Bukefalos 28 år!

Det här med Evidensia...

Vet inte om detta redan har diskuterats i tråden, men vad är det för fördel för kliniker att gå med i Evidensia? Går de med, eller köps de upp? Om en klinik blir en Evidensia-klinik, blir Evidensia ägare eller blir kliniken någon slags medlem/franchise?
Klinikerna köps upp.
 
Vad gäller just detta uttalandet så kan jag själv intyga att de i mitt tycke kan göra onödiga undersökningar, de ville köra rubbet på vår leonberger som var döende i akut blodsjukdom. Fast de erkände att hon om vi inte avlivat kanske bara haft ett dygn eller två kvar att leva (var dessutom tio år gammal). Varför hålla på och röntga och ta prover till förbannelse på en döende hund? Onödig kostnad men framförallt ett helt onödigt lidande där både diagnos o prognos redan finns men man bara vill följa förloppet..! Och innan jag lärde mig att vänligt fråga varför de gör vissa saker så sa de bara vad de skulle göra (typ ta prover, röntga, de sa inte vad) och det var verkligen aldrig någon diskussion. Och jag föder upp hundar och syrran har hästuppfödning så vi har haft våra vändor på olika kliniker. Att verkligen bli diskuterad med (inte bara upplyst om vad som ska göras) är i mitt tycke sällsynt. De vettar jag föredrar att gå till diskuterar med mig, men tyvärr är de ju inte alltid i tjänst.

Fast det där har nog mer med veterinär att göra än med vilken kedja som äger kliniken/djursjukhuset. Jag har träffat på vet på egna kliniker samt AniCura som verkligen inte lyssnat på oss som djurägare, och jag har träffat på tvärtom. Senast när vi nyligen tvingades låta vår äldsta hund somna in. Hunden var döende när hon kom in till djursjukhuset, behandlande veterinär upplyste om vilka undersökningar de kunde göra men vi avböjde varpå veterinären tyckte det var ett väldigt klokt beslut att hjälpa hunden att få somna in istället, hon sa att hon önskade att fler djurägare resonerade så. Djursjukhuset ägs av Evidensia.

Det jag vill få fram är alltså att man inte kan beskylla veterinärer för att ge "onödiga" behandlingar, undersökningar osv bara för att deras arbetsplats ägs av en stor kedja. Det är individbaserat, och beror nog också i många fall på djurägare som propsar på dyra utredningar/behandlingar.
 
Jag tycker det är synd när debatten driver över till behandlande veterinärer och djursjukvårdare när det istället är kostnaden som ska ifrågasättas. Riskkapitalister vill inte gå +/- noll utan de vill göra stora vinster, annars är det ingen idé att ge sin in i branschen. En riskkapitalist köper inte upp företag för att vara "snäll". Uppenbarligen är djursjukvård en lukrativ bransch med stora försäkringsbolag som får finansera riskkapitalisterna vinster, och därmed vi djurägare. Ska det vara så? Var går gränsen för hur mycket svensk djursjukvård egentligen får kosta?
Många privata kliniker har prislistor på nätet med "vanliga" behandlingar så som tandstensborttagning, kloklippning, kastrering av hund/katt, vaccinering, intyg o. dyl. Varför har inte de stora kedjornas kliniker/djursjukhus det?
 
Fast det där har nog mer med veterinär att göra än med vilken kedja som äger kliniken/djursjukhuset. Jag har träffat på vet på egna kliniker samt AniCura som verkligen inte lyssnat på oss som djurägare, och jag har träffat på tvärtom. Senast när vi nyligen tvingades låta vår äldsta hund somna in. Hunden var döende när hon kom in till djursjukhuset, behandlande veterinär upplyste om vilka undersökningar de kunde göra men vi avböjde varpå veterinären tyckte det var ett väldigt klokt beslut att hjälpa hunden att få somna in istället, hon sa att hon önskade att fler djurägare resonerade så. Djursjukhuset ägs av Evidensia.

Det jag vill få fram är alltså att man inte kan beskylla veterinärer för att ge "onödiga" behandlingar, undersökningar osv bara för att deras arbetsplats ägs av en stor kedja. Det är individbaserat, och beror nog också i många fall på djurägare som propsar på dyra utredningar/behandlingar.
Företagskulturen påverkar ofta hur anställda agerar. Samtidigt som ingen med sina sinnes fulla bruk ger öppna order om att köra över kunderna så är inte ledningens inställning oväsentlig. Det är säkert en kombination. Det finns företag som inte har plats för de som kör över kunderna och andra som ser genom fingrarna.
 
100% påslag på ordinarie arvoden, var svaret när jag till slut ringde. Men man behövde kolla min hästs journal för att kunna få fram den informationen. Jag kunde inte bara få ett svar rakt av, när jag frågade hur många procent pålägg det var på jourtid jämfört med ordinarie tid.
 
100% påslag på ordinarie arvoden, var svaret när jag till slut ringde. Men man behövde kolla min hästs journal för att kunna få fram den informationen. Jag kunde inte bara få ett svar rakt av, när jag frågade hur många procent pålägg det var på jourtid jämfört med ordinarie tid.

Förmodligen för att påslagen inte är en viss procent rakt av.
 
Hmm. Du låter som en empatilös anställd som jag har träffat på. Det ingår att även kunna hantera anhöriga väl.
Du har inget känslomässigt band till patienterna. Kanske har de levt ihop hela vuxenlivet. Jag hade min förra häst från föl till 23 års ålder. Det är fasen inte lätt. Människor är olika.
De flesta är dock jättebra. Tur att människor inte få avlivas vare sig de vill eller inte.
Folk belånar sina hus för sina kära. Det utnyttjar riskkapitalbolagen som har köpt upp många ATG kliniker som blivit Evidensia. De har även krediter att sälja.
Min Vet. rekommenderar SLU just för att priserna inte skjörtas upp, men pga trafiken genom Sthlm väljer jag Strömsholm. Jag vill bara att de är ärliga med kostnaderna. Jag visste inte att det kostar nästan 10000 kr dygnet plus alla omkostnader. Att man tar ut så stor förtjänst på medicinerna. Jag är inte van vid det. Om man nu skulle buköppna så lär inte 120000 räcka långt för eftervården. En bekant var uppe i över 150000 och någon hemgång var inte aktuellt.
Tack. Den sved fint du. Empatilös anställd... Jag är också djurägare vet du, jag vet att det inte är ett lätt beslut men har man ett djur får man ta det ansvaret. När flera veterinärer säger det och det måste gå så långt som att länsveterinär kopplas in och djuret omhändertas av polis så har det dock gått för långt.

Kommer nog inte öppna den här tråden mer, efter ditt uttalande. Det var nämligen jävligt elakt sagt, rent ut av.
 
Brukar du storhandla och inte bli förvånad nä?r du kommer till kassan och ska betalai 25-30000/?
Tack. Den sved fint du. Empatilös anställd... Jag är också djurägare vet du, jag vet att det inte är ett lätt beslut men har man ett djur får man ta det ansvaret. När flera veterinärer säger det och det måste gå så långt som att länsveterinär kopplas in och djuret omhändertas av polis så har det dock gått för långt.

Kommer nog inte öppna den här tråden mer, efter ditt uttalande. Det var nämligen jävligt elakt sagt, rent ut av.
Du påstog att jag fabulerade o det sved.
Det var inte extremfallen du suckade åt. Läs ditt inlägg igen och se hur det kan tolkas. Inget heller om sakfrågan att de alltid rådgör innan behandling.. men det är kanske vanligt förekommande att patienterna behöver magnetröntgen Två gånger. Vad vet jag? Det råder dock inget tvivel om att svensk veterinärvård är svindyr mot för Tyskland, NL. ....
 
Fast det där har nog mer med veterinär att göra än med vilken kedja som äger kliniken/djursjukhuset. Jag har träffat på vet på egna kliniker samt AniCura som verkligen inte lyssnat på oss som djurägare, och jag har träffat på tvärtom. Senast när vi nyligen tvingades låta vår äldsta hund somna in. Hunden var döende när hon kom in till djursjukhuset, behandlande veterinär upplyste om vilka undersökningar de kunde göra men vi avböjde varpå veterinären tyckte det var ett väldigt klokt beslut att hjälpa hunden att få somna in istället, hon sa att hon önskade att fler djurägare resonerade så. Djursjukhuset ägs av Evidensia.

Det jag vill få fram är alltså att man inte kan beskylla veterinärer för att ge "onödiga" behandlingar, undersökningar osv bara för att deras arbetsplats ägs av en stor kedja. Det är individbaserat, och beror nog också i många fall på djurägare som propsar på dyra utredningar/behandlingar.

Var skrev jag att det endast sker för att de arbetar inom en kedja? Måste ha missat det i mitt eget inlägg.
Jag besvarade hemligs inlägg om att INGEN gör undersökningar etc utan att diskutera med djurägaren, för det vet jag av egen erfarenhet är bs. Jag propsar inte på några dyra behandlingar och kan de inte hålla isär de som ev propsar från de som inte gör det bör de omedelbart byta yrke.
Jag har patienter som propsar på MRT men det innebär ju rimligen inte att jag bara för det skickar alla till den undersökningen. Mycket underligt argument i mitt tycke.
 
Har jag ens antytt att det skulle vara fel? Jag menade bara på att en procentsats kan vara omöjligt.
Nu vet jag inte riktigt vad du menar. Det var JAG som tyckte att något var fel. Jag fick förklarat för mig av personen jag ringde till hur de gör sina påslag. Enligt förklaringen jag fick är det felräknat på en av posterna på fakturan, så det känns inte riktigt konsekvent.
 
Nu vet jag inte riktigt vad du menar. Det var JAG som tyckte att något var fel. Jag fick förklarat för mig av personen jag ringde till hur de gör sina påslag. Enligt förklaringen jag fick är det felräknat på en av posterna på fakturan, så det känns inte riktigt konsekvent.
Jag påpekade att det kanske inte rör sig om procentpåslag och du antyder att jag tyckte det var fel att du frågade kliniken vilket jag inte gjort med en stavelse. Jag undrade varifrån du fått att du fått det ifrån.

Jag tror att de gjort fel och utifrån räkningen så gissar jag att de glömt jour påslaget på en post. Kanske bäst att inte pressa på där.
 
Var skrev jag att det endast sker för att de arbetar inom en kedja? Måste ha missat det i mitt eget inlägg.
Jag besvarade hemligs inlägg om att INGEN gör undersökningar etc utan att diskutera med djurägaren, för det vet jag av egen erfarenhet är bs. Jag propsar inte på några dyra behandlingar och kan de inte hålla isär de som ev propsar från de som inte gör det bör de omedelbart byta yrke.
Jag har patienter som propsar på MRT men det innebär ju rimligen inte att jag bara för det skickar alla till den undersökningen. Mycket underligt argument i mitt tycke.

Ber om ursäkt om det blev fel, det kanske hade varit bättre att skriva "KL".

Underligt argument eller inte, jag är helt säker på att en hel del djurägare i vår situation hade valt olika röntgenundersökningar, att låta hunden läggas in med dropp osv för att se om hon möjligen skulle kunna tänkas piggna till något. Vi gjorde inte det då vi visste att utgången inte kunde bli mer än en och vi ville verkligen inte att hunden skulle lida mer, hon var verkligen jättesjuk. Och det finns säkerligen en hel del som skulle tycka att vi var konstiga som inte ville försöka allt. Du kanske tycker att veterinären var "underlig" som ens talade om vad som fanns att göra?
Det finns många djurägare som låter djuret genomgå t.ex. cancerbehandlingar bara för att få 0.5 eller 1 år extra med sitt djur. Är det för djurets skull, eller är det egentligen för mattes/husses skull? Ska veterinären vägra behandling?

Vi har haft turen att inte behöva uppsöka kliniker/djursjukhus så särskilt ofta. Men de gånger det hänt så har vi upplevt att man varit oerhört noga att upplysa om alla undersökningar och behandlingar som borde göras. Nästan in absurdum faktiskt. Jag har inte varit med om att något "onödigt" har gjorts med något av våra djur. Peppar peppar kanske bör tilläggas...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 668
Senast: Hazel
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 769
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Jag är 22 år gammal och har varit sjukskriven i 4 år. Kraschade med ork, har fortfarande inte fått någon tydlig diagnos men läkarna...
2
Svar
36
· Visningar
4 198
Senast: MiaMia
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 754
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp