Djur gräver upp gödselstacken

Zetly

Trådstartare
Hej!
Har under senaste veckan upptäckt stora hål i gödselstacken, som att någon grävt gångar. Har inte brytt mig nämnvärt utan bara fyllt igen hålen i tron om att det det kanske varit fruset, tinat och blivit "slukhål". Men igår var hålen tillbaka igen och nu syns det tydligt att något grävt. Finns inga synliga spår kring hålen. Någon som haft liknande problem eller har några teorier om vad vi kan ha fått för gäst i gödselhögen? 🙈 Första tanken var grävling men har under de 7 år vi bott på gården aldrig sett nån grävling innan 😅
 
Hej!
Har under senaste veckan upptäckt stora hål i gödselstacken, som att någon grävt gångar. Har inte brytt mig nämnvärt utan bara fyllt igen hålen i tron om att det det kanske varit fruset, tinat och blivit "slukhål". Men igår var hålen tillbaka igen och nu syns det tydligt att något grävt. Finns inga synliga spår kring hålen. Någon som haft liknande problem eller har några teorier om vad vi kan ha fått för gäst i gödselhögen? 🙈 Första tanken var grävling men har under de 7 år vi bott på gården aldrig sett nån grävling innan 😅
Gödselstackar ska ju vara något slags räddningsplanka för snokar har jag hört, ägg över vintern. Men jag vet inte om de gräver hål :) (eller tänker mig att det borde vara långa smala hål i så fall :D )

https://www.su.se/forskning/förändring-i-gödselhantering-hot-mot-snokar-1.280097

I flera tusen år har snokar lagt sina ägg i gödselstackar och komposter. De gör så för att hålla äggen varma. Genom att utnyttja dessa platser har snoken kunnat bre ut sig längre norrut än någon annan äggläggande orm i världen. Nu gör förändringar i gödselhantering och nedläggning av bondgårdar att snokarnas äggläggningsplatser minskar.
 
Hej!
Har under senaste veckan upptäckt stora hål i gödselstacken, som att någon grävt gångar. Har inte brytt mig nämnvärt utan bara fyllt igen hålen i tron om att det det kanske varit fruset, tinat och blivit "slukhål". Men igår var hålen tillbaka igen och nu syns det tydligt att något grävt. Finns inga synliga spår kring hålen. Någon som haft liknande problem eller har några teorier om vad vi kan ha fått för gäst i gödselhögen? 🙈 Första tanken var grävling men har under de 7 år vi bott på gården aldrig sett nån grävling innan 😅
Det kan ha flyttat in en grävling utan att du sett den :)
 
Vi har haft räv som varit och hälsat på och grävt hål i gödselstacken. Trodde först det var grävling, men efter att Mickel fastnat på åtelkameran vi lånat, så vet jag att det var han som var skyldig.
 
Fågel? Skator t.ex. gräver hål när de letar mask och insekter. Även koltrastar gräver rejält, men hålen är kanske för stora för det?
 
Vi har en räv som kommer regelbundet och äter upp de där feta, vita larverna. Larverna är ungefär 4 cm och tjocka. Jag tror att det blir en liten fjäril, typ blåvinge från larven. Rätta mig gärna. Även bivråken kan komma och de gräver och äter gärna jordgetingbon på marken som jag förstått det
 
Men tror du något bara grävt för att sticka ned huvidet och fånga en insekt alt mus eller på riktigt grävt gångar?
Om det är det första så är det ju många djur det kan vara.

Grävling är väl alternativ, kanske räv.
Mården äter sork och till och med insekter ibland.
Råttor ligger väl nära till hands också.

Nästa gång det är snö så får du spåra vilka djur som rör sig där...
Tyvärr får du kanske ingen mer snö på denna sidan sommaren, beroende på var du bor.

Det som rör sig vid min är förutom möss, rådjur, räv, hare, sork, och mård men har inte haft några hål som jag reagerat på.
Plus diverse fåglar inkl ormvråk, men inte upplevt att de gräver hål på det viset utan mer rotar runt.
Ormvråken rotar troligen inte alls utan slår ned på sorkar i närheten bara.
 
Hej!
Har under senaste veckan upptäckt stora hål i gödselstacken, som att någon grävt gångar. Har inte brytt mig nämnvärt utan bara fyllt igen hålen i tron om att det det kanske varit fruset, tinat och blivit "slukhål". Men igår var hålen tillbaka igen och nu syns det tydligt att något grävt. Finns inga synliga spår kring hålen. Någon som haft liknande problem eller har några teorier om vad vi kan ha fått för gäst i gödselhögen? 🙈 Första tanken var grävling men har under de 7 år vi bott på gården aldrig sett nån grävling innan 😅

Räv är det som gräver hos oss nattetid. Har den på kamera.
 
Vi har haft räv som varit och hälsat på och grävt hål i gödselstacken. Trodde först det var grävling, men efter att Mickel fastnat på åtelkameran vi lånat, så vet jag att det var han som var skyldig.

Jag kan kopiera ditt inlägg rakt av känner jag. För exakt sådär har tankebanan gått och vi verifierade hålen med åtelkamera som ni. Och det var inte alls en grävling utan Micke Räv.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 794
Senast: Luff
·
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 074
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp