Detta med torrfoder alltså. Suck.

Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

Var har jag sagt att EN sådan studie skulle ge alla svar? Det var någon som tidigare i tråden länkade till en liknande studie (tyvärr med bara sjuka katter och utan kontrollgrupp) och då jag kommenterade den sa jag att det var EN BRA BÖRJAN. Du tycker sådana studier är värdelösa och till ingen nytta?
 
Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

Då jag nyligen blivit kattägare har jag försökt att få reda på en hel del om just foder. Eftersom den ena katten är kräsen har jag fått prova mig fram endel.

På forum finns många högljudda röster om att torrfoder inte är bra. Ingenstans har jag sett uttalanden från veterinär eller forskare om detta. Har jag inte letat nog? De som förespråkar att inte fodra torrt får gärna ge mig källor!

Du kan börja med att läsa Dr. Elizabeth Hodgkin's artiklar som finns lite här och där på internet, du hittar dem nog om du googlar eller via hennes diabetessite. Hon har arbetat för två världsledande fodertillverkare och forskat kring just foder. Hennes teams forskning ligger bakom tex. Purina's "nya" diabetesfoder.

Du kan läsa Dr. Debra L. Zorans artikel som sammanfattar det hela bra (sedan kan du gå vidare och läsa hennes referenser).

Du kan söka på Deborah Grecos forskning i PubMed (sök på cat och greco så dyker det upp en del). Sammanfattande artiklar httar du säkert lätt om du googlar.

Jag skulle dock rekommendera dig att börja sökandet hos Zoran.
 
Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

Är så glad att jag hittat den här tråden! Har "alltid" fodrat med torrfoder, har inte alls förstått att det inte är så bra :cry:.

Nu blir det burkmat till våra katter hädanefter.

Kul att höra... Förbered dig bara på massa kiss i lådan ;)
Vid utfodring av bara blötmat så inser man hur mycket vätska en katt verkligen ska ha i sig, en torrfoderkatt kommer sällan eller aldrig upp i den mängden. :)
 
Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

Du kan börja med att läsa Dr. Elizabeth Hodgkin's artiklar som finns lite här och där på internet, du hittar dem nog om du googlar eller via hennes diabetessite. Hon har arbetat för två världsledande fodertillverkare och forskat kring just foder. Hennes teams forskning ligger bakom tex. Purina's "nya" diabetesfoder.

Du kan läsa Dr. Debra L. Zorans artikel som sammanfattar det hela bra (sedan kan du gå vidare och läsa hennes referenser).

Du kan söka på Deborah Grecos forskning i PubMed (sök på cat och greco så dyker det upp en del). Sammanfattande artiklar httar du säkert lätt om du googlar.

Jag skulle dock rekommendera dig att börja sökandet hos Zoran.

Vilka mäktiga artiklar... riktigt bra!!:bump::bow::bump:
 
Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

Kul att höra... Förbered dig bara på massa kiss i lådan ;)
Vid utfodring av bara blötmat så inser man hur mycket vätska en katt verkligen ska ha i sig, en torrfoderkatt kommer sällan eller aldrig upp i den mängden. :)

Ja jösses. Mina katter började kissa vad jag tyckte var kopiösa mängder när jag fasade över dem på blötmat. Jag blev faktiskt orolig först - innan jag upptäckte att de dessutom nästan helt hade slutat dricka ur sin vattenfontän, och insåg att köttätande djur faktiskt får i sig så mycket vatten via sin naturliga föda, och att de hade kissat på tok för lite tidigare.
 
Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

Ja jösses. Mina katter började kissa vad jag tyckte var kopiösa mängder när jag fasade över dem på blötmat. Jag blev faktiskt orolig först - innan jag upptäckte att de dessutom nästan helt hade slutat dricka ur sin vattenfontän, och insåg att köttätande djur faktiskt får i sig så mycket vatten via sin naturliga föda, och att de hade kissat på tok för lite tidigare.

Det tredubblades här hemma .. får fylla på sand oftare ... men så får det vara.. köpte hem lite orijen torrisar då minsta tösen fick det som "bebis" och hon har gått ner lite för mycket under löp(ska kastrera på tisdag)... Men det blir som lite godis till natten så att jag slipper bli väckt.. Hon brukar ställa sig o skrika i mitt öra när maten är slut:devil::D

Fick leverans från idag från http://zoomarknad.se.loopiadns.com/product-dlist.asp?catid=15211

Sallie sitter och håller stenkoll på sina torrisar surt... hon har vart utan i 2månader, så hon släpper dom inte med blicken nu :D
Mat.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

Bra artikel. Har inte hunnit läsa jättenoggrant än (tar tid när det är riktiga artiklar och man har annat att pyssla med ;)) men jag kan se att det är en sådan artikel som jag letat efter (äntligen!).

Som jag tidigare nämnt fodrar jag med både blött och torrt. De får i sig tillräckligt med vätska och har lagom hull. Jag kommer inte att i dagsläget sluta fodra med torrt eftersom det inte känns praktiskt möjligt. Däremot kommer jag se över vilka proportioner de får av de olika typerna mat. När jag kan vara hemma (och vaken).

Fortfarande vill jag se studier om exakt hur mycket torrfoder ökar riskerna för sjukdomar. Om det är någon som hittar en sån (det börjar tyvärr brinna i knutarna med min masteruppsats :o så jag hinner inte leta) skulle jag vara tacksam för ett PM.

Hoppas ni har överseende med att jag varit en obstinat :devil: (PMS kanske? :angel:) och fortsätter fylla denna tråden med riktiga artiklar om katters foder (speciellt torrt). Nu ska jag sluta skriva innan min tratt-katt (nykastrerad) kliver på tangenterna.
 
Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

Varifrån kommer denna idé om att forskning måste vara dyrt? Som jag sa förut: ta en sjukdomsgrupp hos veterinären och undersök den. Prata sedan med kennelklubben om du genom deras register kan få till en kontrollgrupp. Simsalabim och med små medel (enkät eller intervju) har du fått underlag till statistik.

Eftersom jag gör ett masterarbete just nu (inom ett helt annat ämne) vet jag att sådana kostnader kan täckas av universitetet/högskolan. I mitt fall står de för 8000 kr som bland annat kan gå till ett visst antal resor. Det är dock inget som institutionen berättar självmant om utan man får kolla upp sådant själv.

Även om en sådan studie görs är det tyvärr (i alla fall inom min gren) ovanligt att rådata sparas på institutionen. Man sparar bara den färdiga rapporten. Synd eftersom man skulle kunna bygga vidare på underlaget och göra det större efterhand.

Om du håller på med ett mastersarbete borde du väl veta att den studien inte lär bli det minsta tillförlitlig?
 
Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

*kl*

Varifrån kommer denna idé om att forskning måste vara dyrt? Som jag sa förut: ta en sjukdomsgrupp hos veterinären och undersök den. Prata sedan med kennelklubben om du genom deras register kan få till en kontrollgrupp. Simsalabim och med små medel (enkät eller intervju) har du fått underlag till statistik.

Eftersom jag gör ett masterarbete just nu (inom ett helt annat ämne) vet jag att sådana kostnader kan täckas av universitetet/högskolan. I mitt fall står de för 8000 kr som bland annat kan gå till ett visst antal resor. Det är dock inget som institutionen berättar självmant om utan man får kolla upp sådant själv.

Idén kanske kommer ifrån att det faktiskt skulle vara dyrt att göra en studie som verkligen sätter fingret på skillnader. En enkätsstudie är billig, visst. Dock inte vidare djuplodande och inte tillräcklig för att några säkra slutsatser ska kunna dras. På kattsidan har du dessutom "kennelklubben" SVERAK som inte är ett dugg samarbetsvilliga.

Vad som egentligen skulle behövas är en klinisk studie över lång tid. En kontrollerad studie med som minst en grupp katter som lever på bara torrfoder och en som lever på bara våtfoder. Helst även en som äter både torrfoder och våtfoder samt en som äter BARF. Sedan följer man helt enkelt katterna genom deras liv. Det skulle vara en pissigt dyr studie. Bara inköp av en försökskatt ramlar loss på ca 8000 kr och du bör ha iaf 10 katter i varje grupp (ett par kommer antagligen trilla ur av olika skäl) så bara i inköp av försökskatter skulle du ha en kostnad på 160 000 kr. Sedan ska du ha en lokal med godkända burar, personal, foder osv. i säg minst 7 år.

Vem skulle ta på sig att utföra den studien?

I USA där det finns runt 30 veterinärhögskolor är det möjligt att de skulle kunna få till ett samarbete som lyckas göra något liknande (men antagligen inte i den omfattningen) men i Sverige har vi en veterinärhögskola.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Min kattunge (4 månader) har ätit Royal Canin sedan hon började äta torr- och våtfoder, men det är ett foder jag känner att jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 446
Senast: Silkisif
·
Katthälsa Jag har två innekatter, en hane och en hona, båda kastrerade. Honan vart nyligen kastrerad och då fick jag med mig 400g...
Svar
2
· Visningar
1 220
Senast: _FiA_
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 068
Senast: Araminta
·
Övr. Katt Nu behöver jag er hjälp här på kattforumet. Efter att ha läst otaliga trådar och försökt söka om ämnet på nätet så inser jag att jag...
Svar
3
· Visningar
1 283
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp