Bukefalos 28 år!

"Det tar längre tid för senor och ligament

Sv: "Det tar längre tid för senor och ligament

Den vi har våran häst hos fick in en lovande treåring som den tidigare tränaren inte fick någon ordning på för hon var så stissig... Hon hade väldigt lätt för sig och så en dag berättade ägaren att de hade "testat" henne som tidig tvåråing och kollat hur fort hon kunde springa... Hon kom ner på 10 tider men huvudet tog total stryk... Hon kom till start mot slutet av fyrårings säsongen men blev aldrig riktigt stabil... Sen flyttade ägarna henne för att det tog för lång tid innan hon vann lopp... Men som våran tränare säger, han skulle hellre sluta med hästar helt än ta in en häst åt den ägaren igen...

Våran lillskrutta som är tre nu togs ju väldigt lugnt som tvååring just pga att hennes syskon har varit lite ostadiga i skallen, men hon klarade både premie och kval på fina tider som tvååring, men sent på året förstås. Sen blev hon som jag har skrivit tidigare skadad i ett provlopp när hon snubblade och trampade sönder sig själv... Så hon kom ju inte igång igen förrens nu i höstas...
 
Sv: "Det tar längre tid för senor och ligament

Jag tvivlar inte på att det finns tvååringar som kan springa i 10-tempo... Det finns säkert någon som öppnat 10 första femhundra i ett tvååringslopp även här i Sverige. De individer som är färdiga för att springa sådana tider så tidigt är nog sällsynta...

Min fråga till Gammeln var egentligen om det finns någon tvååring som har gått 10-tid över distans i tävling.
 
Sv: "Det tar längre tid för senor och ligament

Jag säger inte att du skulle.Det vara bara ett exempel om att man vet aldirg hur en häst varit under andra förhållanden.Han kanske inte tjänat en krona.Han kanske vunnit Kriteriet?
 
Sv: "Det tar längre tid för senor och ligament

en fd arbetskompis brukae bränna på i 09 tempo med sin 2 åring. jag höll på att tappa hakan å hjag hörde hur hoin körde sin stackars häst . ja ni kan ju gissa hur det gick med den h'ästen..
 
Sv: "Det tar längre tid för senor och ligament

En av våra mer namnkunniga tränare höll föredrag för oss B-tränare förra året och berättade hur det gick när han hade en lovande tvååring som han testade för tidigt på distans. Han trodde att hästen skulle klara det och ville testa vad den gick för men det blev helfel.
I dåläget hade han inte ens lyckats kvala hästen för han blev helt knäckt. Bra och klokt av honom att våga stå för och berätta om sina misstag...

Jag har för mig att den kom tills tart till slut (i år) men har ingen koll på hur han gått.

/// ghost
 

Liknande trådar

S
Distans Nedan följer en artikel som jag har skrivit och tänker använda i en studiecirkel för vuxna. Det kan när man börjar rida distans vara...
2
Svar
24
· Visningar
4 710
Senast: annoj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp