Det här med hovslagare...

Tanken med att skicka bilder är inte att de detaljerat ska beskriva hur de tänker verka men om de tycker det ser bra ut eller om de vill ändra något. Ingen ide att få ut flera som tycker att hovarna ser fina ut, då kan du lika gärna ha kvar nuvarande hovslagare...

Kanske veterinären känner till någon som är duktig?

Nej vet har inga förslag tyvärr, den kliniken har ingen hovslagare kopplad till sig då. Sen är lite av problemet att det i viss mån är en svart fläck på kartan här hovslagarmässigt. Eller - hovslagare finns det. Men om man vill ha en utbildad och godkänd är det lite knepigare. Finns typ två.

Men hovslagare #3 är som sagt bokad till slutet av månaden. Ord hovis är fortfarande sjukskriven, och hovis #2 skor inte härute i bushen egentligen (det är för långt att åka). Så jag behövde alldeles oavsett om jag var supernöjd hitta ett alt 3. Just nu sätter jag "allt" hopp till henom, och ber böner att hen ska ha både en annan åsikt än 1 och 2 och så en plan. Nr 3 är nämligen stationerad i krokarna så där finns det åtminstone teoretisk chans att jag ska kunna byta permanent till henom om jag är nöjd.

Nr 3 har sett de bilderna på när sulan släppt och svarade att det är svårt att se på bild, men att det viktiga är att hästen står bra/rätt på sina ben, då är det ingen fara fram tills den bokade tiden. Så det svaret inger ju i alla fall hopp att nr3 faktiskt kommer att se och försöka åtgärda problemet med att hästen faktiskt inte står så himla bra på sina ben. Nr3 har tyvärr ingen möjlighet att boka om tiden och komma tidigare, men ska höra av sig om det uppstår ngn lucka innan den tid vi har bokad.

Men som sagt, om nr3 blir en repris av 1 och 2 - då vet jag fan inte vad jag gör. Provar klinikhovis antagligen - men det är ju lika mycket lotteri det med =/
 
Det här med hovslagare, hur i hela friden bär man sig egentligen åt för att det ska bli bra? Jag trodde det skulle bli bättre när reglerna om godkännande av Jordbruksverket kom. Men jag vetesjutton.../

Ingen hovis är bättre än vad deras kunder uppvisar i både kunskap och erfarenhet. Vad gäller kvalitets krav så tror jag att det för dagen är högre på vad hovisar visar upp än vad många hästägare gladeligen inför hela världen redovisar.
 
Ingen hovis är bättre än vad deras kunder uppvisar i både kunskap och erfarenhet. Vad gäller kvalitets krav så tror jag att det för dagen är högre på vad hovisar visar upp än vad många hästägare gladeligen inför hela världen redovisar.

På vilket vis svarar det på frågan hur man som hästägare ska kunna hitta en bra hovslagare utan att det blir som lotteri?
 
Ingen hovis är bättre än vad deras kunder uppvisar i både kunskap och erfarenhet. Vad gäller kvalitets krav så tror jag att det för dagen är högre på vad hovisar visar upp än vad många hästägare gladeligen inför hela världen redovisar.
Kan du förklara . Fattar inte hur du menar. Vänligt ställd fråga.
 
Ingen hovis är bättre än vad deras kunder uppvisar i både kunskap och erfarenhet. Vad gäller kvalitets krav så tror jag att det för dagen är högre på vad hovisar visar upp än vad många hästägare gladeligen inför hela världen redovisar.

Va? Jag är helt övertygad om att min hovis skor de allra flesta av sina hästar alldeles ypperligt bra, oavsett ägarens kunskap o erfarenhet. Det syns om inte annat på de hästar där ägaren av snålhet bokar ny tid TIDIGAST varannan lön oavsett hur mycket hoven växer (på tok för mycket sommartid iaf). Hovarna blir stora och höga men behåller sin balans vad jag kan se och flyter inte ut.

@Alexandra_W fy bubblan vad jobbigt!! Hoppas nr 3 funkar bättre. Vet precis hur det känns även om det aldrig varit någon fara med just hovis för vår del. Men så himla nöjd med nuvarande, hon prioriterar såklart också olika beroende på problem men det syns också direkt att hon kommer dit hon vill. Stor trygghet!
 
Ingen hovis är bättre än vad deras kunder uppvisar i både kunskap och erfarenhet. Vad gäller kvalitets krav så tror jag att det för dagen är högre på vad hovisar visar upp än vad många hästägare gladeligen inför hela världen redovisar.
Nu är vi där igen. Att man inte får kritisera hovslagare, trots att ingen nämns vid namn. Tramsigt.

Det kan ju omöjligt vara kundens fel att hovslagaren gör ett dåligt jobb?

@Alexandra_W Jag fick byta, igen, för snart ett halvår sen. Hovisen jag hade innan dess var jätteduktig från början, men det var några år sedan jag anlitade henom. Nu hade det gått slentrian i skoningarna och det blev inte alls bra. Bytte till en annan, plötsligt har min t-märkta häst slutat halta...
Det ÄR jättesvårt att hitta en som uppfyller alla önskemål, dvs lätt att få tag på, ha tid för nya kunder, gärna hålla tiderna någorlunda och vara duktiga.
 
Nu är vi där igen. Att man inte får kritisera hovslagare, trots att ingen nämns vid namn. Tramsigt.

Det kan ju omöjligt vara kundens fel att hovslagaren gör ett dåligt jobb?

@Alexandra_W Jag fick byta, igen, för snart ett halvår sen. Hovisen jag hade innan dess var jätteduktig från början, men det var några år sedan jag anlitade henom. Nu hade det gått slentrian i skoningarna och det blev inte alls bra. Bytte till en annan, plötsligt har min t-märkta häst slutat halta...
Det ÄR jättesvårt att hitta en som uppfyller alla önskemål, dvs lätt att få tag på, ha tid för nya kunder, gärna hålla tiderna någorlunda och vara duktiga.

Enligt Coari är ju allt kundens fel i allmänhet och när det gäller mig är allt mitt fel i synnerhet. Men jag kan inte låta bli att fundera på om inte hovslagarna själva anser den varierande kompetensen är ett problem? Det finns ju mer än en tråd på Buke med skoningar som är rent uppåt väggarna - skodda av utbildade hovslagare. Och när hovarna hamnar i en tråd på Buke finns det ju en ägare som, oavsett kunskapsnivå, känner att det kanske inte borde vara såhär och ber om råd och hjälp. Så oavsett kunskapsnivå finns ju där en hästägare öppen för att lära sig, öppen för kunskap?

Och även om en kunde skulle vara både okunnig och inte ge hovslagaren en fair chans att göra ett bra jobb, t ex genom att ha en häst som bits fram och sparkas bak, ringa var tredje månad bara etc. Så där kan hovslagaren på intet vis göra något bra jobb eller få ordning på några hovar. Men även i ett sådant fall borde ju hovslagaren påpeka problemet för kunden, se problemet - att hästen är trakthög/traktlåg/flyter ut/snedbelastar/har dålig hornkvalitet/strålröta/skruvar/vad det än må vara. Och vad kunden borde göra. För kompetensen finns ju där ändå, även om den inte kommer till sin fulla rätt.

Sen är ju just Coari inte mycket för att ge råd. Vilket jag tycker är synd, det är ju en tillgång att ha hovslagare här på Bukefalos. Men när jag frågade t ex om den trasiga bakhoven, där när hästen gick på sulan, och undrade vad man gjorde förutom gipsade om det blev värre. Så just Coaris svar var att han inte fattade varför min hovslagare inte talat om för mig vad jag skulle gjort redan i höstas? Det är förvisso ganska knepigt att fråga mig varför min hovslagare inte gjort något. Men jag hade ju bara haft hästen några veckor så hovslagaren hade inte kunnat säga eller göra något alls "i höstas". Sen fick jag inga mer svar från Coari. Om det beror på att han helt enkelt inte hade/har kompetens nog att svara vet jag inte - men med tanke på att han enligt egen utsago är godkänd av JSV så borde han ha vetat och att anledningen var att han helt enkelt bara lät bli att svara och delge den kunskapen han har. Och med det synsättet får man ju inte bättre kunskap hos djurägarna heller. För som sagt - när det blir en tråd på buke har ägaren reagerat och söker kunskap..
 
Sen är ju just Coari inte mycket för att ge råd. Vilket jag tycker är synd, det är ju en tillgång att ha hovslagare här på Bukefalos. Men när jag frågade t ex om den trasiga bakhoven, där när hästen gick på sulan, och undrade vad man gjorde förutom gipsade om det blev värre. Så just Coaris svar var att han inte fattade varför min hovslagare inte talat om för mig vad jag skulle gjort redan i höstas? Det är förvisso ganska knepigt att fråga mig varför min hovslagare inte gjort något. Men jag hade ju bara haft hästen några veckor så hovslagaren hade inte kunnat säga eller göra något alls "i höstas". Sen fick jag inga mer svar från Coari. Om det beror på att han helt enkelt inte hade/har kompetens nog att svara vet jag inte - men med tanke på att han enligt egen utsago är godkänd av JSV så borde han ha vetat och att anledningen var att han helt enkelt bara lät bli att svara och delge den kunskapen han har. Och med det synsättet får man ju inte bättre kunskap hos djurägarna heller. För som sagt - när det blir en tråd på buke har ägaren reagerat och söker kunskap..

Ja det är synd att han inte ger råd, för han är grymt duktig. Såg någon tråd för längesedan när han visade hur han verkade en häst i balans. Önskar alla hovslagare vore lika duktiga.
Tycker många hovslagarna verkar mest intresserade av att tillverka skor av en järnklump på snabbast tid.
Inget som hjälper hästarna ett dugg. Eller hästägarna, jag vill ha en häst som står rätt på sina hovar, jag skiter i om hovslagaren kan tillverka skor själv eller om de köper skor från Kina.
 
Jag tror också på att bristen av kommunikation mellan hovslagare och hästägare, kan medföra problem med hovarna. Berättar inte ryttaren/hästägaren vad de själva upplever så är det upp till hovisen att försöka bena ut olika problem utifrån vad de ser på hoven. Men långt ifrån alltid blir det rätt ändå, kan ta ett exempel.

En av mina hästar roterade bakhoven när han gick, detta uppfattade hovisen som ett extra slitage på skon förmodligen efter en ökad belastning på det bakbenet. När jag berättade vad jag upplevde så kom saken i en helt annan sits, och hovisen kunde enklare åtgärda detta problem som vi bägge såg på olika sätt men som kunde identifieras genom kommunikation.

Jag tror du skulle försöka prata med din hovisen om vilka problem du upplever, och fråga vad för plan ni kan arbeta fram. En god hovvård bygger inte bara på att en part gör ett bra jobb, även vi hästägare måste förstå att det finns faktorer i hästens omgivning som också påverkar hovar, tillväxt och kvaliteten på dessa.
 
Efter att ha tittat på dina bilder så minns jag varför jag verkar själv numera.
Det där är ett jobb som jag inte hade godkänt på någon av mina hästar.
Och inget som jag någonsin skulle betala för.
 
Jag tror också på att bristen av kommunikation mellan hovslagare och hästägare, kan medföra problem med hovarna. Berättar inte ryttaren/hästägaren vad de själva upplever så är det upp till hovisen att försöka bena ut olika problem utifrån vad de ser på hoven. Men långt ifrån alltid blir det rätt ändå, kan ta ett exempel.

En av mina hästar roterade bakhoven när han gick, detta uppfattade hovisen som ett extra slitage på skon förmodligen efter en ökad belastning på det bakbenet. När jag berättade vad jag upplevde så kom saken i en helt annan sits, och hovisen kunde enklare åtgärda detta problem som vi bägge såg på olika sätt men som kunde identifieras genom kommunikation.

Jag tror du skulle försöka prata med din hovisen om vilka problem du upplever, och fråga vad för plan ni kan arbeta fram. En god hovvård bygger inte bara på att en part gör ett bra jobb, även vi hästägare måste förstå att det finns faktorer i hästens omgivning som också påverkar hovar, tillväxt och kvaliteten på dessa.

Men snälla Boj, jag HAR ju tagit upp det, med TVÅ hovslagare? Jag har varje besök pratat om vad jag sett och upplevt, och frågat vad de tycker och hur man ska göra etc.

Jag har haft min ordinarie hovslagare i många år. Vi har alltid haft dialog, har jag känt något i ridningen förmedlar jag det, hovis kikar och ger sin syn och berättar vad hen gjort. Nästa gång frågar hen om jag märkt skillnad osv. Aldrig varit problem varken med kommunikation eller att några problem varit olösta, förrän lite nu på slutet men jag tror inte hovis mått så bra.

Men just med åringen så jag delger vad jag ser och upplever och har fått svaret att det växer bort, ger sig med tiden. Så jag har väntat på det, än utan resultat. Sen kanske ord hovis idag skulle ge ett annat svar, hen har inte sett hästen på två månader. Det vet jag inte. Men hästen var inte felfri i fötterna för två månader sen och har rasat kapoff, så det är om det nu skulle anses som "över gränsen" för vad hovis tror ger sig själv med tiden.
 
Fast jag tror fortfarande att man kan klara sig igenom en utbildning med "godkänt" och ändå vara såpass ointresserad av vissa delar att man kanske inte alls ser sånt som en annan gör.

Jag håller med och tror också att det är så. Det kan nog funka att bli godkänd, men att man ändå saknar den där "känslan" eller "ögat" som är avgörande för om man blir riktigt duktig eller bara medelmåttig... Intresset för yrket tror jag också spelar en väldigt avgörande roll.
 
Kan du förklara . Fattar inte hur du menar. Vänligt ställd fråga.

Svara mig på hur man skor en häst i balans om den dagligen inte vare sig hanteras, har en närmiljö eller ens foder stat som är i balans.

Vänligt ställt svar,,, börjar du förstå??

Jag vet inte hur omänsklig du är,, själv är jag bara människa att kunna sko den enskilda individen i balans utifrån fysiologiska förutsättningarna som finns. Går den sen ur balans så måste jag gå vidare med att utreda orsak och verkan till att den går ur balans.. Hur jävla otrevlig man än kan uppfattas från vissa som tror att man är där främst för att vara trevligt mot hästägaren....

Jag lever i en helt annan värld där jag anser att det är min förbannade skyldighet att främst vara trevlig mot min/mina kunder (hästarna) och jag vill se att det blir resultat och att det finns ett samarbete där vi tillsammans kommer fram till en helhetslösning..

Hästägare som anser sig helt ofelbara och fullärda och aldrig skulle börja med att ställa frågan till sig själv om egen inverkan till dom brister som uppkommer går fett bort för mig...

Jag har hållit på alldeles för länge för för att offra mina sista år i branschen på kunder (hästägare) som börjar med att gnälla på en fysiologisk skoning där kvalité går före kvantitet och dessutom är så dyr att utförandet görs med alla medel för att det ska vara värt varenda krona, med motiveringen det är inte mitt fel utan ditt fel.

Keep up the god work.
 
Svara mig på hur man skor en häst i balans om den dagligen inte vare sig hanteras, har en närmiljö eller ens foder stat som är i balans.

Vänligt ställt svar,,, börjar du förstå??

Jag vet inte hur omänsklig du är,, själv är jag bara människa att kunna sko den enskilda individen i balans utifrån fysiologiska förutsättningarna som finns. Går den sen ur balans så måste jag gå vidare med att utreda orsak och verkan till att den går ur balans.. Hur jävla otrevlig man än kan uppfattas från vissa som tror att man är där främst för att vara trevligt mot hästägaren....

Jag lever i en helt annan värld där jag anser att det är min förbannade skyldighet att främst vara trevlig mot min/mina kunder (hästarna) och jag vill se att det blir resultat och att det finns ett samarbete där vi tillsammans kommer fram till en helhetslösning..

Hästägare som anser sig helt ofelbara och fullärda och aldrig skulle börja med att ställa frågan till sig själv om egen inverkan till dom brister som uppkommer går fett bort för mig...

Jag har hållit på alldeles för länge för för att offra mina sista år i branschen på kunder (hästägare) som börjar med att gnälla på en fysiologisk skoning där kvalité går före kvantitet och dessutom är så dyr att utförandet görs med alla medel för att det ska vara värt varenda krona, med motiveringen det är inte mitt fel utan ditt fel.

Keep up the god work.

Varför förutsätter du att det finns dylika brister? I tråden om gå på sulan förutsatte du lösdrift, nedtrampat foder i hagen osv - när du sedan fick svaret att inget av det förekom så slutade du svara.

Varför inte hjälpa hellre? Eller för all del åtminstone fråga endera hur det är med underlag och foderstat och annat som du anser kan påverka - eller fråga om hovslagaren överhuvudtaget frågat om det? Eller ja hur du nu anser sådana bitar ska lösas.

Om jag kan fodra honom till att belasta rätt på sina hovar så är ingen gladare än mig - tro mig. (Och vill du veta foderstaten så är det bara tala om när du vill veta hur den såg ut. Samma sak med underlag - vilken period är du intresserad av?)
 
Om det var min häst hade jag åkt till klinikhovis med hästen, tagit en plåt för att se hur det ser ut därinne och fått hästen verkad så den står rätt på hovarna, sedan är det bara att hålla efter. Det är ju viktigt med en växande häst som ska hålla i många år.
 
Och Coari - du får väldigt gärna svara på ursprungsfrå
Om det var min häst hade jag åkt till klinikhovis med hästen, tagit en plåt för att se hur det ser ut därinne och fått hästen verkad så den står rätt på hovarna, sedan är det bara att hålla efter. Det är ju viktigt med en växande häst som ska hålla i många år.

Jag måste ju hitta någon som ska hålla efter med. Men ja det är ju grymt viktigt man får ordning på det just för han växer och det är extra känsligt därför. (Därmed givetvis inte menat att en vuxen häst ska vara sned eller liknande men jag tror du förstår hur jag menade =))
 
Jag hade nog också valt att göra som Lindsen föreslår, dvs åkt till en klinik med en duktig klinikhovslagare. Nog sjutton måste väl sedan klinikhovslagaren kunna rekommendera en kollega som fixar att fortsätta verka hästen rätt?! Men det kräver kanske att du lastar pållen och åker en bit, om det är så att det inte finns några kompetenta hovslagare i närheten. Så är det här hos mig. Jag tröttnade på att försöka få ut hovslagare, och började åka med mina till min riktigt duktiga hovslagare för 6 år sedan. Nu har jag för mig att dina inte kan åka tillsammans, men du kanske kan ha en annan hovslagare till W? Om hans hovar är mindre komplicerade, menar jag.
 
Och Coari - du får väldigt gärna svara på ursprungsfrå


Jag måste ju hitta någon som ska hålla efter med. Men ja det är ju grymt viktigt man får ordning på det just för han växer och det är extra känsligt därför. (Därmed givetvis inte menat att en vuxen häst ska vara sned eller liknande men jag tror du förstår hur jag menade =))

Jag tror det blir lättare att hålla efter en korrekt verkad hov, svårare att justera det som gått fel. Dessutom får du lite kött på benen och vet hur det ser ut därinne i hoven, plus att klinikhovis kan förklara vadd som är fel. Då kan du ha lite koll i framtiden när det går åt fel håll
 
Jag hade nog också valt att göra som Lindsen föreslår, dvs åkt till en klinik med en duktig klinikhovslagare. Nog sjutton måste väl sedan klinikhovslagaren kunna rekommendera en kollega som fixar att fortsätta verka hästen rätt?! Men det kräver kanske att du lastar pållen och åker en bit, om det är så att det inte finns några kompetenta hovslagare i närheten. Så är det här hos mig. Jag tröttnade på att försöka få ut hovslagare, och började åka med mina till min riktigt duktiga hovslagare för 6 år sedan. Nu har jag för mig att dina inte kan åka tillsammans, men du kanske kan ha en annan hovslagare till W? Om hans hovar är mindre komplicerade, menar jag.

Åka fungerar på barmarkshalvåret. Rent körmässigt, rent praktiskt fungerar det tyvärr inte åka 2 dagar per månad. Därför det inte är ett permanent alt. Jag har inget emot körandet i sig - kör så mycket bil ändå. Men det är beroende på månad mellan skitsvårt och omöjligt att lösa rent praktiskt. Universitetet tar dålig hänsyn till behöver ledigt för att åka till hovslagaren tyvärr.

Men om inte nr3 blir bra är ju nästa plan just klinikhovslagare. Håller på och undersöker vilka som tycks bra. Men jag fortsätter hålla tummarna det blir bra med nr 3.
 

Liknande trådar

Relationer Kör anonymt nick, kommer någon på vem jag är så håll det för er själva. Jag och killen har varit tillsammans ca 1 år. Vi har intressen...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 786
Senast: Exile
·
Hästvård Min häst är ett kallblod på 17 år, aldrig varit halt innan bortsett från hovböld en gång. Hel och frisk i kroppen i grunden. Men i...
Svar
16
· Visningar
6 579
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 763
Senast: mackan
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 124
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vinterföräldrar 23/24
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp