Bukefalos 28 år!

Det här med Evidensia...

Jag låg precis och tänkte på hur fantastiskt bra de är och sen ser jag den här tråden! Sista åren har har jag haft ett halvblod inlagd i två veckor, en siames inlagd en vecka, en annan siames med sprucken analsäck och en chihuahua med en knasigt växande tand. Och igår fick en tredje siames en hjärnblödning.
Jag har fått ett galet bra bemötande och supervård! Vilka underbara människor som jobbar där!! Det har verkligen känts att de gillar och månar om mina raringar. Gulliga små anekdoter och prat om hur trevliga de är som värmer när jag tyckt det känts jobbigt att de ska sova borta. Hunden som var hemreseklar satt i en vårdares knä och gosade när jag kom! De hade funnit varandra sa hon.
Igår i det hemska fick jag sån tröst och stöd så många inom vanliga vården ligger efter.
 
Jag har skapligt färska prisskillnader.
Nya "huskliniken" (varav en veterinär kommer från den smådjursklinik som blev uppköpt av Evidensia) tar 375 kr i grundavgift (2016). Evidensia tar 570 kr (2014).

När två av tikarna lades in för OP tog en annan veterinär 1000kr för narkosen (30 kg boxer). Evidensia tog 3100 kr för 10 kg shih-tzu.

(OP för shih-tzun gick totalt på nästan 19000 kr, då var de ganska nyligen uppköpta och veterinären som tog emot oss efter OP tyckte priset var fruktansvärt pinsamt och oroade sig över min ekonomi, erbjöd lån etc, eftersom försäkringsbolaget bara ersatte strax över 7000 kr. I priset var det bland annat en body vi inte hade bett om och som vi fick slänga dagen efter eftersom tiken vägrade röra sig i den, krage vi inte heller hade bett om och suturmaterial för närmare 5000 kr. Boxerns material var 0 kr.

Innan OP gjordes ultraljud eftersom vi misstänkte livmoderinflammation. Veterinären som tog emot oss erkände att hen inte var duktig nog att se små förändringar, inte fanns det heller någon till hands som kunde hjälpa henne. Hade vi vetat detta innan hade vi bokat någon annanstans, eftersom det inte var akut. Sagt och gjort, hon såg inget och vi fick boka ny tid med en annan veterinär där. Fick betala fullt pris båda gångerna, dvs klinikavgift x2 och ultradljud x2.)

När mamma skulle ta ett prov på sin tik för att se var i löpet hon var innan parning tog vi prisuppgift och Evidensia var dubbelt så dyra.

Jag har absolut ingenting emot de veterinärer som jobbar på Evidensia, de har alltid varit tillmötesgående och proffsiga när vi varit där, förutom misstaget med ultraljudet. Men jag kan inte påstå att det blivit bättre sen de köptes upp, bara dyrare. Jag är tacksam för att det ofta finns tid och att de nu dessutom erbjuder akuttider (ej jour dock). Men vi väljer annan veterinär i den mån det går, och är supernöjda med vårt nya ställe. :)
 
Jag har skapligt färska prisskillnader.
Nya "huskliniken" (varav en veterinär kommer från den smådjursklinik som blev uppköpt av Evidensia) tar 375 kr i grundavgift (2016). Evidensia tar 570 kr (2014).

När två av tikarna lades in för OP tog en annan veterinär 1000kr för narkosen (30 kg boxer). Evidensia tog 3100 kr för 10 kg shih-tzu.

(OP för shih-tzun gick totalt på nästan 19000 kr, då var de ganska nyligen uppköpta och veterinären som tog emot oss efter OP tyckte priset var fruktansvärt pinsamt och oroade sig över min ekonomi, erbjöd lån etc, eftersom försäkringsbolaget bara ersatte strax över 7000 kr. I priset var det bland annat en body vi inte hade bett om och som vi fick slänga dagen efter eftersom tiken vägrade röra sig i den, krage vi inte heller hade bett om och suturmaterial för närmare 5000 kr. Boxerns material var 0 kr.

Innan OP gjordes ultraljud eftersom vi misstänkte livmoderinflammation. Veterinären som tog emot oss erkände att hen inte var duktig nog att se små förändringar, inte fanns det heller någon till hands som kunde hjälpa henne. Hade vi vetat detta innan hade vi bokat någon annanstans, eftersom det inte var akut. Sagt och gjort, hon såg inget och vi fick boka ny tid med en annan veterinär där. Fick betala fullt pris båda gångerna, dvs klinikavgift x2 och ultradljud x2.)

När mamma skulle ta ett prov på sin tik för att se var i löpet hon var innan parning tog vi prisuppgift och Evidensia var dubbelt så dyra.

Jag har absolut ingenting emot de veterinärer som jobbar på Evidensia, de har alltid varit tillmötesgående och proffsiga när vi varit där, förutom misstaget med ultraljudet. Men jag kan inte påstå att det blivit bättre sen de köptes upp, bara dyrare. Jag är tacksam för att det ofta finns tid och att de nu dessutom erbjuder akuttider (ej jour dock). Men vi väljer annan veterinär i den mån det går, och är supernöjda med vårt nya ställe. :)
Hur var övervakningen och narkosutrustningen på de olika klinikerna? Det kan skilja enormt mycket.
Krage brukar djuren alltid få på sig, då vi som jobbar inte hinner sitta med varje enskild individ hela tiden och se till att de inte skickar. En säkerhet gentemot sårinfektioner helt enkelt.
 
Hur var övervakningen och narkosutrustningen på de olika klinikerna? Det kan skilja enormt mycket.
Krage brukar djuren alltid få på sig, då vi som jobbar inte hinner sitta med varje enskild individ hela tiden och se till att de inte skickar. En säkerhet gentemot sårinfektioner helt enkelt.

Det är svårt att svara på eftersom jag förstås inte var med under OP.

Det är enda gången jag tvingats betala för krage som jag inte bett om. Andra har frågat om vi tror om det behövs, eller om vi redan har en hemma. Tiken hade dessutom en heltäckande body på sig (den som vi också tvingades betala för men inte bett om) och kom inte åt såret.
 
Är inte speciellt insatt i debatten men den Evidensiaklinik jag besökt några gånger med min hund är jag sååå nöjd med! Tycker inte det är dyrare än mitt andra ställe men bättre bemötande gentemot både mig och djuret och bättre vård.
 
När vår smådjursklinik blev uppköpt av Evidensia blev den snordyr, tyvärr, och det blev extra avgifter. Vi sätter endast foten där om ingen annan har tid.

En tanke som dyker upp i mitt huvud när jag ser såna här exempel är hur gick det ekonomiskt för kliniken innan? Det skulle kunna vara så att det knappt gick runt, kliniken köptes upp och de var tvungna att höja priser för att det skulle gå runt, för att ha skäliga löner till anställda osv.

Jag menar alltså inte att det gick dåligt för kliniken som nämns i det citerade inlägget, bara att det är en tanke som dyker upp när jag ser sånt :)

Sen har jag inte upplevt att Evidensia är dyrare än andra, snarare tvärt om men det beror antagligen mer på att första gången jag besökte Evidensia var första gången jag besökte en klinik som inte låg i Göteborg eller Stockholm utan i en lite mindre stad. Personligen är priserna inte det viktigaste när jag besöker veterinär utan det är bara att ta att det kostar vad det kostar, det är viktigare för mig att veterinären kan djurslaget bra (kanin. kan vara svårt att hitta bra kaninveterinärer) vilket jag även är beredd att betala för. Hade det varit häst eller hund hade det kunnat vara annorlunda.
 
Jag har en vän som jobbar som veterinär och hon var i alla fall skeptisk till Evidensia förut, men sa också att en av fördelarna är att veterinärer lättare borde komma åt att gå på föreläsningar, kurser m.m. som kan göra att de blir bättre. Vet inte om det blivit något med det eller inte?

I övrigt är jag också bitter över hur Evidensia tar betalt för saker och ting som jag inte bett om. Som när min tik nyligen skadade sig och var tvungen att sys. Stygnborttagningen betalades det för samtidigt som allt annat, det kunde inte heller väljas bort trots att jag valde att själv ta stygnen hemma. Jag fick också med en steril kompress (som var för liten) och några andra sårvårdsprylar som jag inte bett om, som kostade mycket mer än om jag köpt dem på Apoteket och som inte heller kom till användning för den här skadan.

Inte heller var vården speciellt förtroendeingivande. Under tiden vi väntade kom tre(!) olika personer för att kolla chipmärkningen och ytterligare en kom in och tänkte vaccinera min hund (vilket vi ju absolut inte var där för). När jag sedan skulla hämta min hund ringde två olika personer och sa två olika tider för när hunden skulle kunna hämtas och hemgångsråden var i princip obefintliga.

När jag ringde för att prata med dem om stygnborttagning passade jag på att kolla vad det skulle kosta att vaccinera min andra hund. Ca 620kr var det. På ett annat ställe jag ringde till kostade det 450kr och bemötandet från dem var dessutom trevligare.

Jag har även tidigare varit på förstnämnda ställe men inte heller då blivit nöjd pga dåligt bemötande och tvivelaktig hantering av hund m.m. Jag åkte dock till dem med min skadade hund eftersom det var det närmsta stället jag kände till när hunden skadat sig och vi behövde åka in akut. Jag kommer dock sätta mig nu någon kväll och kolla närmare på vilka alternativ som finns för att kunna åka till andra ställen om något händer igen. Det djursjukhuset vi var till är jag inte sugen på att besöka igen.
 
Jag har skapligt färska prisskillnader.
Nya "huskliniken" (varav en veterinär kommer från den smådjursklinik som blev uppköpt av Evidensia) tar 375 kr i grundavgift (2016). Evidensia tar 570 kr (2014).

När två av tikarna lades in för OP tog en annan veterinär 1000kr för narkosen (30 kg boxer). Evidensia tog 3100 kr för 10 kg shih-tzu.

(OP för shih-tzun gick totalt på nästan 19000 kr, då var de ganska nyligen uppköpta och veterinären som tog emot oss efter OP tyckte priset var fruktansvärt pinsamt och oroade sig över min ekonomi, erbjöd lån etc, eftersom försäkringsbolaget bara ersatte strax över 7000 kr. I priset var det bland annat en body vi inte hade bett om och som vi fick slänga dagen efter eftersom tiken vägrade röra sig i den, krage vi inte heller hade bett om och suturmaterial för närmare 5000 kr. Boxerns material var 0 kr.

Innan OP gjordes ultraljud eftersom vi misstänkte livmoderinflammation. Veterinären som tog emot oss erkände att hen inte var duktig nog att se små förändringar, inte fanns det heller någon till hands som kunde hjälpa henne. Hade vi vetat detta innan hade vi bokat någon annanstans, eftersom det inte var akut. Sagt och gjort, hon såg inget och vi fick boka ny tid med en annan veterinär där. Fick betala fullt pris båda gångerna, dvs klinikavgift x2 och ultradljud x2.)

När mamma skulle ta ett prov på sin tik för att se var i löpet hon var innan parning tog vi prisuppgift och Evidensia var dubbelt så dyra.

Jag har absolut ingenting emot de veterinärer som jobbar på Evidensia, de har alltid varit tillmötesgående och proffsiga när vi varit där, förutom misstaget med ultraljudet. Men jag kan inte påstå att det blivit bättre sen de köptes upp, bara dyrare. Jag är tacksam för att det ofta finns tid och att de nu dessutom erbjuder akuttider (ej jour dock). Men vi väljer annan veterinär i den mån det går, och är supernöjda med vårt nya ställe. :)

Har också varit med om detta med höjda kostnader när kliniken byter ägare. När jag var på kliniken sist o satt i väntrummet med vår hund kom en tant som skulle hämta sin katt, som hon hade lämnat in på klippning. Hon häll på att tappa hakan när dom tog 1400 någonting i betalt. Hon frågade, hur är det möjligt, gamla kliniken tog 600 kr ungefär...jag hörde när tjejen gick igenom fakturan med henne o bl a hade dom tagit ut just en startavgift på 530 kr.
Nog sista gången dom ser den tanten där, och jag har varnat alla i min närhet som har långhåriga katter som dom brukar klippa. Alla blev jätteförvånade, 1400 kr för att klippa en katt hade dom aldrig varit med om.
 
Det galnaste jag hört om evidensia (på tillräckligt nära håll) var om en veterinär som jobbade där. Hen var ute med sin hund på en lunchrast, hunden blev skadad, hen fixade hunden själv på rasten och fick sedan betala som om det varit en akutpatient.

Absolut att hen ska betala material osv som krävdes men för fasen inte akutavgift (eller andra avgifter!) för ett djur som hen skötte på sin lediga tid och när hen inte tog upp någon plats O_o :banghead:
 
Jag har skapligt färska prisskillnader.
Nya "huskliniken" (varav en veterinär kommer från den smådjursklinik som blev uppköpt av Evidensia) tar 375 kr i grundavgift (2016). Evidensia tar 570 kr (2014).

När två av tikarna lades in för OP tog en annan veterinär 1000kr för narkosen (30 kg boxer). Evidensia tog 3100 kr för 10 kg shih-tzu.

(OP för shih-tzun gick totalt på nästan 19000 kr, då var de ganska nyligen uppköpta och veterinären som tog emot oss efter OP tyckte priset var fruktansvärt pinsamt och oroade sig över min ekonomi, erbjöd lån etc, eftersom försäkringsbolaget bara ersatte strax över 7000 kr. I priset var det bland annat en body vi inte hade bett om och som vi fick slänga dagen efter eftersom tiken vägrade röra sig i den, krage vi inte heller hade bett om och suturmaterial för närmare 5000 kr. Boxerns material var 0 kr.

Innan OP gjordes ultraljud eftersom vi misstänkte livmoderinflammation. Veterinären som tog emot oss erkände att hen inte var duktig nog att se små förändringar, inte fanns det heller någon till hands som kunde hjälpa henne. Hade vi vetat detta innan hade vi bokat någon annanstans, eftersom det inte var akut. Sagt och gjort, hon såg inget och vi fick boka ny tid med en annan veterinär där. Fick betala fullt pris båda gångerna, dvs klinikavgift x2 och ultradljud x2.)

När mamma skulle ta ett prov på sin tik för att se var i löpet hon var innan parning tog vi prisuppgift och Evidensia var dubbelt så dyra.

Jag har absolut ingenting emot de veterinärer som jobbar på Evidensia, de har alltid varit tillmötesgående och proffsiga när vi varit där, förutom misstaget med ultraljudet. Men jag kan inte påstå att det blivit bättre sen de köptes upp, bara dyrare. Jag är tacksam för att det ofta finns tid och att de nu dessutom erbjuder akuttider (ej jour dock). Men vi väljer annan veterinär i den mån det går, och är supernöjda med vårt nya ställe. :)

Var det exakt samma typ av OP som tog lika lång tid?
Det går inte att jämföra narkoser sådär om det inte handlar om exakt samma ingrepp, samma tidsåtgång och samma narkosutrustning.
Det är som att jämföra hur mycket ett kamremsbyte på en Opel kostar på en stor bilverkstad och hur mycket en plåtskada kostar på en Volvo hos lilla bilverkstaden i byn.
 
@Red_Chili nu gör du så där som så många. Du kan inte dra alla Evidensiakliniker öcet en kam. De gör så där du gick men inte på alla. Alla klinikerna bestämmer själva över sin prissättning.
@Tussinussen Vad tycker du är skäligt att debitera för sedering/antisedan, en person som klipper katten i 45 min-en timme som är den tiden det tar att helklippa en katt? Det går ibland åt flera skär till maskinen som sen ska rengjöras och desinficeras.
 
@Red_Chili nu gör du så där som så många. Du kan inte dra alla Evidensiakliniker öcet en kam. De gör så där du gick men inte på alla. Alla klinikerna bestämmer själva över sin prissättning.
@Tussinussen Vad tycker du är skäligt att debitera för sedering/antisedan, en person som klipper katten i 45 min-en timme som är den tiden det tar att helklippa en katt? Det går ibland åt flera skär till maskinen som sen ska rengjöras och desinficeras.
Ok, jag borde ha skrivit "Evidensiasjukhuset vid mig" eller något, jag slarvade.
 
@Tussinussen Vad tycker du är skäligt att debitera för sedering/antisedan, en person som klipper katten i 45 min-en timme som är den tiden det tar att helklippa en katt? Det går ibland åt flera skär till maskinen som sen ska rengjöras och desinficeras.

Men förra ägaren tog 600kr, det är ju det som är poängen? Varför skulle det plötsligt skilja sig i antalet skär och tidsåtgång som gör det skäligt nog att höja till 1400 kr?! O_o

Min syster är trimmare. Hon har aldrig någonsin tagit så mycket betalt.
 
Men förra ägaren tog 600kr, det är ju det som är poängen? Varför skulle det plötsligt skilja sig i antalet skär och tidsåtgång som gör det skäligt nog att höja till 1400 kr?! O_o

Min syster är trimmare. Hon har aldrig någonsin tagit så mycket betalt.
Det kan vara så enkelt att den förra ägaren valde att gå back på klippningen för att få en återkommande kund, när man istället betalar vad det kostar, ja då drar det iväg. Samma sak för din syster, hon mycket räknar hon på sig själv i timpenning? Det är en väldig skillnad att göra jobbet själv som egen företagare eller ha en anställd som ska göra jobbet.
 
Var det exakt samma typ av OP som tog lika lång tid?
Det går inte att jämföra narkoser sådär om det inte handlar om exakt samma ingrepp, samma tidsåtgång och samma narkosutrustning.
Det är som att jämföra hur mycket ett kamremsbyte på en Opel kostar på en stor bilverkstad och hur mycket en plåtskada kostar på en Volvo hos lilla bilverkstaden i byn.

Jag vet förstås inte vad för typ av utrustning som använts, det tror jag inte att någon vardaglig djurägare har koll på. Tidsmässigt är de lika men inte ingreppsmässigt, dock involverade det juvertumörer varav boxern (den billiga) hade fler.

Jag tycker nog inte att jag som ägare ska behöva be om en utrustningsspecifikation. Den billigare veterinären hade även kunnat ta emot shih-tzun så uppenbarligen har hen utrustningen som behövs.
 
Men förra ägaren tog 600kr, det är ju det som är poängen? Varför skulle det plötsligt skilja sig i antalet skär och tidsåtgång som gör det skäligt nog att höja till 1400 kr?! O_o

Min syster är trimmare. Hon har aldrig någonsin tagit så mycket betalt.
Jag skulle säga att förra ägaren tog för lite betalt.
Hoppas att din syster inte sederar djuren hon klipper. De flesta katter som kommer in till klinik för klippning går inte att klippa vakna. Många är också så fulla med tovor att det tar väldigt lång tid.
 
Det kan vara så enkelt att den förra ägaren valde att gå back på klippningen för att få en återkommande kund, när man istället betalar vad det kostar, ja då drar det iväg. Samma sak för din syster, hon mycket räknar hon på sig själv i timpenning? Det är en väldig skillnad att göra jobbet själv som egen företagare eller ha en anställd som ska göra jobbet.

Jag förstod det som att det var en veterinärklinik. Då är det nog inte kattklippningar man går under för.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 488
Senast: Hazel
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 632
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Jag är 22 år gammal och har varit sjukskriven i 4 år. Kraschade med ork, har fortfarande inte fått någon tydlig diagnos men läkarna...
2
Svar
36
· Visningar
4 152
Senast: MiaMia
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 674
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp