Det här med nazismen.

@TinyWiny: Jag är ungefär 10 år äldre än @Hoppelhase (gick ut 9:an -89) och vi fick lära oss rätt väl vad nazismen är i skolan. Sedan kanske jag redan hade fått överkursen, morfar började "drilla" mig i andra världskriget när jag var typ 7 år (jag var den enda av kusinerna som tyckte det var roligt!).

Det mesta av den mer djupgående kunskapen har jag skaffat själv, dels för att jag är intresserad av hur saker börjar och hur de fungerar, dels för att jag är rätt ordentligt MÖP och har läst mycket om den militära delen av andra världskriget.

Sammantaget tror jag att jag törs säga att jag har god kunskap om nazismen men det jag lärde mig i skolan var begränsat.
 
Jag gick ut högstadiet -98 och vad jag minns bestod min utbildning om nazismen/andra världskriget av boken "om detta må ni berätta" och av Schindler's list. Vi fick höra att vi skulle läsa mer om detta i gymnasiet och när jag frågade läraren på gymnasiet sa han att vi skulle ha läst om detta på högstadiet...

Jag har dock okej kunskap vill jag påstå pga. egenintresse.
 
Jag är 27, och vi fick tyvärr inte lära oss direkt mycket alls om nazismen, vill jag minnas.
Lite om koncentrationsläger, förintelsen etc men i korta, enkla drag. Grannskolan fick åka till lägren har jag för mig, men det mesta jag minns var att det var ganska kortfattat "Hitler var jättehemsk, Stalin var också lite otäck". Inte så mycket om varför.

Däremot har jag läst en del själv och plöjde igenom Anne franks dagbok X antal gånger som liten, på fritiden i stället.
 
Under i princip hela nian läste vi om första halvan av 1900-talet. Vi läste om krigen och förintelsen, de ekonomiska aspekterna (på lagom nivå) hade vi redan avverkat i åk 8. Vi lärde oss hur ånga som mördats på respektive läger, hur många läger som fanns, vilka människor som hade större betydelse (både positiv och negativ), vi såg flera filmer, läste "om detta må ni berätta" och läste en bok som jag glömt titeln på. Det var om en man som fått ett nummer, ett nummer som han sedan blev. Vi hade vittnen som kom och berättade, inte ett hjärta oberört. Självklart läste vi även om mycket mer..

Det jag saknar är i princip ALLT om Sovjet. Vi lärde oss att deras stora land knappt gick runt, köerna i affärerna var jättelånga och folk svalt/hade det dåligt. Gulag-läger nämndes men absolut inte mer. Gjorde Sovjet ens något fel? ;)

Jag tycker att vinnarna skrivit historien lite för bra. Det vore spännande att läsa om allt, men med mer objektiva ögon.

Tillägg: Hittade boken, här finns den:
http://www.bokus.com/bok/9789186424060/a-6171-ett-judiskt-levnadsode/
 
Jag upplever att vi läste mycket samt hade minnesdag i kyrkan varje år upp till 6:an (har jag för mig? Länge sedan nu men minnesdagarna minns jag) för de som drabbades av förintelsen. Vi hade flers olika som lärde oss om förintelsen samt mammas farbror som kom och berättade om hur det var att leva i krigstiden. Han bodde då i Danmark. Utöver det har det ju funnits lite egenintresse också.

Edit: lektionerna om förintelsen kom först i högstadiet.
 
Visst ja, utöver min mammas farbror kom även en föreläsare vars pappa var på koncentrationsläger. Pappan var vid liv då men skämdes som en hund för att han varit med om det där, då var han ändå den utsatta! Fruktansvärt!
 
Tänk vad olika det är i de olika skolorna! Det är ju märkligt att det är så när det finns en läroplan att följa. Det är ju som att i vissa skolor skulle man strunta i att lära ut multiplikationstabellen eller nåt... Fast visserligen, min dotter fick aldrig lära sig alfabetet i skolan. Alltså bokstävernas plats i alfabetet för det tyckte hennes lärare var onödigt att kunna :crazy: Hon fick inte lära sig stava heller för det menade läraren hämmade kreativiteten... Att ingen fattade vad de hade skrivit spelade tydligen ingen roll. Det blev tufft för många när de började fyran och helt plötsligt skulle kunna stava. Jag är glad att min dotter älskade att läsa böcker som liten och på så vis fick stavningen gratis.

Jag fick inte heller lära mig något om Sovjet @Silkisif . Mycket märkligt faktiskt. Jag har inte läst något om Stalin i skolan utan det är som du skriver att vi fick lära oss att i Sovjet var det fattigt, långa köer i affärerna och att ingen ägde något typ.
 
Visst ja, utöver min mammas farbror kom även en föreläsare vars pappa var på koncentrationsläger. Pappan var vid liv då men skämdes som en hund för att han varit med om det där, då var han ändå den utsatta! Fruktansvärt!

Fy så tragiskt att behöva gå igenom livet och skämmas för något så hemskt man har blivit utsatt för :( Det var ju verkligen inte hans fel!
 
Jag gick ut högstadiet -98 och vad jag minns bestod min utbildning om nazismen/andra världskriget av boken "om detta må ni berätta" och av Schindler's list. Vi fick höra att vi skulle läsa mer om detta i gymnasiet och när jag frågade läraren på gymnasiet sa han att vi skulle ha läst om detta på högstadiet...

Jag har dock okej kunskap vill jag påstå pga. egenintresse.

Sådant är ju helknäppt! Om nu läraren på gymnasiet fick veta att ni inte hade läst så mycket om nazismen så borde det ju legat i hans intresse att ta upp det!
 
Men dem skriver inget av det du påstår, skulle säga att det är du som är rasist som antar att det är araber det handlar om. När det i själva verket är människor av alla sorter från hela jorden.

Du har helt rätt, SD vill börja med muslimerna. Men inte kommer det sluta där. När de är utrotade blir det romerna, de homosexuella, judarna( du kommer känna dig så blåst Ekeroth!) , de handikappade.... Ja SD kommer säkerligen också införa den urgamla svenska traditionen ättestupan för sina trogna väljare pensionärerna!
 
Sådant är ju helknäppt! Om nu läraren på gymnasiet fick veta att ni inte hade läst så mycket om nazismen så borde det ju legat i hans intresse att ta upp det!

Han hade nog inte så mycket utrymme till det eftersom gymnasieklassen bestod av elever från hela länet och således hade vi väl olika kunskaper från våra olika skolor. Någon klass hade läst mycket om allt som hade med andra världskriget att göra, andra i princip ingenting.

Vi lärde oss öht ingenting om Mussolini, Stalin, Lenin eller andra goa gubbar heller. Sovjetunionen? Jag minns historiaundervisningen som väldigt Sverige-centrerad vilket väl inte är så konstigt men man får ju liksom inte tappa resten helt och hållet.
 
Jag gick ut 9an på mitten av 90-talet och vi läste lite men hade inga spec föreläsare eller så. I gymnasiet pratades det mer om det och jag vet att vissa klasser åkte på studieresor men det gjorde inte vi. Däremot träffade jag en äldre kvinna en gång vid synagogan i Sthlm, då jag jobbade med bevakning och den hade utsatts för skadegörelse och hot.
Kvinnan kom gående mitt i natten och precis då var vi där med bilen. Vi körde hem henne och plötsligt från baksätet visade hon sina siffror på armen och berättade om livet i Auschwitz, hur hennes föräldrar och syskon mördades, så där satt vi, min kollega, den äldre kvinnan och jag en lång stund och pratade om nazism och hennes upplevelser.
Det var så oerhört hemskt och så "på riktigt" när hon visade sina nummer. Hon grät och vi alla grät efter en stund. Det måste ha varit 11-12 år sedan nu och hennes historia glömmer jag aldrig.
 
Den tyske prästen och nazistmotståndaren Martin Niemöller skrev följande -

”I Tyskland kom nazisterna för att hämta kommunisterna och jag sade ingenting eftersom jag inte var kommunist.

Sedan kom de och hämtade judarna och jag sade ingenting eftersom jag inte var jude.

Sedan kom de och hämtade fackföreningsmedlemmarna och jag sade ingenting eftersom jag inte var fackföreningsmedlem.

Sedan kom de och hämtade katolikerna och jag var protestant så jag sade inget.

Sedan kom de och hämtade mig. Vid det laget var det ingen som sade något”.
 
Förstår inte hur man inte kan veta det?
Måste vara ignorans, och dumhet. Det går ju nästan hela tiden på kanalerna på TV om nazismen. Det som är skrämmande är ju att allt för många inte ens tror det har skett trots alla bevis!

Men om Stalin är det mindre om. Varför fattar jag inte. En minst lika ond människas politik.

Inte heller hur Sverige behandlade samerna och finlandssvenskarna hör jag något mycket om
Jag är uppväxt i Lappland och minns många som avskydde "lapparna" och min mormor som var flykting från Finland fick utså mycket racism. Det var förbjudet att tala finska i skolan ens på rasterna.
Men antagligen skulle de redan skadade få mer vatten i kvarn att det är farligt att ta in invandrare..


Racism och särbehandling har alltid funnits-finns i alla länder och över hela världen.

Varför är alla så shockade över SDs framgångar? Inse att Sverige inte är ett piss bättre än något annat land. Sverige är dessutom blivit ett delat land mellan stad och landsbrygd, Norrland och övriga Sverige.
Vill Sverige ha kvar Norrland eller ska den delen dör ut? Tycker man det sistnämnda så kommer nog SD att fortsätta växa.
Det håller på att hända och är en stor orsak till SD framgång.
 
Den tyske prästen och nazistmotståndaren Martin Niemöller skrev följande -

”I Tyskland kom nazisterna för att hämta kommunisterna och jag sade ingenting eftersom jag inte var kommunist.

Sedan kom de och hämtade judarna och jag sade ingenting eftersom jag inte var jude.

Sedan kom de och hämtade fackföreningsmedlemmarna och jag sade ingenting eftersom jag inte var fackföreningsmedlem.

Sedan kom de och hämtade katolikerna och jag var protestant så jag sade inget.

Sedan kom de och hämtade mig. Vid det laget var det ingen som sade något”.

Jag försvarar på intet sätt (!!!!) men vill ändå trycka på att vi idag har bättre förutsättningar för att förhindra.

Om någon, då, sagt att det nazisterna gjorde var fel så hade hen mördats. Svårare än så är det inte. Man kan dra en (väldigt) liten parallell till problemen med ebola nu, ett stort problem är att nå ut med informationen till folk. Hade internet funnits och använts i samma utsträckning som vi gör nu så tror jag att förloppet på 30/40-talet gått mycket hastigare, antingen att folk genomskådat eller att folk drivit på. Jag tror det hade katalyserat situationen. Idag ger internet ett mer tryggt sätt att samla folk på. Även erfarenheten vi idag har från tidigare krig/massmord/annat har stor betydelse. Kombinationen av erfarenhet och kommunikationsmedel hoppas jag innerligt skulle hjälpa oss om situationen började spåra igen (gud förbjude).

Men nej, jag kan förstå den enskilda individens val att inte säga något, att inte med hög sannolikhet skriva under sin egen död. Jag förstår att många här på forumet gärna skulle dö martyrdöden, men om jag hade haft familj, barn att ta hand om, hade jag tvekat många gånger innan jag (förmodligen under tvång) yttrade mig.


Jag tycker det är så hemskt att folk sällan vill se båda sidorna av krig. Folk ser det som att militärer är kallblodiga mördare, som att de inte känner. De gör det de blir tillsagda, annars dör de. Dör de får någon annan ta deras plats. Dör du får någon annan, kanske dina egna barn, ta den plåga du annars skulle kunna bära.

Ja, det finns kallblodiga mördare, men jag tror att de allra flesta vill vara hemma med sina familjer i trygghet. Människor må vara onda men egentligen är det ingen skillnad på tyskarna som dödade och du och jag.


Det är så komplext och jag tycker det är sorgligt att man alltid säger att tyskarna var de onda. Ja, tyska ledningen var ond. Folk var kanske också onda, men de var ett resultat av sin uppväxt och sin omgivning. Jag vet inte vart jag vill komma, men jag tycker det är så tråkigt att många förespråkar det enkla svaret "idiottyskar som inte gjorde mer" när det kanske inte speglar hela sanningen.
 
Jag försvarar på intet sätt (!!!!) men vill ändå trycka på att vi idag har bättre förutsättningar för att förhindra.

Om någon, då, sagt att det nazisterna gjorde var fel så hade hen mördats. Svårare än så är det inte. Man kan dra en (väldigt) liten parallell till problemen med ebola nu, ett stort problem är att nå ut med informationen till folk. Hade internet funnits och använts i samma utsträckning som vi gör nu så tror jag att förloppet på 30/40-talet gått mycket hastigare, antingen att folk genomskådat eller att folk drivit på. Jag tror det hade katalyserat situationen. Idag ger internet ett mer tryggt sätt att samla folk på. Även erfarenheten vi idag har från tidigare krig/massmord/annat har stor betydelse. Kombinationen av erfarenhet och kommunikationsmedel hoppas jag innerligt skulle hjälpa oss om situationen började spåra igen (gud förbjude).

Men nej, jag kan förstå den enskilda individens val att inte säga något, att inte med hög sannolikhet skriva under sin egen död. Jag förstår att många här på forumet gärna skulle dö martyrdöden, men om jag hade haft familj, barn att ta hand om, hade jag tvekat många gånger innan jag (förmodligen under tvång) yttrade mig.


Jag tycker det är så hemskt att folk sällan vill se båda sidorna av krig. Folk ser det som att militärer är kallblodiga mördare, som att de inte känner. De gör det de blir tillsagda, annars dör de. Dör de får någon annan ta deras plats. Dör du får någon annan, kanske dina egna barn, ta den plåga du annars skulle kunna bära.

Ja, det finns kallblodiga mördare, men jag tror att de allra flesta vill vara hemma med sina familjer i trygghet. Människor må vara onda men egentligen är det ingen skillnad på tyskarna som dödade och du och jag.


Det är så komplext och jag tycker det är sorgligt att man alltid säger att tyskarna var de onda. Ja, tyska ledningen var ond. Folk var kanske också onda, men de var ett resultat av sin uppväxt och sin omgivning. Jag vet inte vart jag vill komma, men jag tycker det är så tråkigt att många förespråkar det enkla svaret "idiottyskar som inte gjorde mer" när det kanske inte speglar hela sanningen.
Men det är väll ingen som gör, snarare diskuteras ju att vi precis i detta nu är på väg åt samma håll. Det var ju ingen som blev mördad för sina åsikter förrän nazismen etablerat sig ordentligt. Innan dess var det ju en liten extremgrupp som ingen tog på allvar. Sen blev dom mainstream tog makten och då började de riktiga galenskaperna.
 
Jag minns ärligt talat inte så mycket vad vi läste i skolan och inte... Jag avskydde ämnet historia och allt vad datum- och sifferrabbling heter, så i mina minnen gick vi ganska väl igenom de bakomliggande effekterna, första världskriget, Hitlers väg till makten, hur slipad han var och hur han kunde få folket med sig, medan saker som vad hände när, namnen på de olika lägren, hur många som dog var, vilka datum skedde vilka invasioner/viktiga slag osv aldrig nämndes alls... :o Så är det ju förmodligen för att den biten inte alls intresserade mig. Vår historielärare var också vår samhällslärare, så det blev nog bra överlappning där för oss tror jag.

I tillägg har jag vuxit upp i en släkt som är maniskt besatta av historia (medan det enda årtal jag minns är franska revolutionen - till och med jag lyckades lära mig 7-8-9! :laugh:), så jag har fått mycket "gratis" hemifrån. Anne Franks dagbok lånade till exempel farfar åt mig när jag började läsa... (Vilket kanske inte var så lämpligt, men jag tror jag fattade den även om jag minns den som enormt jobbig... Jag läste om den senare också, så även de minnena har såklart flutit ihop.)

Vad gäller andra historiska hemskheter så var väl apartheid fortfarande aktuellt då tror jag... Som jag minns det pratade vi om det på samhälle, hur och varför de ekonomiska sanktionerna skulle fungera, hur raslagarna såg ut, osv. Och folkmordet i Rwanda hade inte hänt än. Sovjet och framförallt Stalin pratade vi definitivt om! Gulag, folkmord, massförflyttningar och politisk makt. Även här minns jag mest kring personen Stalin, hur det gick till, utrensningen och hans politiska metoder, antagligen främst för att det var det som intresserade mig (lär vara många datum och andra siffror som helt seglat över huvudet på mig:o)...

Jag är osäker på exakt hur mycket ungarna fått läsa om i historian dock. Yngren är ju bara 13 år, så han ska väl avhandla andra världskriget nu nån gång, äldren vet jag har läst om det men jag minns inte exakt hur mycket av vad de gick igenom. :o (De har sett filmer och läst personberättelser, men det är så noggrant jag kan säga.)
Även med dem har vi pratat om ämnet hemma, sedan de var små.

För övrigt kan jag komma med ett något pinsamt erkännande: en dag när jag pratade med dem för några år sedan slogs jag av insikten att för dem var murens fall något helt abstrakt och rätt ointressant - jag började gråta. :o
Jag som växte upp med Öst- och Västtyskland och ett delat Berlin, där människor riskerade (och förlorade!) sina liv för att fly över muren, jag som satt klistrad framför TVn när muren utmanades och föll (:eek:), jag kunde inte hantera att det blivit "historia" för ungarna och visste inte hur jag skulle kunna göra det levande för dem... Det var en lektion i ödmjukhet för mig själv, där jag (kanske) fick lite insikt i hur det varit för äldre generationer att försöka få oss unga, obildade dumskallar att förstå något som inte var så mycket historia som det var verklighet för dem... Jag gillar fortfarande inte ämnet historia, men jag "tål" det bättre efter den lilla näsknäppen.
 
Vad jag minns mest fr högstadiet är filmen vi såg i nionde klass. Det står om den här: http://sv.wikipedia.org/wiki/The_Third_Wave

Jag tycker Den ska vara obligatorisk att se!

Jag har böcker om andra världskriget som jag tänker ge min dotter när hon är i lämplig ålder. För mig är det otroligt viktigt att vi aldrig glömmer...

Oj, det experimentet har jag (såvitt jag minns...) aldrig hört talas om! :o
Det var jätteintressant, tack!
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 012
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 721
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 419
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
2 937
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp