Bukefalos 28 år!

Disney channel mm - hur gör ni?

Status
Stängd för vidare inlägg.
B

Britta68

Vi gjorde misstaget (?) att skaffa satellit-TV och ser nu Diesneychannel, Toon disney mfl barnkanaler. Sonen, som tidigare inte varit speciellt intresserad av att titta på TV / video ens, har blivit helt fixerad! Han skulle kunna sitta och glo hela kvällarna och hela helgerna. Om han fick alltså. Nu har vi begränsat tittandet till en halvtimme per kväll, och en timme/dag på helger. Förutom det får han då titta på Bolibompa också om han vill.

Tycker att han blir helt stirrig och i sin egen värld av att titta på de tecknade serierna. Han är 8 år.

Hur gör ni, har ni begränsat era barns TV-tittande? Vi hade alltså inga problem med detta före satellit-TV....
 
Sv: Disney channel mm - hur gör ni?

Kan det vara nyhetens behag?
Nya TV-kanaler och TV-spel tycker jag ofta ger den effekten ett intensivt tittande/spelande en vecka eller två och sen är det inte intressant längre.
 
Sv: Disney channel mm - hur gör ni?

mimmipigg skrev:
Kan det vara nyhetens behag?
Nya TV-kanaler och TV-spel tycker jag ofta ger den effekten ett intensivt tittande/spelande en vecka eller två och sen är det inte intressant längre.

Jo det hade jag ju hoppats men nu har vi haft det en par månader redan.... :crazy:
 
Sv: Disney channel mm - hur gör ni?

Vår son är 3½ år. Han skulle sitta framför TV'n hela dagarna om han fick välja. Men det får han inte ;)

Han får titta på morgonen. Innan dagis tittar han på Meckar-Micke (på Kanal 1) mellan 6,45 o 7,00. Sen stänger vi av. På helgerna får han titta på Nickelodeon från att han går upp tills vi äter frukost (1 timme el så).

På kvällarna får han titta på Bollibompa.

Om det är en dag vi är hemma som det är regn o rusk ute så får han titta lite under dagen.

Men vi måste nog begränsa tittande för honom. För när man stänger av så blir han sur ibland men det går oftast över på mån minut o så accepterar han vad vi bestämt. Stänger vi inte av så blir han sittande där jättelänge. Sen leker han en stund o sen sätter han sig igen. Om TV'n är avstängd så leker han jättebra både ute o inne.
 
Sv: Disney channel mm - hur gör ni?

Hos oss som bara har tre kanaler så får de titta på Bolibompa på kvällarna. Även på helgen på morgonen. Tycker lätt att det blir lite för mycket teve så jag brukar skicka ut dem om de skulle fastna. Om vi har myskväll någon kväll så brukar hela familjen titta på film tillsammans. Vet att det skulle bli en massa mer teve eller i alla fall tjat om det ifall vi hade haft fler kanaler. Det har farmor och farfar. Våra är 7 år.
 
Sv: Disney channel mm - hur gör ni?

Mina två är 3½ och 2 år. De är inte så intresserade av bompa utan det blir film istället. För det mesta blir det två filmer per dag, om de är korta, annars blir det en lite längre. Jag är inte rädd för tv-tittande för mina barn än så länge, de går ofta ifrån filmen mitt i för att leka istället och då stänger jag av den och så får de titta på resten senare.
 
Sv: Disney channel mm - hur gör ni?

De får titta på morgonen på helgerna :angel: ett par timmar.Och på kvällen en timme ungefär.För att varva ned inför sänggåendet.Absolut inte på dagarna,då vill jag att de leker med annat.Om det inte är nåt speciellt som sjukdom eller så.
Jag måste absolut styra upp det här annars skulle de titta jättemycket.

// Åsa
 
Sv: Disney channel mm - hur gör ni?

javill skrev:
Hos oss som bara har tre kanaler så får de titta på Bolibompa på kvällarna. Även på helgen på morgonen. Tycker lätt att det blir lite för mycket teve så jag brukar skicka ut dem om de skulle fastna. Om vi har myskväll någon kväll så brukar hela familjen titta på film tillsammans. Vet att det skulle bli en massa mer teve eller i alla fall tjat om det ifall vi hade haft fler kanaler. Det har farmor och farfar. Våra är 7 år.

Kanske vi skulle gå tillbaks till som det var förr med bara några kanaler. Vi har en massa diskussioner om TV-tittandet just nu och snart blir jag så less så jag rycker ur kabeln….

En annan sak som bekymrar mig också är att vi har halvt om halvt lovat honom Playstation nu när han fyller 8 år om en par veckor. Alla hans kompisar har haft Playstation länge redan. Jag tycker dock att vår son är så himla lättpåverkad och har svårt att veta skillnad på verklighet och film så därför har jag stretat emot…..kommer det bara att bli TV alternativt Playstation-spelande hädanefter då?? Tycker att all lek med leksaker, att läsa och pyssla har lämnat och jag tycker att det är för tidigt att bli och glo på en skärm…..

Endel av våra vänners barn i samma ålder har haft TV och video I sina rum länge redan. Det har inte vår son. Han är endabarn så jag tycker verkligen inte att han skall sitta ensam på sitt rum (på andra våningen dessutom) och titta på gud-vet-vad.

Jag känner mig som hemska mamman som hela tiden är annorlunda än andra morsor men jag tycker bara att sonen inte är mogen!!!!
 
Sv: Disney channel mm - hur gör ni?

Ett alternativ kan ju vara att ha en maxtid. Speciellt med tanke på att det blir tv-spelande framöver också. Hos oss har vi bestämt att de får spela en timme var. I början tyckte de att det var för lite men, numera så spelar de inte så mycket. Det går i vågor.

Skit i vad andra tycker och fortsatt att vara "hemska" mamman du. Det är bättre att barnen leker på egen hand än glor en massa på teve eller sitter och spelar spel dagarna i ända.
 
Sv: Disney channel mm - hur gör ni?

javill skrev:
Skit i vad andra tycker och fortsatt att vara "hemska" mamman du. Det är bättre att barnen leker på egen hand än glor en massa på teve eller sitter och spelar spel dagarna i ända.

Tack för det. Tycker det är underligt då de flesta verkar hålla med om detta då man pratar om saken men ändå är det många som skaffat Playstation och också egen TV åt ungarna redan då de är en 4-5 år. Till sist börjar man ju tycka synd om sitt eget barn som inte fått någondera då alla andra har..... :crazy:

Börjar snart känna mig som om jag skulle höra till nån speciell religiös sekt eller nåt :eek: :cool:
 
Sv: Disney channel mm - hur gör ni?

Det är jättebra att du begränsar TV-tittandet! Stå på dig! Du är inte elak (även om sonen kanske anklagar dig för det :D ) utan väldigt klok. Det farligaste med TV-tittandet är egentligen de saker man MISSAR när man sitter där. Man blir ju, t. ex., matad med "färdiga" bilder och fantasien stimuleras inte som när man läser en bok. Då är ju hjärnan hela tiden aktiv när den jobbar med att föreställa sig hur en person i boken ser ut, hur rummet ser ut som man befinner sig i, etc. Sedan missar ju TV-tittande barn också motionen som man får naturligt när man leker de flesta lekar. DESSUTOM äter barn ofta när de tittar på TV. Mindre motion + okynnesätande = ev. övervikt!
 
Sv: Disney channel mm - hur gör ni?

bettysmatte skrev:
Det är jättebra att du begränsar TV-tittandet! Stå på dig! Du är inte elak (även om sonen kanske anklagar dig för det :D ) utan väldigt klok. Det farligaste med TV-tittandet är egentligen de saker man MISSAR när man sitter där. Man blir ju, t. ex., matad med "färdiga" bilder och fantasien stimuleras inte som när man läser en bok. Då är ju hjärnan hela tiden aktiv när den jobbar med att föreställa sig hur en person i boken ser ut, hur rummet ser ut som man befinner sig i, etc. Sedan missar ju TV-tittande barn också motionen som man får naturligt när man leker de flesta lekar. DESSUTOM äter barn ofta när de tittar på TV. Mindre motion + okynnesätande = ev. övervikt!

Ja innerst inne vet jag ju att jag har rätt! Trist bara att vara "kärringen mot strömmen" hela tiden. Dessutom är sonen väldigt lätt påverkad och ganska barnslig just när det gäller att ta till sig av vad som sägs och görs i TV, så där är verkligen en orsak att begränsa tittandet.

Risk för övervikt föreligger dock inte då han inte är speciellt matglad och smal som en pinne...gillar varken choklad eller chips - blivande renlevnadsmänniska :cool: ...?
 
Sv: Disney channel mm - hur gör ni?

Jag håller på dig - här är mycket som inte mina barn heller får. Just playstation börjar väl bli aktuellt att tjata om för vår 7åring men nä inte än.
Dator har dom dock tillgång till bägge två men det är inte så kul. Där försvann nyhetens behag efter några månader.
 
Sv: Disney channel mm - hur gör ni?

Har inga såna problem med mina, de är inte så intresserade-längre...:-)
Har delad vårdnad och när de är hos pappan så blir det mkt film, typ hela dagen så efter nått år eller så så tröttnade de på film (till pappans stora förtret :-)) .
Visst kan de be om att få titta på nån film men efter några minuter så går de och leker istället :-)
Trikset är (har jag lärt mig av detta) är att det är bättre att låta dem göra det de vill för då tröttnar de till slut, förbjuder man och begränsar så vill de bara ha mer.
 
Sv: Disney channel mm - hur gör ni?

Jag tycker man ska göra det som känns bäst i sin familj, men kunna motivera varför man vill ha det på ett visst sätt inför barnen.

Min son är också 8 år, han tittar på disneychannel en stund på morgonen, em och kvällen.
Han har även x-box, och visst blir det intensivt i början med ett nytt spel.
Vi har aldrig begränsat tiden, har inte kännts aktuellt, han är ute mycket, leker med kompisar, gör läxorna, hänger med oss, osv, men han tittar på tv bra mer än en halvtimme om dagen.
Däremot försöker jag att vi ser tv tillsammans, typ REA eller Hjärnkontoret el liknande.

En regel jag har är att när man har kompis här så tittar men ej på tv eller spelar x-box, den har aldrig blivit ifrågasatt, han har bett vid några tillfällen att dem ska få spela och då har jag sagt ja.
 
Sv: Disney channel mm - hur gör ni?

Djurjouren skrev:
Har inga såna problem med mina, de är inte så intresserade-längre...:-)
Har delad vårdnad och när de är hos pappan så blir det mkt film, typ hela dagen så efter nått år eller så så tröttnade de på film (till pappans stora förtret :-)) .
Visst kan de be om att få titta på nån film men efter några minuter så går de och leker istället :-)
Trikset är (har jag lärt mig av detta) är att det är bättre att låta dem göra det de vill för då tröttnar de till slut, förbjuder man och begränsar så vill de bara ha mer.

Förstår inte riktigt resonemanget här - inte vill jag ju att ungen skall sitta och titta hela dagarna på TV för att förhoppningsvis tröttna om nåt år :eek: ???!!
 
Sv: Disney channel mm - hur gör ni?

mimus skrev:
Jag tycker man ska göra det som känns bäst i sin familj, men kunna motivera varför man vill ha det på ett visst sätt inför barnen.

Vi har aldrig begränsat tiden, har inte kännts aktuellt, han är ute mycket, leker med kompisar, gör läxorna, hänger med oss, osv, men han tittar på tv bra mer än en halvtimme om dagen.
QUOTE]

Nu är det satellit-Tv som vi begränsat till en halvtimme på vardagar. Dessutom tittar han ibland på Bolibompa och finska barnprogrammen (vi bor i Finland). Men jag upplever att det är just det som kommer från Disney-channel som han blir "stirrig" av, är nästan okontaktbar då han tittar, han lever sig så in i det...
 
Sv: Disney channel mm - hur gör ni?

Det var inte direkt så att jag hade nått val och det hjälpte ju :-).
Jag slipper allt tjat om att få titta på film och vara inne som alla mina duktiga och pedagogiska vänner har. Min abarn vill leka, leka och leka istället.
Så även om tillvägagångsättet var allt annat än det jag önskade så är jag faktiskt tacksam för det idag.(även om jag inte var det då.
 
Sv: Disney channel mm - hur gör ni?

Djurjouren skrev:
Det var inte direkt så att jag hade nått val och det hjälpte ju :-).
Jag slipper allt tjat om att få titta på film och vara inne som alla mina duktiga och pedagogiska vänner har. Min abarn vill leka, leka och leka istället.
Så även om tillvägagångsättet var allt annat än det jag önskade så är jag faktiskt tacksam för det idag.(även om jag inte var det då.

Ja ibland löser ju sig saker på ett oväntat sätt ;) .
Jag är inte annars speciellt pedagogisk måste jag erkänna, men det skrämmer mig att sonen blir så totalt uppslukad just av de tecknade serierna. Har inte märkt samma med tex Bolibompa, som han alltid bara varit så där lagom intresserad av.
 
Sv: Disney channel mm - hur gör ni?

En grej som funkar bra på min TV/X-box och dataspelsfixerade 10 åring är en enkel äggklocka. Han får spela tills det ringer - sen är det annat som gäller och då kan man ha olika max-tider vartefter det passar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Äldre Detta är ett väldigt svårt ämne för mig just nu och jag skulle gärna höra fler åsikter, jag ber om ursäkt för att det är så långt och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
9 289
S
Relationer Jag har vart ihop med min kille i ca 3 månader. Jag är 23 och han är 30, alltså lite åldersskillnad. Han har vart singel länge och bara...
2
Svar
34
· Visningar
9 161
Småbarn Kom inte på nån bra rubrik... Lite fundering, skriva av mig och För att göra en lång story kort. Min son är 3,5 år, en ganska...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 934
Senast: lobell
·
Övr. Hund I helgen var jag hemma hos min kusin, som var hundvakt åt två hundar. En labradortik och en enorm schäferhane (han var dubbelt så stor...
Svar
5
· Visningar
1 092
Senast: Tippan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp