Detta med torrfoder alltså. Suck.

kahe

Trådstartare
Måste be er kloka människor om råd i denna foderförvirring.

Jag blev för tre veckor sen (ganska spontant) ägare till två underbara kattungar som jag verkligen avgudar. Eftersom jag är totalt nybörjare på detta med katter så försöker jag läsa och lära mig så mycket som möjligt, men det är ju så jäkla knepigt!

Okej, såhär: Först insåg jag att whiskas etc. (den mat som man köper i mataffären) inte var något att ha. De skulle överleva på det, men inte mer än så. Nästa steg var alltså att besöka djuraffären och köpa Royal Canin Kitten, som jag hade förstått var bra. Men när jag nu läser på så är RC inte heller duglig föda för en katt; för lågt köttinnehåll, innehåller spannmål osv.

Jag som precis hade tänkt att "okej, RC är dyrt, men överkomligt". De högkvalitetsfoder som rekommenderas på olika kattforum kostar ju typ 74 spänn kilot :eek:

Min fråga alltså:
Är dessa supermegabra men svindyra foder nödvändiga för (inne)kattens välmående, eller kan en katt käka RC eller motsvarande hela livet och vara perfectly fine med det också? (Naturligtvis får de blötmat också då och då, men torrfoder kommer att vara deras huvudsakliga föda.)

Förlåt för långt och svamligt inlägg! Hoppas att ni har lite input här :)
 
Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

RC är ett skräpfoder, det finns andra i lägre prisklass med bättre innehåll... Om jag inte minnst fel är många av RCs sorter mer eller mindre identiska med tex Mjaus torrfoder som väl kostar hälften så mycket?

Jag är mest nöjd med Oliver, som har högt köttinnehåll och är fritt från både vete och fisk. Övriga "högköttfoder", Orijen och Eukanuba, innehåller båda två fisk.

Själv föredrar jag att hålla torrfoderkonsumtionen på ett minimum, men tyvärr har en av mina kastrater tvärvägrat både burkmat och större portioner kött i många år nu, så jag börjar ge upp om hennes matvanor...