pannkaka

Trådstartare
Hej kloka bukefalister nu behöver jag era råd igen :)
Har en släkting som jag vet pratat mycket skit om mig och min graviditet, bl.a tycker hon synd om barnet att den ska få just mig till mamma. Hon anser att jag inte har de rätta modersinstinkterna iom att jag aldrig varit typisk flicka utan mer pojkflicka.
Iaf nu har jag fått veta att denna släkting stickat 2 ica kassar fulla med kläder, problemet är om jag tar emot det kommer hon att berätta för alla att det var minsann hon som klädde mitt barn och utan henne skulle barnet vara utan kläder. Skulle jag istället tacka nej då kommer hon istället tala om för alla hur oförskämd och egoistisk jag är som inte vill ha hennes kläder, hon som lagt både tid och pengar på att sticka.
Hur gör jag??
 
Låt inte släktingen ta energi ifrån dig. Uppenbarligen vill den dig/barnet väl eftersom den stickat kläder åt er. Tacka snällt och håll huvudet högt. Det låter som att släktingen är gammal och har ytterst förstockade åsikter (pojkflicka, bah!), håll fred och förlåt släktingen för att den helt enkelt inte förstår bättre och dessutom lider av viss "illond-het". Det är du som har alla korten på handen ;). Varmt grattis till bebben!
 
Hej kloka bukefalister nu behöver jag era råd igen :)
Har en släkting som jag vet pratat mycket skit om mig och min graviditet, bl.a tycker hon synd om barnet att den ska få just mig till mamma. Hon anser att jag inte har de rätta modersinstinkterna iom att jag aldrig varit typisk flicka utan mer pojkflicka.
Iaf nu har jag fått veta att denna släkting stickat 2 ica kassar fulla med kläder, problemet är om jag tar emot det kommer hon att berätta för alla att det var minsann hon som klädde mitt barn och utan henne skulle barnet vara utan kläder. Skulle jag istället tacka nej då kommer hon istället tala om för alla hur oförskämd och egoistisk jag är som inte vill ha hennes kläder, hon som lagt både tid och pengar på att sticka.
Hur gör jag??

Ta emot grejerna och råka tvätta allt i en trippel 90-graders tvätt, beklaga dig över att allt blev förstört och klä ditt barn som du vill?
 
Ta emot grejerna och råka tvätta allt i en trippel 90-graders tvätt, beklaga dig över att allt blev förstört och klä ditt barn som du vill?
Men det låter väl hemskt onödigt? Jag tolkar det inte som att ts inte vill klä sitt barn i kläderna utan att hon är tveksam till att ta emot eller inte beroende på vad som kan sägas (damned if you do, damned if you don't). Vill hon inte klä sitt barn i stickat är det väl bara att ge bort till en hjälporganisation så någon annan får glädje av detta.
 
Hej kloka bukefalister nu behöver jag era råd igen :)
Har en släkting som jag vet pratat mycket skit om mig och min graviditet, bl.a tycker hon synd om barnet att den ska få just mig till mamma. Hon anser att jag inte har de rätta modersinstinkterna iom att jag aldrig varit typisk flicka utan mer pojkflicka.
Iaf nu har jag fått veta att denna släkting stickat 2 ica kassar fulla med kläder, problemet är om jag tar emot det kommer hon att berätta för alla att det var minsann hon som klädde mitt barn och utan henne skulle barnet vara utan kläder. Skulle jag istället tacka nej då kommer hon istället tala om för alla hur oförskämd och egoistisk jag är som inte vill ha hennes kläder, hon som lagt både tid och pengar på att sticka.
Hur gör jag??
Tar emot den och använder dem knappt ;) Dvs visa upp barnet inför henne och släkten i kläderna ibland, men inte så ofta att hon kan säga att hon "klätt barnet" och absolut inte i en hel stickad stass. Utan kanske lilla koftan med köpta bodyn.
(och så kan du använda dem massor på vintern under overallen när ingen ser. Stickat är ju varmt och gott. Sedan passar de säkert halvdant och växes ur snabbt.)

Var noga att lämna dem vidare till hennes dotter + en del av ditt köpta, när hon får barn :p så de går inom släkten :D. (Dvs visa sig vara en äldre erfarnare mor som kan ge vidare kläder inför de äldre.)

I övrigt är det ju helknasigt att tycka att en pojkflicka inte kunde vara världens bästa mamma. Själv tycker jag nog att de säkert är de bästa! mammorna, precis som alla andra mammor.
(Släktingar är för hemska ibland.)
 
Senast ändrad:
Låt inte släktingen ta energi ifrån dig. Uppenbarligen vill den dig/barnet väl eftersom den stickat kläder åt er. Tacka snällt och håll huvudet högt. Det låter som att släktingen är gammal och har ytterst förstockade åsikter (pojkflicka, bah!), håll fred och förlåt släktingen för att den helt enkelt inte förstår bättre och dessutom lider av viss "illond-het". Det är du som har alla korten på handen ;). Varmt grattis till bebben!

Är inte så säker på att det är av välvilja hon stickat kläderna, utan jag har mer känslan av att hon anser sig ha rätt till barnet om hon gör det. Har vid flera tillfällen sett hur hon agerar runt andras barn hon stickat till och hon kan helt enkelt rycka barnet ur famnen på folk.
 
Vill tacka alla för inputen, kommer att ta emot kläderna men lär använda dem så lite som möjligt.
Fick förresten höra för en stund sen av min syster att vederbörande är orolig att jag ska tvinga på barnet mitt hästintresse, jag hade ju tvingat min äldsta systerdotter att börja med hästar :confused:.
Kan säga att syrran hade blivit arg och sagt att nej pannaka har inte tvingat min dotter att börja rida hon ville det själv. Men att syrran var glad att jag tog upp dottern till min meddis så hon fick pyssla lite.
 
Är inte så säker på att det är av välvilja hon stickat kläderna, utan jag har mer känslan av att hon anser sig ha rätt till barnet om hon gör det. Har vid flera tillfällen sett hur hon agerar runt andras barn hon stickat till och hon kan helt enkelt rycka barnet ur famnen på folk.

Inga stickade kläder i världen ger någon rätt att rycka barnet ur famnen på folk. Du får säga nej till att hon får hålla barnet vare sig du tar emot kläderna eller ej. Och det kan ju också hända att det känns trevligt att någon vill hålla ditt barn medan du får gå på toa ifred!
 
Hej kloka bukefalister nu behöver jag era råd igen :)
Har en släkting som jag vet pratat mycket skit om mig och min graviditet, bl.a tycker hon synd om barnet att den ska få just mig till mamma. Hon anser att jag inte har de rätta modersinstinkterna iom att jag aldrig varit typisk flicka utan mer pojkflicka.
Iaf nu har jag fått veta att denna släkting stickat 2 ica kassar fulla med kläder, problemet är om jag tar emot det kommer hon att berätta för alla att det var minsann hon som klädde mitt barn och utan henne skulle barnet vara utan kläder. Skulle jag istället tacka nej då kommer hon istället tala om för alla hur oförskämd och egoistisk jag är som inte vill ha hennes kläder, hon som lagt både tid och pengar på att sticka.
Hur gör jag??


Jag hade tackat nej o sagt att det fastar på tok för mycke hö o strö i stallet på stickade kläder.
 
Hej kloka bukefalister nu behöver jag era råd igen :)
Har en släkting som jag vet pratat mycket skit om mig och min graviditet, bl.a tycker hon synd om barnet att den ska få just mig till mamma. Hon anser att jag inte har de rätta modersinstinkterna iom att jag aldrig varit typisk flicka utan mer pojkflicka.
Iaf nu har jag fått veta att denna släkting stickat 2 ica kassar fulla med kläder, problemet är om jag tar emot det kommer hon att berätta för alla att det var minsann hon som klädde mitt barn och utan henne skulle barnet vara utan kläder. Skulle jag istället tacka nej då kommer hon istället tala om för alla hur oförskämd och egoistisk jag är som inte vill ha hennes kläder, hon som lagt både tid och pengar på att sticka.
Hur gör jag??
Din släktings beteende låter orimligt gränslöst! Förstår att det kan vara känsligt när det handlar om släkt, men hennes beteende är verkligen inte ok. Umgås ni ofta? Hur skulle det påverka dig om du tackade nej till kläderna?
 
Din släktings beteende låter orimligt gränslöst! Förstår att det kan vara känsligt när det handlar om släkt, men hennes beteende är verkligen inte ok. Umgås ni ofta? Hur skulle det påverka dig om du tackade nej till kläderna?

Vi brukar mest träffas vid kalas och dylikt, tyvärr bor hon inte långt från min syster så det blir syrran som kommer få många besök av släktingen och få höra hur elak jag är som inte vill ha kläderna.
 
Ta emot grejerna och råka tvätta allt i en trippel 90-graders tvätt, beklaga dig över att allt blev förstört och klä ditt barn som du vill?
Nej, inte beklaga. Beskriv istället med målande ordalag hur överraskad du blivit när du fann skottsäkra kläder till dockskåpets garderob i din egen tvättmaskin - av alla möjliga och omöjliga ställen.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
17 433
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 410
Senast: Mia_R
·
Gravid - 1år Lagom melodramatisk titel, jag vet. Uppenbart är det här ett anonymt nick. Jag tror knappast att någon vet vem jag är, men om ni nu gör...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
17 009
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 723
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp