Bukefalos 28 år!

Det här med Evidensia...

Min fakura för besöket i fredags

Tand/munhåla undersökning 800 kr
Endoskopi luftvägar 2900 kr Tillägg inkluderat
Sondering med nässvalgsond Tillägg inkluderat
Jouravgift fre 16 - lör 07 3000 kr
Sedering Cepesedan och Butomidor 308,40 Tillägg inkluderat
10 ml Flunixin N-vet 50 mg/ml 54 kr
25 ml Geepenil 24 g 82 kr

Totalt: 7713,18
Moms: 1928,30
Att betala: 9641,00

Jag meljade idag och frågade vad "tillägg inkluderat" betydde och fick till svar att de skriver jourarvode så. Då mejlade jag igen och frågade hur många procent högre jourarvodet är än ordinarie pris. Inget svar. Varför är det bara jourarvode på vissa poster, och varför ska man betala både jourtillägg OCH jourarvode?
 
För att jouravgiften täcker undersökningen men jourtillägget är för de andra sakerna som vet gör?

(Ingen aning, bara ett förslag till mönster)
 
Det vet jag inte. Men som jag sa, detta var enda 'logiska' mönstret jag hittade i fakturan. Allting som vet gjorde skulle ha påslag (jouravgift eller jourtillägg) varför de heter olika, varför det inte går under samma 'engångsavgift' osv kan jag inte svara på. Jag är inte, på något sätt, affilierad med Evidensia eller någon annan vet station.
 
@hemlig Varför säger du emot mig? Det var ett villkor för att utföra en operation som skulle ha utförts vid den första MR. En brittisk Vet. bad senare om ursäkt.
 
Du får det att låta som att de vill göra CT/MR helt i onödan.
Så är inte fallet. Och varje behandling/undersökning görs i samråd med djurägaren/ansvarig för djuret.

Det är verkligen inte sant. Anser du dig kunna tala för alla veterinärer/djursjukvårdare inom kedjan i hela landet? Du skriver ju sådana saker gång på gång, som att ingen gör onödiga undersökningar osv. Herregud, jag jobbar inom humanvården och skulle aldrig säga något om hur alla gör överallt. Inte ens vad alla mina kollegor på just vårt sjukhus gör. Jag detaljgranskar inte alla andras jobb och kan därmed inte yttra mig.

Vad gäller just detta uttalandet så kan jag själv intyga att de i mitt tycke kan göra onödiga undersökningar, de ville köra rubbet på vår leonberger som var döende i akut blodsjukdom. Fast de erkände att hon om vi inte avlivat kanske bara haft ett dygn eller två kvar att leva (var dessutom tio år gammal). Varför hålla på och röntga och ta prover till förbannelse på en döende hund? Onödig kostnad men framförallt ett helt onödigt lidande där både diagnos o prognos redan finns men man bara vill följa förloppet..! Och innan jag lärde mig att vänligt fråga varför de gör vissa saker så sa de bara vad de skulle göra (typ ta prover, röntga, de sa inte vad) och det var verkligen aldrig någon diskussion. Och jag föder upp hundar och syrran har hästuppfödning så vi har haft våra vändor på olika kliniker. Att verkligen bli diskuterad med (inte bara upplyst om vad som ska göras) är i mitt tycke sällsynt. De vettar jag föredrar att gå till diskuterar med mig, men tyvärr är de ju inte alltid i tjänst.
 
Det är verkligen inte sant. Anser du dig kunna tala för alla veterinärer/djursjukvårdare inom kedjan i hela landet? Du skriver ju sådana saker gång på gång, som att ingen gör onödiga undersökningar osv. Herregud, jag jobbar inom humanvården och skulle aldrig säga något om hur alla gör överallt. Inte ens vad alla mina kollegor på just vårt sjukhus gör. Jag detaljgranskar inte alla andras jobb och kan därmed inte yttra mig.

Vad gäller just detta uttalandet så kan jag själv intyga att de i mitt tycke kan göra onödiga undersökningar, de ville köra rubbet på vår leonberger som var döende i akut blodsjukdom. Fast de erkände att hon om vi inte avlivat kanske bara haft ett dygn eller två kvar att leva (var dessutom tio år gammal). Varför hålla på och röntga och ta prover till förbannelse på en döende hund? Onödig kostnad men framförallt ett helt onödigt lidande där både diagnos o prognos redan finns men man bara vill följa förloppet..! Och innan jag lärde mig att vänligt fråga varför de gör vissa saker så sa de bara vad de skulle göra (typ ta prover, röntga, de sa inte vad) och det var verkligen aldrig någon diskussion. Och jag föder upp hundar och syrran har hästuppfödning så vi har haft våra vändor på olika kliniker. Att verkligen bli diskuterad med (inte bara upplyst om vad som ska göras) är i mitt tycke sällsynt. De vettar jag föredrar att gå till diskuterar med mig, men tyvärr är de ju inte alltid i tjänst.
Nej jag säger inte att alla i hela landet gör så, oavsett arbetsplats. Jag har också suckat över veterinärer, tro mig, men de gångerna kan jag räkna på en hand. Majoriteten av alla jag träffat/jobbat med/känner arbetar dock inte på det sättet, de för en dialog med djurägaren och vi har flera gånger suckat åt djurägare som vägrar avliva tex. Jag går dock inte och säger att alla djurägare är dumma.
Jag tycker dock inte om när man skriver att Evidensia eller annan arbetsplats gör si eller så.
Skriver man att Evidensia är dumma, så menar man all personal på det. Det är det jag motsätter mig.
 
Jag håller inte med @Lobelia att om endast en jourkund inkommer så ska den betala för hela dagens jour. Det finns en Evidensiklinik som har hälften av antalet kunder än en annan i regionen, men har samma netto som den andra välbesökta.

Inte ens jag håller med mig själv, eller snarare så håller jag inte med din tolkning, den är lite väl bokstavlig.

Jag menar att en klinik som har jouröppet baserar kostnaden bland annat på den förväntade beläggningen under jourtid. Veterinärkliniker är affärsdrivande och ska det löna sig med jourmottagning så lär kunderna få bekosta jourverksamheten och då säkerligen främst de som utnyttjar servicen. Jag menar dock inte att man räknar det per dag utan prislistan lär basera sig på att de förväntade kostnaderna ska täckas eller i vart fall täckas till stor del av jourverksamheten.
 
Ja det är ju ok. Man betalar för den servicen. Jag skulle kunna tänka mig att betala en årlig förs. till sjukhuset.
 
Jag tycker dock inte om när man skriver att Evidensia eller annan arbetsplats gör si eller så.
Skriver man att Evidensia är dumma, så menar man all personal på det. Det är det jag motsätter mig.
Så det är fel att kritisera något företag? Alla företag har någon som jobbar där.

Så skriver jag att jag fick mjölk som gått ut (en vecka för gammal) på Max två dagar på rad trots att jag påpekat det redan första dagen så gör jag fel enligt dig? För då kan alla som jobbar på Max ta åt sig. Jag kanske skulle låtit bli att klaga för att inte förnärma någon?
 
Så det är fel att kritisera något företag? Alla företag har någon som jobbar där.

Så skriver jag att jag fick mjölk som gått ut (en vecka för gammal) på Max två dagar på rad trots att jag påpekat det redan första dagen så gör jag fel enligt dig? För då kan alla som jobbar på Max ta åt sig. Jag kanske skulle låtit bli att klaga för att inte förnärma någon?
Det är inget drev mot Max som det är mot djursjukvården.
 
Det är inget drev mot Max som det är mot djursjukvården.
Och?

Så Evidensas anställda ska skyddas men inte MAXs? Max har också varit i blåsväder vet du, och ICA och IKEA osv.

Så fort ett företag är i blåsväder så blir det tabu för att inte såra de anställda eller?
 
Nej jag säger inte att alla i hela landet gör så, oavsett arbetsplats. Jag har också suckat över veterinärer, tro mig, men de gångerna kan jag räkna på en hand. Majoriteten av alla jag träffat/jobbat med/känner arbetar dock inte på det sättet, de för en dialog med djurägaren och vi har flera gånger suckat åt djurägare som vägrar avliva tex. Jag går dock inte och säger att alla djurägare är dumma.
Jag tycker dock inte om när man skriver att Evidensia eller annan arbetsplats gör si eller så.
Skriver man att Evidensia är dumma, så menar man all personal på det. Det är det jag motsätter mig.
Hmm. Du låter som en empatilös anställd som jag har träffat på. Det ingår att även kunna hantera anhöriga väl.
Du har inget känslomässigt band till patienterna. Kanske har de levt ihop hela vuxenlivet. Jag hade min förra häst från föl till 23 års ålder. Det är fasen inte lätt. Människor är olika.
De flesta är dock jättebra. Tur att människor inte få avlivas vare sig de vill eller inte.
Folk belånar sina hus för sina kära. Det utnyttjar riskkapitalbolagen som har köpt upp många ATG kliniker som blivit Evidensia. De har även krediter att sälja.
Min Vet. rekommenderar SLU just för att priserna inte skjörtas upp, men pga trafiken genom Sthlm väljer jag Strömsholm. Jag vill bara att de är ärliga med kostnaderna. Jag visste inte att det kostar nästan 10000 kr dygnet plus alla omkostnader. Att man tar ut så stor förtjänst på medicinerna. Jag är inte van vid det. Om man nu skulle buköppna så lär inte 120000 räcka långt för eftervården. En bekant var uppe i över 150000 och någon hemgång var inte aktuellt.
 
Är det verkligen INGEN som har en förklaring till varför min faktura ser ut som den gör? Jag tycker att det är synnerligen skumt med BÅDE jourtillägg och jourarvode (som de dessutom vägrar att svara på hur mycket det är)? Vad kostar normalt endoskopi? Cirka hälften av 2900 kr plus moms? Jag tycker att ANTINGEN lägger man på ett generellt jourtillägg eller så lägger man på ett jourarvode på varje behandlingspost. Inte båda delar. Snacka om kaka på kaka.....
 
Vet inte om detta redan har diskuterats i tråden, men vad är det för fördel för kliniker att gå med i Evidensia? Går de med, eller köps de upp? Om en klinik blir en Evidensia-klinik, blir Evidensia ägare eller blir kliniken någon slags medlem/franchise?
 
Förs. Bolagen ersätter inte MR alla gånger. Klart att de vill använda sina dyra utrustning.
Nej de som jag känner som inte har sina försäkrade behandlas ofta helt annorlunda. Klinikerna vill ju vara säkra på att få in sina pengar. På en klinik såg jag en hel lista med kunder som ej betalat sina fakturor.
Självklart vill de få in sina pengar. Likaväl som ICA vill få betalt för det kunden köpt.
Varför förväntas just veterinären vara bank åt sina kunder?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 593
Senast: Hazel
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 716
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Jag är 22 år gammal och har varit sjukskriven i 4 år. Kraschade med ork, har fortfarande inte fått någon tydlig diagnos men läkarna...
2
Svar
36
· Visningar
4 182
Senast: MiaMia
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 698
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp