Diesel eller bensin?

Rie

Trådstartare
Jag ska byta bil. Hade tänkt sikta in mig på en bensinbil. Nu har jag diesel.
Med allt skrivande om nackdelar med diesel -och även bensin - så vet man ju inte på vilket ben man ska stå.
Hur resonerar ni som är i bilbytartagen?
 
Jag har diesel för att få bättre kapacitet när jag drar.
Kör väl på gränsen för att det ska löna sig ekonomiskt men skulle ändå inte vilja ha bensin.
 
Diesel är ju på väg att förbjudas i vissa städer (och är det redan utomlands på sina håll)
 
Jag har en gammal V70 som går på bensin. Den drar ca 0,78 milen blandad körning och är suverän att dra med. Med dieselpriset som det är nu och den rätt rejält högre skatten föredrar jag bensin trots att jag kör drygt 3000 mil per år.
 
Jag har en gammal V70 som går på bensin. Den drar ca 0,78 milen blandad körning och är suverän att dra med. Med dieselpriset som det är nu och den rätt rejält högre skatten föredrar jag bensin trots att jag kör drygt 3000 mil per år.
Jag kör diesel och den kostar inte speciellt mycket i skatt -
1572 kr per år. Så detta att dieselbilar skulle vara dyrare att äga stämmer inte för mig. Uppskattar dieselns låga förbrukning - knappa halvlitern - som sänkte mina månadskostnader rejält.

@Rie - Skulle jag ha plånbok nog att köpa en nyare bil skulle jag satsa på en hybrid. Laddhybrid eller bara hybrid. Det finns redan idag zoner i storstäder där dieselbilar kommer att vara förbjudna. Då är det gott att kunna koppla över till el.
 
Jag letar ny bil och de flesta jag har kollat på har varit diesel och jag vill ha bensin.
Jag har alltid kört bensin så det är väl mest en vanesak, men jag vill ha det helt enkelt.
 
Har beställt en ny bil Dacia sandero. Valde bensindriven. Ska enligt uppgift dra kring 0,5 blandat. Dieseln drog mindre. Men kör ju inte så långa sträckor. ( Till jobb och stall)
Den är billig i skatt 3-400 nåt.
 
Skulle undvika både diesel och bensin och satsa på el eller biogas. Fossila bränslen är på utgång och kommer bli både dyrare och krångligare framöver.
 
Har beställt en ny bil Dacia sandero. Valde bensindriven. Ska enligt uppgift dra kring 0,5 blandat. Dieseln drog mindre. Men kör ju inte så långa sträckor. ( Till jobb och stall)
Den är billig i skatt 3-400 nåt.
Hur kan 3-4000 vara billig skatt? För en ny bil?
 
Ursäkta en okunnig, men går etanol under fossila bränslen eller är det "ok"? :o

Fossila bränslen är sådana som framställs från kol, olja och naturgas och ger upphov till massor av koldioxid vid förbränning. Etanol framställs från biomassa och är inte ett fossilt bränsle. Däremot säljs det utblandat med bensin vilket såklart är negativt, och framställningen av etanol bidrar ibland indirekt till växthuseffekten då skog och regnskog kan skövlas för att odla energiskog.

Därför är el (där elen kommer från förnybara källor) och biogas bäst :)
 
Köpte en V70 (2006) bensin/biogas för ett par år sedan till schysst begagnat-pris. Jag kör mest på gas och det är den bästa och mest problemfria bil jag har ägt. Hade jag haft en annan budgetnivå hade jag gått rakt på el, men den här har varit väldigt mycket bil för pengarna hittills. Lite lägre skatt än motsvarande ren bensinbil har jag för mig.

Det enda är att man får ha koll på att det finns gasmackar i ens närhet, men när det inte gör så så kör jag resten på bensin. Men på lite sikt fasas nog gasbilarna ut också till förmån för el.
 
Köpte en V70 (2006) bensin/biogas för ett par år sedan till schysst begagnat-pris. Jag kör mest på gas och det är den bästa och mest problemfria bil jag har ägt. Hade jag haft en annan budgetnivå hade jag gått rakt på el, men den här har varit väldigt mycket bil för pengarna hittills. Lite lägre skatt än motsvarande ren bensinbil har jag för mig.

Det enda är att man får ha koll på att det finns gasmackar i ens närhet, men när det inte gör så så kör jag resten på bensin. Men på lite sikt fasas nog gasbilarna ut också till förmån för el.
Ja, det är nog skapligt regionalt. I min landsända finns knappt gas att få tag på alls.

Däremot finns det numera laddstationer för elbilar även på småorter. Vet t.ex. ett antal landsortshotell och konferensanläggningar som har det och det finns vid resecentrum och liknande. I min orts centrum finns flera stolpar.

Med tanke på hur vanligt det är med motorvärmarstolpar så borde laddning inte vara något större bekymmer att få till.

Min egen bil är inte speciellt gammal än och om jag är vid liv och får köra bil när den tjänat ut så blir det förhoppningsvis el.

*det är inte bilen som är problemet - det är bränslet*
 
Med tanke på hur vanligt det är med motorvärmarstolpar så borde laddning inte vara något större bekymmer att få till.
Jo det är där det stora problemet är idag för infrastrukturen är inte byggd för laddning i den omfattning som börjar krävas om vi ska fasa ut fossildriften. Enligt en bekant så är dagens snack om att alla ska köra elfordon miljömupparnas våta dröm som inte kommer att bli verklighet innan städernas elnät bytts ut och matningen dit förstärkts rejält och jag litar nog mer på honom än dom andra. "Vad han jobbar med", tja, han är högsta chef på Bravida. Han är inte ensam om dom tankegångarna, dom finns även på svenska kraftnät och dom om några borde ju veta.
 

Liknande trådar

Fordon Jag ska sälja min citroen och enligt blocket är den värd 10 000 kronor. Om jag däremot kollar på biluppgifter.se så hamnar priset på 19...
2
Svar
30
· Visningar
1 553
Senast: mars
·
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
749
Senast: Bonita4
·
Fordon Det finns ju köptrådar för både hus och klänningar... Jag ska byta bil i år är det tänkt. Jag köper kontant, och kravet är att jag om...
Svar
15
· Visningar
898
Senast: escodobe
·
Samhälle I stort sett varje dag när jag ska köra hem från jobbet tänker jag på hur gräsligt dålig sikt det är när jag kommer till en gata där jag...
Svar
3
· Visningar
491

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV
  • Roliga bilder och memes om katter!

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp