Det här kan väl ändå inte stämma?

Sv: Det här kan väl ändå inte stämma?

*delvis knapplån*

Jag har läst både Dansa med hästar och Perfect manners men jag måste erkänna att jag inte kommer ihåg att det stod så i nån av dem :o :angel: Det verkar ju väldigt dumt... Det är ju grundläggande. Finns ju en massa tillfällen där man Behöver kunna backa en unghäst :confused: :smirk: Min ska då få lära sig det ganska snart efter att den kommit ut! :D
 
Sv: Det här kan väl ändå inte stämma?

Du kan kanske kika i dem på bokhandeln eller bibblan och bestämma dig sen? Jag avråder inte från att köpa dem, det kan ju hända att du tycker de är bra. Det där är olika.

Våran bokhandel är så jädrans liten bara och då syns det direkt om man småkikar i en bok :angel: Bibblan har inte dom böckerna, men jag köper dom nog iallafall och så får vi se. De flesta 'faktaböcker' man köper får man nog ta med en nypa salt.
 
Sv: Det här kan väl ändå inte stämma?

:rofl::rofl::rofl:
Ser framför mig hur fölungen gått in för att äta men inte kan ta sig ut... för den får inte backa :rofl::rofl::rofl:

Sånt där får mig på gott humör för det är så himla duuuumt. Vart tar det sunda förnuftet vägen???
 
Sv: Det här kan väl ändå inte stämma?

KL
Har läst liknande tankar i någon bok om islandshästar; man skulle inte rygga unga hästar, de var för svaga eller nåt.
 
Sv: Det här kan väl ändå inte stämma?

Hej.
Har inte läst i nån av mina böcker att man inte ska backa unghästar. Men jag är av den åsikten att man inte ska börja rygga hästarna för tidigt ändå. Detta mest för att jag vill att dom alltid ska tänka FRAM, och jag tycker att det är svårt att få unghästarna att tänka framåt i ryggningarna+ att jag kör ofta in unghästar och då kan ryggningen bli en farlig olat som dom tar till. Huruvida dom är för svaga eller ej har jag ingen aning om, men en korrekt ryggning innebär mycket samling och man samlar ju ogärna en unghäst allt för mycket(inte jag i alla fall). Sedan så kan jag ju korrigera min häst ex i boxen eller på gången, men för mig är inte det ryggning utan bara en korrigering.
Korrekt utförd ryggning är "ansträngande" för alla hästar och i mitt tycke inget man ägnar mycket tid till. Den dagen dom ska lära sig ryggning så går det som regel hur lätt som helst.
Det farliga i det hela enligt mig skulle i så fall vara dels att unghästarna ofta tappar bjudningen, samt att dom kan ta till det som olat om man befäster det allt för mycket för tidigt. Kan ingen fråga ngn Equiterapeft(osäker på stavningen =) ) Skulle vara kul att höra deras åsikt dom kan ju trots allt mycket anatomi.
 
Sv: Det här kan väl ändå inte stämma?

Hm, jag skulle ju aldrig få för mig att hålla på o träna ryggning med en unghäst. Som du säger så vill man ju att de ska tänka framåt i första hand. Men man måste ju kunna lära hästen ett kommando för att ta ett par steg bakåt... Det känns liksom nödvändigt... De backar ju i hagen ibland också, om dom br bortmotade av nån annan t ex..
 
Sv: Det här kan väl ändå inte stämma?

Jag tror att man kanske får skilja på RYGGNING & att BACKA hästen. Låter helt rätt att jag från ryggen inte vill lära hästen att rygga för tidigt. Men när jag hanterar den från marken ska den ju tidigt lära sig att flytta sig för mig, åt alla håll.

Kan det vara rätt tänkt tro?!
 
Sv: Det här kan väl ändå inte stämma?

Hoppas det var så de menade i böckerna i alla fall. Det låter rätt :D
 
Sv: Det här kan väl ändå inte stämma?

Fast han syftade då på just markträningen.
 
Sv: Det här kan väl ändå inte stämma?

Stod att man inte kunde träna ryggning med en häst yngre än 2½-3 år.
Det är skillnad från att RYGGA en häst och att BACKA en häst.
När en häst ryggar måste den kunna tänka framåt och det krävs en väldig resning (att hästen är böjd i bäcknet) för att klara av att rygga, en sådan påfrestning både fysiskt och psykigt är väldigt jobbigt för en häst. En häst som backar gör det inte från bakdelen utan den backningen kommer från framdelen. och hästen behölver inte använda så mycket tänkande för att klara av en backning.

Man kunde heller inte ge hästen tex ett tryck på bogen eller nosryggen utan var tvungen att bygga en strutformad passage så att hästen backade av sig själv. :confused:
Hempfling vill inte att man skall hålla på att ta på hästen i tid och otid, liksom många tränare. Som hästarna i hagen, dom tar inte på varandra hela tiden för att flytta på dom eller liknande, dom använder kroppsspråk och det är det Hempfling vill nå fram till och det är det han vill att hans läsare och elever skall uppnå.

Funderar över att han envist hävdar att man måste ha ett spö i handen vad man än ska göra också.
För att det är en förlängd arm, om du skulle använda din arm hela tiden när du skall flytta på hästen så ändrar du ditt kroppspråk så att hästen oftast inte förstår vad det är du vill att den skall göra.

Och ang. själva böckerna, det är inte dom lättaste böckerna att läsa, vilket han själv uttrycker i dessa, man måste läsa ordentligt för att verkligen förstå sig på hans principer.

/Malin
 
Sv: Det här kan väl ändå inte stämma?

Håller med.

Det som jag blev mest konfunderad över när jag läste boken var att underrubriken är ju nåt i stil med "samling på hängande tygel" och han tjatar ju boken igenom om att man ska rida i grimma osv. Men i boken finns inte en enda bild på en samlad häst som rids i grimma. Däremot ett par stycken som rids på stång.. :cool:

Om du har kollat igenom boken 'Dansar med hästar' ordetnligt så skall du se att på sidorna: 144 & 149 och på sidorna: 11, 28, 49, 55, 57, 58, 147, 148, 165, 166, 185 med stång på HÄNGANDE tygel, se efter själv om du inte tror mig, ni andra också för den delen!

//Malin
 
Sv: Det här kan väl ändå inte stämma?

Hempfling vill inte att man skall hålla på att ta på hästen i tid och otid, liksom många tränare. Som hästarna i hagen, dom tar inte på varandra hela tiden för att flytta på dom eller liknande, dom använder kroppsspråk och det är det Hempfling vill nå fram till och det är det han vill att hans läsare och elever skall uppnå.


För att det är en förlängd arm, om du skulle använda din arm hela tiden när du skall flytta på hästen så ändrar du ditt kroppspråk så att hästen oftast inte förstår vad det är du vill att den skall göra.


/Malin

Detta tycker jag låter dubbelt, du ska inte ta på hästen från marken men vid ridningen har du alltid ett spö som förlängd arm. Men nu är jag jätte trött så kanske uppfattar inlägget annorlunda imorgon :D

har inget emot Hempfling tycker han är sjukt duktig.
 
Sv: Det här kan väl ändå inte stämma?

Detta tycker jag låter dubbelt, du ska inte ta på hästen från marken men vid ridningen har du alltid ett spö som förlängd arm. Men nu är jag jätte trött så kanske uppfattar inlägget annorlunda imorgon :D

har inget emot Hempfling tycker han är sjukt duktig.

Jag har inte sagt att vid ridningen så skall du alltid använda spö, eller har jag..??
 
Sv: Det här kan väl ändå inte stämma?

okey, sorry va bara så jag uppfattade det. men då är det typ som parelli ?
 
Sv: Det här kan väl ändå inte stämma?

*lite KL*
En liten raflektion!
När jag tittar på hur mina unghästar själv rör sig ute och inne så är det väldigt sällan en unghäst backar. De vänder sig om, ibland till och med som en enkel piruette på bakbenen. Men backar gör de nästan uteslutande när det inte går att vända, oavsett anledningen.
Unghingstarna kan backa något steg under lek, men det är mest för att få under sig bakbenen innan de reser sig.
 
Sv: Det här kan väl ändå inte stämma?

okey, sorry va bara så jag uppfattade det. men då är det typ som parelli ?

vet inte exakt vilka metoder och vilken filosofi som Pat Parelli använder, så jag är inte den att avgöra det.
 
Sv: Det här kan väl ändå inte stämma?

*KL*

Jag blir så full i skratt när jag läser såna här urbota korkade påståenden! :D

Jag använder förvisso ordet "back" när jag vill backa en häst, men egentligen handlar det ju om att hästen ska lämna min personliga sfär, går undan för mig. Oavsett om det är åt höger, vänster eller bakåt.

Jag köper inte idén att hästar börjar tänka bakåt om man ryggar dem "för tidigt" eller "för ofta". Om hästen skulle börja rygga utan anledning så har ryttaren/föraren varit för otydlig. Om hästen vet vad "framåt", "halt", "back" och så vidare betyder så har den ingen anledning att plötsligt snöa in sig på att backa, bara för att. Det har i alla fall ingen av mina hästar gjort, och jag lär dem t.ex. att backa både vid allmänhantering, tömkörning, ridning och körning med vagn.
 
Sv: Det här kan väl ändå inte stämma?

*KL*

Jag blir så full i skratt när jag läser såna här urbota korkade påståenden! :D

Jag använder förvisso ordet "back" när jag vill backa en häst, men egentligen handlar det ju om att hästen ska lämna min personliga sfär, går undan för mig. Oavsett om det är åt höger, vänster eller bakåt.

Jag köper inte idén att hästar börjar tänka bakåt om man ryggar dem "för tidigt" eller "för ofta". Om hästen skulle börja rygga utan anledning så har ryttaren/föraren varit för otydlig. Om hästen vet vad "framåt", "halt", "back" och så vidare betyder så har den ingen anledning att plötsligt snöa in sig på att backa, bara för att. Det har i alla fall ingen av mina hästar gjort, och jag lär dem t.ex. att backa både vid allmänhantering, tömkörning, ridning och körning med vagn.

men du talar om att backa hästen, tråden i fråga handlade om att rygga hästen
 
Sv: Det här kan väl ändå inte stämma?

Tråden handlar väl om både och? Och jag pratar om både och. (Övre stycken handlar om att backa, undre om att rygga. Jag har för vana att använda ordet "backa" även om "ryggning".)
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har en häst med en stor problematik ikring och en lång historia. När jag köpte honom 2004 var han rädd för ALLT, kunde ej ut...
2
Svar
32
· Visningar
6 160
Senast: Woffe
·
Hästhantering *Långt inlägg, men jag hoppas att ni orkar läsa.* För snart två år sedan kom en 3-årig ponny ganska så plötsligt in i våra liv. Han...
Svar
7
· Visningar
1 840
Senast: Lager
·
Träning Ja, det är nästan som man tror att hon har något allvarligt fel i huvudet ibland... För att göra en lång historia kort: Jag har...
Svar
6
· Visningar
1 028
Senast: Annna_91
·
Träning Vet inte riktigt om den här tråden hamnar rätt, annars kanske någon vänlig själ vill flytta den... I juni i år köpte jag ett...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
13 923
Senast: Tussinussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppfödare som slutat svara
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp