Bukefalos 28 år!

Det här med amning.

Ja, det verkar bara vara i Sverige man ger det. Någon annan kanske sitter på mer info.
Men välling är ju bara en sörja (berikat med järn också?), så varför ge det?
Bättre med ersättning som har alla näringsämnen om man nu vill ge något på flaska.

Nja vällingen är väl mer än bara sörja, eller hur menar du eg? Innehållsmässigt ungefär som gröt fast i mer flytande form.
 
Här i Österrike finns inte välling men däremot har det pa senaste aren kommit "ersättning med spanmal", kan väl liknas som välling men mer "blaskig".
Jag tror att problmet med välling är att manga ger det för ofta, ser det som enklare än att ge mat/gröt och tror att bebisen fran 6 man ska dricka välling för att det star pa paketet.
 
Här i Österrike finns inte välling men däremot har det pa senaste aren kommit "ersättning med spanmal", kan väl liknas som välling men mer "blaskig".
Jag tror att problmet med välling är att manga ger det för ofta, ser det som enklare än att ge mat/gröt och tror att bebisen fran 6 man ska dricka välling för att det star pa paketet.

Så är det kanske? Det är ju smidigare om man är på språng kanske, men att gröt är så mycket bättre ställer jag mig lite tvekande till, vanlig mat däremot..
 
Ja precis. Det låter så konstigt i mina öron. Jag ser hellre att man ger mat med bitar i, bl.a. med tanke på hur många barn som har olika språksvårigheter nuförtiden (napp och nappflaska, puréer och välling är inte direkt nåt som gör det lättare för barnet att lära sig prata och ljuda rätt)
Då tror jag att nappen är betydligt sämre för språket, om det skulle ha någon betydelse. Min äldsta fick nappflaska med välling i på kvällar och ibland mornar tills hon passerat 2 år. Hon var mycket tidig med språket och använder idag (3 år i april) riktigt avancerade ord som inte ens alla vuxna använder sig av. Andra barn i samma ålder i omgivningen har jag fortfarande svårt att förstå, både de som inte använt napp och de som använt napp. Kan inte se hur det hänger ihop. Däremot undrar jag hur dagens användande av teknik påverkar barnen. Smartphoneföräldrar t.ex kan jag tänka mig får barn som inte alls har lika lätt att kommunicera och umgås med andra.
 
Så är det kanske? Det är ju smidigare om man är på språng kanske, men att gröt är så mycket bättre ställer jag mig lite tvekande till, vanlig mat däremot..

Jag tänker att gröt och välling är bra saker att börja med, vänja magen vid "snälla" kolhydrater och gluten. Jag själv mår gott efter jag ätit gröt. Sen är det klart att det är mer näring i vanlig mat men sålänge barnet ammas så känns det inte så viktigt att ge vanlig mat. Huvudsaken är att dom får i sig ordentligt med järn. Om jag inte missuppfattat :)
 
Jag tänker att gröt och välling är bra saker att börja med, vänja magen vid "snälla" kolhydrater och gluten. Jag själv mår gott efter jag ätit gröt. Sen är det klart att det är mer näring i vanlig mat men sålänge barnet ammas så känns det inte så viktigt att ge vanlig mat. Huvudsaken är att dom får i sig ordentligt med järn. Om jag inte missuppfattat :)

Håller med. Mitt svar var mer riktat till att välling skulle vara så dåligt i jämförelse med gröt :).
 
Precis, välling är ju flytande gröt, Jag har ibland sett föräldrar som ger sina bebisar välling tre ggr/dag, jag tror ingen skulle ge gröt tre ganger/dag.

Nä, det förstår jag inte riktigt. Morgon och/eller kväll förstår jag men varför inte ha med en barnmatsburk att värma på istället för välling?
Har en bekant som alltid ger sitt barn (2 år) välling vid kalas och sådant.
 
Tycker det är tråkigt bara att många bvc får det att låta som att man svälter ungen om man inte genast börjar komplettera med annat än bm på 6 månadersdagen.
Bröstmjölken är precis lika bra som dagen innan.
Tycker man ska ta det i sin/barnets takt. Går ungen uppåt på sina kurvor, kissar bra, är glad, pigg och nöjd så är det ingen panik att övergå till annat. Man får ju gå på individen med men många bvc följer bara en mall.
:bow:
 
Precis, välling är ju flytande gröt, Jag har ibland sett föräldrar som ger sina bebisar välling tre ggr/dag, jag tror ingen skulle ge gröt tre ganger/dag.

@Calazirya

Det är det som Turbofling skrev här. Att ge välling någon gång om dagen funkar ju precis som gröt men dom som byter ut ersättningen till välling 5 mål om dagen och sen en portion gröt och en halv mosad banan som smakis. Det var det jag menade med bara smörja och då är det bättre att ge ersättning istället.
Jag vet folk som bytt ersättning/amning rakt av mot välling för att dom fått rådet att börja ge barnet mer mat och välling kan man ju ge från 6 månader. Och då anser jag att välling inte är det bästa att byta ut bm eller ersättning mot. Bättre att börja med riktig mat.
 
Fast "min" bvc-sköterska är hur go som helst, så må ingen skugga falla över henne.

Än så länge är min bra också!
Får väl se om jag ändrar uppfattning nästa vecka när vi ska dit för vägning och hon får veta att jag inte kommer börja med smakisar på 4 månadersdagen :cautious:
 
Då tror jag att nappen är betydligt sämre för språket, om det skulle ha någon betydelse. Min äldsta fick nappflaska med välling i på kvällar och ibland mornar tills hon passerat 2 år. Hon var mycket tidig med språket och använder idag (3 år i april) riktigt avancerade ord som inte ens alla vuxna använder sig av. Andra barn i samma ålder i omgivningen har jag fortfarande svårt att förstå, både de som inte använt napp och de som använt napp. Kan inte se hur det hänger ihop. Däremot undrar jag hur dagens användande av teknik påverkar barnen. Smartphoneföräldrar t.ex kan jag tänka mig får barn som inte alls har lika lätt att kommunicera och umgås med andra.
Absolut är nappen och telefonen största boven. Men här pratas det mycket om just riktig mat i bitar istället för puréer med tanke på barnets språk.
 
Det är väl främst järnbrist BVC är oroliga för antar jag. Mjölken blir ju inte sämre, men bröstmjölk innehåller väldigt lite järn. Den låga järnhalten spelar ingen roll första månaderna, då bebisar föds med stort järnförråd, men när järnförrådet är slut behövs mer järn än vad som finns i bröstmjölken.
Det järn som finns i bröstmjölken är väldigt lättillgängligt.
 
I de länder som inte har välling så är det inte helt ovanligt att man ger väldigt lättflytande mannagrynsgröt i nappflaskan istället.

För mig har vällingen fungerat mycket bra och fyllt sin funktion.
 
Jag har lite frågor och funderingar gällande amning.
Min pojk är 6 månader om en vecka och ska då enligt BVC byta ut en portion till gröt eller välling för att få i sig all näring. Jag förstår att det är väldigt splittrade åsikter om det och jag är själv väldigt splittrad. Innan han föddes sa jag helamning i 6 månader sen delamning.
Det var innan jag visste hur mysigt det var:angel:

Han får smaka på lite allt möjligt men mestadels gröt och banan om dagarna. Han älskar (!) det och det vill jag ju inte ta ifrån honom. Men vill ändå fortsätta med amning ett tag till för det är mer än bara mat i mina ögon, samt immunförsvaret o det.

Tänkte dock långsamt trappa upp smakisarna (han får max två msk gröt och inte varje dag nu) så vi kommer upp till en hel portion.
Lämpligt vore ju att lägga den där hela portionen på kvällen för han vaknar ganska ofta och äter på natten. Men hur ska jag få honom att somna då? Han somnar alltid vid bröstet, även vid dagtid. Ytterst sällan i vagn och sele.
Napp tar han inte.
Sover bebisarna bättre när dom ätit gröt eller välling innan?
Jag vet inte hur jag ska få honom att sova utan bröstet. Han är en otroligt nyfiken liten bebis och otroligt lättväckt så att gå ut med vagnen funkar sällan. Han är ingen vagnälskare.
Alla sovpass tar vi inomhus annars sover han bara korta stunder och han vaknar alltid efter nån halvtimme eller så för att äta och sedan somna om.

Sen har jag funderat på det här med hur länge man ska (del)amma. För min del får han gärna snutta tutte till 1 års åldern, men det kan ju vara skönt att han slutat helt när jag börjar jobba när han är 1,5 eftersom jag jobbar oregelbundna tider.
Hur vanligt är det att dom slutar självmant? Jag kommer aldrig klara att neka honom bröstet :cry:

Rörig text kanske men hoppas jag kan få lite tips och råd!

Amningen överlåter jag till nån annan, jag ammade tyvärr bara till tre månader. Men somna på natten utan mat. Vagga, gunga, skaka och ge lite vatten är bra saker. Nu sov visserligen vår i egen säng o eget rum vid de laget men borde ju funka om ni Samsover!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vår snart sexåriga dotter har alltid sen hon var liten nattats genom att vi ligger bredvid tills hon somnat. Det har funkat men med en...
Svar
11
· Visningar
1 092
Senast: Humla
·
Kropp & Själ Jag hoppas att någon har någon tanke eller själv har upplevt eller vet, har testat Citalopram själv osv. Jag har nu tagit Citalopram i...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 574
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 014
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 317
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp