Bukefalos 28 år!

"Det tar längre tid för senor och ligament

Sv: "Det tar längre tid för senor och ligament

stally skrev:
än för muskler att värmas upp tillräckligt-därför är uppvärmningen en otroligt viktig del av träningen" :banana:

Om detta och mycket annat,ger Åke Svanstedt och Kari Lähdekorpi sina träningstips,i vinternumret av travronden. :bow:

Verkligt kul och intressant läsning så här i vintermörkret. :bump:

Kungen ja :angel: ..........säger han inte att klynchet ska bort också :D .................eller får man konstatera detta själv :angel:
 
Sv: "Det tar längre tid för senor och ligament

Gammeln skrev:
Kungen ja :angel: ..........säger han inte att klynchet ska bort också :D .................eller får man konstatera detta själv :angel:

Om Alla strippar sina hästar på skor, käk och skydd och kör 45 minuter uppvärmning och sedan intervaller på 10 sek tung rakbana, då kommer nog travsporten att ta ett stort steg framåt? :D
Ja, åtminstone för den som lyckas ta sig till start? ;)

Kan man ana en och annan förutfattad mening hos en gamling som dig??? :rofl: :rofl: :rofl:

För en ordallergiker skär förresten ditt favoritord i både ögon och hjärna. :eek: :eek: :eek: Jag är övertygad om att det är något uppfunnet ord som jag hoppas inte spridet sig i riket.
Men jag vet att jag är lite känslig på den fronten... :crazy: (Måste jobba på det)

/// ghost
 
Sv: "Det tar längre tid för senor och ligament

Hmmm, å sen är det väl ingen hemlighet att alla våra "kungar" inom travet har en ganska stor del hästar "vi aldrig får se"...men det syns inte så mycket när dom har så stort material....

Jag har sett många fina hästar som aldrig får "chansen" pga för hård matcning....dom som klarar matchningen syns...men sen finns dom som kanske skulle ha "väntat" ett halvår istället och kanske blivit lika bra, men istället står dom på skadelistan....
 
Sv: "Det tar längre tid för senor och ligament

Ursäckta en Stockholmare............. :o

Vad e klynchet.......... :crazy:

Tack Ghost,nu tror jag att jag förstår................... :)
 
Sv: "Det tar längre tid för senor och ligament

Ja det e klart,många faller bort........ :cry:

Men jag tycker endå det är trevligt att Kungar delar med sig av sina kunnskaper till pöbeln......... :D
 
Sv: "Det tar längre tid för senor och ligament

hur hög magnetstyrkan ska vara beror ju lite på i vilket syfte man använder dem. t.ex. vet jag att just de där magnetplattorna har fungerat jättebra på en häst som fick en blödning i gaffelbandet (eller var det senan?), han var tillbaka i träning efter ca 4 v. (istället för 3 månader som veterinären hade föreslagit).
man kan ha en relativt låg styrka om man använder skyddet dagligen under flera timmar (t.ex. paddar, täcken o.likn.) medans specialskydd som kanske har en styrka på upp till 2500 Gauss bara bör användas vid vissa tillfällen.
vill någon veta mer så finns mer info på: www.xn--vstirnningen-gcb0x.se
 
Sv: "Det tar längre tid för senor och ligament

martha skrev:
...dom som klarar matchningen syns...men sen finns dom som kanske skulle ha "väntat" ett halvår istället och kanske blivit lika bra, men istället står dom på skadelistan....

Men det beror ju på heta hästägare. "Är det inte startklart snart"........."Nu måste ju hästen ut"............."Nä nu chansar vi"............"Vi provar, om inte annat får ju hästen ett lopp i kroppen". Klart att det känns i plånboken att behöva paya 6 mån gånger träningsavgiften/månad, istället pressar man tränaren med sina superheta kommentarer. Man vill se sin häst i programmet, skitsamma om det har 1 eller 6 månader kvar, den har ju visa kapacitet i träningen ..........ju...........så varför skulle den inte vara startklar :D .............dessutom vann den ju ett provlopp för 3 veckor sedan :rofl: ...............och den gick 15 sista 5.............okörd :rofl: ...........klart den är startklar :banana:
 
Sv: "Det tar längre tid för senor och ligament

Nja, det där är en sanning med modifikation...såna ägare finns ju...men många kommer inte ens i närheten av start....dom är slut redan innan premie o kval....
 
Sv: "Det tar längre tid för senor och ligament

Bra ändå att de avskaffade premien för kval av tvååringar. I år slipper man se alla ofärdiga tvååringar som skulle ut i kval alldeles för tidigt...
 
Sv: "Det tar längre tid för senor och ligament

Ja...på ett sätt, jag brukar aldrig hetsa för premier...men det ligger en till last om man skal sälja...tyvärr...
 
Sv: "Det tar längre tid för senor och ligament

solros skrev:
Bra ändå att de avskaffade premien för kval av tvååringar. I år slipper man se alla ofärdiga tvååringar som skulle ut i kval alldeles för tidigt...
Skulle inte det återinföras nästa år?
 
Sv: "Det tar längre tid för senor och ligament

Det hoppas jag ;) .
Men det där emd kvalpremien är ju både på gott och ont.Jag har sett en hel del eländiga hästar med :crazy: .Samtidigt är det en morot för en hel del sega amatörer att börja träna sina hästar i tid och ge dem en ärlig chans :) .
 
Sv: "Det tar längre tid för senor och ligament

Det finns helt klart både för- och nackdelar med premier. Tidigare år har jag sett många tvååringar som inte var klara för att gå kval provas vecka efter vecka bara för att få premien, det var ett elände att se. :crazy: Men visst, det finns många tvååringar som går kvaltider med bravur. :)
 
Sv: "Det tar längre tid för senor och ligament

Lines skrev:
Det hoppas jag ;) .
Men det där emd kvalpremien är ju både på gott och ont.Jag har sett en hel del eländiga hästar med :crazy: .Samtidigt är det en morot för en hel del sega amatörer att börja träna sina hästar i tid och ge dem en ärlig chans :) .

jag är en sån seg amatör...tenacious gick sitt första banjobb som 3,5 åring , och kanske det var det 10:e i hela hans liv.....trots det så kvalade han 4 månader senare...och han har aldrig varit behanslad i en led...MYCKET långsamt gick han....
 
Sv: "Det tar längre tid för senor och ligament

Man kan alltid se saker från flera håll.Du får ju aldrig veta hur bra eller dålig han blivit om du kastrerat och börjat snabbjobba honom nåt år tidigare ;) .
 
Senast ändrad:
Sv: "Det tar längre tid för senor och ligament

solros skrev:
Men visst, det finns många tvååringar som går kvaltider med bravur. :)

Å så har vi dom amerikanska 2-åringarna som går 10, 11, 12 tider :rofl:..........å som vi sååååååå gärna vill köpa över :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: "Det tar längre tid för senor och ligament

Gammeln skrev:
Å så har vi dom amerikanska 2-åringarna som går 10, 11, 12 tider :rofl:..........å som vi sååååååå gärna vill köpa över :angel:

...som aldrig går ett steg till när dom väl är här :angel:
 

Liknande trådar

S
Distans Nedan följer en artikel som jag har skrivit och tänker använda i en studiecirkel för vuxna. Det kan när man börjar rida distans vara...
2
Svar
24
· Visningar
4 710
Senast: annoj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp