl klart att man blir irriterad, speciellt om det är för femtielfte gången.

visst kan de lära sig skilja på folk, L t ex tigger av alla, utom mig och min pappa, och han lyder inte andra särskilt bra, men han blir ändå stressad när reglerna ändras hit och dit. M är mkt bättre på det där, men blir istället osäker på hur mycket hon ska vakta husen och kan skälla ganska mycket (pappa har alltid "öppet hus").
 
Sv: "Det gör ingenting"

Hade faktiskt en äldre man som jag mötte imorse när jag var ute med hundarna. Vi möttes på en parkväg, hundarnarna var lösa och jag tog upp dem fot. Tiken hade en pinne i munnen som de just haft dragkamp med. Plötsligt börjar mannen vika av och börja gå framför hundarna och så säger han, Vilken fin pinne du har, ska jag ta den av dig!? Och så går han emot hundarna med armarna utsträckta och smått framåtlutad. :crazy:
Nu skulle mina inte göra något, men tiken har ganska stort bytesförsvar om han skulle försöka ta pinnen. Nu hann jag kommendera ut hundarna i skogen till vänster och så sa jag att hon är inte särskilt intresserad av att dela med sig av sina pinnar.

Hur tänkter den männsikan? Ja, hade han haft hundkunskap så hade jag kallat honom korkad. Troligen hade han inte det, och då är han egentligen bara en trevlig man som ville busa lite med hundarna. Helt oförstående om vad som kunde ha hänt.

Så det är svårt! Alla man möter hund eller icke hundägare vet man ju faktiskt inte hur de ligger till med hundkunnandet. Och även om de anser sig hundkunniga så behöver det ju inte betyda att man har samma åsikt vad gäller hundmöten och hur dessa ska gå till.

Nu händer det ju bara att barn kommer för att få klappa, aldrig vuxna eller andra hundägare, och då får de självklart göra det. Men innan så berättar jag hur de ska göra och att det är hunden som avgör om de får klappa eller inte. Jag tvingar aldrig hunden till att bli klappad utan låter den välja om den vill gå fram eller inte. Till 98% så går de alltid fram, då de tycker mycket om barn.
 
Sv: "Det gör ingenting"

Detta med tiggeri vid bordet.

Jag har aldrig gett mina hundar när de var små vid bordet. Nu får de lite gott då och då. De lär sig inte tigga för det. Skulle jag däremot ge dem gott när de sitter nedanför bordet och tittar på smörgåsen eller på mig, så belönar jag ju deras beteende och de lär sig snart hur man får en smörgåsbit.
Nu ligger de nedanför fötterna och sover/vilar och då kan det dimpa ner en gottebit eller om de går förbi för att gå in i vardagsrummet så kan jag ge dem en bit smörgås. Inte ofta men det händer. Ger man vid rätt tillfälle så lär du inte in ett tiggbeteende. Men så har vi ju labbarna som ,om de skulle råka få en smörgåsbit, när de går förbi matbordet mycket väl kan sätta sig ned och vänta in ett tillfälle då matte kanske gör om samma bedrift att dela med sig. :D

Det är väldigt olika beroende på vad man har för individ och hur man läser av situationen om man ska få en tiggare eller inte.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag har en hund på 9 månader. Enda problemet med hunden är att den inte kan möta varken människor eller hundar. Han drar och gör...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 848
Senast: Gruvan
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 756
Senast: alazzi
·
Skola & Jobb Idag insåg jag att det här inte är hållbart längre. Jag gillar mitt jobb, mina kollegor och är duktig på det jag gör. Tyvärr finns det...
Svar
15
· Visningar
1 937
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 399

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp