Bukefalos 28 år!

matvägrande häst...

M

Mithra

jag hare n 3 åring som i ca en veckas tid inte ätit ordentligt,
det började med att hon inte åt upp sin mat vid fodring, just då tänkte jag inte påd et , då det har hänt att unghästarna gjort så ibland vid tandbyte eller så, men de har alltid ätit upp tills dagen efter. det hade inte den här, i ett par dagar åt hon dåligt, petade i maten, men var annars pigg och busade i hagen. sedan slutade hon att dricka med, och blev trött och slö i boxen, tittade inte ens åt fodret, stod i en hörna. halvblundade, ingen feber, hosta eller snuva, inga koliksympom.
jag ringde vet som kom och kände via ändtarmen, hon var inte förstoppad, och inte uttorkad heller, då hade hon inte druckit alls på ett dygn. hon slangade vatten i magen, gav kramplösande, antiinflammatoriskt, b vitamin injektion och tog blodprov.
på kvällen åt hon lite betfor väl uppblött, sedan var det tvärstopp igen....däremot började hon att dricka, men inte tillräckligt på långa vägar...nu i 2 dagar har hon druckit ca 10 liter per dygn, i boxen är hon halvslö, men ute i hagen är hon pigg och betar hela dagen. fortfarand einga koliksymtom, men gapar lite när hon ätit, som väl kan vara tecken på ont i magen. Nu i kväll fick hon hackad lucern och lite vetekli, och nu åt hon men det såg ut som om hon inte orkade, till skillnad från de andra dagarna när hon inte visat intresse för maten så verkade det som om hon verkligen ville , hon tog i för att få in maten, om än lite slött, och tuggade så långsamt....
det lär som om hon rapade också, och det luktade lite annorlunda, inte direkt äckligt men annorlunda. hon har inte bajsat i boxen på 2 dagar, men kissat.
jag fick svar på blodproven nu i kväll, allt var ua, bara en ngt förhöjs muskelspänning men inte värre än att det kunde vara som hon spände sig fnär vet höll på.
allt annat var ua, leverprov, njurar, blod vätska elektrolyter, ja allt vad de tagit.. ( har inte pappret här)
nu har jag bokat tid för endoskopi och gastroskopi på måndag, pratat med djursjukhuset om det behövde göras ngt innan, men de sa att om det var somd et var nu så var det inte så akut,
vet har även gått igenom tänder och munhåla, för att utesluta ngt där.
har ngn varit med om ngt liknande, kan det vara magkatarr, hästen är snart 3 år, får grovfoder 4 ggr per dag, kraftfoder 3 ggr dag, äter havre betfor och mineraler i vanliga fall, går i flock med mamma och syskon, har inte haft stressigt eller varit ranglåg.inte flyttat mkt eller ngt sådant.
tar tacksamt emot alla tipps och råd, och hör på andra som varit med om liknande, har aldrig haft prroblem med matvägrare, mina hästar missar helst inte en måltid, och har sällan varit sjuka!
 
Sv: matvägrande häst...

ingen som varit med om ngt liknande?
 
Sv: matvägrande häst...

Brunstar hon?
När brunsten börjar komma igång på vårkanten så bli min häst oxså en petmaja med maten. Hon äter men mindre än vanligt i början av brunstperioden. Vet inte om det är så för ston allmänt men det var det enda tips jag kom på.

/B
 
Sv: matvägrande häst...

När ja läste tänkte ja är de min häst hon beskriver :eek:
Min var likadan hade kontakt med veterinärerna hela tiden men efter 1 vecka lite mer så hade han rasat så i vikt så åkte in. ena veterinären hitta inget så vi blev skickade till några av hans kollegor. Dem hitta små små magsår som dem inte tyckte var något speciellt. Sen efter några dagar där så togs de prover och då var de något med protein samt njurvärdena. Min hade en sårskada några veckor innan dem sa de kan beror på medicineringen men vad vet ja efter 2 veckor på djursjukhuset så var han bra:D Fick ett återfall men har nu hållt sig pigg och äter bra i någon månad. Dem var väl så här typ :confused: men men som dem sa bara hästen blir bra:b
 
Sv: matvägrande häst...

tack för ditt svar.
jasså, din häst var likadan. vad bra att han är bra nu...
för min del så tycker jag själv att min är lite piggare, i morse hade hon bajsat i boxen 3 ggr iallafall, kissat som vanligt, och för varje dag så äter hon lite mer och dricker lite mer, uppe i hela 15 liter per dygn nu:o
hon har aldrig behandlats för ngt tidigare, så hon har aldrig fått penicellin, men det kan ju vara små magsår iallafall, men hon ska iväg och kollas i morgon så då hittar de förhoppningsvis någonting, det var ju iof bra att alla prover var bra men det hade ändå känts bättre om man fick veta för någonting är det ju.
vad din också slö i boxen? och tuggade långsamt och kraftlöst?
 
Sv: matvägrande häst...

jasså, så pass?
jo de har varit lite kinkiga med maten närd e fällt men här är det inte bara maten, det är vattnet, det är slöheten... ja...
fast nu när jag lämnade henne i hagen tryckte hon i sig av hösilaget. dp var det inget konstigt!
har pratat med vet igen som vill göra gastroskopi men då ska hon ah munkorg i 2 dagar innan, och inte äta alls, sedan ska de blåsa upp magsäcken....
låter inte snällt med svälten när man är glad för varje tugga hon får i sig men det är ju nödvändigt att få veta vad det är.
 
Sv: matvägrande häst...

ja han var himmla slö åt otroligt lågsamt( är som en ponny i vanliga fall:b) TYckte de var så himmla tydligt på han:/ men peppar peppar ta i trä så är han bra än:d
 
Sv: matvägrande häst...

Min 2åring gör något liknande för tillfället. Hon äter lite då och då men bara om jag "matar" henne. Men hö morötter äpple och sådant vräker hon i sig som om hon vore besatt. Undrar vad det är för något. Provat att byta foder?
 
Sv: matvägrande häst...

Min var jätteslö, åt och drack extremt lite när hon fällde tänder. Veterinären gav lite smärtstillande sen blev det bra igen. Höll sig kanske en vecka eller så....sen blev hon bättre.
 
Sv: matvägrande häst...

jag hade ju veterinär som även tittade henne i munnen, och såg inget konstigt,
nu har hon börjat att tappa i vikt, blivit insjunken under höftbenen,
det kostiga är att hon äter varannan gång, inte så att hon kastar i sig maten men hon tuggar den så sakta så det liknar inget alls. dricker mer än innan men fortfarande alldeles för lite, 10 l per dygn. åt allt i går när jag handmatade henne, sedan fortsatte hon med höet, i morse tittade hon inte ens i krubban, och åt inget hö heller!
ngn gång när hon tuggar kan det höras ett konstigt skrapande men bara någon gång. ett slags gnissel.
hon dreglar inte eller tuggar bollar, inget huvud på sned, tappar lite mat ibland, men det ser mer ut som om hon är orkeslös,
inga koliksymtom alls, bara en likgiltighet.
sen rätt som det är så piggnar hon till, är med på vad man gör ute och så, betar i hagen,äter hösilage där som vanligt var 3 ggr man ger henne, för att inte ens titta på det annars.
just nu äter hon hippos pellets, det enda som funkar, i vanliga fall äter hon havre betfor och hösilage. hon får uppblött lucern med, både pellets och hackat i vatten, som jag handmatar, det äter hon ibland,
ingen utspänd mage, eller öm mage, lite kalla ben.
Vet kommer i morgon igen. vet inte vad det kan vara, alla prover visade på normalt, men så lite som hon äter och dricker så borde hon väl snart ha problem med magsår om hon inte hade det!
 
Sv: matvägrande häst...

alltså de är så skrämdande likt min :eek: min blev insjuken med såg alla benen mm :( sen var han ena dagen lite piggare och var med andra bara stog han i ett hörn och var precis som om han var i en annan värld. De tog tid men dem hitta ju lite grejer på min till slut skall ta med papperna hem från stallet och kolla exakt vad de stog vad dem gjorde mm. Hoppas verkligen de vänder snart för när dem väl börjar falla ur så går de ju fort:(
 
Sv: matvägrande häst...

hur gammal är din häst? tänkte om det med var en unghäst?
ja du får gärna kolla i dina papper och berätta... usch, detta är trist.
jobbigt...hennes njurvärden och levervärden var ju bra men det kan de inte vara i evigheter.
ser att du med bor i helsingborg! använde du djursjukhuset?
 
Sv: matvägrande häst...

Min är 8 ja ja var först anti dem men två veterinärer där var super och de var dem som hitta de. Vet att andra första gången dem titta på han var njurvärdena ok andra gången alldeles för höga me skall kolla mer noga i morgon:D tappar hästen så hade ja åkt inte ja avvakta och de skulle ja aldrig göra om. Nu är de ett helvete att få upp han i vikt igen vilket varit tvärrt om innan :(
 
Sv: matvägrande häst...

har du tittat i dina papper?
nu har gastroskopi gjorts på min tjej och magsår kunde uteslutas,
hon fortsätter att äta dåligt, och har gått ner i vikt. vet tuittade igen på tänderna, hon var lite bullig vid sidan av nosryggen, som var därför att hon håller på att tappa tänder, och nya komma fram, men inte så att det skulel vara ngt att göra ngt åt det.....de sa att en del hästar blir sådana när de har tandfällning, ...
konstigt att det håller i sig, hon skakar på huvudet ibland, rister på det.
nu blötlägger jag en massa hackad luzern och lucernpellets, och hon åter upp det men inte direkt, hon tar några timmar på sig, är inte intresserad av det direkt, men har tagit det tills nästa fodring, dricker lite mer, uppe i en halv murbruks spann per dag nu....usch,,, vill att det ska vända!
 
Sv: matvägrande häst...

Nu då magsår är uteslutet kanske det vore bra att provbehandla med något smärtstillande preparat för att se om hon börjar äta bättre. Gör hon det beror det förmodligen på att hon har ont i munnen.
 
Sv: matvägrande häst...

Grannens matvägrade ett tag. Berodde på att hans nya ryttarinna drog honom i munnen så han hade fått stora sår. Den ryttaren är numera avpolletterad och hästen äter igen.
 
Sv: matvägrande häst...

ja fast de sa att det v ar dumt att ge på så fastande mage, då kunde hon få det..?? lite av en ond cirkel. det märkliga är att när hon väl äter ( var 3 ggr hon fodras ca) så tuggar hon utan problem.
 
Sv: matvägrande häst...

jasså, ja det kan vara en anledning nog :o men jag är inte hård i handen, och hon är bara 3 , har bara haft träns några ggr och det var inte nu på ett tag.
 
Sv: matvägrande häst...

Jag trodde inte och tänkte heller inte att du var hård i handen men eftersom det är en ung häst kanske hon har tandproblem vilket jag sett att andra varit inne på.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst hade lyckats rymma från boxen inatt och nu under kvällen upptäckte vi att han kommit åt en tunna med torr mash som han ätit ur...
Svar
8
· Visningar
1 428
Senast: Robina
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 457
Senast: Blyger
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 809
Senast: WildHorse
·
Hundhälsa Jag skulle behöva råd. Bruce har lite känslig mage, han kräks lätt galla om han inte äter regelbundet och får han i sig något som inte...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
15 039
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp