Bukefalos 28 år!

Det här med pengar...

Sv: Det här med pengar...

Du måste vara med i akassan för att få akassa. Då måste du också vara inskriven på AF. Du ska ha varit medlem i akassan minst ett halvår.
Självklart kan de basera sgi på 80% arbete, men då får du mindre pengar och det är väl inte så många som nöjer sig. Betänk att det är 80% av 80% du får.
 
Sv: Det här med pengar...

Tack för svar!

Jo, jag vet att det i så fall blir 80% av 80%, men i mitt fall skulle det ändå bli betydligt mer än enbart grundnivån.

Kan man gå med i a-kassan när man studerar, och hur mycket ska man betala i månaden?

//Julia
 
Sv: Det här med pengar...

Du kan gå med när du studerar, men du får inte ersättning förrän du jobbat minst sex månader. Vad du betalar varierar beroende på akassa.
 
Sv: Det här med pengar...

När jag fick barn för några år sedan baserades föräldrapenningen på ett snitt på de tre bäst betalda månaderna under senaste året räknat ifrån bf datum...
Om du inte hade en fast inkomst vill säga!!

Så lite uträknat - sommarjobbade man tre månader och var arbetslös/studerade resten av året så baserades föräldrapenningen på sommarjobbet som jag förstod det men så kanske det inte är längre det har jag ingen aning om!!
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med pengar...

det vet jag faktiskt inte. På min tid fick man KAS i stället... Kolla med akassan direkt!
 
Sv: Det här med pengar...

Innan jag började plugga (heltid) jobbade jag heltid ( ibland mer) som lärarvikarie på olika skolor. Jag var sjukskriven tre veckor och fick då sjukpenning på beräknad inkomst (trots att jag inte hade något specifikt vik). Jag började sedan att plugga och har nu tre terminer kvar. Jag har jobbat minst två månader under sommrarna, och har alltså varit ledig ca en månad under sommaruppehållet. Jag har tagit ut fullt bidrag (ej lån) för studierna och arbetat extra på helgerna.

Om jag skulle bli gravid till sista terminen ocg gå ut och få en unge ganska direkt, skulle min föräldrapenning kunna baseras på det jag tjänade innan jag började plugga? eller är det förstört eftersom jag inte jobbat hela sommaren?

//Julia
 
Sv: Det här med pengar...

Den borde inte vara förstörd. Min sambo har varit ledig på somrarna sedan han började plugga och har ändå fått FP beräknat på inkomsten hade hade innan studierna.
 
Sv: Det här med pengar...

*kl*

Vad händer i följande scenario?

Jobbat på samma jobb sen i okt. Ca 75 %. Sa upp för att flytta då jag fått nytt jobb på den nya orten. Blev sjukskriven sista veckorna på gamla jobbet pga magont och illamående. Visade sig vara en högst oplanerad graviditet. Varit med i alfakassan sen jan ungefär. Ska nu börja på mitt nya jobb. Där har jag till att börja med en "testmånad" på ca 50 %. Sen blir det en provanställning. Men om jag behöver vara fortsatt sjukskriven lär dom ju inte vilja ha mig kvar ens efter den första månaden. Vad händer då? :confused:
 
Sv: Det här med pengar...

Din SGI är skyddad eftersom du är sjukskriven, och din testmånad på 50% är inte grundande för SGIn eftersom det inte pågår i minst 6 mån, skriver du in dig på ams samma dag är din SGI oxå skyddad så du behåller din SGI från förra jobbet, vad har du gjort de 25% du inte jobbat?
Har du pluggat, varit arbetssökande, föräldraledig eller sjukskriven borde du ha rätt till en SGI som är 100%.

Fortsätter du vara sjukskriven så händer ingenting.
 
Sv: Det här med pengar...

Din SGI är skyddad eftersom du är sjukskriven, och din testmånad på 50% är inte grundande för SGIn eftersom det inte pågår i minst 6 mån, skriver du in dig på ams samma dag är din SGI oxå skyddad så du behåller din SGI från förra jobbet, vad har du gjort de 25% du inte jobbat?
Har du pluggat, varit arbetssökande, föräldraledig eller sjukskriven borde du ha rätt till en SGI som är 100%.

Fortsätter du vara sjukskriven så händer ingenting.

De 25 % jag inte jobbat har jag inte gjort något. Det har varit ett eget beslut att bara jobba 75 % även om jag hade hoppats få gå upp i tid nu i slutet.

Vad händer om jag inte får fortsätta vara sjukskriven då? Mår nämligen bättre sakta men säkert. SGI påverkar väl bara hur stor FP jag får när barnet väl är fött? Och så kan man ta ut FP tidigast 60d innan barnet föds eller hur?

Om man är sjukskriven men arbetslös vad grundar sig SP på då?
 
Sv: Det här med pengar...

Om du är sjukskriven och varit anmäld på ams sedan första arbetslösa dagen är din SGI skyddad, då grundar sig sjukpenningen på det du tjänade när du jobbade innan du blev arbetslös.

Om du inte är forts sjukskriven så återgår du väl till jobbet?
 
Sv: Det här med pengar...

Om du är sjukskriven och varit anmäld på ams sedan första arbetslösa dagen är din SGI skyddad, då grundar sig sjukpenningen på det du tjänade när du jobbade innan du blev arbetslös.

Om du inte är forts sjukskriven så återgår du väl till jobbet?

Ja fast det blir ju nya jobbet isåfall. Där jag har en testmånad, sen provanställning några månader efter det om dom är nöjda. Känns ju som att jag kommer bli uppsagd därifrån ganska snart i vilket fall. Antingen för att jag är sjuk och inte kan jobba eller för att dom får reda på att jag är gravid. :(
 
Sv: Det här med pengar...

Som jerseyko skrev tidigare i tråden, du måste jobba 6 månader på nya jobbet om din SGI ska baseras på den lönen.

Sedan håller jag med darkblond, vad är det för testmånad? Får du lön och har du avtal den månaden också?
 
Sv: Det här med pengar...

Som jerseyko skrev tidigare i tråden, du måste jobba 6 månader på nya jobbet om din SGI ska baseras på den lönen.

Sedan håller jag med darkblond, vad är det för testmånad? Får du lön och har du avtal den månaden också?

Dom brukar tydligen ah folk på praktik en vecka för att se att dom klarar av jobbet först men jag kunde inte det iom att jag hade annat arbete inom samma bransch redan. Så då fick jag en "test-månad" istället. Har jag gått på en rejäl nit? :crazy:
 
Sv: Det här med pengar...

Har du sagt upp dig från ditt 75% jobb?
Du har nämligen rätt att ta tjänstledigt för provanställning men tror de är 2-4 veckor eller nått.

Blir du arbetslös och skiver in dig på ams första dagen är din SGI skyddad. Vet inte hur långt gången du är men du har ju rätt i slutet av graviditeten att gå ner i arbetstid utan att SGIn påverkas.
 
Sv: Det här med pengar...

Har du sagt upp dig från ditt 75% jobb?
Du har nämligen rätt att ta tjänstledigt för provanställning men tror de är 2-4 veckor eller nått.

Blir du arbetslös och skiver in dig på ams första dagen är din SGI skyddad. Vet inte hur långt gången du är men du har ju rätt i slutet av graviditeten att gå ner i arbetstid utan att SGIn påverkas.

Ja jag har sagt upp mig. Hade jag ingen aning om att man kunde. :o

Är i vecka 7. Så inte alls gått så långt än.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 409
Senast: Manji
·
Skola & Jobb Jag har nu jobbat på förskola i 6 månader och älskar det, och jag vill utbilda mig så att jag kan få fast jobb och inte bara lite timmar...
2
Svar
33
· Visningar
1 570
Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
986
Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
3 903
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp