Det här med Evidensia...

MissFideli

Trådstartare
Evidensia är ju i ropet nu för att dom tydligen är så mycket dyrare än andra kliniker. Varför är dom det? Det står på deras sida att dom inte ger nån aktieutdelning och all vinst återinvesteras. Så varför skulle dom medvetet trissa upp priserna?

Hjälp en okunnig :crazy:
 
Det är dyrt att ha dygnet runt öppet med jourpersonal, så jag kan till viss del förstå att de har högre priser än fristående veterinärer som bara har öppet "kontorstider" och aldrig kan ha någon patient ligga kvar över natten. Sen är det kanske snarare deras sätt att göra att möjliga och omöjliga tester och prover med hänvisning till att försäkringen betalar som gör att folk reagerar. För i slutändan är det vi djurägare som betalar det ändå.
 
Jag förstår inte heller riktigt.. Och tycker inte att min lokala evidensia är dyrare än andra kliniker.
 
Det är dyrt att ha dygnet runt öppet med jourpersonal, så jag kan till viss del förstå att de har högre priser än fristående veterinärer som bara har öppet "kontorstider" och aldrig kan ha någon patient ligga kvar över natten. Sen är det kanske snarare deras sätt att göra att möjliga och omöjliga tester och prover med hänvisning till att försäkringen betalar som gör att folk reagerar. För i slutändan är det vi djurägare som betalar det ändå.

Men alla har inte öppet dygnet runt.
 
Enda jag stör mig på med "min" evidensiaklinik är att de verkar ha minskat antal vanliga veterinärtider. Även om man hänger på låset när de öppnar telefontiden så är det ofta bara jourtider kvar.. Hände mig senast idag.
Men jag vet inte om de bara har ändrat sitt system för att bättre passa behovet? Dvs att de låser fler tider till akutfall för att kunna ta emot löpande under dagen och inte få tokfullt eller jättestressigt när akutfallen väller in..
 
Enda jag stör mig på med "min" evidensiaklinik är att de verkar ha minskat antal vanliga veterinärtider. Även om man hänger på låset när de öppnar telefontideden så är det ofta bara jourtider kvar.. Hände mig senast idag.
Men jag vet inte om de bara har ändrat sitt system för att bättre passa behovet? Dvs att de låser fler tider till akutfall för att kunna ta emot löpande under dagen och inte få tokfullt eller jättestressigt när akutfallen väller in..
Har de lika många veterinärer anställda idag? Det är idag veterinärbrist vilket gör att en del kliniker inte har kunnat fylla lediga tjänster. Färre veterinärer ger färre bokningsbara tider.
 
Har de lika många veterinärer anställda idag? Det är idag veterinärbrist vilket gör att en del kliniker inte har kunnat fylla lediga tjänster. Färre veterinärer ger färre bokningsbara tider.
Det vet jag inte, så kan det vara! Sen är det ju sommar också och många andra veterinärer minskar sina öppettider = högre tryck på den stora kliniken som har öppet och jour som vanligt.
 
Men alla har inte öppet dygnet runt.
Nej men jag antar att de som inte har öppet dygnet runt har andra evidensiastationer som har öppet att hänvisa till? Och där med även får betala en summa till den stationen för att kunna remittera sina patienter? Så är det åtminstone där jag går, de har inte öppet dygnet runt, men har ett tätt samarbete med den station som har öppet dygnet runt, så pass att jag har opterat på den stora och sen kunnat boka återbesökstid på den mindre för att slippa åka så långt och ändå träffa samma veterinär.
 
Jag måste göra många besvikna. Det finns inga centrala direktiv från Evidensia om vilka prover och undersökningar ska göras vid olika sjukdomar. Jag har än aldrig varit med om att någon av mina kollegor tagit prover för att tjäna pengar. Prover och undersökningar görs för att kunna hitta orsak eller kunna utesluta orsaker till sjukdom eller skada.

Jag vet också att en del kliniker/djursjukhus har gjort konstiga beslut som absolut kan ifrågasättas. Men din typiske anställde sitter inte och klurar ut olika sätt att klämma desperata djurägare på pengar.
 
Senast ändrad:
Jag älskar min Evidensia-klinik, blir alltid bra bemött och dom har nästan allt i utrustningsväg. Visst är dom lite dyrare än små mottagningar med 1-2 veterinärer, men det är skönt att slippa remitteras runt. Annars remitteras vi till närmaste djursjukhus som är AniCura, så min klinik är inte låst på något vis.
 
Precis så är det också. Även veterinärer och och andra anställda vill ha semester.
Ja det har jag ju full förståelse för!
Det är bara så frustrerande när telefontiden öppnar 8,00. Jag ringer på sekunden när de öppnar, hamnar ändå i telefonkö och 10 minuter senare när jag kommer fram finns bara jourtider kvar = betydligt dyrare för mig. Var samma sak sist hunden behövde veterinär..

I övrigt är jag väldigt nöjd med denna klinik och jag har aldrig märkt av att de skulle försöka pressa ur mer kostnader för en. Tvärt om brukar de vara väldigt nyanserade och ibland restriktiva med vad som är idé att ens göra eller försöka sig på.
 
Har kopierat ett inlägg från en kollega på en annan klinik än min, men hen sätter ord på många av våra känslor. Vi sliter häcken av oss, men det ses aldrig. Drevet på sociala medier bidrar säkert till att många inte orkar arbeta i branschen längre.

Det är inte ofta jag blir så pass upprörd att jag känner att nu får det väl ändå vara nog.... MEN!

Just nu delas det en massa blogginlägg och annat angående Evidensia och hur etiklösa och hemska människor vi alla är, vi som jobbar för detta företag. Att vi endast och enbart skinnar djurägare på deras pengar, på det ena sättet värre än det andra. Att det enda vi vill är att ha in pengar till företaget, hur vi blir upplärda hur vi ska gå tillväga; ta prover på djuren utan attdiskutera med ägaren, hur vi behåller friska djur, hur vi fortsätter att utreda till just innan djurägarens försäkring går i taket - då slutar vi. Med mera, med mera... Vi vet ju för tusan inte ens vad de har för tak på försäkringen!!

Ingenstans nämner någon hur vi sliter hela dagarna för att göra deras älsklingars stund hos oss till den bästa möjliga, hur vi diskuterar och sliter vårat hår när vi inte vet vad som fattas någon patient, hur vi lägger ner tid på att ringa upp djurägare för att höra hur deras älskling mår efter att han/hon gått hem - FÖR ATT VI BRYR OSS, INTE FÖR ATT VI FÅR BETALT FÖR DET. Hur vi stannar kvar efter vår ordinarie arbetstid för att djurägare ska slippa åka till södra Sverige med sitt djur som brytit benet eftersom vår ortoped inte jobbar mer den veckan. Hur vi gråter tillsammans med djurägarna när sista stunden tillsammans med deras älskling är kommen. Hur vi vänder ut och in på oss själva för att göra allt för både djur och djurägare. Hur vi håller möten med all personal med jämna mellanrum där vår enda agenda är hur vi ska kunna förbättra oss utåt mot kund, vad kunden vill ha.

Kraven på oss är överväldigande, hur vi än gör så är vi inte tillräckliga. Vi förväntas ringa ut provsvar samma dag, veterinärerna ska sitta vid sin telefon och ha telefontid hela dagarna utöver sina patienter som de är fullbokade med, operationstid och undersökningstid ska vi kunna erbjuda samma dag djurägare ringer in - helst dagen innan.
Humansjukvården har väntetider på flera månader, ibland år. Provsvar får man utskickat per brev veckor efter provet är taget, och lycka till med att få prata med din läkare dagligen!

Om vi skulle jobba 24 timmar om dygnet, året om, varenda en av oss - då kanske vi skulle kunna möta upp de faktiskt orimliga kraven som ställs på oss.

Jag tar faktiskt personligt illa vid mig av allt detta som delas hej vilt i sociala medier. Jag skulle gladeligen välkomna vem som helst att tillbringa en dag med oss bakom kulisserna, för att sedan ta emot en personlig ursäkt till oss alla som kommer hem på kvällarna både fysiskt och psykiskt utmattade för att vi gett er och era djur vårt bästa, vårt allt.
 
Ja det har jag ju full förståelse för!
Det är bara så frustrerande när telefontiden öppnar 8,00. Jag ringer på sekunden när de öppnar, hamnar ändå i telefonkö och 10 minuter senare när jag kommer fram finns bara jourtider kvar = betydligt dyrare för mig. Var samma sak sist hunden behövde veterinär..

I övrigt är jag väldigt nöjd med denna klinik och jag har aldrig märkt av att de skulle försöka pressa ur mer kostnader för en. Tvärt om brukar de vara väldigt nyanserade och ibland restriktiva med vad som är idé att ens göra eller försöka sig på.
Jag förstår frustrationen, men jag lovar att alla gör allt de kan.
 
Vår Evidensia är jättebra. Inga överpriser eller onödiga provtagningar. Inte för oss i alla fall.
 
Jag måste göra många besvikna. Det finns inga centrala direktiv från Evidensia om vilka prover och undersökningar ska göras vid olika sjukdomar. Jag har än aldrig varit med om att någon av mina kollegor tagit prover för att tjäna pengar. Prover och undersökningar görs för att kunna hitta orsak eller kunna utesluta orsaker till sjukdom eller skada.

Jag vet också att en del kliniker/djursjukhus har gjort konstiga beslut som absolut kan ifrågasättas. Men din typiske anställde sitter inte och klurar ut olika sätt att klämma desperata djurägare på pengar.
Sorry, det blev lite felsyftat, det jag menar är att det har varit några fall där vissa individer på evidensia kopplade veterinärkliniker verkar ha varit ute efter att få ut så mycket som möjligt från djurets försäkring. Det gör att alla evidensiaanställda dras över en kam, folk är funtade på det viset, en busschaufför gör något idiotiskt, alltså är alla busschaufförer idioter osv. ;)
Personligen är jag väldigt nöjd med min evidensiaklinik både den jag går "till vardags" och den som har öppet dygnet runt. Alltid väldigt tydliga med vilka prover de till vill göra och varför och vad de kommer att kosta och vilka alternativ som finns, om det finns några.
 
Tillägg..
Sen evidensia tog över "min" klinik har de gjort stora renoveringar och blivit ännu mer uppdaterade med den senaste tekniken osv. Jag tycker det är jättemycket värt att min vanliga hemmaklinik har tillgång till det senaste och att de både kan ha djuren kvar över natt och göra många ingrepp eller undersökningar. Det är jag beredd att betala lite extra för även de gånger jag inte använder just dessa saker, det är liksom jättemycket värt att det finns en hög standard och väntar den dagen jag behöver.
 
Evidensia är också väldigt noga med att arbetstidslagar och dyl följs med följd att det för en kliniker blivit mer personalkrävande och då även dyrare personalkostnader som någon (läs kunderna) måsta betala.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 318
Senast: Hazel
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 475
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Jag är 22 år gammal och har varit sjukskriven i 4 år. Kraschade med ork, har fortfarande inte fått någon tydlig diagnos men läkarna...
2
Svar
36
· Visningar
4 068
Senast: MiaMia
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 589
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Dejtingtråden del 37
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp