Bukefalos 28 år!

Det här med Evidensia...

Eller så har det inte efterfrågats helt enkelt.

Tror det var djursjukhuset i Helsingborg som vägrade svara på en enda prisuppgift när tidningen ringde runt och frågade. De ville inte ens uppskatta eller ge generella pris-svar.
Intressant.... Då förstår jag varför de tvunget skulle in i min hästs journal och läsa för att kunna svara på min fråga om hur stora påslag det var på jourarvoden.
 
Eller så har det inte efterfrågats helt enkelt.

Tror det var djursjukhuset i Helsingborg som vägrade svara på en enda prisuppgift när tidningen ringde runt och frågade. De ville inte ens uppskatta eller ge generella pris-svar.
Vet du vilken tidning det kan ha varit? Hade varit intressant att läsa... Speciellt med tanke på mina erfarenheter, både med priser och faktiskt övrigt bemötande under besöket (inget jag vill gå in i detalj på här).
 
Många privata kliniker har prislistor på nätet med "vanliga" behandlingar så som tandstensborttagning, kloklippning, kastrering av hund/katt, vaccinering, intyg o. dyl. Varför har inte de stora kedjornas kliniker/djursjukhus det?

Det finns många kliniker, både Evidensia och Anicura, som har prislistor på nätet.
 
Aha, då ska jag leta mer. De jag har hittat talar bara om hur man ska betala och när. Ingen prislista.

Jag går vanligtvis till två mindre privatkliniker, ingen av dem har prislista på sin hemsida. När jag däremot åkte och höftledsröntgade hunden på en Evidensiaklinik var det lätt att se vad kostnaden skulle bli eftersom det stod på deras hemsida, väl specificerat. :)
Men det skiljer sig åt från klinik till klinik.
 
Nu har jag läst Equipage-artikeln. Sammanfattningsvis så kontaktade man Ultuna, Mälaren Hästklinik, Skara, Strömsholm och Helsingborg. Skara vägrade helt att svara på frågor angående priser, medan Ultuna och Mälaren var väldigt tillmötesgående. Strömsholm och Helsingborg valde att rapportera tillsammans, trots att de har individuell prissättning. De sistnämnda vägrade också att svara på ett antal frågor om pris. Med motiveringen att det är så individuellt när en sjuk/skadad häst kommer in att det inte går att ge ett pris innan besöket. Vilket jag har VISS förståelse för. Men samtidigt så är jag säker på att många veterinärbesök är hyfsat rutinmässiga, och att man skulle kunna ge en prisuppgift plus/minus, säg, 10%. Precis som andra företag lyckas ge offerter, så måste väl veteriärkliniker kunna göra det också?? Tänk om det funkade likadant i alla andra branscher, att man aldrig skulle kunna få en offert på ett arbete. Hur skulle det se ut?
 
Intressant program på SVT 2 just nu!
Tyvärr lite för kort och inte så omfattande som man hoppats på. Jag såg det redan för ett par veckor sedan, när det lades ut på svt play. Men det finns ju även annat av intresse som kom kommit ut de senaste veckorna/dagarna. Till exempel:

http://ponnymamman.se/okategoriserade/sa-mycket-tjanar-veterinarer-sverige-och-europa/
Den här länken är ju rätt intressant, för ett av argumenten till att priserna i Sverige är så höga är att veterinärerna i andra länder tjänar så mycket sämre. Om man ska utgå från den här kartan så stämmer det ju inte precis.
och:
http://ponnymamman.se/okategorisera...el-hur-en-hel-bransch-skyller-pa-sina-kunder/
 
Läste den imorse. Det bekräftar definitivt min princip om att försöka undvika Evidensia och AniCura i den mån det är möjligt. Dålig arbetsmiljö och vinstkrav som går ut över personal och djurägare.

Och jag vet att det finns veterinärer som går från ej riskkapitalistägda kliniker till riskkapitalistägda pga. bättre arbetsmiljö på de sistnämnda...
 
Tyvärr lite för kort och inte så omfattande som man hoppats på. Jag såg det redan för ett par veckor sedan, när det lades ut på svt play. Men det finns ju även annat av intresse som kom kommit ut de senaste veckorna/dagarna. Till exempel:

http://ponnymamman.se/okategoriserade/sa-mycket-tjanar-veterinarer-sverige-och-europa/
Den här länken är ju rätt intressant, för ett av argumenten till att priserna i Sverige är så höga är att veterinärerna i andra länder tjänar så mycket sämre. Om man ska utgå från den här kartan så stämmer det ju inte precis.
och:
http://ponnymamman.se/okategorisera...el-hur-en-hel-bransch-skyller-pa-sina-kunder/
Svenska veterinärer får inte sälja receptbelagda mediciner. Vad ponnymamman tycker o skriver i sin blogg är tämligen ointressant.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 533
Senast: Hazel
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 658
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Jag är 22 år gammal och har varit sjukskriven i 4 år. Kraschade med ork, har fortfarande inte fått någon tydlig diagnos men läkarna...
2
Svar
36
· Visningar
4 154
Senast: MiaMia
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 686
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9
  • Äter hundar småfåglar?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp