Bukefalos 28 år!

"Det kliar i rumpan!"

Freyja_bus

Trådstartare
Hej!

Sen tre dagar tillbaka har My vid flera tillfällen nattetid sagt att det kliar i rumpan och varit ledsen. Jag tänker genast springmask, men har inte sett någonting som tyder på det (jag har kollat ordentligt:D). Hon har sagt det en gång på morgonen ( i morse) annars enbart på natten. Första natten tänkte jag att det var för att hon behövde bajsa, vilket hon gjorde morgonen därpå. I går natt var det inte så farligt, hon vaknade någon gång på natten och sa att det kliade och var jobbigt, men hon somnade om snabbt.

Nu i kväll blev hon hysteriskt ledsen när hon la sig i sängen och grät och sa att det kliade i rumpan, och så pruttade hon massor. Hon somnade ganska snabbt ändå, men nu har hon vaknat två gånger redan och varit jätteledsen. Det är liksom som att hon blir superledsen helt plötsligt och kastar sig omkring i sängen som om hon har myror i brallan, och sen går det över och hon slappnar av och man tror att hon ska somna, och sen gör hon likadant igen några gånger. Nu sover hon igen, men hon kommer nog vakna snart om en stund...

Vad har ni för erfarenheter? Vad kan det vara om det inte är springmask? Kan man behandla mot springmask även om man inte vet säkert om det är det? Är det farligt menar jag?

//Julia
 
Sv: "Det kliar i rumpan!"

Min bästa kompis dotter kliade sig massor i rumpan häromkvällen. De kunde inte se någon mask o ringde sjukvårdsupplysningen. De fick rådet att behandla mot mask ändå.
 
Sv: "Det kliar i rumpan!"

Här finns det iaf receptfritt på apoteken, en banansmakande kräm som båda mina barn svalt utan problem. Min farmaceut menar att på många ställen i Europa avmaskas barn regelbundet. Jag här gjort det två gånger på sam i samband med rumpkliande och det här hjälpt.

Hoppas det löser sig fort!
 
Sv: "Det kliar i rumpan!"

precis samma sak som ts skriver har hänt vår 3-åring. vi hittar ingen mask men vc trodde på det och sa avmaska ändå vilket vi gjorde och det blev bra.
 
Sv: "Det kliar i rumpan!"

Tabletterna heter Vanquin och Vanquin vill jag minnas finns på flaska också som man droppar i vatten/dricka. Vet inte om krämen heter samma.

Glöm inte att man skall upprepa behandlingen efter 3-4 veckor.
 
Sv: "Det kliar i rumpan!"

Oooooh jag minns den röda drickan man fick när man va liten och fått mask :crazy: kaskadspydde av den så det va rött överallt. När de ersattes av de röda tabletterna var det en otrolig lättnad..

Hoppas det löser sig för lilltjejen, minns hur jobbigt det va än idag!
 
Sv: "Det kliar i rumpan!"

Det räcker att det är EN mask så är det otroligt obehagligt (hade mycket problem som yngre). Om man har tur och det gått lång tid så det är många maskar kan man se dem i bajset, men tyvärr har det gått rätt långt då.

Om mina barn klagar på kli och jag inte kan se något t.ex. att det är rött eller dåligt torkat, så får de Vanquin som jag alltid har hemma, vet själv hur otroligt obehagligt det är.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 469
Senast: Hazel
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 503
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Min hund (7 månader) väljer att somna någonstans ute i lägenheten men vi har dörren öppen till sovrummet så han kan komma in till oss om...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 709
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 237
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp