djurens rätt

Sv: djurens rätt

Jag tycker inte tidelag ska vara tillåtet, det är att ge sig på någon som är försvarslös och det är våldtäkt. Varför ska djur tillåtas att bli våldtagna?
.

jag köper detta - men varför ska då djur få mördas? Och hållas fågna? Eller är mord rätt om man äter sitt offer? Eller är det OK med slakt (=mord) för att Du gillar kött, men o-OK med zoofili för att Du bara tänder på dina artfränder? I många av dessa trådar påstår man att slakt är smärtfritt (:confused:) - men om ett smärtfritt mord är tillåtet, varför ska då smärtfritt sex vara förbjudet?

Det talas om nödvändiga ingrepp när en veterinär är inblandad - men vi behöver inte sporthästar. De existerar för vårt nöjes skull. Även där syftar "övergreppet" mot stoet till en människas nöje. Varför är en persons nöje nödvändigt, men inte en annans?

Jag är emot en special lagstiftning, för den leder till gränsdragningsproblem och för att den inte skulle leda till någon reell förändring. Hur många lagar finns inte redan nu, som inte upphålls? Vilka resurser skulle rättsväsendet satsa på detta - redan nu är det svårt att få ut polis till ett sk lägenhetsbråk? Vilka andra fall skulle vi prioritera bort? Vad skulle straffet bli? Vilken typ av djursex skulle vara förbjudet, handlar det "bara" om penetration eller om klappar och smek också? Hur får man reda på att folk förgripit sig på sina djur (om man undantar de fall som är så grova att de faller under - eller borde falla - under det "normala" djurskyddet)?

En lag mot tidelag gör också vår dubbelmoral när det handlar om djur så uppenbar - inte OK att ha sex med, men OK att hålla fängslade, isolerade från artfränder, OK att använda till tvångsarbete, OK att tvinga till sex med artfränder och graviditeter, OK att ta barnen ifrån, för att själv dricka mjölken, OK att slakta och äta upp? Vårt sätt att hantera våra medvarelser är ett etiskt dilemma. Jag upplever det som om den här typen av upprop och kampanjer är ett sätt för många människor att smita ifrån sitt eget ansvar. Ett sätt att slippa ställa sig frågan: under vilka förhållanden kan jag äta ägg och hålla husdjur och se mig själv i spegeln?

Jag önskar riktiga tänder i en djurskyddslag. Jag önskar veterinärer och djurskyddsinspektörer med riktiga befogenheter att agera. Jag önskar att en veterinär kunde välja att inte lämna tillbaka ett djur där ägaren av elakhet eller okunskap orsakat lidande. Jag önskar att djurskyddsinspektörerna hade tid att besöka alla livdjur och hästar åtminstone två, tre gånger om året. Jag önskar att det fanns ett riktigt stöd för djurägare som håller på att tappa greppet... Detta kommer dock inte hända.

Jag förutspår att vi får er önskade lag inom ett år eller två år (ord på papper är ett billigt sätt att förefalla agera) och att den över tiden resulterar i ungefär en fällande dom per år.Och att det handlar om dagsböter eller vård inom socialtjänsten. Jag förutspår också att djurskyddsinspektörerna kommer att få ännu mindre resurser och att vi ökar importen av billig mat utan att ställa oss frågan hur den kunde produceras till så låg kostnad.
 
Sv: djurens rätt

kan bara svara för Tscabo att hon är vegitarian...och en stor djurvän!

Själv undrar jag vad Slakt (mord) har att göra i denna tråden??
Det är väl ändå två helt skilda ämnen+ att även om vi inte ätit kött hade vi ändå fått ha ihjäl djur för de förökar sig och blir fler och fler men vi hade istället slängt en massa kött... då är det väl bättre att det kommer till användning?
 
Sv: djurens rätt

Haha, jag är vegetarian. Så den gubben går inte. Och vad har det med tidelag att göra? Vi pratar om tidelag, inte kött just nu faktiskt.

Gränsdragningsproblem? Det är knappast vi som ska sitta och debattera det, det går ju med ALLA ANDRA JÄVLA LAGAR, så varför inte denna? Men visst, med den logiken kan vi ju sluta utforma lagar alls. Mitt förslag, om detta nu ska debatteras är att göra en ramlag av det. Då lämnar vi beslutstagandet åt de som vet. Eller är meningen att veta iallafall var lidandet ligger.

Psykiskt lidande ska ha lika stor vikt som fysiskt. Många djur blir bakskygga efter tidelag, även om det kanske inte finns fysiska skador.
Du kan ju läsa mina tidigare inlägg. Men om man våldtar någon som inte kan säga ja eller nej och det inte finns några fysiska men.. Ska våldtäktsmänniskan gå fri då? Typ spädbarn, ska man få greja med de lite som man vill med då eller? Bara man inte lämnar några spår borde det ju gå bra, de kan ju inte tänka som vi vuxna människor heller. De kommer ju inte komma ihåg något?

Jag förstår vad du vill få fram, men jag tycker itne det har någon relevans..

Ja jävlar, nu börjar det urarta här :)
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp