Bukefalos 28 år!

Diskussion om kastrering/ej kastrering [långt]

C

cruella

Åh jag måste verkligen skriva av mig lite!

Jag har nu i 30 minuter haft en diskussion på nätet med två kompisar som tycker att man inte ska kastrera katter. Jag blev så upprörd att jag fick lov att gå därifrån. :(

Kompis nr 1 har haft katt i hela sitt liv typ. Hans familj har alltid haft många huskatter (alla okastrerade) och dom får flera kullar per år. Flera år har pappan i familjen dödat kattungar (hur vill jag inte ens skriva här, så hemskt är det) dom inte blivit av med. Mina katter kommer från denna familj (typ impuls"köp") men det var innan jag hörde om hur de beter sig. Förra sommaren då mina katter föddes hade de 3 honor, en gammal hona på över 15 år som fick en unge, två yngre honor som fick typ 3-4 ungar var (de lyckades ge bort alla ungar utom 1). När sommaren var slut dödade dom de två yngre honorna (de tyckte nämligen att de hade lite väl många kattungar) och behöll den gamla honan och en av kattungarna (hona). När jag idag frågade om dom hade kastrerat kattungen än svarade kompisen att nej, vi kastrerar aldrig våra katter. Då satte diskussionen igång. Hans argument till att inte kastrera katterna var för att dom tycker att det är taskigt mot katter att kastrera dom och att katter bör leva ett sånt fritt liv som möjligt. Han sa också att de aldrig råkat ut för inavel (hur vet dom det egentligen, bara för att katten kommer ut "normal" kan det väl hända att den är inavel?).

Jag försökte förklara att det kan vara ganska jobbigt för en hona att springa runt och löpa hela tiden och få kullar flera gånger om året, nej det var inget problem enligt honom. Tilläggas bör att hans honor knappt gick att klappa för att dom var så skygga, är det verkligen kul att ha en sån katt? Jag skulle kunna rabbla upp många fler värdelösa argument han sa men jag blir så upprörd bara jag tänker på vad han sagt.

Denna diskussionen ledde hur som helst inte nånstans eftersom personen i fråga blev väldigt upprörd av mina åsikter (svarade varje mening om att han inte orkade lyssna på mitt jävla skitsnack och "vi gör vad vi vill med våra katter, era hade inte funnits om vi hade kasterat våra") och stack surt därifrån (trampade jag på en öm tå kanske?).

Kompis nummer 2 har en innekatt (kastrerad) men tycker att utekatter bör vara okastrerade eftersom "hanar behöver testosteron för att bygga upp muskler" (då har han inte sett mammas muskelberg oliver som är en väldigt kastrerad och lycklig utekatt), han ansåg också att okastrerade katter har lättare för att inte bli dödad av grävlingar (huh?). Efter mycket argumenterande hit och dit ansåg han att det bästa kanske vore att kastera alla hanar eller alla honor, men att kastrera så lite som möjligt då katter enligt honom förlorar mkt frihet om dom är kastrerade.

Tyder detta på att mina kompisar har dålig kunskap om katter eller är det jag som är för "fjompig"? // En trött och upprörd Karin
 
Sv: Diskussion om kastrering/ej kastrering [långt]

Tyvärr så finns ju människor som inte vet bättre. Att hanar behöver testosteron för att bygga upp muskler... ja jisses, mycket skall man höra... de har uppenbarligen inte sett många kastrater.

Att din andre väns familj kontinuerligt tar ihjäl katter "bara för att" visar ju bara på hur de värderar katterna. Deras liv är inte mer än godispapper. Avtrubbade måste de ju bli om detta pågått länge. Om de avlivar kattungarna på sådant sätt att du inte ens vill skriva om det... bussa djurskyddsinspektören på dem. Det finns tydliga lagar om hur avlivning av katt skall gå till.

Du kan ju även upplysa dem om att fertila utekatter löper större risk än kastrerade katter att smittas med FIV (katternas motsvarighet till HIV), leukos och andra trevliga sjukdomar som smittar via parning och slagsmål. I Norge har några hundar utekatter gått åt till följd av en leukosepidemi.
 
Sv: Diskussion om kastrering/ej kastrering [långt]

Idoter.
Ungefär lika idiotiskt som att inte kastrera eftersom att hankatterna förlorar sin manlighet :confused:
Man ska ta ansvar för att se till att det inte föds fler katter som ingen vill ha :cry:
Mina två hanar är väldigt kasterade och den äldsta är väldigt kaxig iallafall.. men jag behöver inte känna någon oro för att eventuella okastrerade honor blir påsatta.
Du är den smartaste i det gänget.
 
Sv: Diskussion om kastrering/ej kastrering [långt]

Ja, dina kompisar saknar absolut kunskap om katter.

Jag tycker alltid att kastration är en hög prioritet om man har utekatter och/eller huskatter. Undantagen är om det är raskatter som man vill avla på. Dock ska dessa hankatter hållas inomhus och honkatter gå på p-piller.

Sedan finns det alltid en massa ursäkter för att inte kastrera. I de flesta fall handlar det om slöhet och ekonomi. Det är dyrt att kastrera. Har man så många katter som din vän 1 har, så kommer det kosta massor. Då är det lättare att komma med halvtaskiga argument. Typiskt från bönder som inte vill ha katterna till annat än att fånga möss.

Att katter förlorar frihet genom att bli kastrerade är ju ingenting de själva lider av. Katterna blir mindre benägna att söka upp stora revir, och de brukar bli lite mer "hemmakatter".

Jag tycker att det är ett ansvar man har gentemot djuren. Att se till att det inte föds fler oönskade kattungar. Kan man inte garantera katterna ett bra hem ska man inte avla fram fler.
 
Sv: Diskussion om kastrering/ej kastrering [långt]

"Ungefär lika idiotiskt som att inte kastrera eftersom att hankatterna förlorar sin manlighet"

Haha, jag törs inte avslöja hur min hankatt blev efter sin kastration :devil: Men någon manlighet finns inte i honom. Det har jag dock inte berättat för den kraken :angel:
 
Sv: Diskussion om kastrering/ej kastrering [långt]

Tack båda två! (Vet ju egentligen att det inte är jag som är fjompig utan dom andra som är dumma...men det är så jävla svårt att diskutera med trångsynta idioter så tillslut vet man varken in eller ut)

Sol, ja om det händer igen att de avlivar katter på det sättet tänker jag fan inte bara "se på" utan lägga mig i och ev. skicka djurskyddsinspektionen på dom, man kan ju också "hota" med det före dom försöker sig på nåt sånt igen. Och det där om FIV visste inte ens jag om, man lär sig nåt nytt varje dag! :bow:

Jag håller iaf fast vid min åsikt och om diskussionen kommer upp igen så står jag fortfarande för vad jag tycker, sen är det synd om mina kompisar som är trångsynta och inte fattar nåt. *suck* Visst har man rätt till sina egna åsikter men nån måtta får det väl vara, iaf om man kommer med grundlösa argument (som att hanar behöver testosteron för att få muskler och att det är humanare för katten) bara för att man inte har nåt vettigare att komma med.

Nej nu ska jag ta och gå och gosa lite med mina underbara kastrater som är de bästa i hela världen! (Och dom har massa muskler också :P )
 
Sv: Diskussion om kastrering/ej kastrering [långt]

bananabambi skrev:
Haha, jag törs inte avslöja hur min hankatt blev efter sin kastration :devil: Men någon manlighet finns inte i honom. Det har jag dock inte berättat för den kraken :angel:

Hahaha, jag kan ju berätta att mina killar inte heller är så himla "manliga", iaf inte så manliga som dom tror att dom är (mammas katt är jättetuff när han sitter inne i fönstret och kollar på andra hankatter, är han utomhus kommer han inte fort som ett skott då en viss hankatt visar sig på våran gård, kanske inte så manligt, hahaha) :rofl:
 
Sv: Diskussion om kastrering/ej kastrering [långt]

Min är världens tuffaste :angel: Han har tom ett nithalsband för att alla elaka grannkatter ska hålla sig undan.

Han följer mig vart jag än går. Tvättar jag är han med. Lagar jag mat sitter han bakom mina fötter. Duschar jag ska han vara med inne i badrummet. Sover jag ska han ligga bredvid.

Han är även utekatt, men hans utevistelser brukar sträcka sig till en fem-tio minuter ca, sedan sitter han på trappen och skriiiiiker hjärtskärande och vill in. :p Ibland kan jag vara så hjärtlös grym att jag låter honom vara ute när jag t.ex. åker och jobbar. Man tycker ju att en katt ska klara ett par timmar ute, om det är strålande sol. Men när jag kommer hem så klagar han och gnäller och visar hur besviken han är på matte. Naturen avnjuts som bäst från insidan av ett fönster :D

Måste bara tillägga, en gång nös min kanin när Bosse nosade utanför buren, Bosse for rakt upp och sedan iväg som ett skott! Han rockar! :banana:
 
Sv: Diskussion om kastrering/ej kastrering [långt]

*tihi* :) Min stora starka Nils har ett rosa nithalsband, väldigt manligt :p ... Pipens halsband är multifärgat... som en gayflagga, också väldans manligt.
Men Nisse är faktiskt väldigt elak ibland, min grannes yngsta hona och han har bildat ett gäng -ett väldigt elakt gäng som inte tål att nån sätter en tass inne på deras gemensamma revir, fem uteplatser och en stor gräsmatta stort :D
Pipen brukar vara den som får däng... inte av nån annan hankatt utan av just grannens pyttelilla hona... som är en månad äldre än vad han är :crazy: ... han är verkligen mesig.
 

Liknande trådar

Katthälsa Finns det någonstans där jag kan hitta statistik på hur många kattfödslar som leder till komplikationer och liknande? Bakgrunden är...
Svar
6
· Visningar
632
Senast: Calmiche
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 065
Övr. Katt Jag har en underbar Norsk Skogkatt hona (kastrerad) som kommer att få en liten kompis i höst. Jag har alltid drömt om en Sibirisk katt...
Svar
17
· Visningar
1 972
  • Låst
Övr. Katt Hej! Jag har en fantastiskt vacker blandrashona (50% ragdoll och 50% scottish straight) med underbar personlighet som jag önskar para...
2
Svar
27
· Visningar
8 143
Senast: Poppy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp