Bukefalos 28 år!

Detta med torrfoder alltså. Suck.

Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

Jag tror inte jag cyklar eftersom jag sitter på en stol vid min dator :cool:

Är du helt säker på att det är så vatten/kött räknas på torrfodret? För i så fall står ju vatten med två gånger i innehållsförteckningen?

Att innekatter är överviktiga beror på att de inte rör sig tillräckligt i förhållande till den mängd energi de får i sig. Det man bör göra är i så fall att minska på maten. Ett bra helfoder ser till att katten får i sig lagom mycket av alla ämnen då den äter en till katten anpassad portion.

Många burkar med blötfoder som jag tittat på innehåller samma saker som det blöta plus vatten. En del innehåller hälften så mycket kött som torrfodret jag ger. Fri tillgång eller inte beror på katten. Min fisförnäma dam håller sig hittills slank och fin (fick beröm av veterinären då jag chippade).

Vad gäller vattnet tror jag att eventuell vätskebrist hos torrfoderkatter helt beror på hur man erbjuder vattnet. Min ena katt vill inte ha vattenskålen i närheten av maten och därför erbjuder jag henne ytterligare en inne på badrummet. Jag har pee-wee låda och kan intyga att där är en hel del kiss efter en dag... Jag kan även intyga att det nästan inte är någon färg på kisset så att hon skulle ha vätskebrist tvivlar jag på. Men om du hittar den vetenskapliga artikeln så vill jag gärna se den, för jag tvivlar inte en sekund på att det är många som inte håller koll på sin katts vätskebalans.

Sen vill jag bara tillägga att vissa debatter är väldigt känsliga. Kanske för känsliga? Varför är det så viktigt att lägga sig i vad någons husdjur äter? Är det någon som lägger sig i vad någons 3åring äter?
Borde det inte räcka att man som djurägare sätter sig in i vad som finns och vilka alternativ man har? Sedan tar man till sig den forskning som står till buds. Jag hoppas att mina katter lever länge och väl. Därför ser jag till att de får i sig de näringsämnen de behöver och om jag får se forskning som tyder på att någonting bör ändras i utfodringen så gör jag det.

Däremot ändrar jag mig inte för att en samling godtyckliga människor tycker något för sådant kan gå fel. Det kan visserligen forskning med men då har jag i alla fall gjort mitt bästa.
 
Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

Finns inget torrfoder som innehåller så mkt kött som t ex mjau blötmat.
Du måste räkna om det blöta till torrsubstans.

Kan du inte skriva ner innehållsförteckningen på ditt foder, vore väldigt intressant att se hur det skiljer sig från de dyra foderalternativen.

Jag tycker att det är bra att folk lägger sig i och att det blir en diskution, allt för att få ta del av olika människors åsikter, kunskap och källor.
För att lära sig mer och i slutändan ge det bästa till våra djur.
 
Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

Eftersom jag förvarar i låda med tättslutande lock (fräschast o enklast så) är det ont om förpackningar hemma. Det enda jag kommer ihåg är att det var minst 8% kött i nån krokett av nåt slag, vilket är dubbelt så mycket som många andra. Nu kommer väl en del att säga att det är på tok för lite... kanske det kanske. MEN jag efterlyser fortfarande forskning från oberoende källor. Och det är tyvärr väldans sällsynt.

Visst är det bra med en debatt om våra älskade djurs mat. Men precis som i politik är det mycket som spårar ur och blir till personliga påhopp. Observera att jag inte upplevt något sådant här och nu, men jag har sett det i andra trådar och tycker det är beklagligt.

Vad jag efterlyser är fakta. Fakta som inte består av enskilda människors logiska resonemang utan av forskning. Om sådan inte finns tycker jag att vi som kattägare borde reagera och fråga oss varför den inte finns. Tillsammans skulle vi kunna göra något konstruktivt av det istället för att gnälla på hur andra som vi borde ha mycket gemensamt med gör.

Och som sagt. Jag gör vad jag anser är bäst för mig och mina katter och kommer så fortsätta att göra. Det betyder att jag även är flexibel och ändrar mig när jag finner skäl att göra så.
 
Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

8% är vääääldigt lite, i mjaus blötmat är det t ex 58% protein.
I de bästa torrfodren är det uppemot 40% protein, men inget torrfoder har mer protein än vad det är i blötmaten. Det är väl fakta?
Eller tror du att katter mår bra av att få energi från spannmål, majs, ris, fisk?
Läs dessa 2 länkar, där kan du lära dig mkt om matvett.
http://katter.ifokus.se/Articles/Re...roupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup

http://katter.ifokus.se/Articles/Re...roupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup

Att något foder har 4% protein är ett skämt.
Fortf måste du räkna om blötmat till torrsubstans för att du ska kunna jämföra.
 
Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

Var sa jag att det var 8% protein? Jag sa att det var 8% kött. En enorm skillnad. Protein kan komma från många andra ställen och jag är säker på att det är mycket mer än 8% protein i maten jag ger. Snart måste jag åka och köpa en ny påse bara för att kolla innehållsförteckningen...
 
Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

Proteinet ska komma från kött då katter är köttätare.
I blötmaten jag jämförde med är det enbart protein från kött.
 
Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

Sen vill jag bara tillägga att vissa debatter är väldigt känsliga. Kanske för känsliga? Varför är det så viktigt att lägga sig i vad någons husdjur äter? Är det någon som lägger sig i vad någons 3åring äter?


Jag hoppas att någon skulle lägga sig i om jag matade min 3åring med frigolit! ;)

Även om det i sig inte är direkt livhotande farligt att ge en katt spannmål, betyder det att det är ett korrekt sätt att fodra? Man kan äta pappersmassa till frukost varje dag utan att dö, men förmodligen mår man inte speciellt bra i det långa loppet.

Katter är anpassade att äta kött, deras matsmältningssystem är anpassat för kött och deras tuggmotorik och tänder är anpassade för kött.

För mig blir det då allra mest logiskt att fodra katterna med kött, och inte havre eller majs.

Som djurägare måste man förstå att man tagit in ett djur för det egna behovets skull och att man åtar sig ansvaret att tillgodose djurets behov av rörelse, korrekt foder och det ev. behovet till sällskap.

Att innekatter blir feta pga att de inte rör sig är en av de sämsta ursäkter jag hört, då får man se till att aktivera sin katt på något sätt, det stärker kroppen och ger ett längre liv.
 
Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

Du vill ha fakta som säger att en köttätare mår bättre av att äta kött än spannmål :confused:
 
Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

Jag måste bara kommentera de sista två styckena du skrev.

Som djurägare måste man förstå att man tagit in ett djur för det egna behovets skull och att man åtar sig ansvaret att tillgodose djurets behov av rörelse, korrekt foder och det ev. behovet till sällskap.

Att innekatter blir feta pga att de inte rör sig är en av de sämsta ursäkter jag hört, då får man se till att aktivera sin katt på något sätt, det stärker kroppen och ger ett längre liv.

Som just kattägare är det väldigt vanligt att man tar hand om katter som övriga samhället inte vill veta av. Jag anser att jag ger mina katter det de behöver i form av både näring och vård.

Jag skrev att energin in måste motsvara energi ut. Rör sig inte katten tillräckligt i förhållande till den energi den får blir den fet. Många innekatter rör sig mindre än om de vore utekatter och gör alltså inte av med lika mycket energi. För att lösa det kan man både anpassa matransonen och aktivera.

Till MissFideli kan jag bara svara att jag tror precis som du att det är viktigt att mina katter får i sig det de behöver från kött. MEN jag vill se forskning som påvisar att spannmål i fodret leder till mer sjukdom hos katten. Och här menar jag statistik, inte bara "katter är köttätare och det är onaturligt med spannmål".

Vad jag ser är det ont om sådan statistik. Kanske borde kattägare som säger farväl till sina vänner hos veterinären få svara på enkäter som skulle ge mer underlag för studier? Även ägare med sjuka katter?
 
Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

Räckte inte studien du fick länkad till dig?
Räcker inte faktan som alla säger till dig?
Vad av det som står i studien håller du inte med om?
Förstår inte hur man kan motsätta sig något när man inte har något som helst argument åt andra hållet.
 
Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

Räckte inte studien du fick länkad till dig?
Jag anser studien vara populärvetenskaplig snarare än vetenskaplig.
Räcker inte faktan som alla säger till dig?
"Alla" tyskar röstade en gång fram Hitler. Jag behöver inte veta vad "alla" säger utan vad forskningen säger.
Vad av det som står i studien håller du inte med om?
Jag ifrågasätter inte någon specifik sakfråga utan trovärdigheten hos artikeln.
Förstår inte hur man kan motsätta sig något när man inte har något som helst argument åt andra hållet.
Var har jag sagt att jag helt motsätter mig artikeln? Det jag efterlyser är siffror och referenser (självklara i vetenskapliga artiklar). Höjer jag risken för urinsten med 1%? 20%? 60%? Det finns kanske andra saker som är viktigare för att min katt ska må bra?

Förövrigt har jag aldrig nämnt exakt hur jag utfodrar mina katter (utöver att jag ger dem coshida torrt). Jag ger dem även blötmat av bra kvalité men diskuterar det inte här då detta är en tråd om just torrfoder.
Jag skrev tidigare idag att risk alltid finns i såna här trådar för påhopp. Jag anser inte att tråden ska handla om övertalningsförsök om att jag ska gå över till att fodra enbart blött. Jag (och säkert flera med mig) vill istället ha FAKTA om vad som är viktigt att tänka på vad gäller torrfoder.
Nu säger jag och mina spinnfabriker godnatt och hoppas att diskussionen kan hålla en trevligare och konstruktivare nivå imorgon.
 
Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

Blötmat från exempelvis Mjau innehåller 100% animalier, med en vätskehalt som är naturlig för katten. Det är ett foder som närmar sig kattens naturliga föda: KÖTT.

Det finns torrfoder med höga kötthalter, uppemot 80% kött. Dock saknar torrfoder ALLTID en ingrediens som är livsviktig för allt liv, vatten! Katter har mycket dålig utvecklad törstreflex då de rent biologiskt är utvecklade för att få i sig nästan allt sitt vatten via kosten.

Tänk dig själv hur mycket mer vatten du skulle behöva dricka om du enbart åt torkad mat. :)

Ett litet tillägg: Cohsida hör inte till de högkvalitativa fodren på marknaden. Definitivt inte ett med hög kötthalt. ;)
 
Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

Det är fler här som kommer med konstruktiv fakta, råd, tips med flera länkar.
Men du har inga motargument utan du bara tycker att din torrmat är bra för att den är billig och för att din katt gillar den.
Det borde inte vara det som är det viktiga, utan vad som är bäst för kattens hälsa.
 
Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

Du skulle kunna göra ett enkelt försök hemma.

Katter behöver mellan 55 och 70 mL vatten / kg kroppsvikt / dygn (om nu dessa värden är vetenskapligt bevisade, de är i alla fall vedertagna).
Kolla hur mycket de får i sig.

Sen den när Råd&Rön-studien. Den har fått massor med kritik pga att utförarna inte hade kattkunskap. Det finns en nyare studie gjord av Testfakta

http://www.testfakta.se/Article.aspx?a=484633
 
Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

Om vi tar den övre gränsen 70ml per kilo kroppsvikt. Det ger 3.5 dl vatten på 5kg katter på en dag. Den undre gränsen ger 2.65 dl. Det betyder att om det går åt omkring 3 dl vatten om dagen har de kommit upp i sitt dagsbehov (enklast att räkna med jämna siffror). Jag bortser nu från allt vatten de får i sig med foder.

Jag har två vattenskålar där det med största säkerhet gått åt minst en dl per dag den senaste veckan. Då är vi uppe i 2 dl.
Men sen hör det till saken att min äldre honkatt endast dricker en liten del av sitt vatten i skålarna. Hon är nykastrerad och tycker det är svårt med tratten. Därför har jag sett till att göra vattnet lättillgängligt för henne: Hon dricker i bidén. Hur mycket hon dricker där är svårt att avgöra, men hon lägger en blöt tratt i mitt knä titt som tätt...

Istället för att jag räknar mer på detta så finns ett enklare sätt att avgöra om ett djur eller en människa är uttorkad: Man tittar på urinens färg. Är den väldigt färgad är det en varning. Mina katters är i princip genomskinlig. Av det drar jag slutsatsen att de får i sig nog med vätska.
 
Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

Det är fler här som kommer med konstruktiv fakta, råd, tips med flera länkar.
Men du har inga motargument utan du bara tycker att din torrmat är bra för att den är billig och för att din katt gillar den.
Det borde inte vara det som är det viktiga, utan vad som är bäst för kattens hälsa.

Var har jag sagt att jag handlar den för att den är billig? Jag har inga problem att handla dyrare mat till min katt. MEN om det är vedertagen fakta att det är dåligt så vill jag se SIFFROR på det. Hur många katter drabbas av olika sjukdomar med olika foder? Det har jag inte sett i någon av länkarna. Jag kan godta att det är råd och tips i länkarna. Jag förstår att med torrfoder måste man se till att djuret får i sig tillräckligt med vätska.

Angående spannmålet kan jag läsa att katten omvandlar kolhydraterna till fett och därmed kan bli feta. Får den i sig tillräckligt med proteiner för att hålla balansen mellan fett och protein på en bra nivå ser jag inte detta som ett problem så länge katten är aktiv nog i förhållande till den mat den får. Men på många här låter det som att katten skulle bli sjuk av spannmålet. Vilken sjukdom är det vi talar om och hur många får den?
 
Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

På ett tidigare påstående att "proteinet ska komma från kött" är jag inte heller helt benägen att hålla med. En cell ser olika ut om den kommer från en växt eller från ett djur. Ett protein är däremot en molekyl och ser likadan ut oavsett varifrån den kommer (förutsatt att det är samma protein). Protein kan även omvandlas till andra protein genom till exempel kokning.

Jag hyser ingen rasism angående varifrån proteinet kommer om det är den sammansättningen som min katt behöver. Skulle jag kunna få allt min katt behöver genom enbart spannmål verkar det kanske onaturligt, men så är även en stor del av köttproduktionen. Men nu kan jag inte det utan litar på att torrfoder (vilket höll en släktings katt vid liv i 22 år) kan ge en del i detta.
 
Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

Var har jag sagt att jag handlar den för att den är billig? Jag har inga problem att handla dyrare mat till min katt. MEN om det är vedertagen fakta att det är dåligt så vill jag se SIFFROR på det. Hur många katter drabbas av olika sjukdomar med olika foder? Det har jag inte sett i någon av länkarna. Jag kan godta att det är råd och tips i länkarna. Jag förstår att med torrfoder måste man se till att djuret får i sig tillräckligt med vätska.

Angående spannmålet kan jag läsa att katten omvandlar kolhydraterna till fett och därmed kan bli feta. Får den i sig tillräckligt med proteiner för att hålla balansen mellan fett och protein på en bra nivå ser jag inte detta som ett problem så länge katten är aktiv nog i förhållande till den mat den får. Men på många här låter det som att katten skulle bli sjuk av spannmålet. Vilken sjukdom är det vi talar om och hur många får den?

Diabetes, njursjukdom, cystit, IBD – (inflammatory bowel disease), fettlever, tandsjukdom och allergi är några enligt artikeln. Hur stor andel som blir sjuka måste ju vara hopplöst att veta exakt iom att en sån studie skulle bli gigantisk och kosta multum. Bara genom att det finns stora risker räcker för mig.
 
Sv: Detta med torrfoder alltså. Suck.

En stor grej med forskning är att den ska vara transparent. Dvs att läsaren ska kunna ta reda på var forskningen kommer ifrån. Om ingen vet hur många katter som får dessa sjukdomar på grund av foder är det stora problem inom forskningsområdet. Ett examensarbete på 30 hp som innehöll statistik från t.ex. 100 katter skulle vara mer informativt. Nu läser inte jag till veterinär, men det finns enkla vis att göra sådan statistik på.

Välj en vanlig sjukdom som förknippas med torrfoder. Be sedan ett djursjukhus (eller flera) att dela ut en enkät angående foder till de djurägare som låtit behandla sina djur för sjukdomen. Räkna sedan statistik på svaren. Om det är en tillräckligt vanlig sjukdom borde det inte vara svårt att få bra statistik.

Enkäten kostar inte mer än pappret den är tryckt på samt att ta den till och från djursjukhuset. Studenten är "gratis" eftersom kostnaden av undersökningen i alla fall ingår i kostnaden som studenten ger samhället i form av bidrag och skolkostnad (vilket staten förhoppningsvis får tillbaka i skatt senare ;)).
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Min kattunge (4 månader) har ätit Royal Canin sedan hon började äta torr- och våtfoder, men det är ett foder jag känner att jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 456
Senast: Silkisif
·
Katthälsa Jag har två innekatter, en hane och en hona, båda kastrerade. Honan vart nyligen kastrerad och då fick jag med mig 400g...
Svar
2
· Visningar
1 224
Senast: _FiA_
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 158
Senast: Araminta
·
Övr. Katt Nu behöver jag er hjälp här på kattforumet. Efter att ha läst otaliga trådar och försökt söka om ämnet på nätet så inser jag att jag...
Svar
3
· Visningar
1 287
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp