Detta med fodringstider...

Det är inte alltid så himla enkelt att kunna fodra sent, framför allt inte om det är anställd personal som gör det. Den kostar ju pengar... ;) Detta handlar dock om ett kollektivstall där hästägarna själva har hand om alla pass.

Problemet är också att inte alla hästar kan ha fri tillgång till hö - de blir feta helt enkelt :smirk: Eller så kan man ha samma problem som jag - skeva värden på höt så man KAN INTE ge fri tillgång av höet.

Har hästen något att äta hela tiden så är det ju inget problem ;)
 
Jag säger bara en sak, FODERAUTOMATER :bump:. Ladda maten när du vill och den pytsar ut när du så önskar :bow:
 
Mycket bra idé :) Frågan är om det finns pengar till det... klubben är ju inte rik direkt :smirk:
 
Vi gör så här....

Morgon hö ca 07.00-08.00
Lunch hö + kraftfoder 12.00-13.00
Middag hö 16.00-17.00
Natta hö 21.00-22.00+ halm till natten

Emellan fodringarna har de fri tillgång till halm,(kornhalm) som de gärna står och tuggar i. Jag har dem på lösdrift.

Sam
 
Varför inte ta upp frågan på ett möte och tala om vilka fördelar en foderautomat har och att denna lösning skulle innebära att man äntligen slipper allt tjafs :). Varje hästägare kan ju ladda automaten vilken tid som helst under dagen och så löser dom ut som sista utfodring tex kl 24.00 på natten. Sista manuella utfodring kan ju ske tex kl 19 eller kl 20. Jag skulle höra om inte varje hästägare skulle kunna sponsra sin egen automat. Dessutom skulle ni ju få mängdrabatt då ni köper in dom tillsammans.
 
Du får gärna PM:a mig om vart jag hittar info om foderautomater, så kan jag ta upp det på nästa styrelsemöte! Tyvärr tror jag INTE att hästägarna är villiga att bekosta detta själva, det är sådant som de tycker klubben ska betala :smirk: Kan ju i alla fall vara värt att lägga fram ett alternativ eftersom det finns de som vill fodra mycket senare än vad de gör nu.
 
Rekomendera " Ett sunt hästliv" Där står mycket, inte bara om fodring. Finns att köpa på internet sicka ett privat meddelande om du vill ha adressen!
 
Jag vill ju att klubben ska stå för god hästhantering, och jag anser att kvällsfordra kl 18 inte är god hästhantering.... :crazy:

Normalt sett så nattar jag hästarna vid 21-tiden, men jag måste säga att jag faktiskt har nattat hästarna vid 18-tiden någon gång ibland oxå (inte ofta men ändå) då jag haft stallsysslorna helt själv. Jag har gjort det några gånger när hästarna fått "vilodag" och det varit riktigt ruggigt och jobbigt väder. Det syns även på hästarna att de är trötta och inte vill något annat än att bara äta och sen sova ;) Har slängt åt dem massa hö (mer än 10kg /häst) å sen så har jag släckt och låst för natten. Tycker inte dom verkar ha lidit över det? Fast det förstås... det är kanske skillnad om man gör så ofta då det stör träningsrutinerna för de andra i stallet. Dessutom skulle det inte funka för mej heller... kommer sällan in från stallet före 22 (så det är lååånga dagar) :smirk:
 
... fast ska man fodra var 6:e timme hinner man ju knappt ens sova :(... ZZZZZZZZZ ;)

Och, som sagt, det viktigaste är att det inte går ör långt mellan att pålle ätit upp tills han får ny mat.

Själv kvällsfodrar jag vid 22 o morgonfodrar vid 7. Funkar bra. Inte spec utsvultna på morg. De får mellan 3 o 12 (!) kg hö på kvällen beroende på häst.
 
Jordbruksverkets hemsida (eller vad det heter) kanske det står på.

När jag stod i ett stall :angel: så hade vi frukost kl 8 och kvällsmat kl 20. Hörde att om någon kontrollant kollade så skulle de anmärka på det om det var mer än 12 timmar mellan fodringarna, men jag vet inte om det är så.

M.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 678
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Jag har haft 3 stycken inhyrda i mitt stall nu under drygt 1 års tid. Nu sa jag upp dem efter mycket tjafs ifrån deras sida ang...
Svar
5
· Visningar
1 656
Senast: Dandylinn
·
Hästmänniskan Hej! Jag behöver lite råd,förslag och även skriva av mig lite. så den som orkar läsa allt är guld värd :bow: På skolan har vi så...
2
Svar
30
· Visningar
3 159
Senast: Gotthard
·
Anläggning Sålde min gård för att flytta in till stan och ha mina två tävlingshästar inackorderade och för att öka möjligheten till träning...
2
Svar
28
· Visningar
3 831
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp