Bukefalos 28 år!

"Djur är inte underhållning"

Sv: "Djur är inte underhållning"

Hur vild är egentligen den indiska elefanten? Den har verkat i människans tjänst under väldigt lång tid som stridselefanter, lastdjur, dragdjur osv.

Väldigt lite vild. Blev väldigt ledsen efter att ha besökt ett center som skulle hjälpa djuren. Men med elefanter som vagga fram å tillbax fastkedjade, krokodiler som var tveksamt att de levde så vart jag både ledsen å förbannad.
 
Sv: "Djur är inte underhållning"

Jo den gäller alla, men för just cirkusar så finns det djur man inte alls får ha som inte gäller zoo.

Jag syftade på lagar om söktslen inte vilka arterer som är tillåtna(trodde det framgick av sammanhanget), lagar som medger sämre behandling av ett djur beroende på vem som äger det/ var det uppträder.

Jag är dock övertygad om att privatpersoner i sverige inte få äga fler olika arter än cirkusar uta specialtillstånd.
 
Sv: "Djur är inte underhållning"

Det var just det jag undrade över. Och har man samma regler att följa så bör all underhållning/show/tävling med hästar vara förbjuden alternativt all som följer reglerna vara tillåten. Frågan är varför djurskyddet vill förbjuda just en form. Fast de kanske vill förbjuda all djurhållning.
 
Sv: "Djur är inte underhållning"

Så baserat på det uttalandet, från en inte helt objektiv källa, så är alla cirkusar dåliga? Det finns säkert ridskolor där någon häst får stryk av ridläraren. Är då alla ridskolor dåliga? Om du får dålig service på ett hotell så är alla hotell dåliga?

Fast jag har då aldrig direkt gillat cirkusar och när det gäller ridskolor så är det inget jag vill börja med igen.
 
Sv: "Djur är inte underhållning"

Fast jag har då aldrig direkt gillat cirkusar och när det gäller ridskolor så är det inget jag vill börja med igen.
Nej, du får ju tycka vad du vill men just det citatet är knappast ett vettigt argument att basera sitt tyckande på.
Du svarade inte heller på mina frågor.
 
Sv: "Djur är inte underhållning"

Delfinshowen på Kolmården måste i så fall stänga. Det är ren uppvisning.

Att man sällan ser så välskötta och stimulerade djur som de har hör väl inte hit?:grin:
 
Sv: "Djur är inte underhållning"

Det är lustigt det här med djurhållning. En del är- hur onaturligt det än är-helt okej (matindustrin) och tillåtet med en annan del är det samma totalt förbjudet. Lider hundar mer är grisar ?
Och är alltid = dåligt för djuren då en människa är involerad för att de gillar att jobba med djur och få lön/vinst och de som håller djur för sin hobbys skull (inte får pengar för det)= Bästa för djuren?

Rötägg och extrem sidor verkar finnas och vara gemensam för alla grupper och den finns i alla inriktingar-men ska det förbjudas pga det. Allt inom djurhållning är ifrågasatt-finns det någon grupp djur där det inte finns och är något/någon del som inte är ifrågasatt?-Ska man då förbjuda en hel grupp och ist för att klämma åt de som inte sköter det rumsrent.
Ska vi inte förbjuda all djurhållning i Sverige medan vi är igång. vad har man löst då?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok "Klart hon ska ha något gott..." - och ändå är det JAG som uppfödare, som lärt mig via kurser, samt under alla år med katter som har...
Svar
2
· Visningar
371
Senast: IngelaH
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
36 519
Senast: Hedinn
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 645
Senast: Calmiche
·
Övr. Hund Hej alla! Jag skriver lite på en fiktiv berättelse som innehåller en beauceron under andra världskriget i strid. Det är fiktivt så jag...
Svar
15
· Visningar
1 902
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldhamster ungar
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp