Bukefalos 28 år!

"Det gör ingenting"

Sv: "Det gör ingenting"

Man vinner nog på att svälja sin ilska och förklara varför det inte är bra att uppmuntra hundens översvallande glädje eller bus. Förklara för tanten att det kommer att bli problem om den vuxna hunden hälsar på samma sätt och att en hundrädd person inte alls uppskattar att bli överfallen och bestulen på sin vante.
Själv fick jag förklara för min granne varför hon inte skulle mata min ponny i hagen med morötter. Hon hade inga problem med att förstå att om hon ville undvika att bli jagad av 400kg envist och hungrigt ponny elände under sina hundpromenader i beteshagen under sommar halvåret så var det en god ide att inte ge ponnyn massa godis över staketet. Så om man bara förklarar problematiken så brukar det faktiskt funka :).
 
Sv: "Det gör ingenting"

När jag var svältfödd på hundar frågade jag ALLTID om jag fick hälsa innan - det blev ju kontakt med ägaren innan jag kontaktade hunden och så satte jag mig en bit bort och såg inbjudande ut och väntade på vad som skulle hända. Ett okej beteende om man vill hälsa på en hund. Nu behöver jag ju inte springa och hälsa på hundar på samma sätt eftersom det slutat göra ont i hjärtat så fort jag ser en hund - nu har jag ju en alldeles, alldeles egen underbar lurvtuss (som ligger och sover vid mina fötter, så söt att jag smälter flera gånger om). Men jag respekterade alltid ett "nej" och jag frågade alltid när jag var långt ifrån hunden så att jag på ett smidigt sätt skulle kunna avvika om hundägaren inte ville att jag skulle hälsa.

Men vår vilda vappsing är ju så söt att jag på sätt och vis förstår att de vill gå fram och hälsa på honom - men inte att de springer fram och "kastar" sig över honom. Han blir ju störtglad förstås, men det känns inte okej.

Folk som kommer hem till oss instrueras att det absolut inte under några som helst omständigheter är okej att hälsa på vår hund innan de hälsat på oss, tagit av sig kläderna och sas "kommit innanför dörren". Vår hund är aldrig översvallande vare sig när vi eller någon annan kommer hem till oss, eftersom han inte har fått möjlighet att känna att det är han som får besök. Det är husse och matte som får besök och det har gjort honom lugn, trygg och sansad. Så vill vi att det ska förbli.

Värre är det utomhus. Där är han ju attraktionen nummer ett. Jag är för det mesta en ganska vänlig människa och vill ju inte vara elak mot folk men jag måste ju tänka på vår hund och på oss först och främst. Jag ska hädanefter ta kommandot över ev. hälsningsceremonier och säga "vill du hälsa på hunden tar det en stund för han är under träning" eller "min hund får inte hälsa, han är under träning". Tack för tipsen!

Och mat från bordet tror jag inte någon som vi känner törs ge vår hund och händer det åker personen ut med huvudet före. Folk i min bekantskapskrets är rätt hundkunniga och/eller litar på och respekterar mig men några i min mans bekantskapskrets är lite mer lömska och har en gnutta humor som jag absolut inte delar, som mycket väl skulle kunna leda till att de ger honom mat från bordet bara för att de tycker det är roligt att se vad som händer då. Det som händer då är att de åker ut härifrån och inte är välkomna tillbaka. Så särdeles roligt är det ju inte. Men vill de testa om jag menar vad jag säger så är det fritt fram *evil laughter*

Min stackars bror var här på jul och kved efter en stund "hjäääääääälp han är så söt kaaaaaaaan jag inte få hälsa nu?" och då hade det gått en stund så det var okej, tyckte jag. Så de flesta respekterar ju våra regler bra. Men okända människor är verkligen det värsta för oss. Kanske skulle ha köpt en mer skräckinjagande hund istället? Jag vill ju ha irländska varghundar framledes så :devil: jag kanske skulle ha satsat på dem direkt. En rufsig, svart liten pudelvalp som sprallar omkring som en heliumballong i andra änden kopplet är ju i de flestas ögon något mer klapp-vänlig än en varghund.

Nej, nu blir det "han är under träning"-argument som gäller. Och så ska jag plöja igenom ytterligare några böcker för att friska upp mina kunskaper om hundar, så att allt blir så rätt det kan bli.

/N.
 
Sv: "Det gör ingenting"

Bara det att när man förklarat det för 100 personer så har hunden alltså fått hälsa på 100 personer. Då har man förlorat poängen med det... Efter 100 ggr så är det inte så lätt att förklara för hunden hur man EGENTLIGEN hade tänkt sig det. Det är de första gångerna hunden lär sig... Skulle man träffa 100 personer som struntade i hunden så skulle man troligtvis aldrig få problem med det just för att hunden inte är intresserad. Får hundarna ingen respons så struntar de ju i det.

Om de däremot får respons så kommer de att kämpa som attan för att få det igen trots att man försöker att träna motsatsen. Men då är det det som de har inprogramerat och kommer ihåg...
 
Sv: "Det gör ingenting"

Tråkigt att många hundägare varit så otrevliga mot dig. :( När jag läste det du skrev måste jag bara tillägga, för det syntes nog inte i mitt inlägg, att de som frågar får gärna hälsa! Jag tycker det är jättekul när folk är intresserade av min hund så jag visar gärna hur snäll och trevlig hon är. :) Det jag blir irriterad på är folk som bara kommer fram och tar för givet att det är ok, utan att ens titta på mig och se vad jag tycker om saken.. :confused:

Jag vet inte om det stämmer men jag tror att de allra flesta barn får lära sig att man frågar innan man får klappa någons hund, och att man inte går fram till okända hundar..
 
Sv: "Det gör ingenting"

Det var intressant att få se saken från den andra synvinkeln. Jag har alltid undrat över varför flertalet hundägare (djurägare) är så otrevliga, men nu har jag lite större insikt i hur ni tänker.

Hm, tycker för det mesta att jag är en trevlig hundägare :D .
Men det är klart, att om man säger ifrån kan man räknas som "otrevlig". Kan också tycka det själv ibland om andra.....
Måste också tillägga, att de som frågar mig om de får hälsa på min hund oftast får det. Dock inte alltid. Det beror ju lite på....ibland har man bråttom och är ute en snabbis med hunden. Och jag vet att hon inte känner sig trygg bland massa barn så där brukar jag kunna säga nej om de är flera stycken.
Kommer dock en eller två barn fram, eller en mamma med ett barn, och frågar brukar de få hälsa, för det tycker vovvan om! ;)
 

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag har en hund på 9 månader. Enda problemet med hunden är att den inte kan möta varken människor eller hundar. Han drar och gör...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 848
Senast: Gruvan
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 756
Senast: alazzi
·
Skola & Jobb Idag insåg jag att det här inte är hållbart längre. Jag gillar mitt jobb, mina kollegor och är duktig på det jag gör. Tyvärr finns det...
Svar
15
· Visningar
1 937
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 398

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp