Bukefalos 28 år!

"Det tar längre tid för senor och ligament

S

stally

än för muskler att värmas upp tillräckligt-därför är uppvärmningen en otroligt viktig del av träningen" :banana:

Om detta och mycket annat,ger Åke Svanstedt och Kari Lähdekorpi sina träningstips,i vinternumret av travronden. :bow:

Verkligt kul och intressant läsning så här i vintermörkret. :bump:
 
Sv: "Det tar längre tid för senor och ligament

De är ju båda väldigt noga med uppvärmningen. :bow: Det är nog ingen slump att senskador äv VÄLDIGT ovanligt hos Kari... kanske samma hos Åke?

Jag tycker båda två är väldigt duktiga sen får folk kalla det tur om de vill... :smirk:
 
Sv: "Det tar längre tid för senor och ligament

Jo det är ju givetvis skador på deras hästar oxå,men för mej och gubben kändes det bra att få dokumenterat,vi har "fånat" oss med allt skrittande....

Annars får man ju tillstå att hästmaterialet är en stor bit.

Men känns kul att de inte gör hemlighet av sina träningsmetoder,utan bjussar på det! :bow:
 
Sv: "Det tar längre tid för senor och ligament

Jag brukar försöka värma ordentligt före träning, men före lopp kan det ju bli begräsat med tid... så därför har jag på Liniment och lindar benen många timmar för start. Inbillar mig att den ökade blodcirkulationen Hjälper mycket! Det var då länge sedan BR var "blöt" i benen efter lopp!

Kul det där KL skrev om att vi finnar är "dåliga" hästägare.... pga tålamodsbrist :D :D Känner igen det lite :angel: Tur att jag har en sambo som bromsar mig i BR:s Matchning, annars hade nog han varit rätt slut nu!!
 
Sv: "Det tar längre tid för senor och ligament

Vi brukar alltid skritta Clown innan han värms,dels har det gjort honom lugnare,men vad spelar det för roll vi har ju kört bort poängen så vi verkar inte lyckats någe vidare...... :angel: :p

Sedan skrittar vi alltid med vagnen kvar i minst 10 min efter....Så han ska va cool i stallet,det har oxå varit en bra sak för honom.

Tur du har frugan som e med å bromsar.....känner igen läget! :rofl:
 
Sv: "Det tar längre tid för senor och ligament

jag kör med magnetpaddar...enl vetenskapliga studier så ökar det blodcirulationen med dryga 40%....har alltid på innan jobb och innan start :D *fuskmartha*
 
Sv: "Det tar längre tid för senor och ligament

Fy på dig din fuskis, jag ska göra vad jag kan för att det ska komma med på karenslistan... :p :rofl:
 
Sv: "Det tar längre tid för senor och ligament

martha skrev:
jag kör med magnetpaddar...enl vetenskapliga studier så ökar det blodcirulationen med dryga 40%....har alltid på innan jobb och innan start :D *fuskmartha*

Har du erfarenhet av sånna där paddar man kan sätta med kardborre innanför täcket?
 
Sv: "Det tar längre tid för senor och ligament

Jag masserar en häst som har B/T täcke och det verkar funka iaf...
Har gjort lite "experiment" med magnetgrejor (på mig själv då) så det vet jag höjer blodcirkulation iaf.
Tänkte mest om du/ngn använt dom där paddarna, för det står ingen styrka på magneterna i dom... Och hur hållbarhet m,m är.
 
Sv: "Det tar längre tid för senor och ligament

nej, dom har jag inte använt..men vart kommer dom ifrån?? man måste ju få veta vad det är för styrka på dom..
 
Sv: "Det tar längre tid för senor och ligament

ska man ha på muskler skall ju styrkan vara mellan 700-1000 gauss, är väl normalt.
 
Sv: "Det tar längre tid för senor och ligament

martha skrev:
nej, dom har jag inte använt..men vart kommer dom ifrån?? man måste ju få veta vad det är för styrka på dom..
:angel: Finns bla hos dom som du skickade länk till.... :angel:
 
Sv: "Det tar längre tid för senor och ligament

Hupp.. såg nu att det vist står styrka på dom... Magnetplattor heter dom, men det var "bara" 500 gauss.
Räcker det för att ex "förvärma" rygg, bakbens musklerna i transporten på väg till tävl?
 
Sv: "Det tar längre tid för senor och ligament

Jag tycker det är lite dåligt, men det kanske funkar ändå...täcket har ju bara 700, men i gengäld då 120 magneter....
 
Sv: "Det tar längre tid för senor och ligament

Det räcker gott och väl, mest är inte alltid bäst. De magneter jag säljer och använder har en styrka på 170/240 gauss. Det är förvisso ben- nackmagneter men även de ger ju ökad blodcirkulation i stor del av hästen, nu har jag bara bild med en magnet på ett ben efter 30 min användning. Men ni kan ju se efter och dra era egna slutsatser om villken verkan de gör.
th_Bild013.jpg

(Ursäkta den dåliga kvalitén, kan ta med fler och bättre bilder sen om någon är intresserad.) Magneten sitter på Vä. fram och bilderna till vänster är innan och de högra är efter 30 min.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "Det tar längre tid för senor och ligament

Är intreserad... skicka bilden direkt till mig kanske det blir bättre...
tror min mailadress finns i min press!
 
Sv: "Det tar längre tid för senor och ligament

för mej och gubben kändes det bra att få dokumenterat,vi har "fånat" oss med allt skrittande....
Och här inne på detta forum så har man i princip blivit hånad för att man skrittat och menat att skritten är bra... :angel:
 

Liknande trådar

S
Distans Nedan följer en artikel som jag har skrivit och tänker använda i en studiecirkel för vuxna. Det kan när man börjar rida distans vara...
2
Svar
24
· Visningar
4 710
Senast: annoj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp