Bukefalos 28 år!

Det här med pengar...

P

pannie

Den här frågan säkert har varit uppe tidigare, men jag förstår verkligen inte det här med föräldrapenning... Om man inte har fast jobb när man blir gravid, antingen går på ett vikariat eller blir arbetslös efter ett vikariat under graviditeten, hur fungerar det då? Kan man då få föräldrapenning som baseras på det man tjänar/tjänat, eller vad händer då?
 
Sv: Det här med pengar...

Föräldrapenningen baseras på den faktiska inkomst du har haft under de sista 6 månaderna före barnets födelse....
 
Sv: Det här med pengar...

...Eller inte riktigt. Om du haft bidrag, såsom akassa eller aktivitetsstöd, eller sjukpenning, beräknas föräldrapenningen på ditt senaste arbete som varat mer än sex månader.
 
Sv: Det här med pengar...

Tror att tazza har rätt för så gjorde de för mej då jag fick första barnet 2000.
Hade visserligen jobbat några år på ett ställe men inte som tillsvidare utan mer som behovsanställd och jag stämplade upp. Dom gick tillbaka till 1992 tror jag det var för att hitta mitt sista fasta heltidsjobb och på det räknade dom om vad jag skulle ha tjänat om jag varit kvar där!

Lät länge men jag hade flera olkia jobb mellan -92 och -00 men inget fast och inget heltid på sex månader.

Men kolla med dom, ring och kolla! ;)
 
Sv: Det här med pengar...

Hur är det när man studerar?

Räknas föräldrapenningen ut på studiemedel eller det sista jobbet man hade ( mer än 6 månader i sträck ) ?
 
Sv: Det här med pengar...

Jaha, men det låter ju bra. Då gör det inte så mycket att man inte har fast jobb då, så länge man jobbar och har en hyfsad lön?! :banana:
 
Sv: Det här med pengar...

Hur är det när man studerar?

Räknas föräldrapenningen ut på studiemedel eller det sista jobbet man hade ( mer än 6 månader i sträck ) ?
Om man studerar MED STUDIEMEDEL och har gjort så sedan dag 1 av studierna utan glapp får man behålla SGI baserad på inkomsten man hade innan studierna. Men finns det luckor i studiemedlet får man SGI på grundnivå, dvs 180 kr/dag före skatt.
 
Sv: Det här med pengar...

Nu ska jag inte ha några barn än, men just det med pengar är ju bra att veta sen när/om det blir aktuellet.

Glapp i studiebidrag räknas det även under sommaren, då man varit helt utan inkomst och om man jobbat lite? Tar mig själv som exempel

Jag jobbade 11 månader efter gymnasiet (fast anställning), började sen plugga med fullt studiemedel. Sommaren efter första året var jag bara ledig (dvs inget studiemedel el jobb). Sommaren efter andra året jobbade jag halvtid i 4 veckor. Nu sommaren efter tredje året kommer jag plugga sommarkurser med fullt studiemedel och sen fortsätta till hösten. Säg att jag skulle bli gravid nu och plugga med studiemedel fram till barnet föds. Hur skulle min föräldrapenning se ut då?
 
Sv: Det här med pengar...

Men jag har ju studerat = studiemedel

Var sedan med i en olycka, fick sjukpenning ( baserad på heltidsarbete före studierna )

Pluggar igen med fullt studiemedel


Vad räknar dom på då?
 
Sv: Det här med pengar...

Då borde det vara på ditt heltidsarbete du haft förut - precis som när du var sjukskriven.
 
Sv: Det här med pengar...

hmmm bra fråga.... 1050? eller är det 1150? vi för undan vårat på sparkonto automatiskt, jag minns inte :rofl: bra koll jag har!!!!!
är det en köttbulle i ugnen på gång? :banana:
 
Sv: Det här med pengar...

Man vet aldrig ;)

Nej då, ingen Mini i magen ännu men det kan vara bra att veta .. hehe
 
Sv: Det här med pengar...

Om man inte haft fast heltids arbete utan jobbat ca 75% i ca 1 år på vikariat och sedan börjat plugga och blir gravid, någon som vet hur det blir med föräldrapenning då?
 
Sv: Det här med pengar...

Jag vet inte riktigt, men min handläggare på fk sa idag att de räknar på heltidsjobb och indexreglerar det om det var länge sedan man hade heltidsarbete i mer än sex månader.
Det är väl samma princip som akassa.

Att de inte räknar bidrag och tillfälliga arbeten som inkomstgrundande är för att du ska slippa rutschkana neråt (din sjukpenning baseras på akassa och när du är frisk baseras akassan på sjukpenningen och sedan föräldrapenning på akassan osv, hela tiden mindre pengar)...
 
Sv: Det här med pengar...

har ni stämplat upp til 100% då får ni FP baserat på heltidsarbete....
Min FP är beräknad på tim-vick jag hade, jag var inskriven på AMV och tim-vickade och på så sätt var jag skyddad till 100% och fick räkna min timlön gånger 2000 = årslön och det blev min SGI....
 
Sv: Det här med pengar...

Men om jag tar ett vikariat på säg 80%, kan jag då skriva in mig hos Arbetsförmedlingen för resterande 20%, eller måste jag ha gått med i A-kassan tidigare och betalat under en period, och sedan stämpla upp de 20% som fattas?

Jag har aldrig haft med A-kassa elelr arbetsförmedlingen att göra, så jag vet inte alls hur det fungerar...

Jag vikarierade ett år innan jag började plugga, och då gick jag som timvikarie på olika skolor. När jag blev sjukskriven en period, baserades den på min timlön, trots att jag inte ens hade ett fast vik, utan blev uppringd på mornarna.

Jag förstår inte varför man inte skulle kunna få sin FP baserad på 80%av den lön man har, om det är halvtid eller över. Varför måste det vara heltid?

//Julia
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Nu har jag varit sjuk från mitt jobb i två veckor. Jag anmälde inte inte till försäkringskassan då jag dels trodde att jag skulle...
Svar
14
· Visningar
1 251
Kropp & Själ Jag har under några månader varit sjukskriven 50%. Vid läkarsamtal beslutade vi om fortsatt sjukskrivning på 25%. Nu har jag läst min...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 283
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag tjänar för tillfället ganska mycket mer i lön än ordinarie, då jag är utlånad och får massa extra ersättningar för det. Det har...
Svar
0
· Visningar
717
Senast: MissFideli
·
Gravid - 1år Känns jobbigt att skriva en sån här tråd men gör det ändå. Är det någon som blivit sjukskriven för depression under graviditet? Hur...
Svar
10
· Visningar
1 523
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp