Bukefalos 28 år!

Distanshästens vikt

Sv: Distanshästens vikt

Det beror ju på hästen men någonstans mellan 375-450 kg skulle jag säga baserat på de jag sett och vägt. Jag har sett både tyngre och lättare också.
 
Sv: Distanshästens vikt

På den här bilden väger Sokrates enligt måttband 428 kg. Han är 152 cm hög.
Bilden är tagen kvällen innan hans första 16-milsritt.




33172515.jpg


Oj, vad bilden blev liten. Men du får ett hum i allafall. Han var rätt välmusklad vid denna tävling.
 
Sv: Distanshästens vikt

Bilden går inte att se. Hade varit roligt som jämförelse.

Min häst är ingen elithäst. Men det är intressant det här med måttband kontra verklig vikt. Veterinären mätte med måttband för att kunna dosera medicin och fick då att hon skulle väga 500 kg. Dagen efter vägdes hon på klinik och den verkliga vikten var 451 kg :)
 
Sv: Distanshästens vikt

Det diskuteras i en tråd på islandshäst om ryttarvikt, hur viktbärande (islands)hästar är.
Är det 75 kg som är ryttarens minimivikt vid VM? Andra tävlingar?

Detta är ingen distanshäst men en galoppör, som enligt viktmåttband vägde under 400 kg.
Wikon239.jpg
 
Sv: Distanshästens vikt

Minimivikten ligger på 75 kg vid mästerskap och vissa andra ritter.

Det där med viktmåttband är ju alltid lite lurigt, min gamling ska enligt måttband väga 50 kg mindre än vad han gör på våg. På våg pendlar han mellan 470-490 beroende på hur tjock han är...På måttband 420-440. Ser just nu ut såhär 490 kg, 20 år, 152 cm, arabvalack. Tävlas ej aktivt i distans längre.
dsc_0037_5001a73f9606ee6fb1004e4a.jpg


Häst nr 2 är en varmblodsvalack f.2004 157 hög. Tävlas T80. Väger 450 kg på våg och betydligt mindre på måttband(kommer ej ihåg exakt hur mkt)
dsc_0040_170647113.jpg

När han vägdes senast så såg han ut såhär, 450 kg.

Inga elithästar dock;) Mest viktmåttbandets osäkerhet...
 
Sv: Distanshästens vikt

Sokrates har vägts på våg vid flera tillfällen, och jag tror vikten stämde rätt bra med måttbandet.

Däremot ska man inte heller tro att en våg alltid talar sanning.
 
Sv: Distanshästens vikt

Någon måste väl banden stämma på, häst 1 vägde jag ca 1 gång i månaden i 1.5 år så honom är jag ganska säker på. Visst finns det variationer på vågar också och om hästen har skiti/kissat innan och liknande men bandet har alltid varit lägre.
 

Liknande trådar

Avel Jag är sugen på att börja avla, och undrar hur marknaden ser ut för alroundhästar? Jag vill prioritera friska och hållbara hästar med...
Svar
17
· Visningar
1 797
Skola & Jobb Har en riktig hemmafredag med halv sovmorgon. Dagens enda konkreta mål är att iallafall försöka tugga i sig ytterligare ett block av vad...
2
Svar
31
· Visningar
2 265
Senast: Milosari
·
  • Artikel
Hästnyheter Om knappt sex månader ska tre svenska dressyrryttare starta OS i Paris. Men vägen dit är lång, där Nations Cup-tävlingarna och...
Svar
0
· Visningar
140
Senast: Gunnar
·
Katthälsa Nu spårar tråden ur, men vad ska man ge om man vill att katter ska gå upp i vikt och jag inte vill ge torrfoder?
2
Svar
27
· Visningar
1 669
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp