Det här med hovslagare...

Jag menade inte som permanent lösning att åka till kliniken, utan som en engångsgrej för att få ordning på det.

Jag hade en häst som fick problem med hovarna, klinikhovisen och veterinären gav mig en utskrift på röntgen och skriftliga anvisningar till hemmahovisen hur han skulle skos/verkas i framtiden. Var enklare för hovslagaren att ta till sig och förstå.
 
Jag menade inte som permanent lösning att åka till kliniken, utan som en engångsgrej för att få ordning på det.

Jag hade en häst som fick problem med hovarna, klinikhovisen och veterinären gav mig en utskrift på röntgen och skriftliga anvisningar till hemmahovisen hur han skulle skos/verkas i framtiden. Var enklare för hovslagaren att ta till sig och förstå.

Nej det var mer svar till Anna. Just nu behöver jag ju hursom någon som kan sko på hemmaplan. Min ord hovis är fortfarande sjukskriven. Så jag ger hovis 3 en chans innan kliniken, och förhoppningsvis kan nr3 fortsätta sko. (Ingen vet just nu varken hur länge ord hovis blir borta eller när han övht kan börja sko på heltid igen)
 
Åka fungerar på barmarkshalvåret. Rent körmässigt, rent praktiskt fungerar det tyvärr inte åka 2 dagar per månad. Därför det inte är ett permanent alt. Jag har inget emot körandet i sig - kör så mycket bil ändå. Men det är beroende på månad mellan skitsvårt och omöjligt att lösa rent praktiskt. Universitetet tar dålig hänsyn till behöver ledigt för att åka till hovslagaren

Lätt är det inte, men det som har funkat för mig är att jag alltid haft någon dag i veckan när jag slutat jobba lite tidigare. Slutar jag kl 14 så kan jag vara hos hovis vid 16-tiden i alla fall. Sedan tar det väl 1-1,5 h där. Hemma igen, säg, vid 19-tiden. Så, visst tar det några timmar, men det är verkligen värt det när man vet att det blir BRA :) ! Brukar ha 6 veckor emellan, men det är nog dags att korta till 5 igen som vi gjorde förra sommaren.
 
Lätt är det inte, men det som har funkat för mig är att jag alltid haft någon dag i veckan när jag slutat jobba lite tidigare. Slutar jag kl 14 så kan jag vara hos hovis vid 16-tiden i alla fall. Sedan tar det väl 1-1,5 h där. Hemma igen, säg, vid 19-tiden. Så, visst tar det några timmar, men det är verkligen värt det när man vet att det blir BRA :) ! Brukar ha 6 veckor emellan, men det är nog dags att korta till 5 igen som vi gjorde förra sommaren.

Jag är ju helt beroende av universitetets schema. Ibland funkar det jättebra med saker man behöver göra (hovis, vet, liknande) och ibland är det ett antal veckor som det bara är kört. Behöver i princip en helt ledig dag, eller en med bara något kort på morgonen. Tar 1.5 h hem från uni, sen tar det 1.5 - 2 h att åka till kliniken. Minus hämta häst i hagen, koppla släp, lasta och sådär. Så det blir en "heldagsutflykt" när man ska iväg. Nackdelen med att bo på landet ;) det är ju lokalisationen som gör att det inte går alls stora delar av vintern med. Tur det finns fördelar också :)

Som sagt åkandet och tiden är helt okej för mig - men det gäller få ihop det praktiskt med och där det kan vara vanskligt. (Kan vara nog så svårt få ihop med hovis härhemma ibland med. De har ju sina saker att ta hänsyn till med).
 
Fast vilket oerhört tjafs i denna tråd allmänt ! @Alexandra_W tyvärr kommer ju folk när de svarar utifrån din tråd inte att ta i beaktning dina schemaproblem utan de svarar ju objektivt utifrån din fråga som nog sig bör ?!
 
Fast vilket oerhört tjafs i denna tråd allmänt ! @Alexandra_W tyvärr kommer ju folk när de svarar utifrån din tråd inte att ta i beaktning dina schemaproblem utan de svarar ju objektivt utifrån din fråga som nog sig bör ?!

Ja, och det har jag absolut förstörelse för. Men jag tyckte det var bättre att förklara varför när svaret att det tyvärr inte är en permanent lösning utan jag ändå behöver hitta en hovis här inte "räckte".

Är ju alltid i alla diskussioner så att alla har olika förutsättningar och man ger generella svar så länge man inte vet om dem.

Fast diskussionen är väldigt långt från grundfrågan - problemet med att kompetensen mellan hovslagare skiljer stort trots att de alla ska ha samma grundkompetens
 
Fast diskussionen är väldigt långt från grundfrågan - problemet med att kompetensen mellan hovslagare skiljer stort trots att de alla ska ha samma grundkompetens

För att då återgår till själva grundfrågan så förstår jag inte varför det ska vara självklart med olika grundkompetens på hästägarna när det inte inte får skilja på det hos hovslagarna.
 
För att då återgår till själva grundfrågan så förstår jag inte varför det ska vara självklart med olika grundkompetens på hästägarna när det inte inte får skilja på det hos hovslagarna.
För att hästägare inte har utbildning och vem som helst kan bli hästägare. För att bli godkänd hovslagare behövs iaf utbildning som borde vara någotsånär likadan i grunden
 
För att då återgår till själva grundfrågan så förstår jag inte varför det ska vara självklart med olika grundkompetens på hästägarna när det inte inte får skilja på det hos hovslagarna.

Om djurägarna gått samma utbildning ska de ha samma grundkompetens - så jämförelsen blir väldigt haltande?
JSV-godkända hovslagare ska ha samma grundkompetens då de ska ha genomgått likvärdig utbildning.

Men då har åtminstone du svarat på min andra fråga, om inte Hovslagarna själva anser det är ett problem med den varierande kompetensen/kvalitén och risken att betydelsen av JSV-gdk urholkas. Du anser inte det är något större problem tolkar jag det som.
 
Godkännandet ska ange en lägstanivå på hovslagare som ska syssla med hästars hovar som har en viss problematik. Detta för att man ska kunna ställa krav t ex vid en rättsprocess eller en remiss från veterinär.
Sen MÅSTE det ju vara skillnad mellan de enskilda hovslagarna. Det finns godkända som har 25-30 års erfarenhet utöver sin eventuella blockexamen. Samtidigt finns det nyexade fortbildade som skott i tre år efter sin tvååriga utbildning (med lärare som inte själva har erfarenhet av arbetet som hovslagare)sen gått fortbildning på någon hovslagarskola, skickat in pappren och blivit godkända.
Mellan dessa båda ytterligheter finns det ju mängder av ideer och sätt att verka och sko en häst. Alla ska ha kommit igenom "nålsögat"-examen. Men engagemang och intresse finns inte i betyget.
 
För att hästägare inte har utbildning och vem som helst kan bli hästägare. För att bli godkänd hovslagare behövs iaf utbildning som borde vara någotsånär likadan i grunden

Du slog spiken i kistan utan att ens veta om det.. Det krävs körkort för att framföra ett fordon i trafiken och (än så länge) klassas hästen som ett fordon.

Om du bara visste för hur många år sedan jag ställt frågan varför det inte krävs körkort på detta fordon eller i alla fall minst en grundläggande "lägsta utbildning" för införskaffande av detta djur så skulle det leda till långt färre problem och främst förståelse för skillnaden att först införskaffa kunskap mot att först införskaffa djuret och sedan dra lärdom av alla misstag.

Vilken häst vill vara försöksdjur???
 
Godkännandet ska ange en lägstanivå på hovslagare som ska syssla med hästars hovar som har en viss problematik. Detta för att man ska kunna ställa krav t ex vid en rättsprocess eller en remiss från veterinär.
Sen MÅSTE det ju vara skillnad mellan de enskilda hovslagarna. Det finns godkända som har 25-30 års erfarenhet utöver sin eventuella blockexamen. Samtidigt finns det nyexade fortbildade som skott i tre år efter sin tvååriga utbildning (med lärare som inte själva har erfarenhet av arbetet som hovslagare)sen gått fortbildning på någon hovslagarskola, skickat in pappren och blivit godkända.
Mellan dessa båda ytterligheter finns det ju mängder av ideer och sätt att verka och sko en häst. Alla ska ha kommit igenom "nålsögat"-examen. Men engagemang och intresse finns inte i betyget.


Allt bygger väl i grunden på yrkesstolthet, både vad gäller hästägare och hantverkare och vad gäller den propagandan som SHF bedriver med sin broschyr om "vem skor din häst " så tycker jag att det är helt ointressant med tanke på vad man mer än en gång har kunnat ta del av från både mästare och SM vinnare i "smide".

Skit i vem som skor hästen utan börja med att lägga fokus på HUR SKOS DIN HÄST för det är det enda som den enskilda individen kommer bli bekväm med,, INDIVIDUELL FYSIOLOGISK SKONING!!
 
Det här med hovslagare, hur i hela friden bär man sig egentligen åt för att det ska bli bra? Jag trodde det skulle bli bättre när reglerna om godkännande av Jordbruksverket kom. Men jag vetesjutton...

Jag har inte riktigt tyckt om åt vilket håll åringens hovar utvecklar sig. I mina amatörögon har det funnits en hel del problem, och det har gått åt fel håll. Jag har givetvis tagit upp det med hovslagaren, som gav en förklaring till varför si och så som lät rimlig. Att just nu fick man göra si och låta det vara så för att ditt och datt skulle ske. Och över tid skulle det bli bättre. Lät som sagt rimligt.

Sen gick tiden och jag kunde inte se något av förbättringarna, tvärtom tyckte jag det blev värre. Men hovslagaren var nöjd och tyckte det blev bättre. Sen blev hovslagaren sjuk så jag blev tvungen att hastigt och lustigt hitta en annan som kunde rycka in. Tänkte i mitt stilla sinne att det på sitt vis var ganska skönt att få en second opinion. Hovslagare #2 kommer, jag förklarar det jag är bekymrad över och ställer mina frågor om det verkligen ska vara si och så. Hovslagaren tycker att hovarna ser jättebra ut och att det inte finns minsta problem med dem för dagen. Jag tittar på hovarna och börjar undra vem som egentligen börjat hallucinera, är det jag eller hovslagarna? Men okej, kanske har jag fel, kanske kommer det att bli bättre. Liite annorlunda gjorde ju hovslagare #2.

Det går några veckor, magkänslan säger fortfarande att det här ÄR åt helvete och kommer bara fortsätta åt samma håll. Vid ett besök för något annat påpekar veterinär milt att man bör hålla lite koll och hålla efter hovarna så de inte drar iväg, med tanke på lederna. Jag suckar och tycker att ja, men hur fan ska jag bete mig för att få någon att göra det? =( Jag ser inte alls i syne, det är åt skogen. Men två oberoende hovslagare som är utbildade, vidareutbildade och godkända anser motsatsen.

Nu har jag bokat en tid med hovslagare #3. Men tänk om även denne anser samma sak som de andra två? Hur fan gör man då? Och hur kan det egentligen bli såhär, jag inbillade mig att JSV-godkännandet skulle vara en kvalitetssäkring? =/


Det är bara att använda sin mun och tala om för sin hovslagare vad veterinären sagt och be hovslagaren sko/verka så som du fått rekommendationer om.

Säg som du tycker och ser hovslagare är mkt sällan omöjliga
 
Ja, och det har jag absolut förstörelse för. Men jag tyckte det var bättre att förklara varför när svaret att det tyvärr inte är en permanent lösning utan jag ändå behöver hitta en hovis här inte "räckte".

Är ju alltid i alla diskussioner så att alla har olika förutsättningar och man ger generella svar så länge man inte vet om dem.

Fast diskussionen är väldigt långt från grundfrågan - problemet med att kompetensen mellan hovslagare skiljer stort trots att de alla ska ha samma grundkompetens
Jag har aldrig sett JBV s regel som ngt som öht skulle utesluta eller definiera duktiga hovslagare som skor allmänvårdsmässigt där har du nog missförstått vad det innebär ? Att inte finnas på JBV listan innebär ju inte att man inte är diplomerad hovslagare öht .
Som sagt så duktiga hovslagare finns det gott om som är utbildade men inte enligt JBV får utföra medicinska ingrepp. Såna behov finns väldigt sällan och det är ju inte ditt behov heller som jag tolkar det ? Sen ditt schema som sagt i fråga om att få ut hovslagare är ju en annan sak tänker jag som inte har att göra med problemet du upplever ?
 
  • Gilla
Reactions: kol
Du slog spiken i kistan utan att ens veta om det.. Det krävs körkort för att framföra ett fordon i trafiken och (än så länge) klassas hästen som ett fordon.
Det krävs körkort för att framföra motorfordon, framförandet av hästar och cyklar i trafiken är körkortsbefriat. Det är heller ingen som kräver av en bilägare att denne ska kunna lika mycket som en bilmek och det betyder inte heller att en bilmek är en bättre bilförare/bilägare än vad bilägaren är. Vad det gäller att slå spiken i kistan så har det en helt annan betydelse jämfört med att slå huvudet på spiken. Jag undrar om du vet själv vad du menade med den kommentaren?

Således kan en hästägare vara bra mycket bättre hästägare än vad hovslagaren är hovslagare/hästägare och månar man om hästen så tar man det med kunden hästägaren om det är något som behöver förändras, att säga till hästen hjälper inte för att få den att sluta trampa av sig skorna. :idea:
 
Det är bara att använda sin mun och tala om för sin hovslagare vad veterinären sagt och be hovslagaren sko/verka så som du fått rekommendationer om.

Säg som du tycker och ser hovslagare är mkt sällan omöjliga

Nu fick jag ju inga detaljinstruktioner av veterinären utan att det och det behövde hållas koll på, inte fick bli värre och borde korrigeras av hovslagaren mha verkningen. Veterinären kan nog inte ge detaljinstruktioner hur man ska verka - de är ju inte heller hovslagare?

Så jag antar att det krävs att hovslagaren håller med veterinären för det ska hända något, och en hovslagare som inte ser problem där veterinären gör det blir ju då "problem" sett till att åtgärda som vet sagt?

Nu har jag ju inte haft ut hovslagare sen vi var hos vet så hur det vet sa skulle tas emot vet jag inte. Men för flera år sen i ett annat fall ansåg vet och klinikhovslagare att det var sömmat alldeles för tight. Jag skrev ner ordagrant vad de sa och läste upp lappen för min hovslagare. Som inte höll med utan tyckte att "så gör man när bla bla" och att "han gjort så i alla år på den hästen utan problem" osv.

Så det gäller nog oavsett att den som påpekat något och hovslagaren har samma syn i stort på hur det ska vara?

Däremot rena beslag är enklare. Om vet vill se beslag X tex. En av mina för länge sen blev rek PG. Min dåv hovslagare var högst skeptisk och tyckte att han inte ansåg att den aktuella jästen skulle funka med PG och varför. Men skodde snällt med PG och tyckte att fungerade det skulle han vara bara glad och fortsätta sko den med PG. (Hovis hade fö helt rätt, efter 2 v togs de av, det fungerade inte alls och blev inte bra för den hästen).

Man får ju förstå hovslagaren med, någonstans blir ju att ändra en verkning man anser är bra till något man anser är mindre bra en fråga om yrkesstolthet och "vem kan bäst verka en häst, veterinären eller hovslagaren?" Men i de fall hovslagaren inte är så bra (och kanske inte själv är medveten om det) kan ju resultatet bli olyckligt.
Jmf man med köra bil så blir det ju som när körkortslösa baksätespassagerare börjar lägga sig i körningen. De KAN ha mer rätt än föraren - men inte nödvändigtvis. Och föraren är knappast så angelägen att lyssna?

Svårt det där...
 
Då skulle jag svara strunta i vad du tycker nu vill jag att du skor/verkar in häst så som jag vill.. jag känner min häst bäst.
Sedan kan man inte alltid korrigera vinklar om hästen är extremt innåttåad tex kan man inte få raka vinklar för då tvingar man benen till nått de inte är och hästen kommer få ont och bli halt rät omgående.
Men sånna här fel är pga hovslagaren att de låter en hov flyta ut så hoven blir tefat.
Sådana hovslagare petar inte på in häst... nu har jag peppa peppa en superbra hovis och de flesta som ser min häst frågar vilken hovis jag har då min häst fötter är så fina.
Till och ed andra hoviar har frågat.. och då är de kul att säga att de är en kvinna:D kvinnor kan=)=)

En hovslagare måste kunna förklara varför de gör som de gör.. så fråga varför de låter hovarna flyta ut och dessutom snedverka och låta hästen få så höga trakter.
Fråga vad tanken bakom denna typ av skoning/verkning är.


Hoppas du hittar en bra hovis.. så länge kanske de är bäst att åka in till kliniken och få hästen verkad/skodd där så du får hjälp
 
Men @coari, visst är det så att de JBV-godkända hovslagarna har anmälningsplikt? Om nu Alexandra brister så katastrofalt i sin hästhållning att ingen hovslagare kan verka och sko hovarna på hennes hästar på ett korrekt sätt, tror du inte då att Alexandra antingen a) hade blivit anmäld för vanvård eller b) att i alla fall någon av hovslagarna hade påtalat bristerna i hästhållningen för Alexandra?
 
Jag har aldrig sett JBV s regel som ngt som öht skulle utesluta eller definiera duktiga hovslagare som skor allmänvårdsmässigt där har du nog missförstått vad det innebär ? Att inte finnas på JBV listan innebär ju inte att man inte är diplomerad hovslagare öht .
Som sagt så duktiga hovslagare finns det gott om som är utbildade men inte enligt JBV får utföra medicinska ingrepp. Såna behov finns väldigt sällan och det är ju inte ditt behov heller som jag tolkar det ? Sen ditt schema som sagt i fråga om att få ut hovslagare är ju en annan sak tänker jag som inte har att göra med problemet du upplever ?

Jag har också två hovisar, en är godkänd av JBV den andra är inte det. Det gör inte honom sämre för det, han har bara valt att inte ansöka om godkännande och handlar alltså inte om varken utbildning eller erfarenhet för det har han gott om.
 
  • Gilla
Reactions: kol

Liknande trådar

Relationer Kör anonymt nick, kommer någon på vem jag är så håll det för er själva. Jag och killen har varit tillsammans ca 1 år. Vi har intressen...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 786
Senast: Exile
·
Hästvård Min häst är ett kallblod på 17 år, aldrig varit halt innan bortsett från hovböld en gång. Hel och frisk i kroppen i grunden. Men i...
Svar
16
· Visningar
6 579
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 763
Senast: mackan
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 124
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp