Bukefalos 28 år!

Det här med amning.

Jag skrev att amning inte är tillräckligt för alla barn, du skrev då att enligt vissa är det inte tillräckligt. Vet inte inte du läser vad jag skriver eller bara argumenterar mot det du tror att jag skriver.
I så fall förstår jag inte riktigt vad du argumenterat för eller emot när du skrivit till mig.

Från början skrev jag bara att järnet i bröstmjölken är mycket mer lättillgängligt än järn i tex ersättning.

Ingen här har påstått att alla barn kan klara sig på bara bröstmjölk däremot att man inte behöver vara så hysterisk med att barnen måste få annan mat vid sex månader.
 
I så fall förstår jag inte riktigt vad du argumenterat för eller emot när du skrivit till mig.

Från början skrev jag bara att järnet i bröstmjölken är mycket mer lättillgängligt än järn i tex ersättning.

Ingen här har påstått att alla barn kan klara sig på bara bröstmjölk däremot att man inte behöver vara så hysterisk med att barnen måste få annan mat vid sex månader.

Ja du skrev det som svar på min kommentar om sinande järnförråd. Att bebisar klarar sig utan järntillskott handlar inte om att järnet är bröstmjölken är så lättillgängligt, utan att barn föds med mer eller mindre stort järnförråd som sinar i individuell takt. Har jag inte skrivit tidigare, men kan förtydliga det nu

Därefter har vi diskuterat källkritik där vår syn skiljer sig åt på vad som gör en källa pålitlig.

Har vi diskuterat något mer? Tycker ju det är du som gått i gång på mina inlägg.
 
Ja du skrev det som svar på min kommentar om sinande järnförråd. Att bebisar klarar sig utan järntillskott handlar inte om att järnet är bröstmjölken är så lättillgängligt, utan att barn föds med mer eller mindre stort järnförråd som sinar i individuell takt. Har jag inte skrivit tidigare, men kan förtydliga det nu

Därefter har vi diskuterat källkritik där vår syn skiljer sig åt på vad som gör en källa pålitlig.

Har vi diskuterat något mer? Tycker ju det är du som gått i gång på mina inlägg.
Det var väldigt bra att du förtydligade för det blir helt annorlunda då.

Och jag tycker du har huggit på det jag skrivit.
 
Om barnet behöver 1mg/kg/dygn och bröstmjölk innehåller ca 0,3mg/L så behövs det väldigt mycket bröstmjölk även om barnet tar upp allt järn. Men du kanske har andra siffror? Dessa är från http://www.lakartidningen.se/Klinik...ehov-och-hur-vi-bast-kan-skydda-barnhjarnan-/

Om man är orolig för järnbrist kanske man kan ge järndroppar? Det fick vi göra med vår för tidigt födde son (det första halvåret har jag för mig). Ganska enkelt att ge med sked.

Som jag förstått det (kanske fel) börjar många med smakisar i fyramånadersåldern i Sverige. Här rekommenderas detta först från 6 mån. Välling finns inte, utan det är mer puré och brödkanter som gäller. Gröt finns också förstås, men inte alls samma utbud som i Sverige och det används inte lika mycket (i min erfarenhet).
 
Om man är orolig för järnbrist kanske man kan ge järndroppar? Det fick vi göra med vår för tidigt födde son (det första halvåret har jag för mig). Ganska enkelt att ge med sked.

Som jag förstått det (kanske fel) börjar många med smakisar i fyramånadersåldern i Sverige. Här rekommenderas detta först från 6 mån. Välling finns inte, utan det är mer puré och brödkanter som gäller. Gröt finns också förstås, men inte alls samma utbud som i Sverige och det används inte lika mycket (i min erfarenhet).

Rekommendationerna i Sverige har ändrats och numera är det smakportioner från 6 månader. Från 4 månader "smaksensationer" om man vill. I storleksordningen slick på fingret ungefär.

Men min uppfattning är att många ger betydligt mer mat än så innan 6 månader. Och jag har hört om fler där BVC har tyckt att hela mål (!) ska bytas ut till gröt innan 6 månader.
 
Om man är orolig för järnbrist kanske man kan ge järndroppar? Det fick vi göra med vår för tidigt födde son (det första halvåret har jag för mig). Ganska enkelt att ge med sked.

Om man är orolig för järnbrist pratar man med BVC tycker jag. Järntillskott som järndroppar ska bara ges vid konstaterad järnbrist, för mycket järn är inte heller bra.
 
Om man är orolig för järnbrist pratar man med BVC tycker jag. Järntillskott som järndroppar ska bara ges vid konstaterad järnbrist, för mycket järn är inte heller bra.

Det låter lämpligt. Nu har jag iofs ingen erfarenhet av BVC, men det är ju de som rekommenderat TS att byta ett mål mot mat och om det inte funkar borde de kunna ta ett blodprov.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vår snart sexåriga dotter har alltid sen hon var liten nattats genom att vi ligger bredvid tills hon somnat. Det har funkat men med en...
Svar
11
· Visningar
1 092
Senast: Humla
·
Kropp & Själ Jag hoppas att någon har någon tanke eller själv har upplevt eller vet, har testat Citalopram själv osv. Jag har nu tagit Citalopram i...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 574
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 014
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 317
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp