Bukefalos 28 år!

Diesel eller bensin?

Du har i flera sidor argumenterat att det finns bilar som funkar till mig, till AA - faktiskt har du argumenterat att de flesta inte behöver de bilar de har utan kan köpa en elbil.

Jag har argumenterat att det inte finns ekonomi till sådana investeringar ute i stugorna, alla har kanske inte en halv miljon för att föda sitt miljösamvete. Inte du heller, om jag tolkar dig rätt.

Du vill bara hävda att vi andra bör ta oss råd.

Beror på hur man väljer att tolka mina inlägg. Du tolkar det så.
Det är inte vad jag menar. Vad jag menar är att de flesta skulle klara sig fint på en elbil idag. Sen om man har ekonomi att köpa en ny bil eller inte är ju en annan fråga och ska man köpa ny bil tycker jag man bör ser över alternativen till dieseln.
 
Så du ser dieselfördbud som något negativt ? Hur tänker du då? Du som lever i den "riktiga" världen ?
Jag lever också i den riktiga världen.

Jag kör hellre en dieselbil som kan tankas på förnybara bränslen än en bensinare som inte kan köras på annat än just fossildrivmedel.

Bensin snabbar på klimatuppvärmingen. Fossildiesel är skadlig för människor men påverkar inte klimatet så värst.

Dieselförbud slår mot människor som behöver dieselbil för att andra alternativ äinte är rimliga. Och de bor ofta i glesbygd.
Mitt i storstan är elbil bättre än både bensin och diesel.

Att bestraffa drivmedlen för vad de heter, istället för de skador de orsakar är ingen bra väg att gå. Kolla vad de orsakar och agera mot det istället.
 
Givetvis får @Jeffery gärna säga att jag har fel nu men jag tror han gjorde en generalisering för att visa en poäng, dvs att batterier är inte lika effektiva i stark kyla jämfört med plusgrader. Ergo - mindre räckvidd.

Om man ska göra en generallisering bör den väl vara någorlunda verklighetsförankrad ? I så fall kan vi ju göra samma sak med fossildrivna bilar då dom också drar mer bränsle i kyla??
 
Om man ska göra en generallisering bör den väl vara någorlunda verklighetsförankrad ? I så fall kan vi ju göra samma sak med fossildrivna bilar då dom också drar mer bränsle i kyla??

Men det är fortfarande större räckvidd på en full tank och det är lättare att hitta tankställen... plus att man slipper frysa ihjäl när bilen börjar dra ner på kupévärmen för att spara batteriet.
 
Mina vänner som är bilbärgare i norge HATAR elbilar hett och innerligt. Typ 95% av deras jobb innefattar elbilar. Jag trodde inte att bilar som gått typ 15km från bilhallen (läs helt jävla ny) kunde gå sönder påså många olika sätt som elbilar tydligen kan. Och det är allt från teslor till Hyundaier och smarts så pris verkar inte vara en faktor...
 
Idag ja.
Men finns hybrider? Och elbilarna kommer att komma ikapp då det inte finns några andra alternativ om vi ska nå miljömålen. Det handlar bara om en tidsfråga.
Inga alternativ för att nå miljömålen?

Jag ver med när etanol var frälsningen och alla mackar beordrades ha etanolpump. Sedan snackades det gas. Och nu är el den stora räddaren. Men talloljan kommer med stormsteg. Titta på Preems diesel t.ex.

Vartefter forskningen går framåt kommer nya lösningar och nya sätt att driva fordon.

Så "inga alternativ" är nog ett rätt bräckligt påstående
 

Liknande trådar

Fordon Jag ska sälja min citroen och enligt blocket är den värd 10 000 kronor. Om jag däremot kollar på biluppgifter.se så hamnar priset på 19...
2
Svar
30
· Visningar
1 615
Senast: mars
·
Fordon Funderar att ev byta bil till hösten. Har idag en Kia Rio 2016 och det är i den storleken jag tänker mig. Gärna SUV- aktig, men inget...
Svar
19
· Visningar
676
Senast: MissFideli
·
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
766
Senast: Bonita4
·
Fordon Det finns ju köptrådar för både hus och klänningar... Jag ska byta bil i år är det tänkt. Jag köper kontant, och kravet är att jag om...
Svar
15
· Visningar
914
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp