Bukefalos 28 år!

Det här med hovslagare...

Håller med dig @Alexandra_W , det är svårt! Vi har också fått traska igenom ett antal hovslagare under en alldeles för kort tid. Hovis 1 var väl duktig så länge det bara handlade om någon slags standardskoning.

Hovslagare 2 var svår att få tag på och inte så skicklig som han utgav sig för att vara/ryktet sa.
Hovslagare 3 var på klinik och det var bra men inte hållbart att åka i längden.
Hovslagare 4 är vår nuvarande, rekommenderad av klinikhovslagaren. En duktig, ung kille och är relativt nyutbildad. Varmskor/smir vid behov, godkänt av JBV och med gesällbrev.
Klarade till och med av min nya häst har varit lite knepig att sko :love:

Det är svårt med hovslagare, speciellt för mig som inte är jätteinsatt även om jag försöker fråga och läsa böcker om hovar mm... Vi anlitar ju hovslagare av en anledning - vi kan inte fixa hovarna själva.
 
Jag har också två hovisar, en är godkänd av JBV den andra är inte det. Det gör inte honom sämre för det, han har bara valt att inte ansöka om godkännande och handlar alltså inte om varken utbildning eller erfarenhet för det har han gott om.
Nej precis !

Jag tror många missförstår ang JBV att det inte innebär att hovslagaren inte är utbildad , har examen osv , utan de tror att är de inte JBV anslutna så är de inte examinerade /utbildade .

Däremot borde många verkligen kolla i fråga om hovslagare som åker runt ibland om de verkligen är utbildade . Sett en hel del tråkigheter utifrån det tyvärr där folk tycker det är super att få hästen rundskodd för 600 spänn och "hovslagaren" i fråga dyker upp med en hink skor och söm i sin bil . Hur skoningarna sett ut låter jag bli att diskutera , nog sagt .
 
Senast ändrad:
Nej precis !

Jag tror många missförstår ang JBV att det inte innebär att hovslagaren inte är utbildad , har examen osv , utan de tror att är de inte JBV anslutna så är de inte examinerade /utbildade .

Ser ingen kvalitets stämpel i varesig att hovis kan uppvisa ett intyg om "VEM SOM SKOR DIN HÄST" eller ett intyg från JBV som bara innebär att man måste lägga ner minst den tiden i administrativ journalföring dagligen som man i annat fall skulle kunnat ägna åt att INTE utsätta djur för onödigt långvarigt lidande..

Frågan är väl vem å främst NÄR någon myndighets eller förening ska lägga fokus på HUR din häst hov vård utförs i stället för vem som utför den..
 
Så bra att du fick hornhinnesår att oroa dig över, nu när hovarna verkar vara på banan :meh:
Hoppas inte det är något allvarligt?
 
Så bra att du fick hornhinnesår att oroa dig över, nu när hovarna verkar vara på banan :meh:
Hoppas inte det är något allvarligt?

Mja hornhinnesår är ju aldrig roliga och det här är ett stort. Men inte djupt. Så förhoppningsvis läker det fint med behandling. Blev lite bökigt dock då den med såret inte får gå ute, men inte klarar att stå inne själv. Får
Väl se om det står något stall kvar när jag kommer hem från jobbet imorgon.
 
Har inga bilder upplagda på lillknatten än. Men har några på skoningen på ponnyn. Jag är mer än nöjd - och imponerad!

Ponnyskrutt var hungrig och sur över att ha stått inne sen kl 15 så det blev inte bästa bilderna men bråkade inte med honom om att ställa upp sig på något speciellt vis utan han fick stå som han hamnade.

11081108_810767995685842_3268837847667083549_n.jpg


11391707_810767992352509_4121043025789794788_n.jpg
 
@Lindsen Så, lite bättre tid svara nu. Vad hovslagare #3 sa om hovarna var egentligen inte jättemycket, det är svårt att säga något 6 veckor efter senaste verkningen och inte veta hur det såg ut då och hur det växt osv. Men det han sa var en lisa att höra för det var ungefär det jag själv grubblat över. För lång i tårna, och understuckna trakter samt att hovarna drar iväg snett och vint. Sen varför det ser ut så kunde han ju inte svara på idag, dvs om det är en förbaskat knepig häst som sticker iväg alldeles knasigt även om verkas helt korrekt, eller om det är ganska lätt åtgärdat. Han tyckte inte det var bra att det var hovömt och tassigt, men att det troligen berodde på att han har mjuka sulor. Att de förhoppningsvis blir bättre men annars får man ev sko honom.

Rent utseendemässigt på hovarna är det ingen revolutionerande skillnad, men det syns väldigt tydligt att det finns en plan som påbörjats. Det går tom för mig att se vad man försöker åstadkomma så att säga. Och det är ffa det som känns så otroligt skönt, någon som både sett problemet och har en plan för hur man ska försöka åtgärda det. Och de andra två blev himlans fina i fötterna trots två heeelt olika förutsättningar. Så jag tror det här kommer bli kanonbra!
 
Nej precis !

Jag tror många missförstår ang JBV att det inte innebär att hovslagaren inte är utbildad , har examen osv , utan de tror att är de inte JBV anslutna så är de inte examinerade /utbildade .

Däremot borde många verkligen kolla i fråga om hovslagare som åker runt ibland om de verkligen är utbildade . Sett en hel del tråkigheter utifrån det tyvärr där folk tycker det är super att få hästen rundskodd för 600 spänn och "hovslagaren" i fråga dyker upp med en hink skor och söm i sin bil . Hur skoningarna sett ut låter jag bli att diskutera , nog sagt .

Utbildad är inte heller = bra.
 
Det säger sig väl självt ? Alla psykologer/läkare/snickare etc är inte heller alltid bra. Det är dock givet att oddsen ang kompetens och yrkesskicklighet är högre än om ngn inte utbildat sig.

Utbildad borde innebära kunskap nog att sko en normal pålle utan exteriöra avvikelser och vars hovar växer "rakt" i grunden.

Men så är det ju inte, tyvärr.
 
Utbildad borde innebära kunskap nog att sko en normal pålle utan exteriöra avvikelser och vars hovar växer "rakt" i grunden.

Men så är det ju inte, tyvärr.
Fast jag fattar inte riktigt vad du vill ha sagt ? Är det utifrån det troligare att ngn med en hink skor i bagageluckan på bilen samt en packe söm är mer kompetent eller hur menar du ?
Att man stöter på folk som inte kan sitt jobb trots utbildning är ju rätt sällsynt i jämförelse med att öht inte genomgått utbildning / klarat utbildningen godkänt .
 
Utbildad borde innebära kunskap nog att sko en normal pålle utan exteriöra avvikelser och vars hovar växer "rakt" i grunden.

Men så är det ju inte, tyvärr.

Eller så är det kanske så att det inte är så enkelt och okomplicerat som det ser ut för amatören...

Annars håller jag med @mackan. Det är ju ändå mycket troligare att man ska hitta en bra hovslagare bland de som ÄR utbildade än bland de som inte är.
 
Eller så är det kanske så att det inte är så enkelt och okomplicerat som det ser ut för amatören...

Annars håller jag med @mackan. Det är ju ändå mycket troligare att man ska hitta en bra hovslagare bland de som ÄR utbildade än bland de som inte är.

Fast det jag tror lil-sis menade är ungefär samma sak som den jag tagit upp, att det borde vara så att utbildad innebär en kvalitetsgaranti och en viss lägsta-nivå. Där man ska kunna vara garanterad att hovslagaren korrekt kan sko en okomplicerad normalhäst i den mån sådana finns. Men att det tyvärr inte är så. Jag tolkade det inte som att man har större chans med en outbildad eller liknande, utan just att det borde betyda att det finns en viss lägstanivå, men att det tyvärr inte är så. Till saken kanske hör att jag och lil-sis bor i samma upptagningsområde för hovslagare, så vi har samma hovslagare att tillgå. Även lil-sis har bytt flera gånger för att hitta en som fungerar bra. Fungerar bra då i meningen att hästarnas hovar inte utvecklas negativt/blir sämre av det.
 
Där man ska kunna vara garanterad att hovslagaren korrekt kan sko en okomplicerad normalhäst i den mån sådana finns.

Fast jag känner mig långt ifrån säker på att jag kan avgöra om min häst är "normal". Möjligheten finns ju, om man inte hittar någon hovslagare man blir nöjd med, att något med hästen kanske är mer komplicerat än man tror.
 
Fast jag känner mig långt ifrån säker på att jag kan avgöra om min häst är "normal". Möjligheten finns ju, om man inte hittar någon hovslagare man blir nöjd med, att något med hästen kanske är mer komplicerat än man tror.

Fast jag har fyra. Om alla efter ett tag uppvisar ungefär samma problem så tror jag inte att det vare sig beror på min okunskap eller hästarnas felställningar.

Och vore det nu hästarna som alla är skeva på samma vis så torde väl hovis efter ett tag påpeka det. Eller kanske redan första gången.

Och alla rids inte, så det är inte jag som rider de till understuckna trakter eller utflutna hovväggar osv.

Och jag har heller inte letat efter den billigaste och jag snålar inte på skoperioder, skor, mat, övrig vård såsom tandvård, vaccinationer, träckprov eller tränare.
 

Liknande trådar

Relationer Kör anonymt nick, kommer någon på vem jag är så håll det för er själva. Jag och killen har varit tillsammans ca 1 år. Vi har intressen...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 975
Senast: Exile
·
Hästvård Min häst är ett kallblod på 17 år, aldrig varit halt innan bortsett från hovböld en gång. Hel och frisk i kroppen i grunden. Men i...
Svar
16
· Visningar
6 623
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 880
Senast: mackan
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 206
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Äter hundar småfåglar?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp