Bukefalos 28 år!

Diesel eller bensin?

Inga alternativ för att nå miljömålen?

Jag ver med när etanol var frälsningen och alla mackar beordrades ha etanolpump. Sedan snackades det gas. Och nu är el den stora räddaren. Men talloljan kommer med stormsteg. Titta på Preems diesel t.ex.

Vartefter forskningen går framåt kommer nya lösningar och nya sätt att driva fordon.

Så "inga alternativ" är nog ett rätt bräckligt påstående

Dieseln är ett överlägset alternativ när det gäller biodrivmedel och ett överlägset alternativ för många transportbehov. Vi behöver många tillverkare som fortsätter utveckla dieselmotorer för miljöns, klimatets och välfärdens skull.

På samma sätt har elbilen en annan nisch, som behövs och måste fortsätta utvecklas.

Det jag ser som mer tveksamt är den gamla hederliga bensinmotorns framtid. Den kommer nog att bli än mer nischad i framtiden.
 
Dieseln är ett överlägset alternativ när det gäller biodrivmedel och ett överlägset alternativ för många transportbehov. Vi behöver många tillverkare som fortsätter utveckla dieselmotorer för miljöns, klimatets och välfärdens skull.

På samma sätt har elbilen en annan nisch, som behövs och måste fortsätta utvecklas.

Det jag ser som mer tveksamt är den gamla hederliga bensinmotorns framtid. Den kommer nog att bli än mer nischad i framtiden.
Ungefär som det mesta som gäller energi.
Det finns inte en enda Messias som funkar för alla överallt.

Ta vara på respektive fördelar och utveckla där de funkar bäst.
Själv ska jag fortsätta köra min diesel. Som drar under halvlitern. Jämfört med min förra bensinare som drog 0,8
 
Senast ändrad:
ngefär som det mesta som gäller energi.
Det finns inte en enda Messias som funkar för alla överallt.

Ta vara på respektive fördelar och utveckla där de funkar bäst.
Själv ska jag fortsätta köra min diesel. Som drar under halvlitern. Jämfört med min förra bensinare som drog 0,8

Lite OT; du som uttalad Centerpartist, kan du få partiet att tänka likadant när det gäller kärnkraft? Det vore roligt om vi kunde häva motståndet mot kärnkraft, dvs det motstånd som baseras på ordet och inte på innehållet och konsekvenserna.

Så kan vi hitta de bästa lösningarna på problemen, istället för att suboptimera och inte nå dit vi kunde ha varit.
 
Det kommer alltid att vara något om blir i ropet men sen sätter i halsen när skatten läggs på till samma som de andra bränslena för samma energimängd. Det är ledsmat men, nog bara att acceptera. Hämmar utvecklignen gör det med.
 
Lite OT; du som uttalad Centerpartist, kan du få partiet att tänka likadant när det gäller kärnkraft? Det vore roligt om vi kunde häva motståndet mot kärnkraft, dvs det motstånd som baseras på ordet och inte på innehållet och konsekvenserna.

Så kan vi hitta de bästa lösningarna på problemen, istället för att suboptimera och inte nå dit vi kunde ha varit.
Nä, att få oss att bli kärnkraftskramare tror jag inte är möjligt. :)

I övrigt är vi pragmatiker. Men kärnkraften är föga förhandlingsbar.
Maud lurade de flesta när hon gav klartecken till ny kärnkraft om de bara stod för sina egna kostnader.Och då blev det så dyrt att nya verk inte planeras.;)
 
Mina vänner som är bilbärgare i norge HATAR elbilar hett och innerligt. Typ 95% av deras jobb innefattar elbilar. Jag trodde inte att bilar som gått typ 15km från bilhallen (läs helt jävla ny) kunde gå sönder påså många olika sätt som elbilar tydligen kan. Och det är allt från teslor till Hyundaier och smarts så pris verkar inte vara en faktor...
Ooh, jag bör kanske tillägga att nämda bärgare verkar i Östfold. Alltså i den mest enkla terrängen som går att uppbåda i Norge. Knappt backigt för guds skull. ;)
 
Nä, att få oss att bli kärnkraftskramare tror jag inte är möjligt. :)

I övrigt är vi pragmatiker. Men kärnkraften är föga förhandlingsbar.
Maud lurade de flesta när hon gav klartecken till ny kärnkraft om de bara stod för sina egna kostnader.Och då blev det så dyrt att nya verk inte planeras.;)

Det pågår mängder av forskning inom kärnkraftsområdet runt om i världen så om 10-20 år är det dags att planera ny kärnkraft i Sverige. Men jag ska be forskarna att kalla det någåt annat i Sverige så att vi kan ta del av utvecklingen...;)

Kärnkraftskramare vore lika fel som det omvända. Det är teknikneutralitet jag vill åt.
 
Hybriderna funkar hyfsat men är fortfarande för ineffektiva och för dyra.

Jag kan bara svara for sonens Chevy Volt som ar en helt fantastisk bil. Han bodde uppepa ett berg, pa landet utanfor forstaderna nar han kopte den. Det han forlorade pa uppforsbacken pa vagen hem vann han pa neforsbacken pa vag till jobbet, 45 minuters bilresa fran landsbygd till stadstrafik. (Oregon har en knivskarp overgang mellan agricultural omraden och dar det ar tillatet att bygga bostader)
Nar han kor i mycket bergig terrang (finns mycket av det i Oregon) kickar bensinmotorn in som hjalp samt till laddning nar det blir riktigt brant uppfor och hogt ... sedan laddas batterier nar han kor nerfor igen. Han var fortjust i mer sportbils liknande fordon tidigare, men ar klart foralskad i sin Volt. Han har haft den har i tva ar snart och tanker nog byta upp sig till en nyare modell snart, men han kommer aldrig att helt overge elbilar eller atminstone hybrider.
Nar han nu kor sin Volt dagligen har han en gammal Toyota pick-up som ar kvar for "om den behovs", men han borjar uttrycka att det ar bara ett elande att se till att batterier och bensin inte far sta for lange, da den aldrig anvands.
 
Jag kan bara svara for sonens Chevy Volt som ar en helt fantastisk bil. Han bodde uppepa ett berg, pa landet utanfor forstaderna nar han kopte den. Det han forlorade pa uppforsbacken pa vagen hem vann han pa neforsbacken pa vag till jobbet, 45 minuters bilresa fran landsbygd till stadstrafik. (Oregon har en knivskarp overgang mellan agricultural omraden och dar det ar tillatet att bygga bostader)
Nar han kor i mycket bergig terrang (finns mycket av det i Oregon) kickar bensinmotorn in som hjalp samt till laddning nar det blir riktigt brant uppfor och hogt ... sedan laddas batterier nar han kor nerfor igen. Han var fortjust i mer sportbils liknande fordon tidigare, men ar klart foralskad i sin Volt. Han har haft den har i tva ar snart och tanker nog byta upp sig till en nyare modell snart, men han kommer aldrig att helt overge elbilar eller atminstone hybrider.
Nar han nu kor sin Volt dagligen har han en gammal Toyota pick-up som ar kvar for "om den behovs", men han borjar uttrycka att det ar bara ett elande att se till att batterier och bensin inte far sta for lange, da den aldrig anvands.

Men jag utgår ifrån att det fortfarande är ett tämligen högt pris på den? Jag är som sagt inte emot elbilar men jag tror inte de passar för mina syften helt enkelt (plus priset då, jag har inte råd att lägga större pengar på en bil). Jag kör riktig offroad i rejäla minusgrader och måste kunna lasta tungt plus att det finns inte god tillgång till laddställen där jag jobbar.
 
Men jag utgår ifrån att det fortfarande är ett tämligen högt pris på den? Jag är som sagt inte emot elbilar men jag tror inte de passar för mina syften helt enkelt (plus priset då, jag har inte råd att lägga större pengar på en bil). Jag kör riktig offroad i rejäla minusgrader och måste kunna lasta tungt plus att det finns inte god tillgång till laddställen där jag jobbar.

Precis som med allting annat finns det for och naktdelar. Har i USA ar det inga problem att ladda en elbil i staderna, det finns laddnings stationer nastan overallt, en del gratis, andra far man betala (sarskilt universitet i staderna tar betalt, de vill for det mesta pusha for kollektiv trafik) Det ar inga stora kostnader att installera en "special laddare" hemma och den laddar latt fullt over natten.
Precis som att det ar hopplost att kora var stora diesel F-350 pick-up i aldre stader med tranga gator och mycket trafik sa finns det definitivt omraden dar en el-bil eller hybrid inte ar det lampligaste fordonet. Det galler ju att ha det som passar en sjalv bast ... men samtidigt att se att det kanske inte alltid ar det basta alternativet for alla.

En ny Chevy Volt kan man fa for $30,000 till 38,000 i Oregon ... En ny Volvo ligger fran $28,000 till 40,000. Man bor ju jamfora applen med applen ... och da star sig Volten bra mot en liknande bensin bil. Sedan finns det ju andra mycket billigare modeller av hybrider ocksa.
 
Precis som med allting annat finns det for och naktdelar. Har i USA ar det inga problem att ladda en elbil i staderna, det finns laddnings stationer nastan overallt, en del gratis, andra far man betala (sarskilt universitet i staderna tar betalt, de vill for det mesta pusha for kollektiv trafik) Det ar inga stora kostnader att installera en "special laddare" hemma och den laddar latt fullt over natten.
Precis som att det ar hopplost att kora var stora diesel F-350 pick-up i aldre stader med tranga gator och mycket trafik sa finns det definitivt omraden dar en el-bil eller hybrid inte ar det lampligaste fordonet. Det galler ju att ha det som passar en sjalv bast ... men samtidigt att se att det kanske inte alltid ar det basta alternativet for alla.

En ny Chevy Volt kan man fa for $30,000 till 38,000 i Oregon ... En ny Volvo ligger fran $28,000 till 40,000. Man bor ju jamfora applen med applen ... och da star sig Volten bra mot en liknande bensin bil. Sedan finns det ju andra mycket billigare modeller av hybrider ocksa.

Jag inser att jag blandade lite i mitt svar. Min privata bil är en äldre, liten Volvo-kombi (V40) och privat har jag bara inte pengar att lägga på en ny bil (min Volvo är välskött och bör rulla rätt många mil till men den var väldigt billig pga ålder och mil). Dvs jag kommer inte inom en snar framtid köpa en ny bil oavsett typ och märke men jag är naturligtvis beroende av en bil för att ta mig till jobbet och min särbo (det funkar inte med kollektivtrafik i något av fallen).

I jobbet behöver jag en rejäl pickup och såvitt jag vet finns det ingen hybrid eller elbil som klarar de krav jag har där.
 
Fast att det varken dig @athena_arabians eller mig men en elbil eller hybrid sager inte att de varken ar for dyra eller ineffektiva. Lika lite som att en mini ar lamplig for en familj med 5 barn finns inte en hybrid eller elbil som skulle fylla mina behov just nu. Vi har de fordon som passar oss bast, men det innebar inte att andra typer av fordon inte kan vara jatte bra och vara val fungerande for andra i vad de behover.
Jag betvivlar inte att det snart finns en hybrid eller elbil for oss alla ... men det tar ett tag innan vi natt dit aven om det gar fortare har pa vastkusten dar Californien leder utvecklingen stenhart for att fa en luft som ar rimlig att andas overallt.
 
Fast att det varken dig @athena_arabians eller mig men en elbil eller hybrid sager inte att de varken ar for dyra eller ineffektiva. Lika lite som att en mini ar lamplig for en familj med 5 barn finns inte en hybrid eller elbil som skulle fylla mina behov just nu. Vi har de fordon som passar oss bast, men det innebar inte att andra typer av fordon inte kan vara jatte bra och vara val fungerande for andra i vad de behover.
Jag betvivlar inte att det snart finns en hybrid eller elbil for oss alla ... men det tar ett tag innan vi natt dit aven om det gar fortare har pa vastkusten dar Californien leder utvecklingen stenhart for att fa en luft som ar rimlig att andas overallt.

Vi håller nog med varandra ;) Jag har aldrig dömt ut elbilar helt som sagt, de passar i rätt sammanhang. Dock är de inte ett alternativ för mig vare sig privat eller professionellt och kommer inte att vara det på ett antal år (iaf inte professionellt).
 
Fast att det varken dig @athena_arabians eller mig men en elbil eller hybrid sager inte att de varken ar for dyra eller ineffektiva. Lika lite som att en mini ar lamplig for en familj med 5 barn finns inte en hybrid eller elbil som skulle fylla mina behov just nu. Vi har de fordon som passar oss bast, men det innebar inte att andra typer av fordon inte kan vara jatte bra och vara val fungerande for andra i vad de behover.
Jag betvivlar inte att det snart finns en hybrid eller elbil for oss alla ... men det tar ett tag innan vi natt dit aven om det gar fortare har pa vastkusten dar Californien leder utvecklingen stenhart for att fa en luft som ar rimlig att andas overallt.

Tänker Kalifornien bli världsledande på att ta hand om batterierna också eller ska de skickas till Afrika som annan elektroskrot utan värde med stora föroreningar som följd?
 
Tänker Kalifornien bli världsledande på att ta hand om batterierna också eller ska de skickas till Afrika som annan elektroskrot utan värde med stora föroreningar som följd?

Just nu ar ett inte fungerande batteri till en elbil vart runt $8000 USD sa skrot ar det inte. Har har Tesla, Nissan, Chevy, med flera egna "recycling" avdelningar och mal for framtiden ... samt nya foretag blommar upp som maskrosor ur asfalten for att vara med om utveckligen att recycle batterier.
 

Liknande trådar

Fordon Jag ska sälja min citroen och enligt blocket är den värd 10 000 kronor. Om jag däremot kollar på biluppgifter.se så hamnar priset på 19...
2
Svar
30
· Visningar
1 603
Senast: mars
·
Fordon Funderar att ev byta bil till hösten. Har idag en Kia Rio 2016 och det är i den storleken jag tänker mig. Gärna SUV- aktig, men inget...
Svar
19
· Visningar
676
Senast: MissFideli
·
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
766
Senast: Bonita4
·
Fordon Det finns ju köptrådar för både hus och klänningar... Jag ska byta bil i år är det tänkt. Jag köper kontant, och kravet är att jag om...
Svar
15
· Visningar
914
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp