Det här kan väl ändå inte stämma?

Mirre

Trådstartare
Läser Dansa med hästar nu
och blev väldigt konfunderad över en grej som stod där.
Stod att man inte kunde träna ryggning med en häst yngre än 2½-3 år. Från marken då alltså. För då skulle hästen bli skadad?
:confused:
Hur kan den bli skadad av det?
Man kunde heller inte ge hästen tex ett tryck på bogen eller nosryggen utan var tvungen att bygga en strutformad passage så att hästen backade av sig själv. :confused:

Funderar över att han envist hävdar att man måste ha ett spö i handen vad man än ska göra också.
Tycker den boken och hans metoder lovordas överallt men blir fundersam över mycket han skriver.
 
Sv: Det här kan väl ändå inte stämma?

Det kan väl ändå inte stämma? :crazy: Jag började träna ryggning med min förra häst när hon var ca. 2 år och hon tog då ingen skada av det. När jag backar brukar jag inte använda tryck men nog har det hänt några gånger ändå, jag tycker att det går lika bra fast det är ju enklare att backa utan att behöva använda tryck.

Jag har inte använt spö heller. Vad ska jag använda det till liksom?
 
Sv: Det här kan väl ändå inte stämma?

Jag tycker han är en riktig pajas den där gubben. Man kunde ta bort texten och titta på bilderna i hans böcker. Om ens det.
 
Sv: Det här kan väl ändå inte stämma?

Trodde boken skulle vara jättebra men blev ganska besviken faktiskt
 
Sv: Det här kan väl ändå inte stämma?

Han är -precis som alla andra - säker på sin sak och har sina åsikter. en del av det han säger är säkert helt rätt och annar väljer jag att sila bort, så enkelt är det!
 
Sv: Det här kan väl ändå inte stämma?

Att kunna backa sin häst känns ju som en grund. Min hingstunge på nio månader flyttar jag åt alla håll o kanter med tryck, han är frisk och glad - och väluppfostrad... Låter skumt. Man får nog blunda för en hel del som "de duktiga" säger och istället försöka ta det vettigaste från alla o göra sin egen metod. :crazy:
 
Sv: Det här kan väl ändå inte stämma?

Är det monty eller hempfling som skrivit den?

Tycker också det låter skumt att man inte får backa hästen innan 3 års ålder. Det hör ju till hyffs och säkerhet att kunna det trots att hästen är ung.
 
Sv: Det här kan väl ändå inte stämma?

Ja de backar ju trots allt i hagen o tar knappast skada av det da ;)
 
Sv: Det här kan väl ändå inte stämma?

hur ska den ut från transporten då:rofl: eller förutsätter man att alla har fronturlastning.!? det hör väl till hyfs att hästen lyssnar på "back" om den tex tränger sig på , ja säg bara vid hag grinden. Eller?? sen är det väl skillnad på regelrätt ryggning men lite samma är ju grundprincipen ändå när hästen "backar"...
//bonde456 som pysslar dagligen med unghästar och skulle bli vansinnig om de inte lyssnade på att flytta sig;)
 
Sv: Det här kan väl ändå inte stämma?

Jag läste samma sak i "Perfect manners" av Kelly Marks (som antagligen fått det av Monty Roberts). Det stod bara (ungefär): Backa inte en häst under 3 år. PUNKT. Man fick inte veta varför. Jag backade min häst från första början (vid 1 års ålder vill säga) och jag kan inte påstå att hon fått problem p g a det. Kan man inte bara få veta VARFÖR det nu skulle vara så farligt att backa en ung häst???


//Ebba
 
Sv: Det här kan väl ändå inte stämma?

Jag tycker han är en riktig pajas den där gubben. Man kunde ta bort texten och titta på bilderna i hans böcker. Om ens det.

Håller med.

Det som jag blev mest konfunderad över när jag läste boken var att underrubriken är ju nåt i stil med "samling på hängande tygel" och han tjatar ju boken igenom om att man ska rida i grimma osv. Men i boken finns inte en enda bild på en samlad häst som rids i grimma. Däremot ett par stycken som rids på stång.. :cool:
 
Sv: Det här kan väl ändå inte stämma?

Jag tycker att ett genomgående tema i Dansa med Hästar är att det står en massa mer eller mindre underliga saker, men ingen som helst förklaring eller bakgrund till dom!
 
Sv: Det här kan väl ändå inte stämma?

Nej, den är helskum. Liksom sin författare. Den där andra boken där man ska dela in hästar i olika typer är ännu larvigare.
 
Sv: Det här kan väl ändå inte stämma?

Jag har funderat på att köpa dom där två böckerna men det kanske inte är värt det då? :crazy:
 
Sv: Det här kan väl ändå inte stämma?

Det är värt det, för det är bra böcker som är inspirerande.

MEN, som med det mesta, så måste man inte bokstavstolka allt som står i dem. Det går bra att plocka russinen och ha böckerna som ren inspiration. :)
 
Sv: Det här kan väl ändå inte stämma?

Det är klart:) Man kan ju få nya infallsvinklar iallafall, både negativa och positiva, som förhoppningsvis lär en något.
 
Sv: Det här kan väl ändå inte stämma?

Jag har funderat på att köpa dom där två böckerna men det kanske inte är värt det då? :crazy:

Du kan kanske kika i dem på bokhandeln eller bibblan och bestämma dig sen? Jag avråder inte från att köpa dem, det kan ju hända att du tycker de är bra. Det där är olika.
 
Sv: Det här kan väl ändå inte stämma?

Tycker att det står mycket konstigt i den boken... Så mycket att jag inte ens har läst färdigt den, därimot gillar jag sally swifts böcker! :)
 
Sv: Det här kan väl ändå inte stämma?

Va? Låter som rent jäkla skitsnack. :crazy: Vi backade vårt föl redan när hon bara var knappt en månad, och inte har hon fått några men av det. :crazy:
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har en häst med en stor problematik ikring och en lång historia. När jag köpte honom 2004 var han rädd för ALLT, kunde ej ut...
2
Svar
32
· Visningar
6 160
Senast: Woffe
·
Hästhantering *Långt inlägg, men jag hoppas att ni orkar läsa.* För snart två år sedan kom en 3-årig ponny ganska så plötsligt in i våra liv. Han...
Svar
7
· Visningar
1 843
Senast: Lager
·
Träning Ja, det är nästan som man tror att hon har något allvarligt fel i huvudet ibland... För att göra en lång historia kort: Jag har...
Svar
6
· Visningar
1 028
Senast: Annna_91
·
Träning Vet inte riktigt om den här tråden hamnar rätt, annars kanske någon vänlig själ vill flytta den... I juni i år köpte jag ett...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
13 923
Senast: Tussinussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Skäller på andra hundar
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp