Detta med torrfoder alltså. Suck.

kahe

Trådstartare
Måste be er kloka människor om råd i denna foderförvirring.

Jag blev för tre veckor sen (ganska spontant) ägare till två underbara kattungar som jag verkligen avgudar. Eftersom jag är totalt nybörjare på detta med katter så försöker jag läsa och lära mig så mycket som möjligt, men det är ju så jäkla knepigt!

Okej, såhär: Först insåg jag att whiskas etc. (den mat som man köper i mataffären) inte var något att ha. De skulle överleva på det, men inte mer än så. Nästa steg var alltså att besöka djuraffären och köpa Royal Canin Kitten, som jag hade förstått var bra. Men när jag nu läser på så är RC inte heller duglig föda för en katt; för lågt köttinnehåll, innehåller spannmål osv.

Jag som precis hade tänkt att "okej, RC är dyrt, men överkomligt". De högkvalitetsfoder som rekommenderas på olika kattforum kostar ju typ 74 spänn kilot :eek:

Min fråga alltså:
Är dessa supermegabra men svindyra foder nödvändiga för (inne)kattens välmående, eller kan en katt käka RC eller motsvarande hela livet och vara perfectly fine med det också? (Naturligtvis får de blötmat också då och då, men torrfoder kommer att vara deras huvudsakliga föda.)

Förlåt för långt och svamligt inlägg! Hoppas att ni har lite input här :)
 
Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

RC är ett skräpfoder, det finns andra i lägre prisklass med bättre innehåll... Om jag inte minnst fel är många av RCs sorter mer eller mindre identiska med tex Mjaus torrfoder som väl kostar hälften så mycket?

Jag är mest nöjd med Oliver, som har högt köttinnehåll och är fritt från både vete och fisk. Övriga "högköttfoder", Orijen och Eukanuba, innehåller båda två fisk.

Själv föredrar jag att hålla torrfoderkonsumtionen på ett minimum, men tyvärr har en av mina kastrater tvärvägrat både burkmat och större portioner kött i många år nu, så jag börjar ge upp om hennes matvanor...

I övrigt får de burkmat (som äts i små mängder under protest, tyvärr. Det hade varit mitt förstaval annars) och BARF baserad på jipotimas kattkorvar med tilltugg. Frysutrymme och råvarubrist omöjliggör att bara ge BARF.
 
Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

Hmm, intressant. Finns alltså billigare foder än RC av samma kvalitet? Några fler tips än Mjau?

Men ändå, frågan kvarstår: Är detta Oliver's (82 kr/kg hos foderbilen) nödvändigt för kattens välmående? Kan en katt leva och må bra i många år på ett foder av sämre kvalitet?

Angående torrfoder så vill jag gärna, främst av bekvämlighetsskäl, ha dem på fri tillgång.
 
Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

Jag skulle säga: nej, man kan inte komma billigt undan och tro att man kan få någon form av bra mat. Ungefär som att leva på donken och tro att man ska vara frisk. 100-150:- kr/katt och månad tycker inte jag man kan kalla stora summor för djurfoder. Får de inte kosta mer än så kanske man inte ska ha några...
 
Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

Okej, tack för svaret! Vet inte hur jag ska uttrycka mig för att inte verka ignorant/okunnig (det sistnämnda är jag ju iof, även om jag försöker bättra mig). Det jag är ute efter är ju att det väl ändå måste finnas grader i helvetet? Men du skulle alltså likna även fodren i mellanprisklassen vid McDonalds?
 
Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

Ja, om man ska fodra mestadels med torrfoder. Torrfoder i sig är snabbmat för katter, innehåller massa kolhydrater som inte har någon vettig funktion i en kattkropp mer än att ge den välfärdssjukdomar. Katter är rena karnivorer, de ska ha animalisk föda och inte 40-60% vegetabilier som 99% av torrfodren är.

Kan man tänka sig att ge burkmat finns flera alternativ som är lättillgängliga. Mjau, icas m.fl har ett bra köttinnehåll och är bättre foder än det dyraste torrfoder.
 
Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

Stirra dig inte blind på kilopriset, det som spelar roll är ju hur mycket katten behöver äta av det.

Royal Canin är ett av de dyraste fodren på marknaden, men det håller inte särskilt hög klass om man jämför med andra foder.

Det blir bara dumsnålt att kolla på torrfoder av sämre kvalité. Titta på foder som har en hög kötthalt, Oliver's och Eukanuba är två exempel. Jag skulle dock aldrig våga utfodra med ENBART torrfoder, ett eller två mål blötfoder ger ett bättre vattenintag och mer kött till kosten.
 
Senast ändrad:
Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

Jag har länge undrat vad det är man går efter när man ska köpa ett bra torrfoder för katten.
Min mamma har haft många katter, säkert runt 20st sammanlagt under åren som gått och som hon har nu, under alla år har hon enbart fodrat med Friskies på fri tillgång som man köper billigt från mataffären.
Hennes alla katter har aldrig vart sjuka, dåliga, magra eller vart ett enda fel på.
De är ute katter så de tar en och en annan råtta, men hon har aldrig gett någon annan torrfoder och aldrig hellre blötmat ( förutom när de vart kattungar ).

Jag själv har haft katter nu i 8år sammanlagt och alltid gett Mjau, ger mina mjaus blötmat 1 gång om dagen och fri tillgång på Mjaus torrfoder. Mina är också utekatter.
Aldrig haft katter som vart sjuka, dåliga, magra eller något jag heller.

Både mammas och mina katter har alltid vart blanka och fina i pälsen, aldrig fått klagomål hos veterinären.
De katter som somnat in har vart över 15år.

Jag funderar på hur man ser på en katt som våra, att fodret är dåligt?.
Alla katter reagerar olika på foder, så vet att det finns katter som mår dåligt över de fodrena vi ger våra.
 
Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

Jag funderar på hur man ser på en katt som våra, att fodret är dåligt?.

Åh, tack för att du formulerade det åt mig! (Nu är det väl skillnad, iof, eftersom dina är utekatter och kan hitta nyttiga grejer i naturen att knapra i sig) Alltså, det var det som förvånade mig lite också: att helt plötsligt kan ingen katt leva gott på dessa foder, trots att jag har träffat många katter som verkar ha gjort just det. Det är där jag känner att det är lite mörkt: exakt vad är det som händer om man fodrar med i huvudsak torrfoder (av en "sämre" sort). Jag menar, om man jämför med människor så kan man ju leva ett bra och långt liv även om man äter "hyffsad" mat. Jag äter t.ex. en del hel- och halvfabrikat, men jag misstänker att det inte är det som kommer att ta död på mig.

Ursäkta om jag verkar tjurskallig, men jag vill försöka bena ut detta. Hur vet man vad som är sanning och vad som är marknadsföring riktad mot djurägarens dåliga samvete?
 
Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

Hur vet man vad som är sanning och vad som är marknadsföring riktad mot djurägarens dåliga samvete?

Jag försöker hålla det ganska enkelt, jag vill att mina djur ska få så naturlig föda som möjligt.

Ska jag fodra en häst är det självklart att fodra med hö och inte köttfärs, för en häst skulle inte äta kött ute utan den skulle beta gräs.

På samma sätt vill jag inte ge mina katter spannmål då det inte tillhör deras naturliga föda, utan de äter animaliska produkter.

Jag har just nu valt att hålla mina katter på fri tillgång av Eukanubas kitten-foder, för enkelhetens skull. Utöver det får de Mjau blötmat, råa kycklingvingar, hjärta, köttfärs av nöt och lamm och när jag kommer över kycklinghalsar.

När jag väljer foder så försöker jag att undvika att läsa reklam- och informationsblanketter från tillverkaren utan jag håller mig till att läsa innehållsförteckningen och opartisk information som jag kan komma över på internet.

Min förhoppning är att på sikt kunna ta bort torrfodret helt, men den oroliga delen av mig är rädd att jag skulle undernära mina kattungar då jag inte känner att jag har tillräckligt med kunskap än.
 
Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

Jag har Iams kitten till mina kattungar. Tycker det fungerar bra, billigare änn RC
 
Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

Åh, tack för att du formulerade det åt mig! (Nu är det väl skillnad, iof, eftersom dina är utekatter och kan hitta nyttiga grejer i naturen att knapra i sig) Alltså, det var det som förvånade mig lite också: att helt plötsligt kan ingen katt leva gott på dessa foder, trots att jag har träffat många katter som verkar ha gjort just det. Det är där jag känner att det är lite mörkt: exakt vad är det som händer om man fodrar med i huvudsak torrfoder (av en "sämre" sort). Jag menar, om man jämför med människor så kan man ju leva ett bra och långt liv även om man äter "hyffsad" mat. Jag äter t.ex. en del hel- och halvfabrikat, men jag misstänker att det inte är det som kommer att ta död på mig.

Ursäkta om jag verkar tjurskallig, men jag vill försöka bena ut detta. Hur vet man vad som är sanning och vad som är marknadsföring riktad mot djurägarens dåliga samvete?

Problemet är väl att det inte alltid syns. Min huskatt hade blank päls, glad, trevlig och aldrig sjuk. Förrän hennes njurar började lägga av, hon fick njursvikt och avlivades vid 7,5 års ålder. Just njursvikt är vanligare på katter som går på enbart torrfoder och det dyker bara upp. När symptomen kommer är det inte mycket mer att göra än att köpa sig lite mer tid med njurfoder, men njurarna kommer ändå lägga av. Torrfoder orsakar också övervikt som ju precis som hos människa kan orsaka fel på organ, slitna leder osv.
Men precis som människor kan leva på snabbmat hela livet utan att må dåligt, kan katter göra det. Riskerna för problem är dock större vid torrfodergiva. Och inte just kanske för kolhydratinnehållet utan för att katter som äter enbart torrfoder är ständigt uttorkade.
 
Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

Jag har Iams kitten till mina kattungar. Tycker det fungerar bra, billigare änn RC

Jag har börjat kolla på det nu faktiskt, för att det innehållsmässig verkar vara likvärdigt med RC men som sagt billigare. Dumt att slänga pengar i sjön på RC, vilket jag tror att ni här har övertygat mig om att man gör.
 
Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

Jag har samma erfarenhet som dig. Familjen har haft ett antal katter, skilda föräldrar, nya föräldrar osv. så det har blivit några olika familjekontstellationer och katter. De flesta har levt närapå enbart på torrfoder och så nån köttbit, skinkskiva, räka osv då och då. Samtliga har blivit över 15 år, kollats av vet nån gång om året de sista åren och fått höra att de ser bra ut. Så jag vet inte vad jag skall tro på riktigt...
 
Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

Vissa människor kan ju leva på mcdonalds och godis hela livet utan att gå upp i vikt och utan att bli sjuka.

Är det sunt för det?

En katt överlever säkerligen på alla kattfoder som finns att köpa (om katten är frisk från början). Frågan är hur bra kroppen mår egentligen?

Min hundinstruktör sa vid ett kurstillfälle att många som byter foder från billigt på ica till bättre från djuraffären märker att hunden blir mycket piggare och livligare. Jag har inte testat på varken hund eller katt men det kanske ligger något i det.
 
Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

100-150:- kr/katt och månad tycker inte jag man kan kalla stora summor för djurfoder. Får de inte kosta mer än så kanske man inte ska ha några...

Vart hittar man "bra" mat för 150kr? och vilken sort är det?
Mina katter får Eukanuba (ca 300kr/2 kg). Två katter äter nästan fyra kg i månaden. Fri tillgång. Ibland får de mjukmat, dock inte alls ofta. kanske 2 gånger i veckan.

Dock har jag inte alltid gett min 7åriga hane "bra" mat. När jag gick gymnasiet fick min vän äta mjau, och havetsläckerheter. Han verkade helt okey på den maten, men efter en vet. koll (som jag valde att göra när han var fyra, eftersom han verkade lite hängig) så berättade vet att hans värden var låga och att han förvisso var överviktig men undernärd på protein. Samt låg i riskzoonen för njurproblem.
Valet var enkelt att byta till ett dyrare och bättre foder. Jag märkte skillnad direkt. Piggare och gladare katt.
 
Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

Oj, det låter väldigt dyrt med 2 kg för 300 kr. Jag ger 699 för 10kg Eukanuba kitten, och på foderbilen kostar 3 kg 399.

Byta återförsäljare?

Vad är det för katter du har? Jag har två med fri tillgång och de kommer absolut inte upp i några 4 kg i månaden, och då är lill-skrotan ändå stor i maten tycker jag.
 
Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

Vart hittar man "bra" mat för 150kr? och vilken sort är det? Mina katter får Eukanuba (ca 300kr/2 kg). Två katter äter nästan fyra kg i månaden.
Köp större förpackningar ;). Kilopriset sjunker drastiskt på alla torrfoder med större förpackningar. Om inte påsen har blixtlås, förvara maten lufttätt, till exempel i en särskild fodertunna, och töm upp i en mindre burk som du tar av varje dag. Torrfoder håller sig med rätt förvaring gott och väl i 2-3 månader.
 
Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

Utan att egentligen försvara RC så måste jag ändå säga att priserna tycker jag är ganska uselt jämförda.
Köper man en 10-kg-säck med RC Fit 32 kostar den 59.90 kr/kg.
Köper man en 4-kg-säck kostar den 94.75 kr/kg

Så priserna där i testet bör man nog ta med en nypa salt.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Min kattunge (4 månader) har ätit Royal Canin sedan hon började äta torr- och våtfoder, men det är ett foder jag känner att jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 446
Senast: Silkisif
·
Katthälsa Jag har två innekatter, en hane och en hona, båda kastrerade. Honan vart nyligen kastrerad och då fick jag med mig 400g...
Svar
2
· Visningar
1 218
Senast: _FiA_
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 066
Senast: Araminta
·
Övr. Katt Nu behöver jag er hjälp här på kattforumet. Efter att ha läst otaliga trådar och försökt söka om ämnet på nätet så inser jag att jag...
Svar
3
· Visningar
1 283
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp