Div. tillstånd?

arabia

Trådstartare
Fick igår höra av en bekant om att man måste söka nått tillstånd om man har fler än 3 hästar i ett stall o det skulle kosta runt 5000kr o att man var tvungen att ha nått tillstånd till att ha inackoderingar o den skulle ligga på runt 1600kr i pris. Någon som hört detta? Var ansöker jag i såfall?
 
Sv: Div. tillstånd?

Hej!

Det är kommunerna som handlägger detta, och de prissätter det lite olika. Kolla på din kommuns hemsida under miljö och hälsa så hittar du säkert all info du behöver och vad det kostar. Annars får du ringa dem och fråga.

Du behöver förmodligen inget tillstånd för att ha tre hästar i ett stall, och det kostar säkerligen inte 5000...

Ska du däremot bygga nytt/om stall är det hos länsstyrelsen du ska ansöka om förprövning om det är för mer än fyra hästar.

/Cecilia
 
Sv: Div. tillstånd?

Du måste ha tillstånd för hästverksamhet, om du har fyra hästar el.fler. Ansökan till länsstyrelsen om jag kommer ihåg rätt och kostnaden kommer när de har varit och tittat på stall och anläggning. Alltså en inspektionskostnad. Ring till Länstyrelsen och kolla::)
 
Sv: Div. tillstånd?

Vilka är det egentligen som ger tillståndet? Kommunerna eller länsstyrelsen?
 
Sv: Div. tillstånd?

Får man fråga varför du vill ansöka om tillstånd?
Vad gör de om man inte ansökt, hänger upp en på torget?

Tycker det börjar bli rätt tramsigt med alla regler om pass, foderföretagare, hästverksamhet m m. De låtsas som om det är för djurens skull när det i själva verket säkerligen handlar om att mjölka pengar av folk! Sur blir jag. Tänk om de hade lagt sina resurser på att ta i från folk deras hästar när de uppenbart missköts eller utbilda folk i hur man ska ta hand om en häst på bästa sätt om de är nybörjare på området?
Inte faan (ursäkta) var alla företagare och hästverksamhetsdirektörer förr?? Vi hade sju hästar hemma som mest, några urväxta ponnyer, något avelssto med föl plus ridhästarna inkluderat en inackordering - inte var vi något företag- bara glada amatörer!

Pass åt 27-åriga ponnyn som aldrig lämnar gården, har man hört något så tramsigt? Kom igen när det är gratis, då kan ni säga att det är för djurens skull!
Har hört att inspektörer klampar in i folks stall hur som helst? Hur kan de göra det utan att bli anmälda för hemfridsbrott egentligen? Inte ens Polisen får väl gå in i folks hem hur som helst, om inte misstanke om brott föreligger?

Nåja, man ska kanske inte reta upp sig på småsaker...:mad:
 
Sv: Div. tillstånd?

javill skrev:
Vilka är det egentligen som ger tillståndet? Kommunerna eller länsstyrelsen?

Tillstånd för hästhållning; kommunen

Tillstånd för ny/ombyggnad av stall: länsstyrelsen

/Cecilia :)
 
Sv: Div. tillstånd?

Förr var det en lyx att ha häst. Nu köps det hästar till barn som inget kan med föräldrar som inget kan och då är det bra att det kollas upp lite mer noggrannt.

Dessutom så § 16 tillståndet inte för 4 egna hästar utan för de som har mer än 4 inackorderade djur! Jag tycker att det är bra att man kollas upp om man har inackorderingar för det krävs lite mer av en då än att bara hålla egen häst. Man ansvarar för någon annas djur då.
Den lilla summan tillståndet kostar (runt 1500) har man råd med om man har inackorderingar.

Själv har jag ansökt och fått § 16 tillstånd då jag föder upp mer än 4 föl om året samt säljer mina uppfödningar.
Jag har iom detta fått en bra och nära kontakt med vår djurskyddsinspektör här i kommunen och jag ringer gärna dit med frågor och funderingar.
 
Sv: Div. tillstånd?

Pass åt 27-åriga ponnyn som aldrig lämnar gården, har man hört något så tramsigt? Kom igen när det är gratis, då kan ni säga att det är för djurens skull!
Varför skulle det vara gratis?????? Ska alla skattebetalare betala för att du har häst?
Har hört att inspektörer klampar in i folks stall hur som helst? Hur kan de göra det utan att bli anmälda för hemfridsbrott egentligen?
Ja numera ska de inte föranmäla sina besök.
Se bra till dig själv, om du vet att du får besök, visst sjutton städar du lite extra då? Vid oanmälda besök så ser de säkert mer saker än vid oanmälda. Har man inget att dölja så har säkert inget emot besöken heller.
 
Sv: Div. tillstånd?

tretjak skrev:
Vad gör de om man inte ansökt, hänger upp en på torget?

Knappast, men böter är ju inte så roligt. Och till böter kommer då de sedvanliga avgifterna. Varför göra det dyrare för sig än vad man behöver?



tretjak skrev:
Tänk om de hade lagt sina resurser på att ta i från folk deras hästar när de uppenbart missköts eller utbilda folk i hur man ska ta hand om en häst på bästa sätt om de är nybörjare på området?

tretjak skrev:
Har hört att inspektörer klampar in i folks stall hur som helst? Hur kan de göra det utan att bli anmälda för hemfridsbrott egentligen?

Säger du inte emot dig själv här? Det är väl klart att inspektörer ska komma oanmälda för att kunna konstatera missförhållanden? Anmälda inspektörer får alltid se den städade versionen...


tretjak skrev:
Kom igen när det är gratis, då kan ni säga att det är för djurens skull!

Så du jobbar alltså gratis? För vem skulle betala för pass etc om inte djurägarna? Du menar väl inte att de som arbetar med att utfärda passen ska jobba gratis? Lite osäker på vem du anser ska betala? För du måste väl ändå hålla med om att passet på sikt är en klar förbättring för hästarna i landet?
 
Sv: Div. tillstånd?

Du kan få besök av inspektörer oanmält men de får faktiskt inte gå in i dina stallar på egen hand. Möjligtvis om det rör sig om nån anmälning om tex vanvård men då tror jag polisen ska vara med.
 
Sv: Div. tillstånd?

Inspektören får sticka in huvudet i stallet/kolla i något fönster om någon har anmält att de misstänker att allt inte står rätt till. Uppdagas det då att missförhållanden förekommer och ägaren ej är anträffbar så kontaktas polisen innan man går in. Även veterinär kan kontaktas om djuren anses behöva bedömas av denne.
 
Sv: Div. tillstånd?

Suck! Hur kan det komma sig att vi svenskar alltid bockar och böjer våra huvuden inför MYNDIGHETEN?

Man ska lägga tiden och pengarna på att jaga de som vanvårdar sina djur istället för att jaga vanligt folk för skitsaker tycker jag.

När det gäller passen så är det klart att staten ska betala de som arbetar med administrationen kring detta - om du inte förstod det så förtydligar jag; jag har ingenting emot de som arbetar med att utfärda passen utan de som ligger bakom lagarna kring detta. Oerhört klumpigt genomfört tycker jag.

Ett tag så jagade man folk för hundskatten - hur blev det med det egentligen? Är det någon som tror att det var för hundarnas skull eller att de har fått det bättre? De som missköter sina djur gör det i alla fall och kommer inte att bättra sig förrän de fråntas djuren.

Jag vet inte men inte sjutton springer det in en inspektör i mina stall utan att boka tid! Han lär inte komma in heller eftersom mina schäferpojkar är mycket plikttrogna... Ja, ja, jag får böta för det också!;)
 
Sv: Div. tillstånd?

Nu har jag kollat upp detta o jag behöver inget särskillt tillstång om jag inte har fler än 10 egna hästar o under 4 inackoderingar.
O eftersom jag bara har 5 hästar själv o endast 1 inackodering så behöver jag inte ansöka.
 
Sv: Div. tillstånd?

Nu är jag jättekonfunderad! :confused:

Jag har läst att alla som ska bygga till, bygga om eller bygga nytt stall för mer än 4 hästar (oavsett om man äger dem själv eller om de är inackorderade eller om det ska avlas på dem) SKALL ansöka om en förprövning, INNAN byggnadsarbetet påbörjas, och påbörjas arbetet innan förprövningen godkänts så åker man på böter. Har man sedan ett stall med fler än 4 hästar och inte ansökt om tillstånd, så kan man tvingas avveckla sin verksamhet.

Menar ni att det inte stämmer helt? Vad är det jag missuppfattat i så fall?

Och vad får man räkna med för kostnad på en sådan förprövning? Det jag läste var att de utgår ifrån en viss timlön och summan baseras på fastighetens storlek. Alltså, större gård = mer jobb = högre avgift för förprövningen.
 
Sv: Div. tillstånd?

En ny-, om- eller tillbyggnad av ett stall för hästar ska på förhand godkännas från djurskydds- och djurhälsosynpunkt av länsstyrelsen, sk förprövning. Kravet på förprövning gäller inte om antalet hästar som ryms på anläggningen efter planerad byggnadsåtgärd är mindre än 5. Om du tänker bedriva yrkesmässig verksamhet behöver du även tillstånd av Miljö- och hälsoskyddsnämnden.

Kostnaden för en förprövning beror på hur mycket arbete som behövs, men man kan räkna med minst 3000:-.

Från och med 1 januari 2005 innebär 16 § djurskyddslagen att du som bedriver bl.a. inhyrning, uppfödning eller försäljning av hästar ska söka tillstånd hos miljö- och hälsoskyddsnämnden.

Tillstånd hos miljö- och hälsoskyddsnämnden krävs för
Hållande av 10 eller fler hästar äldre än 24 månader
Uppfödning av 4 eller fler hästar per år
Upplåtande av 4 eller fler hästar per år
Försäljning av 4 eller fler hästar per år från egen uppfödning
Försäljning av 4 eller fler hästar per år från annans uppfödning
Förvaring eller utfodring av 4 eller fler hästar

Tillståndet kostar i min kommun 1200:-, det är ett engångsbelopp.
 
Sv: Div. tillstånd?

Okej, tack. Då hade jag inte missuppfattat allt i alla fall. Men då känns det ju som att man borde skaffa ALLA de där tillstånden (för avel, upplåtning av box, för yrkesmässig verksamhet m.m.) så man inte står där en dag med en ny idé och inget tillstånd...?

Exempel: Jag vill ha ett stall för mina egna hästar, för hingststation, för inackorderingar, och eventuellt för egen avel och galopptränarverksamhet. Med andra ord, jag behöver ju alla tillstånd som finns! :rofl:
 
Sv: Div. tillstånd?

Du får ett tillstånd som täcker allt du tar upp i din ansökan, dvs om tillståndet bifalles ( vilket är ovanligt att det inte gör).
Man fyller i en blankett som finns att få hos miljökontoret, och som troligen också kan hämtas hem från din kommuns hemsida, där man fyller i alla uppgifter om vilken verksamhet man ska bedriva.
 
Sv: Div. tillstånd?

Vad bra, tack! Jag ska på visning av en gård imorgon, sen är det förhoppningsvis bara banken som ska säga sitt... *håller tumme* *eller okej, håller båda tummarna!!!*
 
Sv: Div. tillstånd?

Oh vad glad jag blev, det finns fler som mig!!! :rofl:

Jag vill också göra allt och ha allt på en gång. Håller tummarna för dig o gården! ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 664
Senast: Lhas
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 229
Hästvård Hej! Går runt och grunnar lite på foderfickor/inpackningar. Av ren nyfikenhet har jag lite frågor kring detta.🤔 Snart sprängs ju skallen...
Svar
8
· Visningar
796
Senast: Magnum
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 225
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp