Bukefalos 28 år!

Ditt största misstag

Känner ni aldrig att andra har krav på er vad ni borde ha lyckats med i livet, att ni inte lever så som någon annan önskar eller att ni borde tagit andra beslut eller lyssnat mer på andra?

Det fick mig att fundera på om jag ångrade något, om jag kunnat leva mitt liv på ett bättre sätt. Men nä, jag är nöjd med den jag är och var jag hamnat. Det jag inte är nöjd med har legat/ligger utanför min kontroll. Tyvärr är det rätt mycket jag inte kunnat göra ett skit åt.
Jag har sedan jag var liten byggt väldigt många stora och komplicerade luftslott om hur jag tänker att andra tycker att jag ska leva mitt liv, och låtit dessa luftslott styra vad jag gör och försökt leva upp till dem.

Har så smått börjat inse att de är luftslott, och försöker jobba på att bli en hårdare, mindre medgörlig människa. Det går så där i bland och är i bland väldigt obekvämt för mig men ofta blir jag lättad när jag kan släppa de där luftslotten successivt.
 
Det jag ångrar mest och vill fortsätta ångra är när jag tyvärr sagt dumma saker eller gjort något dumt mot andra.

Om man nu kan kalla det för att ha gjort ett misstag så ångrar jag misstaget att jag inte är som och har livet som jag planerade, önskade, trodde och ville när jag växte upp. Takire 10 år skulle bli så väldigt ledsen och besviken... Ur mitt vuxenperspektiv gör det inte lika ont. Det är som det är bara. En del av oss måste väl vara... (kommer inte på ordet jag vill använda 😑) liksom utfyllnaden mellan alla lite mer lyckade och spännande människor 😅.
 
Känner ni aldrig att andra har krav på er vad ni borde ha lyckats med i livet, att ni inte lever så som någon annan önskar eller att ni borde tagit andra beslut eller lyssnat mer på andra?

Det fick mig att fundera på om jag ångrade något, om jag kunnat leva mitt liv på ett bättre sätt. Men nä, jag är nöjd med den jag är och var jag hamnat. Det jag inte är nöjd med har legat/ligger utanför min kontroll. Tyvärr är det rätt mycket jag inte kunnat göra ett skit åt.
Jo absolut kan jag känna det. Jag borde ha åstadkommit mer. Jag ser det dock inte som att saker har varit utom min kontroll utan det har skett av högst medvetna eller omedvetna val. Men det har aldrig utom min kontroll. Obs att jag inte varit med om någon olycka eller sjukdom eller så.
 
Att man ångrar något betyder inte med automatik att man lägger en massa tid på att tänka på det. Men någon liten förmåga till reflektion tänker jag kan vara av godo. Snarare än att säga ”Jag gör aldrig fel!! Finns ingen anledning att nånsin fundera på nånting, framåt framåt framåt, vad jag än gör så är det alltid det bästa valet!”

Man kan ju tänka efter, ångra sig, kalibrera om, och göra på ett annat sätt framöver. Lära av erfarenheten snarare än att trycka undan den.

För mig är det stor skillnad mellan reflektion och ånger. Men jag tror att jag förstår hur du menar! :)
 
Jag har säkert ett ganska misslyckat liv utifrån "normen". Jag är 40+ bor i ett litet kyffe, har ingen direkt "karriär", ingen partner och inga barn (iofs självvalt). Jag bockar inte av så många materiella "måste"-grejer. Personligen trivs jag rätt bra och har slutat att bry mig om samhällets normer. Kanske underlättar det av att jag i stor utsträckning umgås med andra "likasinnade". Jag ångrar egentligen inte så mkt. Visserligen har jag anlag för att älta, stöta och blöta saker men jag ångrar inga stora grejer i livet liksom. Det är mer på nivån att jag formulerade ett mail fel eller att jag sa fel sak på en fest och att jag relaterat till detta tror att alla tänker att jag är korkad 😆 Jag har alltid sett mig själv som lågbegåvad och vet att jag trodde hela grundskolan att jag skulle bli flyttat till "särskola" 😅
 
Det är svårt att veta var man skulle varit om man gjort saker annorlunda. Och egentligen tjänar det inget till att tänka på. Min historia är ju ändå det som gör mig MIG idag. Och vägar jag tagit har varit det bästa jag kunde just då, för mina förutsättningar, för den jag var då, för det jag visste. Jag har haft många tuffa år, men jag lever och idag kan jag bara leva för framtiden, inte för det som hänt. Så ångrar? Nä inte direkt, mina val har format mig. Jag har alltid haft burit på mycket självhat, men jag börjar faktiskt tycka jag är rätt ok ibland. Kanske för att jag ser snällare på mitt yngre jag och dess beslut idag.
 
Svårt när man inte duger för sin förälder. Har nyligen insett det.

Redan när jag var liten knodd sa barnskötaren att jag var en viljestark person som skulle "peppra mångas soppa". Jag har alltså gått min egen väg redan som liten. Och mamma säger att jag inte lyssnar. Fortfarande. Efter 49 år. Vet ju också att många Bukemedlemmar varit frustrerade när jag inte lyssnar på goda råd (som jag verkligen inte bett om) och som stjälpt mer än det hjälpt. Jag känner att skulle jag lyssna på alla goda råd så skulle jag tappa bort mig själv. Tror det skulle skapa onödigt mycket ångest att försöka leva efter andra människors vilja.

Det finns ett ordspråk som lyder "följ ditt hjärta så går du aldrig vilse". Och det har jag gjort.

Det finns ett annat ordspråk som säger "En man kan leda en häst till vattnet, men tio man kan inte tvinga den att dricka". Och jag känner mig som hästen som folk har försökt tvinga att dricka.


Man lever ju inte som en isolerad enhet så klart att ens val påverkar andra, men det behöver inte alls vara på ett negativt sätt. Och jag har inte skadat andra.
Så länge jag är nöjd med tillvaron så har ingen annan att göra med mina val. Om jag däremot är missnöjd med något som jag vill ändra på, och luftar det för mina närmaste, så uppskattar jag råd och tips. Tack vare de får jag hjälp med att se på mitt problem ur ett annat perspektiv och kommer ibland på en bättre lösning än den jag själv hade från början.
 
Jag kom på en sak till, en väldigt värdslig sak. Bruce Springsteen på Ullevi 1985. Inte för att det var just han men för att så många i min dåvarande umgängeskrets var där. Jag hade velat dela den upplevelsen. Och nej, det fungerar inte att gå på en liknande konsert idag. Den jag var då missade just den spelningen.
 
Det är kanske för att du skriver inlägg där du beskriver dig som hästen som står bredvid vattnet och är så törstig, så törstig. Och sen sparkar bakut när folk föreslår att du dricker, för du har inte bett om några råd. Men det är hemskt att vara så törstig.
Vill inte ha vatten som smakar dåligt. För det är det som bjuds.

Och min familjeterapeut verkar vara den enda som förstår mig.
 
Vill inte ha vatten som smakar dåligt. För det är det som bjuds.

Och min familjeterapeut verkar vara den enda som förstår mig.

Vad skönt att du har fått träffa en terapeut som du trivs med! Måste ändå vara väldigt skönt att känna att du blir förstådd.
 
Vad skönt att du har fått träffa en terapeut som du trivs med! Måste ändå vara väldigt skönt att känna att du blir förstådd.
Den personen medlar mellan mig och min familj. Någon behandling får jag inte. Och den korrekta titeln är väl inte familjeterapeut utan familjerådgivare.
 
Jag kom på en sak till, en väldigt värdslig sak. Bruce Springsteen på Ullevi 1985. Inte för att det var just han men för att så många i min dåvarande umgängeskrets var där. Jag hade velat dela den upplevelsen. Och nej, det fungerar inte att gå på en liknande konsert idag. Den jag var då missade just den spelningen.
Och jag att jag inte pallrade mig iväg och såg Queen när de spelade i Sverige.
I och för sig hade jag inte upptäckt Freddies storhet då, det kom något år senare, men det hindrar inte att jag grämer mig över det.
I synnerhet som min kompis var där och kan berätta så häftigt det var, men då kände vi inte varandra.
 
Vad gäller missade spelningar grämer jag mig att jag inte insåg hur mycket jag tyckte om Jeff Buckley innan han dog.
Han spelade i Stockholm i mitten av 90-talet, och bodde på ett hotell bara något kvarter ifrån min dåvarande lägenhet. Han spelade också i Roskilde när jag var där, men på en scen utanför dåvarande området som det tog ett tag att gå till, och eftersom min dåvarande var så full valde vi att stanna på det vanliga området och se Cranberries istället :(
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 725
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Om ni hade kunnat bli av med ert största komplex, utan narkos, smärtfritt och med minimalt med åverkan på kroppen för 50.000:- - hade ni...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
4 458
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Jag var och handlade i en butik i helgen. Vid lösgodiset fanns en lapp uppsatt. På den stod det, att om man plockar godis men sedan...
2
Svar
39
· Visningar
3 785
Senast: Trasten
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 341
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Tungband
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp