Fibusen

Trådstartare
Då var det dags, rädslan, ångesten och tankarna att "man ska inte skaffa djur". Mollan är dålig, och jag livrädd!

Idag vid 14-tiden låg hon och sov när hon helt plötsligt for upp och sprang ut mot hallen, längre kom hon inte då hon fick akutbajsa. Var som en normal korv först, sen något halvdant, slafsigt bajs. Hon skämdes ihjäl.

Hon la sig och sov, och var inte intresserad av att sitta med under köksbordet när vi åt, vilken hon annars är med och sällskapar på. Hon ville inte ha en korvskiva som sonen erbjöd, men hon kan vara lite kräsen ibland.

Vid 16-tiden går jag över till grannen på en kopp kaffe, hon hemma själv 20 min, och på den tiden så har hon spytt upp frukosten en gång och bajsat diarré 2 ggr.

Ingen feber, men känns trött, ligger mest och sover nu, annars brukar hon vara med mer, och följa mig som ett plåster. Kan nog bero på att hon också skäms. Vid 19 tar jag ut henne och hon bajsar diarré på en gång. Går in och går upp för att lägga sonen vid 20, han var ovanligt gnessig, så tog en timme att få han att somna. Kommer ner till två pölar av bajs, och en var det en lillfingernagel färskt blod!

Jag är livrädd nu då jag förstår att blod i bajset inte är bra. Samtidigt försöker jag hålla lugnet att det var färskt och säkert att hon blivit irriterad och kanske fått något sår i ändtarmsöppningen nu när hon bajsat så mycket. Vi har minst 3,5 timme till närmaste veterinär, i morgon kl 8 öppnar veterinären 15 min bort, så det känns ju mest logiskt att avvakta, samtidigt som den där lilla blodfläcken skrämmer livet ur mig!

Hunden är 4 år och Hon är verkligen ingen som kastar sig över maten/saker, utan hon kollar lite, tar nån tugga, tar ett varv, tar en tugga till osv, och tycker allt annat än mat är skitäckligt, så helt uteslutet att hon ätit något hon inte ska äta.

Det enda som hon ätit utöver sin vanliga hundmat är att hon fick en halv korv med färskfoder i går på lunchen, men det får hon då och då, och har ätit hela livet, och det har hon aldrig reagerat på förut...Däremot är jag genomtät i näsan efter influensan, så jag känner inga dofter, men sonen sa "usch, luktar blä" igår när jag la upp färskfodret, så nu blir jag orolig att det har varit dåligt?! Sonen är väldigt känslig för lukter och tycker mycket luktar illa, så vet inte hur mycket jag kan lita på det... Men OM det skulle ha varit något med den, kan det komma ett helt dygn senare?

Ursäkta om det är rörigt, men jag är så himla orolig nu!!!
 
Jag skulle ha gått på hur allmäntillståndet är. Det som generellt sett påverkar hunden och gör den seg vid diarré är att den förlorar vätska och därmed blir uttorkad. Det är också det man främst åtgärdar hos veterinären (via dropp). Det brukar ta ett litet tag innan de blir ordentligt uttorkade och din hund har ju inte varit dålig jättelänge. Är diarrén vattentunn (sprutdiarré) kan det dock gå snabbare och isåfall skulle jag ha ringt och pratat med veterinär.

Jag skulle nog passa så att hon inte blir plötsligt sämre, att hon inte kräks konstant samt att det inte kommer mycket mer blod i avföringen. Är du orolig tycker jag absolut att du ska höra av dig till en veterinär med jouröppet, det skadar inte att fråga vad de tror. Hoppas hon bättrar sig snabbt!
 
Lite blod i bajset är oftast inte farligt. Jag hade kollat allmäntillståndet sett till att hunden drack och gett skonkost eller fastat beroende på hur hunden är och kompletterat med probiotika tex pro-kolin eller fortiflora. Om du ger mat tänk på att ge små portioner med ett par timmars mellanrum.
 
Monster får nästan alltid (färskt) blod i diarrén om den har hållt på ett tag/hänt flera gånger. Det händer att han kräks blod också om han kräks flera gånger på kort tid (inte mycket, men så istället för knallgult eller vitt så är det rosa/orange/strimmigt). Stirra dig inte blind på just blodet (så länge det inte blir massor såklart), utan håll koll på hur hon mår i stort istället. Ge henne inte korv eller annat godis, och försök inte truga i henne mat om hon inte vill ha, utan se till att vara snäll mot magen och hålla koll på att hon får i sig vatten bara.

Givetvis jättebra att vara uppmärksam och försiktig! Men jaga inte upp dig i onödan heller. :)

Monster är alltid dompen om magen bråkar, han vill inte göra något och vill inte alltid ens ligga nära. Han får vara som han vill, jag vet själv hur det känns att vara magsjuk! :crazy:
 
Monster får nästan alltid (färskt) blod i diarrén om den har hållt på ett tag/hänt flera gånger. Det händer att han kräks blod också om han kräks flera gånger på kort tid (inte mycket, men så istället för knallgult eller vitt så är det rosa/orange/strimmigt). Stirra dig inte blind på just blodet (så länge det inte blir massor såklart), utan håll koll på hur hon mår i stort istället. Ge henne inte korv eller annat godis, och försök inte truga i henne mat om hon inte vill ha, utan se till att vara snäll mot magen och hålla koll på att hon får i sig vatten bara.

Givetvis jättebra att vara uppmärksam och försiktig! Men jaga inte upp dig i onödan heller. :)

Monster är alltid dompen om magen bråkar, han vill inte göra något och vill inte alltid ens ligga nära. Han får vara som han vill, jag vet själv hur det känns att vara magsjuk! :crazy:
Bättre med koksaltlösning med en anings druvsocker eller honung i.
 
Du kan blanda egen vätskeersättning för hund (finns recept om du googlar). Häll i henne en tesked varje halvtimme typ, så att hon inte blir uttorkad. Om hunden kräks har jag fått lära mig att den inte ska ha tillgång till en fylld vattenskål då det är lätt att den bara spyr upp allt vatten igen. Jag har själv behövt åka till veterinär så att hunden fick dropp efter att han blivit uttorkad efter kräkningar och efter det är jag noga med att undvika uttorkning.
 
Natten har gått helt ok, vi var ut och bajsade vid 23-tiden, då var diarrén mer gulfärgad (galla) istället för ljusbrunt. Gick och la oss sen hade det hänt en liiiiten olycka på golvet, men det var bara pyttelite, och lite mer konsistens än det vid 23, sen har det inte blivit mer. Ingen mer spya än den hon hade lagt på mattan vid 16-tiden. Vaknade vid 03 att hon gick och drack vatten, åter igen vid 05, och då drack hon massor. Kissade i morse när jag släppte ut henne, mörkare urin än vanligt såklart. Drack igen när vi kom in, så hon har fått behålla allt vatten iaf. Pigg och busig nu på förmiddagen.

Nu ska vi bara försöka komma igång med maten, för nu är hon hungrig! Satt och pep (:o) under bordet när vi åt frukost och försökte kasta sig över en smärgåsbit som hamnade på golvet. Ska jag prova med ris först, (tveksam på om hon äter det, lite kräsen som sagt...) eller ska jag ge lite lite av hennes mat?
 
Jag ger färskmat i vanliga fall och skulle jag ge ris istället efter dålig mage, så skulle magen bråka igen :D Jag går alltid direkt på vanliga färskmaten tillsammans med Canikur + ev morotspure :)
 
Min hund totalratar ris och fisk, framförallt när han är dålig i magen och allmänt osugen på käk. Jag köper "veterinärburkmat" för känsliga magar från Royal/Hills och jag veeeet att det inte direkt är någon kanonmat men det är lättsmält, innehåller lite extra vätska och är uppenbarligen väldigt gott så vi kör på det när han har diarré. Testa det om riset inte är poppis :) (vår hund äter förresten torrfoder, så att ge just lite snällare "övergångsmat" vid magsjuka har fungerat bra för oss!)
 
J
Min hund totalratar ris och fisk, framförallt när han är dålig i magen och allmänt osugen på käk. Jag köper "veterinärburkmat" för känsliga magar från Royal/Hills och jag veeeet att det inte direkt är någon kanonmat men det är lättsmält, innehåller lite extra vätska och är uppenbarligen väldigt gott så vi kör på det när han har diarré. Testa det om riset inte är poppis :) (vår hund äter förresten torrfoder, så att ge just lite snällare "övergångsmat" vid magsjuka har fungerat bra för oss!)
Jag är heller inte något fan av veterinärmat men den maten för känsliga magar funkar riktigt bra tycker jag. Jag har alltid det hemma, då mina hundar är bra på att snaska i sig spännande saker från marken.
 
Jag tog lite av dagvovvens mat, hon är jättekänslig med diverse allergier, och äter veterinärmat, sensitive pga känslig mage, då det kändes som om den kan vara mildare mot magen än hennes vanliga. Hon har aldrig någonsin reagerat på foderbyte så jag hoppas att jag inte gjort bort mig... Även om hon har smakat (läs stulit..) denna maten förut så är det inget hon ätit regelbundet, men jag hoppas det går bra, hon har en mage av stål egentligen..

Riset ratade hon helt och hållet tyvär.

Har ätit 1/2 dl x 2 hittills som hon fått behålla, och har fortsatt dricka en hel del vatten. Var med ut på gården och "dampat" loss totalt i snön, så känns som om det går framåt. Inget bajs alls än, men dröjer väll innan det kommer igång då hon måste ha tömt magen helt och hållet.

Tänkte fortsätta med 1/2 dl var tredje timme ungefär, hon äter med stor aptit och kommer som ett skott när jag öppnar påsen, så hon vill ju ha iaf. 1/2 dl är i princip bara två tuggor åt henne, så jag tror iaf inte vi går för fort fram.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag jobbade i Torsdags, lämnade hunden hos mamma innan jobbet vid 11-tiden. Hundarna fick då sin mat och Mollan åt med god aptit, sen...
Svar
2
· Visningar
1 158
Senast: Puffindog
·
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 335
Senast: Sol
·
M
Hästvård jag hare n 3 åring som i ca en veckas tid inte ätit ordentligt, det började med att hon inte åt upp sin mat vid fodring, just då...
2
Svar
24
· Visningar
3 569
Senast: Ylva86
·
Övr. Hund "HUR KUNDE DU?" När jag var valp underhöll jag dig med mina egenheter och fick dig att skratta. Du kallade mig ditt barn, och trots...
Svar
18
· Visningar
1 363
Senast: Zizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp