Dispans för gångart ?

Men varför köpte du då en Peruvian Paso? Jag menar om man inte får trava dem uppsuttet..
Alla raser är välkomna i WRAS men alla som vill tävla måste ju följa Regelboken precis som inom alla andra grenar.
Sen dispens visst, prova för all del att skicka in en istället för att litet gnälligt hota med att sluta med westernridningen för att du inte får de svar du vill ha på nätet (precis som när folk hotar att säga upp sig om de inte den lön de vill av chefen på årets förhandling).
Det kan ju gå vägen men det är ju inte så att du är handikappad eller så och verkligen behöver en dispens. Det handlar ju bara om att du vill att din häst skall tölta bra i framtiden.

Jag köpte en paso för jag vill ha en häst som är perfekt i skogen med bekväm gång. Hade hoppats på va med ett par klubbtävlingar någon gång då och då dvs inget satsande inom western men älskar stämningen bland folket på tävlingarna och har många vänner inom kretsen så därför känns det tråkigt att behöva ge upp gemenskapen man får där där mer än själva tävlandet. Men med din attityd som svar gör det hela mycket lättare att leta efter andra banor för oss :meh:. Att jag skrivit och frågat här och inte till wras är att det är inte precis imorgon man hade varit redo för det då han kommer börja sitta in nästa höst men ville ha lite koll om det hade varit någon idé att spara ihop till en westernsadel eller ej. Men nu vet jag så tackar för mig och lämnar här med bukes westernforum :bow:
 
Jo men western har jag alltid tyckt varit mer öppet och inte är lika trångsynta som inom dressyren. Då de inom wras säger att western är för alla raser. Men tydligen inte då :down:
Trångsynt? Kan jag inte hålla med om, däremot en sport som vill vara seriös och då finns vissa regler att följa. Är ju samma sak för de som har andra gångartsraser eller kanske en travare som har svårt att fatta galopp.
Om det är just tävlandet man är ute efter så får man nog lov att rätta sig efter de regler som finns. Alla ska ju tävla på samma villkor och då kan man inte utfärda dispenser för andra gångarter åt olika ekipage, skulle nog dessutom bli ganska svårbedömt för domarna kan jag tänka mig...
 
Finns ju många klubbar som inte går under wras och då inte behöver följa wras regler heller. I våran klubb kan jag inte tänka mig att det inte skulle gå att lösa på en tävlingsträning, då dessa är till för att alla ska kunna vara med och prova på. Inget behöver bara perfekt och man får ta den tid det tar. Dock lär det va svårare på högre nivåer..
Men som många andra sagt kan du ju alltid ställa upp utom tävlan eller helt enkelt gå in och nolla dig. Tror inte det finns många domare som skulle avbryta din ritt om hästen inte travar, så då kan du ju ändå få träningen. Många domare fortsätter ju även döma trots att man nollat sig
 
Jo men western har jag alltid tyckt varit mer öppet och inte är lika trångsynta som inom dressyren. Då de inom wras säger att western är för alla raser. Men tydligen inte då :down:
Western är för alla raser.
Men du måste ju ändå rida rätt mönster.
Om du inte vill rida trav, så får du ju räkna med poäng därefter där det ska vara trav.
Det framkommer väldigt tydligt i reglerna hur "fel gångart" ska bedömas.

I dressyr får du inte noll i slutresultat av att rida fel gångart utan enbart på momentet i sig.
 
Trail tycker jag inte de bedömer gångarter mer hur man löser momenten. Du kan inte jämnföra wras med rasförbund. Är som att gämnföra en kurs i allmän lydnad för alla hundar med en ras utställning för schäfrar ;) Men får ta och släppa western ridningen och leta efter annat vi får satsa på. Vilket känns tråkigt då man kände sig "hemma" efter 8 år inom det. Men att bara träna utan mål är inget jag vill satsa på :(

Nej, man bedömer inte gångartskvalitet.
Men du ska hålla den gångart som anges i mönstret.

Helt sant: man ska inte jämföra med rena ras-tävlingar.
Men om vi jämför med dressyr: du ska rida trav där det står trav, oavsett om det är ett dressyr- eller westernprogram du tävlar.

Om du rider någotannat där det står trav i ett dressyrprogram så får du skrutt-poäng för just det momentet men kan kompensera i resten av programmet om du gör det bra.
Om du rider någotannat där det står trav i ett westernprogram så är det troligt att du får noll poäng i slutresultat. Oavsett hur bra du rider resten så kompenserar det inte för fel gångart.
 
@Buck du kan trava dom men traven försämrar deras tölt och gör lätt att den blir passartad. Så vill inte förstöra eller försämra det som "gör han speciell" om man säger så. Därför vill jag inte trava honom särskilt inte när man bara skulle ställa upp på klubbnivå. Känns som det skulle göra mer skada än nytta. Då han redan nu visar en stark trav och svag tölt i hagen gör det till ännu mera stopp till ta upp den från ryggen. Det får i så fall bli efter ett par år när han har byggt upp styrka och balans i tölten :)

Det här låter okunnigt.
Att trava en fyrgångare gör inte tölten passtaktig. Pass är en lateral gångart (samsidig) medan trav är en diagonal gångart.
Trav kan förbättra en passtaktig tölt så att passtakten blir mindre uttalad (nej, jag har inte erfarenhet av paso peruano men jag vet ju att det är samma genmutation i paso som i vbl-travare som i islandshästar).
Att trava en passtaktig häst har goda chanser att förbättra töltkvaliteten.
Men att träna gångarterna och förbättra dem, kräver ju att ryttaren lär sig gångartsridning.
 
@kryddelydd
Jag är helt grön på gångartshästar så vidarebefordrar bara vad som jag fått sagt till mig från de i USA då det dessvärre inte finns mycket folk man kan fråga om rasen här i landet. Vet bara att de försökt avla bort traven i över 400 år så att hästarna aldrig ska trava under ryttare, vilket de inte gjort på islandshästar tex. Men jag ska plugga på om rasen då han ska inte börja ridas in förens om 1 år som tidigast :) Under tiden blir det rida islänning för lära sig lite om övriga gångarter men dessvärre kan den jag rider på bara skritta,pass & galopp :angel: så kan varken träna på få till vare sig traven eller tölten för det :banghead:
 
@kryddelydd
Jag är helt grön på gångartshästar så vidarebefordrar bara vad som jag fått sagt till mig från de i USA då det dessvärre inte finns mycket folk man kan fråga om rasen här i landet. Vet bara att de försökt avla bort traven i över 400 år så att hästarna aldrig ska trava under ryttare, vilket de inte gjort på islandshästar tex. Men jag ska plugga på om rasen då han ska inte börja ridas in förens om 1 år som tidigast :) Under tiden blir det rida islänning för lära sig lite om övriga gångarter men dessvärre kan den jag rider på bara skritta,pass & galopp :angel: så kan varken träna på få till vare sig traven eller tölten för det :banghead:

Fast det där är väl en utmärkt islandshäst att lära dig att träna trav och tölt på!
De där som "bara" passar (grisepass, antar jag) brukar behöva väldigt mycket lösgörande träning och styrketräning och sedan brukar de kunna både tölt och trav.
 
Tror ni det skulle va möjligt att få dispans för annan gångart på wras D & C tävlingar ?
Hade varit kul i framtiden att kunna va med på någon klubbtävling med nya hästen men han töltar istället för travar så frågan är om man får va med då :confused:
Gammal tråd men i alla fall.. Exca, extrem cowboy race, får man rida vilken gångart man vill vad jag förstått :) Kan vara något om du trivs inom western och gillar trail. Ingen utbredd gren men riktigt kul tycker jag.
Min islänning travar men tappar lätt takten/väljer tölt på snäva spår och för springig galopp, men vi gillar trail, så detta tänkte vi testa lite :)
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 002
Senast: nullo-modo
·
Ridning Satt och fundera häromdagen på att jag nästan alltid har lättare att hålla balansen när jag rider mindre hästar som C ponnys eller...
2
Svar
25
· Visningar
2 557
Senast: Krummi
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
7 826
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 888

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp