Detta med fodringstider...

lizzie

Trådstartare
Vart i litteraturen hittar man information om vad som gäller för hästars fodringstider?? Det är ju bra om hästar kan få mat så ofta som möjligt pga att de har lite magsäck osv. Och i vårt stall försöker vi se till att tiden mellan kvällsmål och morgonfodring inte blir mer än 10 timmar.

Eftersom jag är ordförande i vår förening så hade jag en desperat förälder i telefonen igår, som är helt förtvivlad över fodringstiderna i deras stall. Klubben hur ut stallplatser på anläggningen och det finns 3 olika stall. I mammans stall har de problem med att de kvällsfodrar för tidigt. Så tidigt att de inte hinner jobba med hästen, allstå de har kommit ner kl 18 och då står hästarna och äter sin kvällsmat :eek: sedan får de inte morgonmålet förräns kl 08 dan därpå. De har en regel som säger att kvällsmaten är OK att ge kl 19 eftersom folket i stallet tycker det blir för sent annars.

Mitt dilemma!! Jag tycker inte att det är någon bra hästhantering som klubben kan stå för och ska ta upp detta med stallansvarig. Stallansvarig har dock gått en hästskötarutbildning och borde veta bättre. Nu vill jag veta exakt vart jag vänder mig för att få reda om det finns några riktlinjer för vad maxtiden är mellan fodringar!!

I detta stallet är det människornas bekvämlighet som styr! De är dessutom 7 st så alltså handlar det om att de måste kvällsfodra 1 kväll i veckan för varje hästägare!!! Kan omöjligt vara så svårt att prioritera bort en TV-kväll i veckan :confused:

Eller är detta något som jag inte ska lägga mig i???

Vad tycker ni?
 
Hej!
Det här med fodrings tider kan du läsa mer om i den nya utfodringsboken som heter Hästens näringsbehov och utfodring. Det är inte vilka tider man ger foder, utan hur lång perioden är mellan det att hästen ätit upp och får ny mat som är viktig. Den perioden bör inte vara längre än 4 tim. Så om man utfodrar hästen kl 19.00 och ger MYCKET grovfoder då är det ok. Vad är det som säger att man inte kan ta ut och rida sin häst trots att den har mat (grovfoder)inne?? Hästen kan ju äta upp maten efteråt. Lycka till :banana:// Carola
 
Jag kanske inte var tydlig, men de har då alltså nattat hästarna kl 18.00. Alltså stängt och släckt stallet.

Jag vet att egentligen inte ska gå mer än 4 tim mellan varje fodring, tyvärr så är inte det realistikt att genomföra för natten. :D

Dessutom är det inte alla hästar som kan stå på fri tillgång till hö pga av olika orsaker. Och vad är stor grovfodergiva på kvällen?? Min häst får 8,5 kg hö per dag + 2 kg lucern hack. Detta ska fördelas på 4 måltider...

När de andra stallet får sin kvällsmat, står våra och forfarande mumsar på sin em-mat...
 
tycker att det låter väldigt tidigt att natta hästanra vid 18.00 på kvällen. Tycker aktiskt att en kväll i veckan itne borde vara något problem. Att fodra vid 21.00 tycker ajg är mer lagom...

Är hästägarna så lata så borde de kanske inte ha häst?

tycker du ska stå på dig...hästarnav väl går före ägarnas!
 
Har varit i kontakt med en lärare på lantbruksskolan här i stan. Tyvärr finns det inga riktlinjer på hur hästarnas foder ska fördelas över dagen. Finns inget som säger att hästarna dör om de får kvällsmat kl 18. Det enda som är att man ska fördela målen så spritt som möjligt över dygnet. Till sist är det ändå hästägarans ansvar.

Frågan är ändå? Ska jag som ordförande lägga mig i detta och ta upp det på styrelsemötet, eller är upp till varje stallansvarig att bestämma själva.

Jag vill ju att klubben ska stå för god hästhantering, och jag anser att kvällsfordra kl 18 inte är god hästhantering.... :crazy:
 
Hur är fodringarna i övrigt spridda? Hur fodras det i de andra stallen på anläggningen?

Kan man inte ha en gemensam policy ang fodringstider så att det är lika i alla stallen?

Innan 21 skulle jag inte acceptera sista fodring när hästarna får 2-4 kg hö/giva. Det blir så många timmar med tom mage då..

Det jag INTE kan förstå är hur folk kan vara där EFTER nattning, men nattningen ändå ligger så tidigt. Är det bara VISSA som nattar tidigt eller vad?
 
tycker att du ska ta upp det på styrelsemötet...håller med dig! att fodra natthö vid 18.00 är ingen god hästhantering. Höet är slut till 21.00 och sen ahr de ignet att äta förrän de får foder på morgonen...låter itne bra i mina öron
 
Finns 3 stall på anläggningen. De andra 2 stallen fodrar likartat:
Frukost och utsläpp: mellan 7-8
Lunch: mellan 11-14
Em och insläpp: cirka kl 17
Kvällsmat: Inte för kl 20.30, men helst 21.00 eller senare

Stallet som fodrar tidigt ger frukost kl 8, tidigare fick de inte lunch - det har de bröjrat med nu.
Insläpp 16.00
Kväll kl 19 och så är det någon som tydligen ger kväll kl 18 när hon ändå är klar med sin häst och vill åka hem.

Mamman som ringde mig påpekade just att problemet är ju att det har varit nattat hos hästarna när de kommit strax efter kl 18 och så har dottern fått åka hem igen utan att motionera sin häst. Dottern vill naturligtvis inte gå in och störa hästarna när det blivit släckt.

Jag kan faktiskt inte förstå varför de har som policy att ge hästarna kvällsmat 19. Visst det är några som jobbar kontorstid och de ger ju hästarna mat vid 20.30-tiden någon gång i veckan. De är ju faktiskt 7 st i stallet så det är 1 kväll i veckan som de behöver åka dit lite senare.

Det är ju dock lite känsligt att ta upp... tjejen som är stallansvarig har ju gått hästskötarutbildningen, men det är hon som satt fodringstiderna... :confused:

Varje stall sköter sig själv och delar på passen osv. Men jag tycker ju ändå att när det gäller fodringstider så ska de anpassas till djurens behov - inte för människans bekvämlighet!

Helt lätt är inte detta... kommer ju säkert få ett antal sura personer på halsen, som tycker att jag lägge rmig i... :crazy:
 
Jo, jag vill ta upp det på styrelsemötet, men det hade varit bra att ha lite hårda fakta på fötterna. Mötet är på söndag och jag hinner inte köpa Plankes senaste bok heller.

Så om någon har nått material de kan maila till mig, eller hänvisa till en serös webbsida så skulle jag vara tacksam! :D
 
Hej lizzie!

Jag har ingen aning om denna sida är till någon hjälp, jag har inte läst igenom allt :o men du kanske kan hitta något att använda dig av?
http://www.qc.nu/minqc/hastfakta.html

Jag har för mig att jag läste i någon folder gällande djurskydd från länsstyrelsen (?) och där var rekommendationera max 6 timmar mellan fodringarna - helst oftare.
 
Har kollat upp djurskyddslagen och de rekommendationer som finns. Det enda som är skrivet är att man helst ska efterlikna hästarnas naturliga ätbeteende. Pratat med en djurskyddsinspektör och hon rekommenderade att vi inte skulle ha mer än 10 timmar mellan kväll och morgon.

Dock spelar det ingen roll vad jag anser :crazy: eftersom den ansvarige i stallet tycker att det är helt OK att kunna fodra kl 19 eftersom det tydligen är problem för folket i stallet att vara kvar längre. :confused:
 
Ge den stallansvarige sparken... :devil:
Nej, skämt åsido, 10 timmar mellan fodringstillfällena är åt helskotta för lång tid!! Men det vet du ju redan. Jag har faktiskt inget bra förslag på litteratur i ämnet, även om det inte borde vara så svårt att få tag på. Detta med hästens matspjälkningsapparat är ju inte direkt ett dunkelt mysterium!

Jag hoppas att du lyckas övertyga den stallansvariga om hur viktigt det är för hästen att inte behöva leva nästan halva dygnet på tom mage...
 
Det beror ju på hur mycket mat de får.

Våra fodras ungefär två gånger om dagen men de har fri tillgång, så tiden de är utan mat är väldigt kort och det är den som räknas, inte hur ofta de får mat.
 
varför kan hon inte rida efter att de har släckt i stallet? ja menar.. hästarna sover ju inte direkt så tidigt på kvällen! och om de får mat så tidigt är det ju bara bra att hon rider efter dom har fått den så räcker den lite längre...
 
När jag stod i stall där vi ville fodra olika tider på kvällen gjorde vi som så att var o en fodrade själv sin kvällsfodring. Våra hästar vande sig snabbt vid att de bara fick mat av SIN matte o ingen annan så de verkade inte alls berörda eller stressade av det heller. Om hästarna i alla år har haft mat samtidigt som grannen kanske det kan vara lite svårt. Visst tittade våra hästar när grannen fick sitt hö, men de visste att det inte var deras tur just då så att säga.

Om jag hamnade i ett sånt stall som beskrivs skulle jag antingen byta stall eller helt sonika åka ut ge min häst en senare fodergiva varje kväll. Man kan ju lägga fram litegrann så att den får ngt kg när de andra får mat o sen ge den stora givan senare.
Om hästarna står på fräsch halm så är ju det i o för sig okej - då kan de äta av detta under natten.
 
Jag tycker ägarna till hästarna i en demokratisk anda skall komma överrens om vilken tid som är mest lämplig att fodra kväll. Om det är en person som vill fodra tidigare än alla andra så får denne anpassa sig.

Om inte alla har varit hos sin häst ännu när kvällsfodringen har skett behöver man ju inte släcka stallet - det kan ju den som går sist göra.

Lycka till
 
Visst är det mängden mat som är viktigt och hur länge de har att äta! Dock får inte hästarna fri tillgång.
 
Vi diskuterade det hela på styrelsemmötet, men fick inget gehör :crazy: Enligt stallansvarige så får hästarna den största stråfodergivan på kvällen och det går absolut inte att ge hästarna mat så sent som i de andra stallen. Det är ett par stycken i deras stall som fodrar sent, vilket innebär att hästarna kan få sin kvällsmat allt ifrån kl 19 till kl 22...

Det kommer sluta med att vissa lämnar stallet...
 
Det är väl typ så det har gått till. Den som INTE är nöjd med vad de har bestämt ringde alltså till mig eftersom jag är ordförande i föreningen.

Resten av styrelsen tyckte dock inte att det är styrelsens ansvar att se till att vi har bra rutiner på anläggningen... :crazy:

Det ÄR svårt i kollektivstall när saker och ting inte funkar. Är ju också anledningen till att jag själv precis har flyttat från ett av kollektivstallen på anläggningen och flyttat in i ett litet privat stall där vi bara är 2 stycken. SÅ SKÖNT att få rå sig själv :D Mycket lättare att komma överens med bara 1 person till om hur man ska ha det i stallet istället för 5 pers till... ;)
 
Då får dom väl ta o dubbla hömängden, i travstallar så fodras det ju vid ca 16...men då har hästarna nästan en hel bal med hö inför natten..man kan ju inte begära av personalen att dom skall klippa dygnet med en kvällsfodring.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 676
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Jag har haft 3 stycken inhyrda i mitt stall nu under drygt 1 års tid. Nu sa jag upp dem efter mycket tjafs ifrån deras sida ang...
Svar
5
· Visningar
1 656
Senast: Dandylinn
·
Hästmänniskan Hej! Jag behöver lite råd,förslag och även skriva av mig lite. så den som orkar läsa allt är guld värd :bow: På skolan har vi så...
2
Svar
30
· Visningar
3 159
Senast: Gotthard
·
Anläggning Sålde min gård för att flytta in till stan och ha mina två tävlingshästar inackorderade och för att öka möjligheten till träning...
2
Svar
28
· Visningar
3 831
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp