Bukefalos 28 år!

Det här med hovslagare...

Fast jag fattar inte riktigt vad du vill ha sagt ? Är det utifrån det troligare att ngn med en hink skor i bagageluckan på bilen samt en packe söm är mer kompetent eller hur menar du ?
Att man stöter på folk som inte kan sitt jobb trots utbildning är ju rätt sällsynt i jämförelse med att öht inte genomgått utbildning / klarat utbildningen godkänt .

Nej.

Att en utbildning borde innebära en garanterad lägsta-nivå. Precis som jag skrev.
 
Det säger sig väl självt ? Alla psykologer/läkare/snickare etc är inte heller alltid bra. Det är dock givet att oddsen ang kompetens och yrkesskicklighet är högre än om ngn inte utbildat sig.

Tänk den dagen denna kvalitets stämpel även kommer gälla hästägare...

Den dagen skulle denna typ av trådar aldrig startas.
 
Utbildad borde innebära kunskap nog att sko en normal pålle utan exteriöra avvikelser och vars hovar växer "rakt" i grunden.

Men så är det ju inte, tyvärr.


Hur menar du nu??? Vad menar du med "normal" pålle utan exteriöra avvikelser??? Ingår även ägaren/ryttaren i den grundläggande utbildningen..

Väx upp och börja med att ransaka var i själva grundproblemet ligger.. Både du och TS skriver ju ut det med egna ord.
 
Nej.

Att en utbildning borde innebära en garanterad lägsta-nivå. Precis som jag skrev.

Den utbildningen finns tyvärr inte för dagen när det gäller hästhållning/hästvård men som jag redan för 10 år sedan nämnde så hoppas jag på att det en dag införskaffas körkort för häst som i alla fall garanterar en lägsta nivå.
 
Nej.

Att en utbildning borde innebära en garanterad lägsta-nivå. Precis som jag skrev.
Men hur ska det gå till då menar du , annat än att de fått sin utbildning ? Nu pratar jag återigen alla typer av yrken - psykologer, läkare, snickare osv ?

Jag förstår som sagt inte varför du svarat mig i dina inlägg ? Det är ju ingen som inte förstått att er hovslagare tydligen enligt er inte utfört ett korrekt jobb , ingen har ju argumenterat att "jo det har denne visst" ? Varför svarar du mig i dina inlägg ?
 
Hur menar du nu??? Vad menar du med "normal" pålle utan exteriöra avvikelser??? Ingår även ägaren/ryttaren i den grundläggande utbildningen..

Väx upp och börja med att ransaka var i själva grundproblemet ligger.. Både du och TS skriver ju ut det med egna ord.

Känsligt det här märker jag.

En hyfsat normal pålle utan exteriöra avvikelser är just en sådan. 3 av mina är bedömda av olika domare med 8 på benstället så helt skeva är de inte.

Och som jag skrev så rids inte alla mina varför min förmåga i sadeln inte bör påverka vare sig muskler eller slitage.

Men det är säkert för att mina går på lösdrift som de har utflutna hovar och understuckna trakter. Eller att jag borstar för mycket eller för lite. Eller att jag åker runt för mycket med de i transporten.

Eller nåt sånt.

Min ena kom hem från fodervärd i lördags och var sömstucken på alla fyra konstaterades det på kliniken vi besökte idag. Den hovisen bor 60mil från mig men det är säkert något jag gjort fel också.
 
Tänk den dagen denna kvalitets stämpel även kommer gälla hästägare...

Den dagen skulle denna typ av trådar aldrig startas.
Fast det är ju ungefär som att om man ska ha bil så ska man kunna allting själv? Jag anlitar bilmekaniker för att jag tänker att de ska kunna se vad som är fel på min bil och laga den. Bara för att man kan sköta sin häst väl innebär det väl inte att man inte ska kunna förlita sig på hovslagare eller t.ex. veterinärer? Det finns ju en anledning till att yrkesgrupperna finns. Ska jag kunna allting själv så kan jag ju bara anlita muskelkraft som utför verkning och skoning utifrån mitt kunnande. En hovslagare ska göra en korrekt skoning helt enkelt, detta ska då utbildningen säkra. Det är såklart så att det finns klåpare inom alla yrkesgrupper, men de blir förhoppningsvis utan kunder. Jag betalar min hovslagare för att hen ska göra ett korrekt jobb och eventuellt säga vad jag ska tänka på, men jag ska inte behöva veta särskilt mycket om hovar faktiskt.
 
Känsligt det här märker jag.

En hyfsat normal pålle utan exteriöra avvikelser är just en sådan. 3 av mina är bedömda av olika domare med 8 på benstället så helt skeva är de inte.

Nu innefattar exteriören mer än bara själva benställningen och om du en "normal"pålle utan exteriöra avvikelse så grattis!!

För i så fall är det den första hästen i historien.
 
Fast det är ju ungefär som att om man ska ha bil så ska man kunna allting själv?

Nej riktigt så illa är det faktiskt inte. Det räcker med att du kan trafikreglerna,dom grundläggande dagliga rutinerna som att alla lampor fungerar,det finns olja,kylarvatten och att luft trycken i alla däck är korrekta och inte minst viktigt att det finns bränsle och främst rätt bränsle.

När det däremot är dags för däckbyte, slitage på kopplingen eller överhettad motor så är det dags för att anlita rätt kompetent personal för att se över och åtgärda felen.. Precis som att efter servisen förklara för bilföraren vad som har orsakat dessa ökade slitagen och hur man på annat sätt genom större kunskap kan förhindra att samma fel återuppstår.

Att skriva rakt ut att man är fullärd och har inget mer att lära fast i samma veva delge sina problem får mig att vackla i frågan om det är en seriös fråga om hjälp eller en tråd start i bekräftelse.
 
Har inga bilder upplagda på lillknatten än. Men har några på skoningen på ponnyn. Jag är mer än nöjd - och imponerad!

Ponnyskrutt var hungrig och sur över att ha stått inne sen kl 15 så det blev inte bästa bilderna men bråkade inte med honom om att ställa upp sig på något speciellt vis utan han fick stå som han hamnade.

11081108_810767995685842_3268837847667083549_n.jpg


11391707_810767992352509_4121043025789794788_n.jpg
Hoppas att det blir bra för den lille nu.Verkas strålen sliter den mer som den ska på trakten
Man är ju väldigt utsatt när de små ska skötas rätt för framtiden. Vore jag du skulle jag be om skötselråd. Min som går på bete får nu oxå högre trakt. På endast 2 ,v händer det grejer....

När jag ringde klinik förra sommaren för att få ut den som kunde fölkorrigera, så blev det senare uppenbart att den inte hade gått fortbildnigsblockdelen för just detta. Istället för hjälp med svaga bakkotor fick min då även böjda kotleder fram som ledde till att den blev utåttåad o mest på hö. Skit på en blivande mkt stor häst.

Generellt ska man bli skeptisk om hovisen hela tiden måste backa tån. Det tyder på obalans låg trakt o tån åker framåt. Sänk tån! Understöd är det oxå snålt med o då kommer låga eller låga pga understuckenhet inte heller att lösa sig.
Att lägga ut skorna först sedan hästen t o M blivit balltrång är väl sent påtänkt..Idag verkar det tyvärr som man lär ut att bara fokusera på det uppenbara-tån, när det handlar om balans.
Ser fler o fler hästar som synbart sätter ner tån först för att trakten är för låg eller wobblar för att sätta ner trakten först

Det är konstigt.
På Täby är fullbloden mkt välskodda nuförtiden o även Polisens o Kl hästar har lite hov att stå på. Inte slaktad trakt.
 
Hoppas att det blir bra för den lille nu.Verkas strålen sliter den mer som den ska på trakten
Man är ju väldigt utsatt när de små ska skötas rätt för framtiden. Vore jag du skulle jag be om skötselråd. Min som går på bete får nu oxå högre trakt. På endast 2 ,v händer det grejer....

När jag ringde klinik förra sommaren för att få ut den som kunde fölkorrigera, så blev det senare uppenbart att den inte hade gått fortbildnigsblockdelen för just detta. Istället för hjälp med svaga bakkotor fick min då även böjda kotleder fram som ledde till att den blev utåttåad o mest på hö. Skit på en blivande mkt stor häst.

Generellt ska man bli skeptisk om hovisen hela tiden måste backa tån. Det tyder på obalans låg trakt o tån åker framåt. Sänk tån! Understöd är det oxå snålt med o då kommer låga eller låga pga understuckenhet inte heller att lösa sig.
Att lägga ut skorna först sedan hästen t o M blivit balltrång är väl sent påtänkt..Idag verkar det tyvärr som man lär ut att bara fokusera på det uppenbara-tån, när det handlar om balans.
Ser fler o fler hästar som synbart sätter ner tån först för att trakten är för låg eller wobblar för att sätta ner trakten först

Det är konstigt.
På Täby är fullbloden mkt välskodda nuförtiden o även Polisens o Kl hästar har lite hov att stå på. Inte slaktad trakt.

:bow:

Precis så är det, har själv haft problem med just det du beskriver med min nya häst. Han blir lång i tårna.
Efter 1:a skoningen blev hästen lite motvillig, inget uppenbart och svårt att sätta fingret på när man bara ridit hästen några veckor.

Några veckor (2 veckor) efter 2:a skoningen gick det åt helv**te.
Började med bölder som kom upp i trakten, strålröta som spred sig som en löpeld. Sedan började det spricka i tån på ena fram som snabbt blev en hålvägg som jag fick veterinräen till att verka upp innan det hann sprida sig för mycket.

Hovarna började spricka runt sömmar och på ena bak en stor spricka över tån, skorna trillade av en efter en och trasade sönder hovväggen och där sprickan i tån fanns gick tån av. Minsta motståndets lag antar jag då detta är en stor häst som väger litegrann.

Veterinären skickade ut en hovslagare en s.k "Riijksgediplomeerrd instructeur hoefsmid" ( Riksdiplomerad instruktörshovslagare,jag befinner mig i holland)
Hästen fick en liten kilsula fram och silicon under för att fördela trycket från trakterna som har varit rejält överbelastade, och ordentliga utlägg runt om! Har aldrig sett så stora utlägg förut. Tårna är kortade och det ser helt enkelt "rätt" ut för ögat och balansen i hoven.
Nu vilar hästen ett par veckor till sedan hoppas jag att stackarn kommer må mycket bättre i sina hovar.

Tydligen krävs det en hovslagarinstruktör för att sko min häst :crazy: Att det ska vara så svårt?
 
Senast ändrad:
Tänk den dagen denna kvalitets stämpel även kommer gälla hästägare...

Den dagen skulle denna typ av trådar aldrig startas.

Så Alex startar den här tråden för att hon är en DÅLIG hästägare? Hade Alex varit dålig hade hon bara låtit eländet fortgå och trott på vad hovis 1 och 2 hade sagt till henne. Men precis tvärtom litade hon på sin känsla av att det är fel och anlitade således hovis nr 3, som verkar mer kompetent än de övriga två.

Den dagen hästägare inte längre fattar att de måste lära sig mer hela tiden, det är den dagen som forum som Buke försvinner. och det är en svart dag.
 
Den lever än tråden märker jag, så kan uppdatera. Är snart dags för hovslagarbesök nr 2. Jag har lite frågetecken jag ska ta upp då - och är säker på att få en fullgod förklaring till.

Men åringen står och går markant rakare på sina ben och hovar, och ponnyn har landat rakt och fint vad jag kan se för ögat. Innan så började han ju landa utsida först efter halva skoperioden. Vet att det fanns lite saker hovis var fundersam över ang ponnyns belastning men ville se hur mycket som var/är ponnyn i sig och vilket som var/är tidigare skoning.

Så ska bli intressant att höra vad hovis tycker nu när han kan säga lite mer eftersom han vet hur det såg ut "dag ett" i sko/verkningsperioden.

JAG har dessutom kunnat sluta ha ångest, grubbla och fundera halva nätterna. Ibland går det en vecka innan jag ens detaljstuderar isättning osv. Så enormt skönt!
 
Den utbildningen finns tyvärr inte för dagen när det gäller hästhållning/hästvård men som jag redan för 10 år sedan nämnde så hoppas jag på att det en dag införskaffas körkort för häst som i alla fall garanterar en lägsta nivå.

Tänk om man kunde göra det.....men vad bli det for typ som kommer att tilldela ut såna häst körkort? såna med det lägsta till 0 nivå.
Carefull what you wish for....you may not like what you get.
 
Jordbruksverket har inte med själva utbildning att göra, det ligger med den person man gå praktikant for, kan den inte lära ut hur men verka och sko en häst på rätt sätt då kommer inte den lärling att kunna göra det. You are no better than your teacher.
Tyvär dom som dela ut dessa Godkänd Diplom är ingen bättre själv annars skula dom inte släppa dessa ½ utbildad hovslager som kan inte ens verka en hov ut på den svenska häst marknad.
Som häst äger for man fundera är det lönt att äger en häst i dagens Sverige.
 
När jag ringde klinik förra sommaren för att få ut den som kunde fölkorrigera, så blev det senare uppenbart att den inte hade gått fortbildnigsblockdelen för just detta. Istället för hjälp med svaga bakkotor fick min då även böjda kotleder fram som ledde till att den blev utåttåad o mest på hö. Skit på en blivande mkt stor häst.

Utan att vare sig veta eller ens behöva ställa följdfrågor kan berätta för dig att det du försöker lägga över skulden på beror enbart på bristande hästkunskap när det gäller god hästhantering å ta inte åt dig du är långt i från ensam om att först tro dig besitta kunskap för att sedan ställa frågor.

För oss som under lång tid försökt skaffa kompetens, slitit för att ge hästen dess bästa möjliga förutsättningar utifrån deras exteriör och bruk så har jag dock tvingats erkänna att ingen häst är eller blir bättre än den kunskapen dess ägare besitter. Observera besitter inte kommer att besitta.
 

Liknande trådar

Relationer Kör anonymt nick, kommer någon på vem jag är så håll det för er själva. Jag och killen har varit tillsammans ca 1 år. Vi har intressen...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 954
Senast: Exile
·
Hästvård Min häst är ett kallblod på 17 år, aldrig varit halt innan bortsett från hovböld en gång. Hel och frisk i kroppen i grunden. Men i...
Svar
16
· Visningar
6 613
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 855
Senast: mackan
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 166
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp