Bukefalos 28 år!

"Dina vänner i stallet"

Sv: "Dina vänner i stallet"

Jadu.
Har varit med om det 2 gånger.

Lånat ut min unghäst på tillridning, betalade allt, uppstallning, foder, hovslagare, ET mm. H*n hade en gratis häst, när h*n var hemma på lov så åkte jag dit & mockade & red ibland på honom.
Fick i nacken efteråt från omvägar att jag hade ridit skiten ur hästen & bara tokgalopperat i ridhuset med den, tror vi max galopperade en långsida & jag upptäckte att han galopperade inte rent & tog ut en ET efter det.
H*n fick köpa foder själv till hästen vilket var lögn, h*n behövde bara ringa ett samtal så var där en ny säck antingen samma dag eller dagen efter, jag körde dit & lämnade den själv.

Jag & sambon var där flera gånger & fixade med skor, drog av lösa & skor som vridit sig. Jag var där personligen & tog hand om hovslagaren.

När jag sade upp min stallplats så blev jag fullständigt utfryst från stallet, anledningen till jag sade upp den var att jag kunde inte rida ut själv på unghästen för han blev helt galen & vild, fanns inte ens en paddock på gården & fältet brevid huset gick inte alls, jag flög som en vante.
Dom lovade höra av sig när dom skulle rida, men gjorde det aldrig vilket gjorde att jag kunde inte rida ALLS på över 2 månader. Kunde bara gå promenader med hästen.
Fanns en grushage bakom stallet där alla hästarna gick i men jag fick inte plocka in dem så jag kunde rida den stunden för att sen släppa ut igen.

Idag har jag egen gård & mark & hästar som man kan rida ut på själv, så förbaskat skönt rent ut sagt!!!

Sen har jag råkat ut för lite andra saker i samband med hästfolk som jag bara inte orkar engagera mig i.

Sambon brukar säga att hästmänniskor är ett jäkla pack rent ut sagt, finns inga värre höns!!!
 
Sv: "Dina vänner i stallet"

Jag tror karlarna i allafall har en snällare jargong mot kvinnan/kvinnorna. Men vad som sägs när "fruntimren" inte hör, det är nog en annan sak! ;)

När en väninna till mig under en period jobbade i gruvan i Malmberget så var det nog karlarna i sällskapet som var de mest generade av språket ;)

Dessvärre var det endel sura miner över att hon som kvinna var chef över ett gäng karlar, men det tillhör väl den insnöade malmfältsmentaliteten mer än den manliga...:grin:
 
Sv: "Dina vänner i stallet"

Nja det vill man nog helst inte veta :crazy:

Vi är idag ca 3 tjejer bland 30 killar på åkeriet, jag har inte märkt av någon mildring av språket när vi är med på gruppsamtalen i tlf nattetid & snackar massa skit med varandra under tiden vi ligger på vägarna i halva sverige på varsitt håll.

Kan säga att öronen har blivit röda måååånga gånger när man hört något man inte vill veta/höra ;)

Men det är nog skillnad på vad man jobbar som inom alla yrken, tvivlar på samma snack går inne på kontoret på jobbet mellan kvinnorna & männen där..
 
Sv: "Dina vänner i stallet"

kl
Kvinnor som män snackar lika mycket skit.

Mina närmsta människor har en gång vart/är hästtjejer. Men det finns puckon överallt, det hjälper bara att ducka/ hoppa över minor så finns det guldkorn där med.

Sedan så tror jag det skär sig mer i stall, för man tycker alltid att man tar hand om sig häst bäst, och vet exakt vad som är bra för alla andra hästar osv.
Men jag förstår inte allt detta skitsnack efteråt?!
 
Sv: "Dina vänner i stallet"

Oh ja. Tyvärr får jag väl säga. Fast i mitt fall är det de som flyttat från mitt stall som betett sig illa. Det passade tydligen bra när de hade "nytta" av min hjälpsamhet, men när det inte passade längre så uppträdde de väldigt illa.
Det svider när man blir sviken av människor man tror är vänner och som man litar på.
Men såna människor finns väl lite överallt och det verkar omöjligt att undvika dem helt.
Som tur är finns ju de som är verkliga vänner också. I vått och torrt. :)
 
Sv: "Dina vänner i stallet"

Förstår inte folk som bara tar och tar, jag hade bokstavligen legat och skruvat mig om nätterna om jag visste att jag utnyttjat någon annans goda vilja, tyvärr utnyttjar många mig på grund av det, vill jag tex ha en tjänst utförd så vet alla att man får betalt med måtta och förväntar sig inget annat. Det blir inga kompis tjänster utan vill jag att någon ska hjälpa mig med något får jag betala pengar för det, inget ont i det, tycker det är skönt att slippa dåligt samvete för att man missat att hjälpa någon annan som hjälp en själv... men handlar det om hästar är jag automatisk ganska professionell och betalar för tjänster utförda för mig även om jag aldrig tar betalt för något jag gör. Det gör ändå att mina vänner blir mer vänner utanför "hästbubblan" , vill jag ha hjälp med saker i "verkliga livet" är det en helt annan sak.
Antar att jag har lite svårt att skaffa vänner där jag bara har hästar gemensamt, mest för att jag håller på med hästarna för att just vara med hästarna och utanför det finns det en hel värld som behöver diskuteras och mötas som jag hellre vill använda mina stödjande vänner till...

Jag har nästan gjort som en tidigare talare, fast har bara gett upp nära häst-vänner, mina få vänner som håller på med hästar är inte anledningen till vi umgås och ämnet häst kommer sällan upp :bow:
Jag kräver en ganska djup relation av mina vänner då vi verkligen vet var vi har varandra och kan prata om allt, hästar är en ganska liten del av världen och allt som händer i livet:grin:.

Men jag antar att jag ska vara glad över att jag har svårt att släppa in folk:grin:, jag är öppen om mycket i mitt liv men blottar mig sällan. Det är lite svårare för oseriösa vänner att hugga till då. Jag är mycket medveten om vilka vänner jag litar på vilka jag inte gör det med. Men kan ha lika kul med båda parter.

Men tycker det är intressant att många tycker att en vänskapsrelation upphör om man slutar höra av sig och låter den rinna ut i sanden. Visst är det så med många relationer men min vapendragare i livet är lika dan som jag, kan ha perioder(flera månader långa) då vi inte pratar alls på långa tider men vi vet båda två att när vi ses älskar vi att vara med varandra precis lika mycket som förut,kan prata i flera timmar osv, därför blir ingen sur om inte den andra hör av sig och vice versa. Vi vet var vi har varandra helt enkelt:love:. Har man lust att träffas ringer den som har lust, annars ska man ju inte tvinga fram det.... men det är klart blir det en ren diss är det ju en helt annan sak

Tycker istället att bukefalos är ett utmärkt sätt att ventilera hästpratet på;),
 
Sv: "Dina vänner i stallet"

Hur kommer det sig att vi investerar (i pengar,känslor,hjälpsamhet mm) mer än vi har råd att förlora?? Om alla som hjälper andra ALDRIG förväntade sig att få något tillbaka skulle vi inte heller bli besvikna när så inte sker. Om vi var duktiga på att säga NEJ när vi verkligen inte vill något, så skulle omgivningen åxå respektera detta, och om de andra åxå gick efter begreppet att inte investera mer än dem har råd att förlora skulle inte de heller bli besvikna.
Har investerat mycket för andra och blivit besviken ett antal gånger.. Idag investerar jag bara med det jag råd att förlora, försöker även se andra göra likadant och hjälper dem att bromsa. Och jag är skitduktig på att säga NEJ..
Pröva ni andra om inte bara för er själva..Lycka till
Skitsnack= Om du vet med dig själv att det inte är sant, Höj näsan, finns det en viss sanning lyssna och försök ändra på det. Du är värdefull!!
 
Sv: "Dina vänner i stallet"

O ja, det har jag tyvärr varit med om en gång. Skött hästarna i veckor när personen varit på resa, mockat, fodrat, ridit åkt till klinik osv. Stått standby när h*n skickat sms om att h*n inte hinner hem och fodra och fixat med allt möjligt.
När jag sen sa ifrån på ett trevligt sätt eftersom jag fått ett jobb så tog det hus i helvete! Har inte varit med om liknande. Dessutom är mamman till personen i fråga en riktig skvallerkärring som sprider lögner om allt och alla för att må bra själv. Sen stör de sig tydligen på att jag ignorerar beteendet. Verkar som att de vill ha bråk. Men där har de inget att hämta. Sålänge de håller sig ifrån mina ägodelar så är de som luft för mig.
 
Sv: "Dina vänner i stallet"

Himla tråkigt att det finns sådana människor! Har sjävl råkat ut för sådant i höstas. Tre tjejer i grannstallet som kom o frågade om jag ville följa med till terrängbanan o hoppa lite. Korkad som jag är hängde jag på utan att jag kände dom. De verkade ju snälla. Eftersom jag bara hade varit i stallet ca en vecka kände jag inte till området. De drog med mig ut i skogen o sedan stannade min häst o kissade. Då red de ifrån mig. Även om jag hittade ut från den stora skogen var det läskigt och oerhört dumt av dom. Så dom flera gånger efter det, och dom bara skrattade åt mig. Har flyttat därifån nu, och jag är himla glad att jag gjorde det. Nu är jag i nytt stall, där stämninge är härlig:)
 
Sv: "Dina vänner i stallet"

Himla tråkigt att det finns sådana människor! Har sjävl råkat ut för sådant i höstas. Tre tjejer i grannstallet som kom o frågade om jag ville följa med till terrängbanan o hoppa lite. Korkad som jag är hängde jag på utan att jag kände dom. De verkade ju snälla. Eftersom jag bara hade varit i stallet ca en vecka kände jag inte till området. De drog med mig ut i skogen o sedan stannade min häst o kissade. Då red de ifrån mig:cry:. Även om jag hittade ut från den stora skogen var det läskigt och oerhört dumt av dom. Såg dom flera gånger efter det, och dom bara skrattade åt mig. Har flyttat därifån nu, och jag är himla glad att jag gjorde det. Nu är jag i nytt stall, där stämninge är härlig:)
 
Sv: "Dina vänner i stallet"

jo jag trodde att jag hade vänner i gammal stallet. men sen när jag fortfarande stod dr så vart de så mycket skitsnack bakojm ryggen. så jag flyttade men hade förtfarande några kvällar kvar i gammla stallet. och så fort man missade en liten detalj så vart de skitsnack och en av tjejerna nörjade skicka sms till mig och skrev att jag bara missade en massa. men hur lätt är det att komma ihåg allt när man har kvällar i två stall och inget är lika i något av dom. de ena stallet ska strömmen stängas av de andra ska den vara i. de ena stallet ska täcken av. de andra så för den som äger hästen ta av täcket. så tillslut började hon skicka sms om att jag misshandla min häst och allt. men jag har inte lyft ett finger mot han. fick sen reda på av en annan tjej att hon är bara avendsjuk på att min häst är så trevlig, lydig och mysig. han följer efter mig när man släpper han i ridhuset. han pussar på en när man går ut i hagen. och de bästa är att i de nya stallet så trivs både jag och han. och de känns bra. för vi har aldrig trivits samtidigt i ett stall förut.

förlåt att det vart långt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 552
Senast: MML
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 326
Senast: WSLPZF
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 636
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 578
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp