Bukefalos 28 år!

Diverse frågor om bomlösa

Lillflickan

Trådstartare
Har lite funderingar på att köpa en bomlös då jag gillar pricipen att det inte finns någon störande bom ivägen för hästens röresler och att den även anpassar sig efter hästen.
Sen har jag lite dålig rygg (scolios och får ont i ländryggen vid längre turer) och hört många som sagt att de bomlösa är "snällare" mot ryggen.

* Vilket märke och modell ska jag välja?
Vilka märken på bomlösa är bra kvalitet och prisvärda? De jag tittat på hittils är STAR TREKKER, Torsion, Sensations och Freeform. Är dessa bra kvalitet och finns det andra bra märken?
(satsar på att köpa en begagnad när det dyker upp någon bra)

Jag rider ut mycket (har planer på att börja tävla distans). Rider lite dressyr då och då och hoppar småhinder (just nu typ 50-60 men planerar på att våga mig på lite högre sen, men blir ju absolut inga höjder).
Är framför allt till uteritterna och dressyren jag planerar att använda den bomlösa, men går den att hoppa i så är det ett plus. Vill ha en sadel där det går att göra lite av varje i och som även ger lite stöd. Något märke och modell ni tror kan passa?

(Hästen den kommer ligga på nu är en arab men rätt "normal" rygg; normallång, inte någon hög manke, inte jättebred (är dock ung fortfarande och håller på att sätta muskler så lite bredare blir den nog, men tror inte hon kommer bli jättebred)

* Stigbygellösningen om man har korta ben
Stigbygellösningen är ju ofta speciell på de bomlösa. Jag har ganska korta ben (är 150) och funderar på om det fungerar då? Och går det att använda stigläder med T-spänne? (dumma frågor kanske men har inte haft möjlighet att se en bomlös på nära håll så svårt att veta då).

Har även funderat på fendrar i framtiden då jag tycker jag kan få lite skav av stiglädren - så om jag ska rida längre kan det kanske vara en idé.

* Ligger bomlösa still om hästen busar?
Om hästen hoppar åt sidan, bockar eller liknande. Ligger sadeln kvar då, tänke om man lägger vikt i ena stigbygeln för att hålla balansen?

* Vilken sitsstorlek?
Jag har noll koll på det här med sitsstorlekar. Har läst lite och verkar som att det skiljer lite från märke till märke också vad som räknas med t.ex. 16 tum ? Jag är liten och nätt och har 34 i byxor. Jag gissar på 15-16 tum då?
 
Sv: Diverse frågor om bomlösa

Jag har en bomlös Barefoot London som jag har haft i 2 år och stormtrivs med den!! Den ligger helt stilla på min lilla runda pålle. :love:

Vid hoppning är väl inte dom bomlösa inte så bra men ett å annat skutt skogen är ok.

Du hade en massa frågor. Det är bättre att du googla och kommer in på hemsidor som rör bomlösa.
Jag skickar här med bilder på min bomlösa. Har storlek 1.



url=http://www.pixbox.se/pic31445087]
31445087.jpg
[/url
 
Sv: Diverse frågor om bomlösa

Jag har en Masterback som jag älskar. Ser ut exakt som en bomsadel men man ska inte hoppa i den. Läderkvaliten är tyvärr ingen höjdare men jag är så nöjd med adeln för övrigt att det inte gör något. Jag vet dock inte hur lädret är i de senaste modellerna, min är förra modellen.
 
Sv: Diverse frågor om bomlösa

De sadelmärke du nämner är bra. Väldigt olika så vilken som passar dig och din häst perfekt måste du själv prova fram.

Torsion har en lösning med stigbygelfästet längre ner på en modell men övriga modeller och märken du nämner har fästet uppe under sätet. Så det ska inte vara något problem trots korta ben.
Freeform kan ha fasta stigläder men de kan man klippa bort och sätta dit egna.
Sensation har jag för mig har öppna stigläderfäste (min har det) så man kan trä på webbers. Annars kan du med hjälp av en snabblänk använda webbers på bomlösa med stängda stigläderringar.

Om sadeln ligger still eller ej är individuellt. Jag kan utan problem hoppa upp från marken i mina men det kommer du kanske få svar från andra att det kan man inte.

Vissa bomlösa mäts i western mått och vissa i engelskt. Sen har några siffror ex 0, 1, och 2.

Läs gärna ex Sadellista bomlös här på buke och sök på de märken du nämner. Det finns redan massor av info.
// Linda
 
Sv: Diverse frågor om bomlösa

just ja, glömde att svara på om sadeln ligger stilla vid bus. Min MB ligger still trots bus, bock och brall.
 
Sv: Diverse frågor om bomlösa

Du kommer tyvärr inte att hitta en bomlös sadel som du kan hoppa i. För att fördela den enorma tyngden (som blir när man hoppar) på ett korrekt sätt så måste man ha bom. Du kan ta något enstaka skutt på 40-50 cm någon gång ibland med en bomlös, men vill du hoppa så ska du ha en bomsadel. Så enkelt är det, tyvärr.

För övrigt så gillar jag min Knights Bareback. :)
 
Sv: Diverse frågor om bomlösa

Jag kör juniorstorlek, passar perfekt för mina korta ben, jag är 159cm lång, ehhh kort:-). Dessutom är jag ganska smal så den storleken är perfekt för min kropp.

I den sitter man mjukt, men ändå väldigt stadigt, sitsen blir kanon. Den är tyvärr ganska dyr.
 
Sv: Diverse frågor om bomlösa

Jodå, det finns bomlösa att hoppa i. Men smakar det så kostar det. Ansür används av ryttare inom svårklasshoppning, men kostar också en rejäl slant. Och måste tas in från USA, om jag inte missminner mig.
 
Sv: Diverse frågor om bomlösa

Oj, det var nytt för mig! Spännande. Men jag tycker ändå att det är väldigt viktigt att understryka att bomlösa (med detta undantag, då) inte ska användas för hoppning. Det blir en väldigt påfrestande och smärtsam historia för hästen.
 
Sv: Diverse frågor om bomlösa

Jag vill minnas att även ST har producerat en hopp-/allroundsadel bomlös. Har inte sett den på ett tag dock.

Det beror ju helt på uppbyggnaden, att bara generellt säga att bomlösa inte går att hoppa i tycker jag blir helfel. Däremot kräver sadeln en uppbyggnad som tål belastningen det blir vid hoppning.
 
Sv: Diverse frågor om bomlösa

Finns en uppsjö med bomlösa som klarar av belastningen och trycket som blir vid hoppning. Kan ju dock hålla med om att de "vanliga" bomlösa, dvs den klassiska varianten, exempelvis de man kan köpa på börjes, hööks och liknande inte ska hoppas i.
 
Sv: Diverse frågor om bomlösa

Ja hittade just sadellistan över bomlösa efter jag skrev den här tråden hehe.
Kommer inte använda den bomlösa till att hoppa med har jag kommit fram till - har en bra bomsadel som jag kan använda till det (men vill hellre ha en bomlös till allt annat då det följer hästen på ett annat sätt och att jag tror att det kan bli bättre för min rygg)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 211
Senast: iNHALE
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
969
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 365
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
399
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp